Langzaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Langzaam

Berichtdoor Hendrik » 27 jun 2005 22:25

Ik was eens in een oud geref. gem. en daar zong men heel langzaam en de voorgangers spraken ook heel traag. Waarom doet men dit? Zodat je het beter begrijpt? Of probeert men de dienst vol te maken. Ik wil niet spottend doen hoor,ik vraag t me zo af. Ow ja en zingen ze in de geref gem ook zo en hoe is het dan bij de gerf.gem in ned?

Gebruikersavatar
Elladan
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:06
Locatie: Gouda / Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 22:53

Hendrik, m'n beste, kijk voor de gein eens rond in de topics die over zang in de kerk gaan etcetera. Daar krijg je al antwoord op driekwart van je vragen.

Wat betreft dat laatste kwart, stel die vraag dan nog eens ná je zoektocht. :) Succes.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Berichtdoor Hendrik » 28 jun 2005 11:13

Ik heb mn vragen in het forum gesteld,maar ik ben wel benieuwd waarom de voorganger ook zo traag spreekt.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 jun 2005 11:44

Hendrik schreef:Ik heb mn vragen in het forum gesteld,maar ik ben wel benieuwd waarom de voorganger ook zo traag spreekt.

Ik heb dat ook vaak gezien.
Dat doen ze, om het beter tot de mensen te laten doordringen.
Als je snel praat, kunnen woorden langs mensen heen gaan.
Daarom praat men langzaam, dan nemen de mensen de woorden goed in zich op.

Als je opgeleid wordt tot jeugddienstleidster, dan leer je bv om tegen kinderen met gebaren te praten, en te zingen.(ik heb zo'n opleiding gehad, lang geleden)
En ze bv met een liedje mee te laten doen met hun handen, en soms met hun voeten.
Bv: je zingt : het is zooo groooot.
En dan doe je met je armen groot na, dus je armen wijd, en dan leer je de kinderen om dat mee te doen, zodat alles beter tot hun doordringt.

Dat langzame praten heeft denk ik die rede.

Gebruikersavatar
Elladan
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:06
Locatie: Gouda / Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 28 jun 2005 11:53

Mariamagdalena schreef:
Hendrik schreef:Ik heb mn vragen in het forum gesteld,maar ik ben wel benieuwd waarom de voorganger ook zo traag spreekt.

Ik heb dat ook vaak gezien.
Dat doen ze, om het beter tot de mensen te laten doordringen.
Als je snel praat, kunnen woorden langs mensen heen gaan.
Daarom praat men langzaam, dan nemen de mensen de woorden goed in zich op.

Als je opgeleid wordt tot jeugddienstleidster, dan leer je bv om tegen kinderen met gebaren te praten, en te zingen.(ik heb zo'n opleiding gehad, lang geleden)
En ze bv met een liedje mee te laten doen met hun handen, en soms met hun voeten.
Bv: je zingt : het is zooo groooot.
En dan doe je met je armen groot na, dus je armen wijd, en dan leer je de kinderen om dat mee te doen, zodat alles beter tot hun doordringt.

Dat langzame praten heeft denk ik die rede.


Klinkt redelijk inderdaad.
Dus het is puur voor de duidelijkheid dan?
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 jun 2005 12:46

ja.

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 28 jun 2005 13:45

Juist doordat ze langzamer praten kun je het vaak beter tot je nemen. iets wat heel snel gezegd wordt neem je toch minder snel op.
Ik sprak zondag een asielzoeker die bij ons in de kerk was, die zei dat hij er blij mee was dat er langzamer gepraat werd, dan kon hij het ook beter volgen, hij sprak namelijk nog niet goed nederlands.

AnDers
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 jun 2005 13:32
Locatie: Rotterdam

Berichtdoor AnDers » 28 jun 2005 14:16

Als echt de hele preek langzaaaaam wordt uitgesproken dan is de betreffende dominee niet echt communicatief vaardig. Langzaam spreken is volgens mij dan ook meer gewoonte en traditie, waarschijnlijk om eerbied te tonen. Maar ik weet niet zoveel van dominees en hun redenen.

