De vrije wil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sunlover
Mineur
Mineur

De vrije wil

Berichtdoor sunlover » 29 jun 2005 15:45

Onder een andere topic is een discussie gaande ( of niet meer) over de vrije wil.
Een quoot
Elladan schreef:
Fly29 schreef:
Elladan schreef:
Fly29 schreef:
Romeinen 9 : Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

Hiermee kom ik tot een conclusie dat God dus wel een hand erin heeft mij of wel of niet tot iets te laten gaan. Bijvoorbeeld de hemel of de hel. Dit vind ik wat moeilijk worden nu..brrr.. maakte er een puinbak van mijn zinsbouw.

Zou je misschien kunnen zeggen wat je dan wél bedoelt, want dit grammaticale Beest is onleesbaar.

Oke.. doe ik nog een poging.

Als God de pottenbakker is.> Dan zou ik kunnen lezen dat Hij ons kan maken en breken. Dus hij maakt ons zo dat we ook werkelijk zullen struikelen waardoor we niet verzoend kunnen raken of Hij maakt ons zo dat we ons zullen verzoenen met Hem. Dat idee staat mij niet aan. Want als God een Liefhebbende Barmhartige God is dan heeft Hij niet met ons voor ons moetwillig te laten struikelen. Dan zou ik het meer als een proef willen zien om te kijken hoe we daarop zouden reageren.

Fly

Dit beter?;-)

Jups, danke. ;)

"Dat idee staat mij niet aan."

Hmm... je accepteert wél het idee dat dit leven maar een proeftuintje is voor wat later komt? Dat idee staat míj dan weer niet aan... :)

Maar goed... ik denk dat we daarover zullen BLIJVEN discussiëren... en dat wordt uitputtend...

De bijbel spreekt er ook over in de deze teksten.
Quote:
Jeremia 18 : Zal Ik ulieden niet kunnen doen, gelijk deze pottenbakker, o huis Israëls? spreekt de HEERE; ziet, gelijk leem in de hand des pottenbakkers, alzo zijt gijlieden in Mijn hand, o huis Israëls!

en
Quote:
Romeinen 9 : Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?

Bharat

Berichtdoor Bharat » 30 jun 2005 09:53

Het is niet zo moeilijk hoor. De mens heeft nl. wil maar denkt dat hij vrije wil heeft. Enkel God heeft vrije wil, Hij is immers alles.

Leef in Liefde.

miss t

Re: De vrije wil

Berichtdoor miss t » 30 jun 2005 10:00

sunlover schreef:Onder een andere topic is een discussie gaande ( of niet meer) over de vrije wil.
Een quoot
Fly29 schreef:

Hiermee kom ik tot een conclusie dat God dus wel een hand erin heeft mij of wel of niet tot iets te laten gaan. Bijvoorbeeld de hemel of de hel. Dit vind ik wat moeilijk worden nu..brrr.. maakte er een puinbak van mijn zinsbouw.

De bijbel spreekt er ook over in de deze teksten.
Jeremia 18 : Zal Ik ulieden niet kunnen doen, gelijk deze pottenbakker, o huis Israëls? spreekt de HEERE; ziet, gelijk leem in de hand des pottenbakkers, alzo zijt gijlieden in Mijn hand, o huis Israëls!

en

God zegt dat Hij de macht heeft om het te kùnnen doen.
Òf Hij het doet is een tweede...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jun 2005 10:39

In een ander topic geef ik de volgende definitie van een vrije wil: de vrijheid om zondeloos te zijn.

Misschien dekt deze vlag niet helemaal de lading, maar ik stel wel dat de vraag of de mens een vrije wil heeft, direkt samenhangt met de staat van de mens: zondeloos of zondaar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 30 jun 2005 15:04

Elbert hoe verklaar jij dan deze tekst?
Efeziërs 2 [2 v.] En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden

Als wij dood zijn in zonden en misdaden lijkt het mij niet logisch dat we een vrije wil hebben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jul 2005 10:45

sunlover schreef:Elbert hoe verklaar jij dan deze tekst?
Efeziërs 2 [2 v.] En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden

Als wij dood zijn in zonden en misdaden lijkt het mij niet logisch dat we een vrije wil hebben.

