Dogmatiek van de liefde: een verwaarloosd dogma

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Dogmatiek van de liefde: een verwaarloosd dogma

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:26

Diep teleurgesteld zijn in kerken, ruzies om het wel of niet ritmisch zingen van psalmen, kerkverbanden die ontstaan zijn uit scheuring, van scheuring, van scheuring, van...

Hebben we ons niet teveel bezig gehouden, en houden we ons niet ook op dit forum bezig, met triviale zaken? Missen we niet de belangrijkste zaak oprechte liefde en eenheid naar elkaar en naar God?

Vanuit een computerzaal op een universiteit in den lande een dringende oproep tot eenheid!!!!

Maar, hoe gaan we die bereiken?

Graag reacties, opbouwende reacties. Want het gaat per slot van rekening om het opbouwen van eenheid.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 14:30

Eenheid zou mij ook heel wat waard zijn. Wellicht ben ik wat te pessimistisch, maar ook buiten refo kringen is het verdeeldheid alom.
Alleen verdrukte kerken hebben geen tijd/gelegenheid om ruzie te maken.

Toch zijn er wel bemoedigende signalen, maar een echte eenheid van kerken. Ik hoop dat ik het beleef, en ik ben nog jong.

Rudolf

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:32

Rader schreef:Eenheid zou mij ook heel wat waard zijn. Wellicht ben ik wat te pessimistisch, maar ook buiten refo kringen is het verdeeldheid alom.
Alleen verdrukte kerken hebben geen tijd/gelegenheid om ruzie te maken.

Toch zijn er wel bemoedigende signalen, maar een echte eenheid van kerken. Ik hoop dat ik het beleef, en ik ben nog jong.

Rudolf

Maar wat stel je voor?

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 14:34

Ik weet het echt niet. Soms wordt je heel moedeloos. Ook als je de discussies hier een beetje leest.
Ik zou graag mee willen helpen (en dat doe ik, want ik bid ervoor), maar weet nog niet hoe.
Ik zal met belangstelling deze discussie volgen.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 19 feb 2003 14:38

Rader schreef:Ik weet het echt niet. Soms wordt je heel moedeloos. Ook als je de discussies hier een beetje leest.
Ik zou graag mee willen helpen (en dat doe ik, want ik bid ervoor), maar weet nog niet hoe.
Ik zal met belangstelling deze discussie volgen.

Mijn idee is dat we ons meer zouden moeten bezig houden met de liefde te prediken. Liefde betekent dat we onvolmaaktheden niet accepteren maar ook niet veroordelen. Het betekent dat je er samen tegen probeert te strijden. Het betekent ook dat als de een niet wil dat je dan je portie lijden op je neemt en inderdaad gaat bidden en proberen de schade die anderen maken zelf op je te nemen.

Wat zou de gemeente er dan geweldig uitzien!

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 14:41

Helemaal mee eens. We zouden dat onderling veel meer moeten doen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 feb 2003 16:11

tja... helaas is het zo dat men als men een keer in een andere kerk zit, vooral luistert naar wat men daar niet hoort, en daarop een andere kerk afrekent. wat er wel gepreekt wordt, daar wordt vaak niet naar geluisterd.

voorbeeld: ik sprak een tijdje geleden met iemand, en die vond dat zijn kerkverband (een woord dat ik nergens in de Bijbel tegenkom) X niet samen kon gaan met kerkverband Y, want hij was daar een aantal keer geweest, en ze lagen op dat en dat leerstuk anders. Ik had van het hele leerstuk nog nooit gehoord!!!! hoezo van een mug een olifant maken. helaas zijn nederlanders, en zeker de gereformeerden daar heel goed in....
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 19 feb 2003 16:13

Ik heb gelezen dat het Christendom begon met Jezus Christus van Nazareth, die zo gigantisch veel hoop en moed kon geven aan gigantisch veel mensen.
Maar zoals Dudehimself als aangaf, van die liefde is weinig meer over. tegenwoordig gaan veel te veel religieuze discussies over kleine dingen. Misschien is het tijd dat iemand de tafels van de geldwisselaars in de tempels omver werpt. Bij wijze van spreken.
Het zou fijn zijn als de volgelingen van de God van liefde weer eens echt gingen liefhebben. Door andersdenkenden te accepteren. Onder andere.

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 19 feb 2003 16:16

Ja, we kunnen ons psalm 133 wel aantrekken... Meestal gaan we als stijfkoppen tegen elkaar in.
Op onze school spelen die verschillen tussen kerken uit `de gezindte` amper, voor zover ik dat zie in ieder geval. In de eerste plaats zijn we christenen, en zo profileren we ons naar buiten toe. Als die noodzaak er is, bijvoorbeeld tegenover moslims, denkt niemand meer aan verschilletjes.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 feb 2003 16:18

ik begrijp er ook niks van, als het goed is geloven wij allemaal in dezelfde GOd. We hebben dezelfde bijbel, op een aantal vertalingen na, maar dat ellendige kwaad dat een mens in zich heeft. SOms heb ik de neiging om ze flink de waarheid te zeggen. Maar dat helpt toch neit.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 19 feb 2003 16:41

paprikameisje2 schreef:ik begrijp er ook niks van, als het goed is geloven wij allemaal in dezelfde GOd. We hebben dezelfde bijbel, op een aantal vertalingen na, maar dat ellendige kwaad dat een mens in zich heeft. SOms heb ik de neiging om ze flink de waarheid te zeggen. Maar dat helpt toch neit.

De oorzaak van de verdeeldheid is dat:
a. niet alle christenen de Bijbel als volledig waar beschouwen. Degene die niet de volledige waarheid van de Bijbel onderstrepen kunnen vanzelfsprekend niet communiceren met christenen die iedere regel in de praktijk vertaald willen zien.
b. Als men toch in de Bijbel geloofd als volledige waar, kan men Deze nog volledig verschillend interpreteren. Gezien het feit dat deze christelijke groepen in principe de zaligheid van de ander uitsluiten, moet we concluderen dat de duidelijkheid van de Bijbel ten zeerste te wensen overlaat.
c. Als men toch in de Bijbel geloofd als volledig waar EN men interpreteert DEZE ook nog het zelfde, ontstaat er vaak grote onenigheid op welke dogma's de nadruk te leggen.
d. Tenslotte praten we over mensen en die zijn in elk georganiseerd verband op zoek naar onenigheid..

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 19 feb 2003 18:05

Het probleem mijn inziens is dat binnen de kerk er twee groepen zij.
De eerste omschrijft de bijbel als de bruid van het lam.
De tweede die pretendeert dit te zijn, maar is in werkelijkheid de hoer van babylon, zoals beschreven in openbaringen 18 (de hoer is in de bijbel het beeld van de afvalligheid van God).

In matt. 13:24 vertelt Jezus dat een landman goed zaad zaaide en er een vijand was die er onkruid tussen zaaide. Beide gewassen groeiden naast elkaar op. Maar in de oogsttijd, werden de twee van elkaar gescheiden.
Zo ook nu. Verdeeldheid zal tot het einde toe blijven bestaan, dan zal Jezus Messias Zijn ware bruid verlossen uit de macht van de valse bruid.
Toch is het mogelijk om eenheid te bevorderen. De reden dat wij op dit Forum van gedachten wisselen is een teken naar echtheid en eenheid. Het verspreiding van echtheid en eenheid is onkruid in de tuin van de duivel. (Heerlijk als je hem een hak kunt zetten.)

Durf te kijken over de kerkmuren, die mensen hebben opgesteld, want Jezus had weinig omgang met kerkmensen, maar wel met de verlorenen en uitgestotenen van deze wereld.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 19 feb 2003 18:47

Het zou fijn zijn als de volgelingen van de God van liefde weer eens echt gingen liefhebben. Door andersdenkenden te accepteren. Onder andere.

Ik zou je stelling iets willen aanpassen:
Door andersdenkenden lief te hebben.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 19 feb 2003 18:54

DenKTenk schreef:

Ik zou je stelling iets willen aanpassen:
Door andersdenkenden lief te hebben.

Vertel eens realistisch.... kunnen jullie dat?

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 19 feb 2003 18:59

Kunnen jullie dat?

Het kost moeite, maar toch geloof ik dat het kan, maar alleen dan wanneer we kijken naar Jezus Christus, Die ons liefheeft op een manier zoals wij het nooit zullen kunnen.
Heb God lief en doe wat je wilt.

(Naar: Augustinus)

Terug naar “Archief”