Mariamagdalena

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Mariamagdalena

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 13:35

Wat denken jullie van Mariamagdalena.
Ik las dit bv:

"Toevallig sloeg ik de fragmenten op die nog bestaan van het Evangelie van Maria Magdalena. Daarin zette ze uiteen wat Jezus tegen haar gezegd heeft in persoonlijke gesprekken. Onder andere:
Maak u geen regels van hetgeen ik u geopenbaard heb. Maakt u geen wetten zoals de wetgeleerden dat doen.
En het trof me dat hier misschien iemand was met oren om te horen, ogen om te zien en verstand om te begrijpen. De leerling van wie Jezus het meeste hield. Een vrouw die niet de macht had om invloed uit te oefenen."

Er zijn veel getuigen geweest van het leven van Jezus. En hun nalatenschap is kostbaar. Er wordt immers veel gezegd over Jezus van Nazareth, over zijn leer en over de betekenis van zijn leven en vooral over de betekenis van zijn dood. Want de onverwachte wending die het leven van Jezus van Nazareth nam in de laatste weken van zijn leven, waardoor hij uiteindelijk stierf aan het kruis, is voor veel van zijn tijdgenoten te onwerkelijk voor woorden. Voor de een was de dood van Jezus van Nazareth het bewijs dat hij tot niets in staat was en niet de koning was die zijn volk zou redden. Voor de ander was zijn dood nog maar het begin van een beweging waarin de boodschap van barmhartigheid en liefde voor de naaste niet alleen met de mond werd beleden maar ook daadwerkelijk betekenis kreeg door daden. Vier getuigenissen over Jezus zijn uiteindelijk door de kerken geautoriseerd. Dat wil zeggen hetgeen daarin verkondigd werd, was in overeenstemming met de geloofsbelijdenis van de eerste christenen: dat Jezus Christus was gestorven maar na drie dagen weer was opgestaan. Vier officiële getuigenissen, vier evangeliën die we tot op de dag van vandaag nog zien als de enige echte.

Het is jammer dat Maria Magdalena in onze traditie zozeer geidentificeerd is als degene die haar sterke lustgevoelens wist te onderdrukken en vanwege de vijandige houding ten aanzien van sexualiteit in de geschiedenis van het christendom tot supermaagd is gebombardeerd. Het doet datgene wat we over haar weten onrecht. Want het thema van Maria Magdalena is niet haar sexualiteit maar intimiteit. Maria zoekt zoals wij ook daarnaar kunnen verlangen intimiteit .Maria van Magdala zoekt net als wij veiligheid. Zij wil aanvaard worden. Nu is de valkuil van de liefdesrelatie tussen Jezus en Maria van Magdala om deze te sexualiseren. En menig auteur of filmmaker heeft daarmee de woede van kerkleiders op de hals gehaald. Niet zozeer vanwege Maria maar omdat van de serene Jezus geen sexuele escapades worden verwacht. Maar al die trammelant om de vermeende relatie tussen Maria en Jezus is bijzaak want de ommekeer in Maria´s leven heeft niets te maken met de start van een huwelijk maar alles met het vinden van iemand bij wie ze zich veilig voelt. De berouwvolle zondares voelt zich ondanks de vijandige omgeving en de prangende blikken van de farizeeër bij Jezus veilig en met haar tranen wast ze zijn voeten. Ze heet hem op die oude oosterse manier welkom. Niet in haar huis, maar in haar hart.


En dat is ook waarom Jezus tegen Martha zegt dat Maria haar deel heeft. Een schoon en opgeruimd huis en lekker eten is immers van een totaal andere orde dan wanneer je ondanks je verdriet, ondanks alles wat is misgegaan, ondanks de alle niet te helen wonden van je leven, je in je hart weet dat je alle recht hebt om hier op deze wereld jouw plaats onder de zon in te nemen. Dat is wat Jezus Maria leert. En o wat zal ze het moeilijk gehad hebben toen degene die haar daar van wist te overtuigen stierf. Want na Jezus dood moest zij God op eigen kracht in haar hart laten wonen. En misschien daarom wel is zij de eerste die Jezus na zijn kruisiging ziet. En Jezus zegt haar dan: houd me niet vast. Verwar degene die jou een geheim van het leven heeft ingefluisterd niet met het geheim zelf. Houd me niet vast. Die uitroep van Jezus is het uiteindelijke antwoord aan de vrouw die zoekt naar een manier om van Jezus te houden. Houd me niet vast Maar vertel aan anderen dat de Heer is opgestaan. En die zin is absoluut cruciaal. Vertel het aan anderen: want zoals jij Maria Magdalena aanvaard bent, zo zijn anderen dat ook. Mijn boodschap aan jou is voor iedereen bestemd. Hou mij niet vast maar vertel anderen dat wie ze ook zijn en wat hun achtergrond ook is dat ze aanvaard zijn. Zodat ook zij de eerste schreden kunnen zetten op weg naar een ander, ouder iemand in ons verborgen. Een weg waarop je soms alleen zult zijn maar nooit eenzaam omdat God zijn intrek heeft genomen in jouw hart.
Daarop ging Maria van Magdala aan de leerlingen verkondigen: ik heb de heer gezien. En ze vertelde hun wat hij tegen haar gezegd had.