Dat is precies wat ik wilde zeggen: door onze val in Adam hebben we onze vrije wil verloren. En door wedergeboorte gaat er iets van de wil van Christus in ons leven, hoewel die wil strijdt met de boze begeerte die nog in onze leden is. Onze staat (of we rechtvaardig zijn voor God) bepaalt dus het bestaan van een vrije wil.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 11:48

Huh? wij hebben absoluut een vrije wil!

De vrije wil is de oorzaak van het kwaad en moet dus wel heel erg belangrijk zijn, anders had god hem allang uitgeschakeld.

daar gaat het nou juist allemaal om, dat wij vrijwillig voor god moeten kiezen, anders heeft het geen waarde

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jul 2005 11:53

muiz schreef:Huh? wij hebben absoluut een vrije wil!

De vrije wil is de oorzaak van het kwaad en moet dus wel heel erg belangrijk zijn, anders had god hem allang uitgeschakeld.

daar gaat het nou juist allemaal om, dat wij vrijwillig voor god moeten kiezen, anders heeft het geen waarde

Dus hangt ons behoud van onszelf af (of van onze keuze in dit geval)? En waarom zou die vrije wil, die volgens jou voor alle ellende gezorgd zou hebben (dat is nog maar de vraag trouwens) ons nu opeens voor het goede doen kiezen?

Waarom staat er verder dan in de Bijbel: "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods." (Rom. 9:16)?

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 12:04

elbert schreef:Dus hangt ons behoud van onszelf af (of van onze keuze in dit geval)?

ja

En waarom zou die vrije wil, die volgens jou voor alle ellende gezorgd zou hebben (dat is nog maar de vraag trouwens) ons nu opeens voor het goede doen kiezen?

omdat het een VRIJE wil is, weet je wel?
omdat mensen, hoe onvolmaakt ze ook zijn, toch blijven verlangen naar het goede

Waarom staat er verder dan in de Bijbel: "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods." (Rom. 9:16)?

nu haal je twee dingen dor elkaar. ik WIL dat god zich met mijn leven bemoeit, daarom doet hij dat ook, als ik dat niet zou willen, zou god zich ook afzijdig houden.
Deze tekst gaat over wilskracht. en wilskracht van mensen is niet zo sterk

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jul 2005 12:21

muiz schreef:
elbert schreef:Dus hangt ons behoud van onszelf af (of van onze keuze in dit geval)?

ja

Nee.

Jeremia 31:33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
34 En zij zullen niet meer, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, leren, zeggende: Kent den HEERE! want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven, en hunner zonden niet meer gedenken.

muiz schreef:
En waarom zou die vrije wil, die volgens jou voor alle ellende gezorgd zou hebben (dat is nog maar de vraag trouwens) ons nu opeens voor het goede doen kiezen?

omdat het een VRIJE wil is, weet je wel?

Nee, dat weet ik niet. Waar staat in de Bijbel dat we nog een vrije wil zouden hebben?

muiz schreef:omdat mensen, hoe onvolmaakt ze ook zijn, toch blijven verlangen naar het goede

Dat verlangen hebben ze zeker, maar dat is nog geen garantie dat we daarmee bij het goede uitkomen. Je kunt verlangen om op Mars te wandelen, maar als je geen middelen hebt om er te komen, dan ben je nog nergens. De Bijbel vertelt ons dat we vanuit onszelf het goede overal zoeken, behalve bij God. Wat was het eerste dat Adam en Eva deden nadat ze van de verboden vrucht gegeten hadden? Wegrennen en zich verstoppen voor God. Dat zit er bij ons allemaal in.

