hoe ver mag kritiek op de predikers bij de jongerendag gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sekimov
Verkenner
Verkenner

hoe ver mag kritiek op de predikers bij de jongerendag gaan?

Berichtdoor sekimov » 26 jun 2005 23:57

Elk jaar is het een bekend verschijnsel. Redacteuren van bladen uit onze reformatorische gezindte bespreken de jongerendag. De conclusie is elk jaar zo'n beetje hetzelfde: er zit weinig goeds bij. Zo ook dit jaar. Ik lees in de krant dat een dominee uit de Gereformeerde Gemeente "verbijsterd" is over de toespraken op de jongerendag. Kritiek op muziek kan ik me wel indenken. Daar speelt ook smaak mee. Maar volgens mij mag je als christen niet zo maar de prediking als waardeloos of zelfs gevaarlijk beschouwen. Paulus gaat hier zelfs heel ver in in het bijbelboek Filipenzen:

1 filippenzen 1:15-18: Sommigen prediken de Christus wel uit nijd en twist, maar anderen doen het met goede bedoeling. 16 Dezen verkondigen de Christus uit liefde, daar zij weten, dat ik tot verdediging van het evangelie gesteld ben, 17 maar genen uit eigenbelang, met de onzuivere bedoeling, mij de gevangenschap zwaar te maken.
18 Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden

Het is denk ik prima om met een gezonde kritische blik zaken te volgen maar God roept ons wel op verblijd te zijn wanneer zijn naam verkondigd wordt

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 00:34

Daar ben ik het min of meer wel met je eens, momenteel.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 27 jun 2005 04:58

Als je er van overtuigt bent dat er een leer uitgedragen wordt die tegen de enige ware leer ingaat, ben je verplicht er tegen te waarschuwen. Het lijkt me dat Paulus het daar in dit stukje niet over heeft.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 jun 2005 06:09

*kuch* Enige Ware Leer
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 jun 2005 08:03

ik hoop dat dominees uit de zware kringen oven een paar jaar alleen nog maar kunnen concluderen, dat Gods Geest toen gewerkt heeft in jongeren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 27 jun 2005 09:33

Waarschuwen mag, ver/beoordelen niet. Laat dat aan God over! Toch zie ik het wel gebeuren als we het over de eo-jongerendag hebben, maar ik zie er toch ook een hoop positieve punten in!!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 jun 2005 11:00

Het_Bureau schreef:Als je er van overtuigt bent dat er een leer uitgedragen wordt die tegen de enige ware leer ingaat, ben je verplicht er tegen te waarschuwen. Het lijkt me dat Paulus het daar in dit stukje niet over heeft.

En helaas denkt iedereen de enige ware leer te kennen en luisteren heel veel mensen vanuit dat kader naar wat anderen zeggen. Komt het niet overeen: stempel fout erop. Helaas zou ik zeggen.
Spr 1:7 De vreze des HEREN is het begin der kennis; de dwazen verachten wijsheid en tucht.
Laten we met elkaar spreken en naar elkaar luisteren vanuit die vreze des Heren, ipv eigengezochte wijsheid.
Dan zou er al veel minder op elkaar aan te merken zijn.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 11:06

naomi schreef:
Het_Bureau schreef:Als je er van overtuigt bent dat er een leer uitgedragen wordt die tegen de enige ware leer ingaat, ben je verplicht er tegen te waarschuwen. Het lijkt me dat Paulus het daar in dit stukje niet over heeft.

En helaas denkt iedereen de enige ware leer te kennen en luisteren heel veel mensen vanuit dat kader naar wat anderen zeggen. Komt het niet overeen: stempel fout erop. Helaas zou ik zeggen.
Spr 1:7 De vreze des HEREN is het begin der kennis; de dwazen verachten wijsheid en tucht.
Laten we met elkaar spreken en naar elkaar luisteren vanuit die vreze des Heren, ipv eigengezochte wijsheid.
Dan zou er al veel minder op elkaar aan te merken zijn.

"denkt iedereen de enige ware leer te kennen"

Zolang zij christus als heer en verlosser erkennen IS dat ook zo.
Alle randverschijnselen zijn bijzaak en irrelevant. (Ow, dat is dan natuurlijk MIJN waarheid? Nou ja... niet echt. Maar dat was al duidelijk..
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 jun 2005 11:09

Je snapt wel wat ik bedoel..... met leer bedoel ik inderdaad de vele (op de bijbel gebaseerde?) dingen die buiten het evangelie omgaan.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 11:14

naomi schreef:Je snapt wel wat ik bedoel..... met leer bedoel ik inderdaad de vele (op de bijbel gebaseerde?) dingen die buiten het evangelie omgaan.

Inderdaad... maar goed, ik moest ff recalcitrant doen. :wink:
Ik twijfel dus aan het belang van die 'leer'. Maar goed, da's wat anders.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 jun 2005 12:00

Enige Ware Leer vind ik een vreselijk gevaarlijke term, die je denk ik never kunt gebruiken.
In al die kerken in NL wordt anders gepreekt.
Zelfs binnen 1 ''soort' kerk al.
Afgelopen zondag hoorde ik in mijn gemeente ds van der Kraan. Dat was een gigantisch andere preek, met een hele andere boodschap en inslag dan de preek van ds Ron van der Spoel (van precies een zelfde gemeente) die ik 's avonds hoorde...

In bijna elke preek zit iets van God. Kun je dan zeggen dat het fout is? Nee, natuurlijk niet.
Mijn vader zegt altijd: ik vind die jongerendag echt helemaal niks. De preken vind ik niet echt diepgaand, soms erg eenzijdig, de muziek knetterhard, al dat stepring en gejuich voor God...
Maar je kunt NIET zeggen dat God er niet is, dus KAN ik zelfs mijn kinderen niet verbieden er geen te gaan...

En dat vind ik een goeie inslag....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 27 jun 2005 12:52

Ik spreek liever met de term 'waar de bazuin helder klinkt'. En op de EOJD klinkt de bazuin niet zo helder.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 27 jun 2005 13:02

Mapleleaf schreef:Ik spreek liever met de term 'waar de bazuin helder klinkt'. En op de EOJD klinkt de bazuin niet zo helder.

Waar de bazuin helder klinkt? :?

Nergens klinkt de bazuin zo helder als in het Inntal.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2005 13:07

Mapleleaf schreef:Ik spreek liever met de term 'waar de bazuin helder klinkt'. En op de EOJD klinkt de bazuin niet zo helder.

Neen, maar den gitaren klinken des te luider!

Misschien wil je dit toelichten.... want het is me een raadsel wat je precies bedoelt. Graag enige verduidlijking... en leg er gelijk de tekst uit het openingstopic even naast!

Alvast bedankt
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 jun 2005 13:11

Marnix schreef:

Neen, maar den gitaren klinken des te luider!

Misschien wil je dit toelichten.... want het is me een raadsel wat je precies bedoelt. Graag enige verduidlijking... en leg er gelijk de tekst uit het openingstopic even naast!

Alvast bedankt

FYI, Mapleleaf haalt hier 1 Kor. 14:8 aan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”