Ik weet wel veel van communicatie en spreken in het openbaar. Langzaam spreken is zeer effectief om extra aandacht te krijgen en je woorden beter door te laten dringen. MITS het afgewisseld wordt met een sneller (normaal) tempo. Als alles langzaam gaat verlies je dit effect. De meeste sprekers zullen dan monotoon worden en voor de meeste luisteraars wordt het steeds moeilijker de spreker te volgen.
Vaak is het prettiger als de woordenstroom iets sneller gaat, omdat je dan makkelijker de links kunt leggen en het betoog als geheel kan onthouden.
Bijvoorbeeld als je een vlot betoog houdt over alledaagse situaties is het nuttig langzaam te gaan praten als je opeens een diepe tekst uit de statenvertaling citeert.

Zelfde geldt voor stemverheffingen, zeer nuttig om de aandacht (terug) te krijgen. Maar wie 20 minuten lang schreeuwt verliest zijn gehoor aan ergenis.
Dus aan ieder vorm van spreken zitten voor- en nadelen, een begenadigd spreker zal ze allemaal in de juiste proporties gebruiken.
Als dominee moet je dan wel die gave hebben, het is moeilijk een boodschap goed over te brengen. Bovendien is een preek voor veel mensen best moeilijk te begrijpen, dan is (te) langzaam beter dan (te) snel. Dus ik ben voorzichtig met kritiek op de betreffende dominee(s). :wink:

In elk geval moet je de reden zoeken in de traditie van die kerk, niet in de communicatie wetenschappen. Het woord is nu aan de theologen. :)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23664
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2005 14:28

gijsbertovereem schreef:Juist doordat ze langzamer praten kun je het vaak beter tot je nemen. iets wat heel snel gezegd wordt neem je toch minder snel op.
Ik sprak zondag een asielzoeker die bij ons in de kerk was, die zei dat hij er blij mee was dat er langzamer gepraat werd, dan kon hij het ook beter volgen, hij sprak namelijk nog niet goed nederlands.


Hm in dat geval heeft het wel voordelen... maar ik ben het niet met je stelling eens dat als er langzamer gepraat wordt, je dingen beter opneemt.... Vooral niet als dat langzame praten een uur achter elkaar doorgaat. Lang niet iedereen zal het hele langzame praten prettig vinden om naar te luisteren... en of je veel ergens van opneemt hangt daar vooral van af. (dat samen met hoe erg je je best doet om te luisteren, wat wel weer makkelijker gaat als het prettig luisteren naar iemand is)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

caprice

Berichtdoor caprice » 28 jun 2005 16:49

AnDers schreef:Langzaam spreken is zeer effectief om extra aandacht te krijgen en je woorden beter door te laten dringen. MITS het afgewisseld wordt met een sneller (normaal) tempo. Als alles langzaam gaat verlies je dit effect. De meeste sprekers zullen dan monotoon worden en voor de meeste luisteraars wordt het steeds moeilijker de spreker te volgen.

Klopt, maar een dominee kan ook vurig worden midden in zijn preek, en zal dan vaak met stemverheffing spreken, en ook sneller.

'k Heb trouwens in de OGGiN een dominee meegemaakt die zo snel sprak dat ik er versteld van stond. Juist toen hij vurig werd ging hij langzamer praten, en harder.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 29 jun 2005 07:17

Het is mij nog nooit opgevallen! Je praat toch normaal? of ben ik zo kippig?

Er zijn dominee's uitgezonderd die langzaam praten! En je hebt er ook bij die als een waterval praten.

Wat ik wel belangrijk vindt is, net wat mm zegt, met gebaren. Zo gebruikt onze dominee ook gebaren als hij tegen de kinderen praat in zijn preek. En kijkt hij de kinderen vooraan in de ogen aan en hangt hij over zijn preekstoel heen.

Guinevere
Verkenner
Verkenner
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2005 12:44

Berichtdoor Guinevere » 29 jun 2005 09:53

ik val in slaap als je zo langzaam praten...
May your life be like toiletpaper, long and useful...

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2005 20:00

Guinevere schreef:ik val in slaap als je zo langzaam praten...
hm het is juist de bedoeling om de schellen van je ogen te doen afvallen door die preken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23664
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 22:12

Ik wist niet dat langzaam praten daar ook al goed voor was... maar ze nemen wel het: "wees langzaam om te spreken en snel om te luisteren" serieus ;) :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jul 2005 14:08

Je merkt vaak dat Dominees uit de OUDGERGEM minder communicatief vaardig zijn, volgens mij komt dat doordat de 'nieuwe'studenten in de leer gaan bij de Oudere Herders in de OGG. Dus een echt onderwijs over spreken en taal is er niet!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 79 gasten