muiz schreef:

nu haal je twee dingen dor elkaar. ik WIL dat god zich met mijn leven bemoeit, daarom doet hij dat ook, als ik dat niet zou willen, zou god zich ook afzijdig houden.
Deze tekst gaat over wilskracht. en wilskracht van mensen is niet zo sterk

En waarom is de wilskracht van die mensen niet zo sterk dan?
Maar het gaat ten diepste over Gods verkiezing in dit gedeelte, getuige het voorbeeld van Jakob en Ezau (vs. 13). En voor de geboorte van die twee jongetjes had God al gezegd met wie Hij Zijn verbond voort zou zetten. Er bleef niet veel te kiezen over voor die twee.

Kijk, natuurlijk is het zo dat er een keuze gemaakt moet worden. Maar die keuze wordt door de Heilige Geest wel gewerkt. Als God tot je komt met Zijn Woord, dan vraagt Hij een keuze in je hart. Maar als je tot geloof komt, dan merk je ook dat je die keuze onmogelijk vanuit je eigen vrije wil hebt gemaakt. Het is de Heilige Geest, Die je wil heeft omgebogen, zodat je hart naar God uitgaat. Dat gebeurt in het verborgene, zodat veel mensen dat vaak niet zien, maar het gebeurt bij een christen altijd.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 12:33

Dus zijn we willoze marionetten in handen van een kwaadwillend lot?

Ik dacht het toch niet

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 jul 2005 12:37

muiz schreef:Dus zijn we willoze marionetten in handen van een kwaadwillend lot?

Ik dacht het toch niet

Dat denk ik ook niet, want zo simpel ligt het nou ook weer niet. ;)
En God is niet kwaadwillend, maar laat ons het Evangelie verkondigen. En uit Joh. 3:36 kun je opmaken wat de mogelijke resultaten zijn:

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 12:43

elbert schreef:
muiz schreef:

ja

Nee.

Als ik tegen god zeg dat ik hem niet nodig heb, gaat hij zich niet aan mij opdringen.

Nee, dat weet ik niet. Waar staat in de Bijbel dat we nog een vrije wil zouden hebben?

waar staat dat dat niet zo is? waarom zou god zoveel moeite voor ons doen als hij ons toch allemaal tegelijk zou kunnen bekeren? dan heeft die hele bekering toch geen waarde meer? als een man van een vrouw houdt, wil hij toch ook dat ze uit vrije wil voor hem kiest. stel je nou voor wat een klerezooi het zou worden als die man de wil van die vrouw zou voorprogrammeren? dan is haar liefde toch helemaal niks meer waard?

De Bijbel vertelt ons dat we vanuit onszelf het goede overal zoeken, behalve bij God.

waar staat dat?

Wat was het eerste dat Adam en Eva deden nadat ze van de verboden vrucht gegeten hadden? Wegrennen en zich verstoppen voor God. Dat zit er bij ons allemaal in.

zeker, maar aan de andere kant worden we ook allemaal door god aangetrokken. het is echt niet zo dat niemand het goede bij god zoekt

En waarom is de wilskracht van die mensen niet zo sterk dan?

omdat mensen gewoon niet zo machtig zijn en in veel gevallen verblind door zonde

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 12:45

elbert schreef:
muiz schreef:Dus zijn we willoze marionetten in handen van een kwaadwillend lot?

Ik dacht het toch niet

Dat denk ik ook niet, want zo simpel ligt het nou ook weer niet. ;)

dat het niet simpel is, weet ik ook heus wel :wink:

En God is niet kwaadwillend, maar laat ons het Evangelie verkondigen. En uit Joh. 3:36 kun je opmaken wat de mogelijke resultaten zijn:

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

die tekst legt mooi wel de verantwoording bij de betreffende persoon, zie je dat?

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 01 jul 2005 12:46

Als je geen vrije wil hebt, vind ik ook niet dat je verantwoordelijk gehouden kunt worden voor je daden

Terug naar “Archief”