Scheiden...?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lotte
Mineur
Mineur

Scheiden...?!?

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 16:04

Hoe kijken wij aan tegen het huwelijk, en een scheiding?
Heb dat onlangs op ons dorp meegemaakt, dat iemand uit de kerk ging scheiden. Dat was iets voor weken voorpaginanieuws in de dorpsroddel!
Ik vond dat erg stuitend. Mensen veroordelen elkaar, maar elkaar een helpende hand toesteken, juist in zulke gevallen, ho maar!
Graag jullie meningen!!!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Rader

wereld van verdriet

Berichtdoor Rader » 17 feb 2003 16:10

Lotte,

Er kan achter een scheiding voor één of beide betrokkenen een wereld van verdriet achter schuil gaan. Daar is onze christelijke naastenliefde geboden.

Er zijn echter ook vele scheidingen waarop we één of beide betrokkenen moeten aanspreken op hun (christelijke) verantwoordelijkheden en hun daden moeten afkeuren. Roddelen mag sowieso niet, oordelen komt ons ook niet toe. Maar naastenliefde komt wel in een ander daglicht te staan, zeker als betrokkenen geen spijt hebben en een afkeurenswaardige relatie met een ander aangaan.

Rudolf

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 16:15

ik ken ook geen achtergronden van deze zaak, alleen wat de dorpsroddels zijn zeg maar. Maar daar moet je nooit op afgaan. Waar ik me over opwond is dat het gewoonweg afgekeurd werd, zonder dat er over nagedacht werd. als 2 mensen willen scheiden, om welke reden dan ook, moet daar dan zo op gereageerd worden?
Of zou dat komen omdat scheiden niet mag?

Rader

Berichtdoor Rader » 17 feb 2003 16:18

Lotte,

In principe is scheiden bijbels gezien afkeurenswaardig. Maar je moet wel op een christelijke wijze blijven reageren.

Hoe staat het in de HC: 's naasten eer en goed gerucht bevorderen'

Rudolf

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 16:18

Scheiden is een moeilijk probleem. Enerzijds is het afkeurenswaardig, maar soms is het de beste oplossing. Volgens mij stond er in Terdege laatste keer een artikel over huiselijk geweld. De geinterviewde was een voorstander van scheiding wanneer dit geweld erg uit de hand loopt. Zijn motivatie was dat het huiselijk geweld ook zondig is, en dat dat voorkomen/be-eindigd kan worden door een scheiden.
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 17 feb 2003 16:19

Mag je scheiden als je als vrouw iedere week inelkaar wordt geslagen door je man?

Rader

tafel en bed

Berichtdoor Rader » 17 feb 2003 16:25

Een scheiding van tafel en bed gekoppeld aan hulpverlening/strafvervolging en hulpverlening lijkt mij de eerst aangewezen weg.
Scheiding zoals denktank het aangeeft is het eindstation en niet het begin. Maar dat bedoelde hij ook te zeggen, denk ik.

Ik heb iemand gekend (is inmiddels helaas overleden) die jarenlang alleen woonde. Zijn vrouw vond dat hun huwelijk ontbonden moest worden (er was geen sprake van overspel) en hij wilde dat principieel niet. Hij zag deze weg als bijbelse weg.

Rudolf

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 16:43

ik zie mishandeling ook als een soort kwaadwillige verlating. De beloften bij de huwelijksinzegening worden verbroken.
Dus een vrouw die mishandeld wordt doet er verstandig aan om te scheiden. Maar in principe hoeft dat niet verder te gaan dan tafel en bed.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 17 feb 2003 18:35

Ik vind dat scheiden mag, mensen die scheiden zien geen kans meer om hun huwelijk te redden, wat de reden van hun scheiding ook is.
Of vinden jullie dat je getrouwd moet blijven omdat je t voor god beloofd heb, tot de dood ons scheid. terwijl je in je huwelijk wel elke dag ruzie heb, niet meer van elkaar houdt of wat dan ook. dan werkt t toch gewoon niet meer?
just below my skin I'm screaming

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 18 feb 2003 15:55

JE huwelijksbelofte kan ook een leugen zijn.
Tlijkt mij ook onzinnig om van tafel en bed te scheiden! Dan zit je daar als vrouw voor de rest van je leven op de dood van je man te wachten. want dan kun je weer hertrouwen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 16:48

Tlijkt mij ook onzinnig om van tafel en bed te scheiden! Dan zit je daar als vrouw voor de rest van je leven op de dood van je man te wachten. want dan kun je weer hertrouwen.
trouwen is dan ook geen kleinigheid en in principe een keuze voor de rest van je leven. In plaats van het accent bij het scheiden te leggen (wel of niet, en wanneer?) kon er beter meer aandacht besteed worden aan de keuze van een geschikte partner.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 18 feb 2003 16:50

Het is gewoon een zaak tussen twee mensen. Is het fout? Dan scheiden!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 feb 2003 16:56

je praat naar je verstand hebt, Rudolf. Er zijn ook nog kinderen in betrokken & familieleden.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 18 feb 2003 16:57

surfer schreef:je praat naar je verstand hebt, Rudolf. Er zijn ook nog kinderen in betrokken & familieleden.

welnee, iemand met zo weinig verstand zou een computer niet aan kunnen krijgen :|

rudolf, hou asjeblieft op met die onzin, of spui het in de slow-chat. of nog beter, ga bij poetin op schoot zitten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 18 feb 2003 17:02

Napoleon, ik meen echt wel dingen serieus hoor!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Terug naar “Archief”