Langzaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 02 jul 2005 14:20

Ik ben het wel met je eens dat er tijdens de studie meer aandacht moet zijn voor communicatieve vaardigheden, maar dan nog hou je grote verschillen.. want ieder mens praat nou eenmaal anders..
als ik bijvoorbeeld kijk naar presentaties die we op school moeten houden. de één babbelt ontzettend vlot, goede toonhoogte etc.. maar heeft niets te vertellen.. een ander beschikt niet over die vaardigheden, praat stug, sloom, monotoom maar heeft verder wel een goed verhaal..
ik luister zelf liever naar iemand die vlot praat, dat luistert ook makkelijker.. maar het gaat er uiteindelijk om wát iemand zegt, niet hoe iemand het zegt.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:27

Ja dat ben ik met je eens. Niet iedereen is redenaar....

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 02 jul 2005 14:30

even als aanvulling op mijn vorige post

ik heb opzich nog niet eens zo'n probleem met langzaam, eenvoud vind ik belangrijker dan vlot praten. gebruik gewoon hedendaagse taal, die een kind kan begrijpen.. als je ervoor zorgt dat je de jeugd/kinderen bij je preek kan betrekken dan bereik je volgens mij de hele gemeente.. dat kan ook zeker door langzaam praten zijn, als je maar eenvoudig en duidelijk bent.

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:36

tinos schreef:even als aanvulling op mijn vorige post

ik heb opzich nog niet eens zo'n probleem met langzaam, eenvoud vind ik belangrijker dan vlot praten. gebruik gewoon hedendaagse taal, die een kind kan begrijpen.. als je ervoor zorgt dat je de jeugd/kinderen bij je preek kan betrekken dan bereik je volgens mij de hele gemeente.. dat kan ook zeker door langzaam praten zijn, als je maar eenvoudig en duidelijk bent.



Maar juist dat mis ik bij De oud ger gem../..........

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 02 jul 2005 14:40

essieee schreef:Maar juist dat mis ik bij De oud ger gem../..........


ik doelde niet op de oud ger gem... doelde op (s)preken in het algemeen.. tja, ik ben zelf nooit bij de oud ger gem geweest..
ik ga er dus ook geen commentaar op geven. maar binnen elk kerkverband heb je wel grote verschillen. zelf ben ik gergem, daarbinnen heb je ook zo ontzettend veel verschillen.. maar ook als ik kijk naar pkn of hhk waar ik ook regelmatig kom zijn veel verschillen..

als je zoiets mist.. waarom ga je dan niet ergens anders kijken? misschien kom je erachter dat je goed zit, misschien dat je beter ergens anders heen kan.. je leert er zoiezo van

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:43

Ik ben opgegroeid bij de Oud.ger.gem en zit nu in de hervormde kerk...
Dus ik herkende het, vandaar mijn reactie!

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 02 jul 2005 14:44

essieee schreef:Ik ben opgegroeid bij de Oud.ger.gem en zit nu in de hervormde kerk...
Dus ik herkende het, vandaar mijn reactie!


okeej, dan ben ik weer op de hoogte :-)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2005 12:49

Ik ben het er mee eens dat er naast veel theorie, ook wel aandacht mag worden gegeven aan presentatietechnieken bij dominees. Het is best belangrijk dat je de boodschap op een goede manier kan overbrengen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 jul 2005 12:01

Presentatietechniek voor dominees... Dat gebeurt ook wel hoor. Ik weet in elk geval van GerGem-dominees die spraakles kregen omdat ze bijv stotterden of een minder fijne spreektrant hadden. Goeie zaak, met alleen een roeping en theologische kennis ben je niet klaar, dominees moeten de boodschap ook over kunnen brengen!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2005 12:43

Yep.

Ik denk trouwens dat op dat punt nog wel een hoop te verbeteren valt aan de opleiding. Of aan de kerkcultuur.

Laat een dominee een presentatie voor een bedrijf of zo doen... en je hebt 2 mogelijkheden:

1. De dominee pakt het heel anders aan dan hij in de kerk zou doen.

2. De dominee doet het net zo als dat hij in de kerk zou preken... en er zou weinig van de boodschap blijven hangen.

Natuurlijk zijn kerkmensen het meer gewend maar dat geldt niet voor iedereen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Stefanus
Luitenant
Luitenant
Berichten: 598
Lid geworden op: 13 apr 2005 19:04
Locatie: Casequoh

Berichtdoor Stefanus » 14 jul 2005 11:43

Presentatietechniek voor dominees... Dat gebeurt ook wel hoor. Ik weet in elk geval van GerGem-dominees die spraakles kregen omdat ze bijv stotterden of een minder fijne spreektrant hadden. Goeie zaak, met alleen een roeping en theologische kennis ben je niet klaar, dominees moeten de boodschap ook over kunnen brengen!

mmh er zijn nog genoeg GerGemdominees die een minder fijne spreektrant hebben. Soms valt er gewoon weinig aan te doen. En het is niet alleen toonhoogte en volume maar ook woordgebruik. Ik vind het helemaal niet indrukwekkend als een dominee oude woorden gebruikt. De inhoud mag dan belangrijk zijn; als een dominee een slechte presentatie heeft dwaal ik soms snel af met mjin gedachten. Dat is ongeveer hetzelfde bij preeklezen: geen (oog)contact met de gemeente, gebaarloos, en de 'voorleesgave' van een ouderling speelt ook nog es een grote rol. De presentatie is best belangrijk, dat blijkt in de praktijk wel.
Casae Sentum Quoque Habent

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jul 2005 12:47

Als ze nou eens op die uithalen zouden besparen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Berichtdoor *Annet* » 14 aug 2005 20:11

Mag ik u wijzen op deze vraag en antwoord uit de geweldige vragen rubriek van refoweb:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... let44.html

En ik erger me er ook vreselijk aan als bijv een preek op een dreun gelezen wordt. Of met een bibberstem. Ergernissen in de kerk, o, wat erg. Ik heb eerlijk gezegd wel eens dat ik zucht als ik zie dat een bepaalde ouderling een preek gaat lezen. Dan vraag ik maar in het stil gebed of dat maar weg mag gaan. Meestal ga ik naar een andere kerkdienst, als het bij ons leesdienst is.

Er zijn ook veel mensen die zich ineens zo'n toon aanmeten als ze uit de Bijbel voorlezen of gaan bidden.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 aug 2005 22:02

Ja..zo'n zingend votum............. :?

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 15 aug 2005 15:18

Of het hele gebed van wel 10 min. huiliger bidden :cry: :(
Dan vraag ik me af: moet dan nu? Is dit wel echt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten