verzoek om reactie van Vito

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

verzoek om reactie van Vito

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 11:36

Uit een ander topic

Vito schreef:Er is een onderzoek van de Ger.Gem ingesteld naar de problemen bij de Ger. Gem. in Nijkerk.
Redenen voor het onderzoek waren o.a. de zeer lege preken van ds. Beens, zijn slechte omgang met de jeugd (afstotend) en de nadruk die in zijn prive-leven op "business" lag i.p.v. het bezoeken van kerkleden.

Dat hij onlangs gescheiden is en er binnen korte tijd een nieuwe relatie op na hield zal verder niet in zijn voordeel hebben gewerkt.

De commissie van onderzoek heeft geconcludeerd dat ds. Beens bij de Ger. Gem. Nijkerk moet vertrekken. Ze zijn nog aan het uitzoeken hoe ze hem verder kunnen begeleiden.

Hoi Vito,
je presenteerd volgens mij maar de helft van de feiten. Sowieso weet ik niet waar je bovenstaande gegevens vandaan hebt.

Ik heb het verhaal van een andere kant gehoord: Er was grote verdeeldheid in de gemeente, en de ds is daar het slachtoffer van geworden. Mensen hebben zijn schuldloze scheiding aangegrepen om het door de stront te halen. Verder is er op ieder mens en dus ook op iedere dominee wel voldoende aan te merken om eens flink over te schrijven, we zijn immers helaas niet allemaal als Daniel.

Kortom, ik verzoek je om je grote woorden of te onderbouwen, of terug te trekken.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 17 feb 2003 14:00

Ten tijde van zijn dominee-schap is er in eerste instantie door 1 ouderling constant (terechte) kritiek geformuleerd op leer en leven van ds. Beens. Met name onder druk van ds. Been is betreffende ouderling (G. Schuttel) destijds niet herkozen door de gemeente. Ds. Beens dreigde namelijk met opstappen indien hij herkozen zou worden.

Jaren later (heden dus) kwamen ook de andere ouderlingen er achter dat de preken van ds. Beens geen enkel niveau haalden (dit kan verweten worden aan een gebrek aan capaciteiten), maar ook dat hij geen enkele moeite of intentie had zijn preken van meer inhoud te voorzien. Daarnaast was het leven van ds. Beens, zoals eerder gezegd, zeer discutabel. Hij trok namelijk alleen op met de zakenmensen in de gemeente en had over het algemeen (ook in huisbezoeken) alleen oog voor business!

De ouderlingen besloten, nadat de starre Ger. Gem. synode niet reageerde, op eigen houtje uit te treden. Onnadenkend en dom, maar de Ger. Gem. werd wel wakker geschud en er werd een onderzoek ingesteld. Uit de resultaten van dit onderzoek kunnen veel meer details gelicht worden, maar ik volsta met de algemene beschuldigingen in de vorige paragraaf.

Deze informatie is van de eerste hand, omdat ik de vergaderingen van de kerk (indirect) heb bijgewoond.

Waarom jij onzin loopt uit te kramen over echtscheiden e.d. weet ik niet, maar dat doet toch helemaal niet terzake. Of wil je beweren dat een dominee niet schuldloos mag scheiden of zo?!?!

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 14:05

Vito,

ik heb aangegeven dat ik gehoord heb dat mensen die iets tegen ds. Beens hadden, zijn oa zijn scheiding hebben aangegrepen om hem weg te krijgen.
Als dat niet over gekomen is, dan hoop dat dat nu het geval is.

Overigens komt er uit deze strijd wel een mooie vraag op: Wat is de plaats van de ds in de gemeente?
Heb God lief en doe wat je wilt.
(Naar: Augustinus)

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 17 feb 2003 14:35

DenKTenk schreef:ik heb aangegeven dat ik gehoord heb dat mensen die iets tegen ds. Beens hadden, zijn oa zijn scheiding hebben aangegrepen om hem weg te krijgen.

Ik weet niet hoe dicht jij bij dit conflict staat, maar je komt over alsof je een klok in moskou heb horen luiden. Vier dorpen verderop hoorde ik al geruchten dat diakenen van Nijkerk al met elkaar op de vuist waren gegaan.
Aangezien hij een jaar (of twee) geleden gescheiden is -en dat nooit voor problemen of discussie heeft gezorgd- lijkt me het een beetje onzin. Er gingen natuurlijk wel roddels over het feit dat hij binnen de kortste tijd al weer een nieuwe vriendin had, maar zover ik weet heeft dit nooit meegewogen in het externe oordeel over ds. Beens.

DenKTenk schreef:Overigens komt er uit deze strijd wel een mooie vraag op: Wat is de plaats van de ds in de gemeente?

Binnen de Ger.Gem. is de ds. ook kerkenraadslid (met doorslaggevende stem zelfs..?) en dat geeft hem mijns inziens te veel macht. Vooral als de overige kerkenlaadsreden niet al te sterk overkomen (in het Nijkerkse geval), trekt een dominee met slechte bedoelingen alle macht naar zich toe...

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 17 feb 2003 15:50

Mag ik jullie allebei een vraag stellen?????

Zitten jullie allebei in de ger.gem. in Nijkerk???

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 17 feb 2003 16:10

DenkTenk blijkbaar niet, maar ik wel...

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 16:14

Vito, jij zal er inderdaad meer over weten dan ik. Maar toch blijf ik het jammer vinden dat jij de oneervolle schorsing in een topic genoemd heb waar het absoluut niet functioneel was in de discussie. Het geheel van je reactie kwam op mij daardoor over als het afreageren van frustraties richting deze man. Ik heb de berichten in de Saambinder gelezen, en daarin werd van officiele zijde een iets genuanceerder beeld geschetst.
Laten we er verder maar over zwijgen, oke?

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 17 feb 2003 16:34

Ik heb ook zeker mijn bedoelingen met het oprakelen van dit verhaal. Al was het alleen maar om de neutrale en onvolledige berichtgeving van de Saambinder in te kleuren..

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 16:35

Denk je dat dit opbouwend werkt? Voor gemeente Nijkerk, voor ds. Beens, voor het geheel van de gereformeerde gemeenten?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 16:40

een dominee die scheidt en vervolgens weer een nieuwe relatie aangaat gedraagt zich bijzonder discutabel. Zoveel is wel zeker. Ik zou voor zo iemand niet veel respect kunnen hebben.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 16:41

Surfer, ook in geval van een schuldloze scheiding?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 16:46

wat versta je onder een 'schuldloze' scheiding? Ik vind dat op zich al een eng woord.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 17 feb 2003 16:49

Als je vrouw er met een ander vandoor gaat, omdat de man een ander beroep heeft dan toen ze getrouwd zijn. Of iets dergelijks.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 16:52

Hm.. een treurige zaak. Dan begrijp ik wat je bedoelt. Maar het blijft wel de vraag of je dan uberhaupt een nieuwe relatie aan zou moeten gaan. Moeilijke kwestie.

Rader

Berichtdoor Rader » 17 feb 2003 16:53

DT,

Zou Jezus dat ook bedoeld hebben toen hij het over echtscheiding had?

Rudolf

N.B.
Ik ken vrouwen die hun man trouw blijven na een herseninfarct. Voor de niet ingewijden. Dan heb je een man met een ander karakter/persoonlijkheid.

Terug naar “Archief”