Marianne Frederiksson is vanwege haar roman Simon genomineerd voor de Trouw Publieksprijs 1999.
Ze schreef dus een boek over Mariamagdalena, met o.a. het bovenstaande.
Mariamagdalena heeft mij altijd gefascineerd, daarom heb ik haar naam als Nickname genomen, ik zie ook overeenkomsten met hoe ik dus ben.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 13:37

Het Evangelie van Maria Magdalena, één van de apocriefe evangeliën werd in 1896 in Cairo gevonden maar pas in 1955 gepubliceerd. Maria Magdalena komt in deze tekst voor als een van de volgelingen van Jezus. Zij vertelt dat zij Jezus heeft ontmoet in een visoen en dat hij haar geheime leringen heeft onthuld. Er brandt onder de discipelen een ruzie los over haar autoriteit als vrouw en leerling. Met name Petrus valt haar fel aan, vooral omdat wordt gezegd dat Jezus haar meer liefhad dan de andere leerlingen.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 jun 2005 13:39

Maria Magdalena; de Apostelgelijke.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 21 jun 2005 13:44

De Bijbel is tamelijk summier over Maria Magdalena. Er wordt verteld dat Jezus haar van zeven duivelen verlost heeft (Luk. 8:2) en dat ze aanwezig was zowel bij de kruisiging als de opstanding. Ze is een van de eerste paasgetuigen (Joh. 20).

Van enige opvatting of houding van Maria Magdalena ten opzichte van sexualiteit lezen we in de Bijbel helemaal niets en die vermeende houding heeft mijns inziens meer met de projectie van sommige Bijbellezers ten aanzien van haar persoon te maken dan met Maria Magdalena zelf. Dit wijs ik dus af als ongefundeerde spekulatie.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2005 14:20

Die Maria van Martha was wel iemand anders dan Maria Magdalena..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 14:54

Ja, dat ik wel waar, maar ik heb dus alleen geciteerd wat Marianne Fredicson schreef.

Maar, er is dus een evangelie van Mariamagdalena geweest, dat er later uit is gehaald, net als het evangelie van Thomas..........

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 21 jun 2005 15:05

Die beide geschriften zijn niet uit de canon gehaald, want ze zijn er eenvoudigweg nooit in gekomen. Ze zijn nooit aanvaard als Bijbelboek, op geen enkel officieel concilie van de christelijke kerk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 17:54

Okee, maar ik vraagt me af, door wie dan?
Door Luther?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 21 jun 2005 19:10

Mariamagdalena schreef:Okee, maar ik vraagt me af, door wie dan?
Door Luther?


dit evangelie is relatief jong, zeker van na halverwege de tweede eeuw. Het is nooit als evangelie erkend door de kerk, enkel door wat gnostische sekten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bharat

Berichtdoor Bharat » 21 jun 2005 19:28

parsifal schreef:
Mariamagdalena schreef:Okee, maar ik vraagt me af, door wie dan?
Door Luther?


dit evangelie is relatief jong, zeker van na halverwege de tweede eeuw. Het is nooit als evangelie erkend door de kerk, enkel door wat gnostische sekten.


En sinds wanneer is de kerk alwetend?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 20:33

[quote="parsifal
dit evangelie is relatief jong, zeker van na halverwege de tweede eeuw. Het is nooit als evangelie erkend door de kerk, enkel door wat gnostische sekten.[/quote]

Dat wist ik niet.
Maar toch vind ik het een leuke toepasselijke Nickname voor mij, omdat ik eerst een ruig leven heb gehad, en toen later pas tot de Here Jezus gekomen ben :D

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2005 20:38

Mariamagdalena schreef:Maar, er is dus een evangelie van Mariamagdalena geweest, dat er later uit is gehaald, net als het evangelie van Thomas..........
Eerst even een opmerking, wil je even Maria Magdalena schrijven, het is een voor en beschrijvingsnaam van iemand uit de Bijbel ik denk nu steeds dat jij over je zelf praat :)

Die evangelieën van Thomas, Maria Magdalena, Judas en van Simon de Mattenklopper zijn nooit ergens uitgehaald aangezien ze nog nooit ergens bij gehoord hebben, De Bijbel zoals wij die kennen bestond toen nog niet.

Nog iets grappigs, Jij kwam tot Jezus, maar Jezus kwam tot Maria Magdelena dat kan een wezenlijk verschil zijn ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 20:49

Nou, ik denk niet dat dat het verschil is.
Ik denk dat inderdaad, Jezus ook tot mij is gekomen, omdat ik op een hele rare manier ineens een bijbeltje in handen kreeg, destijds, en me toen ben gaan verdiepen.
Het komt denk ik door Hem, als je er voor open staat, en ik stond er dus voor open.

Maar Mariamagdalena was toch een vriendin van Jezus?

o.a. Lucas 8,1-2 Lucas 24,10

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jun 2005 12:32

Maria Magdalena was een van de vele volgelingen van Christus ja ..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Elladan
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 09 jun 2005 13:06
Locatie: Gouda / Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 22 jun 2005 13:37

Raido schreef:Maria Magdalena was een van de vele volgelingen van Christus ja ..


Subtiel verschil met vriendin... :P
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten