Buitenbijbelse geschriften.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Buitenbijbelse geschriften.

Berichtdoor parsifal » 20 jun 2005 14:00

In een ander topic dat weer vreselijk off-topic aan het gaan is, wordt door Bharat het volgende beweerd:

Maar jij weet toch net als ik (hoop ik) dat in 500 NC er een boel geschriften zijn uitgeknikkerd door de machthebbende kerk omdat deze niet strookte met hun ideeen. Of te wel de bijbel is (althans sommige teksten) zijn het woord van God maar niet compleet.

Wanneer je alleen aan de bijbel blijft vastklampen is het alsof je op een eiland zit met alleen maar zee om je heen waardoor je denkt dat er niets anders is op deze aarde dan het eiland en de zee. Totdat je een met een bootje gaat verkennen en er veel meer blijkt te zijn dat deel uit maakt van deze ene aarde. Explore my brother.

Leef in Liefde

Nu zijn Christenen buiten liefde ook nog in waarheid geinteresseerd. Die eerste alinea zou ik dus graag onderbouwd zien. Naar mijn idee is dit een totaal onzinnige bewering. Die er met goede intimidatie doorheen gedrukt wil worden "Maar jij weet toch net als ik (hoop ik)"

Om welke geschriften gaat het om? Zijn ze echt gelijkwaardig aan de Bijbelse? En Bharat interesseer je je voor de waarheid?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 21 jun 2005 08:55

Als hij doelt op het concilie van Nicea in 325 NC (zie ook hier), dan denk ik dat hij wel gelijk heeft dat er veel ontwikkelingen zijn geweest die de kerk verdeeld hebben gemaakt. Je kunt ook doorklikken naar Iraneaus, waar je veel informatie vind over de leer van de vroegchristelijke kerk.

Daarnaast, als je kijkt naar de eerste christengemeenten tot dit concilie, dan wordt ook duidelijk dat ze lang niet allemaal dezelfde geschriften hebben gebruikt in die beginperiode. Simpelweg omdat ze niet allemaal beschikbaar waren. Bijbelse aanwijzingen zijn hiervoor ook te vinden. Paulus komt op een gegeven moment in een gemeente waar ze nog nooit van de Heilige Geest hebben gehoord, en de doop met de Heilige Geest niet ontvangen hebben...

Overigens: niets nieuws onder de zon... Ratio <--> Ervaring, Jezus is God <--> Jezus is mens en dergelijke thema's speelden ook in die tijd al. Dit zie je in de gnosis en de gnostiek, waar de menselijke Godservaringen centraal stonden, en Jezus slechts als mens werd gezien. Onze huidige leer heeft wel degelijk zijn oorsprong in de leer van de apostelen, lees het stuk over Iraneaus maar eens na.

Dat tijdens dat concilie het arianisme (genoemd naar Arius) werd verworpen komt door de sterke beïnvloeding op Arius door de gnostiek.

Overigens is (een deel van) deze problematiek ook weer teruggekomen tijdens de synode van Dordrecht...

Mijn vermoeden is dat Bharat doelt op de oude gnostische geschriften die door de kerk verworpen zijn... (dit om een lang verhaal kort te maken :lol: )

ps: overigens weet ik niet waar het 'vorige topic' ergens uithangt, kun je me eraan helpen, parsifal?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 21 jun 2005 11:42

Dat is ook iets waar ik 100x naar verwijs... maar niet persé Nicea.

Sowieso zijn er met bijna iedere bespreking wel dingen uit de canon gegooid of erin gepropt, en dat schaadt m.i. de betrouwbaarheid.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 jun 2005 12:25

Dit is een duidelijk geval van zaken door elkaar houden. Er zijn inderdaad geschriften geweest die in sommige gemeenten heel veel gezag hebben gehad, (vrijwel vanaf het begin), maar die niet in de Canon zijn opgenomen. Bijvoorbeeld “de brief van Barnabas”,.”de pastor van Hermas” en “de didache”. Het waren echt niet veel geschriften en het zijn zeker niet de omstreden geschriften waar Bharat naar lijkt te verwijzen. Er zijn ook Bijbelse geschriften die niet overal bekend waren of die omstreden waren, zoals wat brieven die niet van Paulus zijn en de Openbaring aan Johannes. De Gnostische geschriften zijn vrijwel allemaal een stuk jonger dan de Bijbelse geschriften, met misschien de uitzondering van het Evangelie van Thomas, hoewel de meesten dat ook ergens in de tweede eeuw dateren.

Ik weet niet waar het oude topic ergens is.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 jun 2005 12:40

Ik neem aan in het Religie - Bijbel forum
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 21 jun 2005 17:31

Er zijn vele evangeliën (ik geloof 134 maar ik kan er naast zitten) toch staan er enkele in de bijbel. Wanneer ik op dit forum kom met een quote uit een niet bijbels evangelie dan wordt hier nooit serieus op gereageerd. Het wordt meestal als onwaar aangedaan. En waarom is de vraag. Hebben alle evangeliën niet één zeer belangrijk item gemeen; Jezus. Het is na mijn inziens nogal bekrompen om te zeggen dat alle niet bijbelse evangeliën onzin zijn. Weten we niet allemaal dat het kerkelijke instituut in de geschiedenis vele zaken hebben ondernomen om macht te hebben op het volk. Is daar het bepalen van wat er in de bijbel staat niet onderdeel van? Ik zeg van wel waardoor de bijbel onvolledig is en een kant van Christus laat zien terwijl er meerdere zijn.
Maar de wegen van God zijn niet voor ons te vatten want sinds een eeuw beschikken we weer over evangeliën waarvan we het bestaan niet of amper afwisten. En ja sommige vertellen wel behoorlijk andere dingen dan de meeste geleerd is van uit de huidige bijbel. Nu kan je zeggen; dus het is onwaar of je kunt zeggen; laat ik eens gaan onderzoeken wat er nu anders is en hoe dit komt. En misschien nog belangrijker wat het met je doet. Want zou het Woord van God je niet moeten raken in je hart zodat je zo’n gevoel van liefde krijgt voor God dat je niet anders wilt dan bij Hem te zijn? Ik begrijp dan ook dat voor zij die hun hele leven hebben gehoord van; ‘dit is de waarheid, en iets anders is van de duivel of iets dergelijks’ dat het voor hen moeilijk is om toch te gaan onderzoeken. Maar hebben we niet een maatschappij gecreeerd met z’n allen waarin we de vrijheid hebben om te onderzoeken. Is dat niet waar onze voorouders zo naar verlangden waardoor wij dit nu kunnen? Dus iets bij voorbaat afwijzen omdat het anders is vind ik geen sterk argument.
Nu zijn er wetenschappers die de teksten heel diep gaan onderzoeken en de resultaten kunnen wel eens uitwijzen dat alle teksten een bron van waarheid in hebben.

Neem nu het Thomas Evangelie, waarschijnlijk de meest bekendste.
Gilles Quispel, een van de mede ontdekkers van het evangelie heeft vijftig jaar onderzoek gedaan naar de oorsprong eb vertaling van het evangelie. Hij zegt het volgende erover:
“Het Evangelie van Thomas werd voor 140 na Christus gecomponeerd in Edessa, een Griekse stad in Mesopotamie, bijgenaamd het Athene van het Oosten. De oorspronkelijke taal was Grieks: daarvan zijn enige fragmenten bewaard van omstreeks 200 na Christus. De volledige tekst in Koptische vertaling werd 1945 gevonden in de buurt van Nag Hammadi in Opper-Egypte.
Het Evangelie van Thomas is niet gnostisch, maar zeer asketisch, zoals alle geschriften, die afkomstig zijn van het Aramese christendom, waarvan Edessa het centrum was. Dat de apostel Thomas, een van de twaalf apostelen van Jezus, de auteur ervan is, is niet onmogelijk maar hoogst twijfelachtig. Het Evangelie van Thomas is een verzameling van spreuken, die alle aan Jezus worden toegeschreven.”

“Al in de tweede eeuw na Christus wordt het Evangelie van Thomas geciteerd in het boek van Thomas de Athleet (= de Askeet), ook in 1945 gevonden bij Nag Hammadi en eveneens in Edessa ontstaan. Ook de auteur van de Syrische Handelingen van Thomas (ca. 220, Edessa) kende het Evangelie van Thomas. Mani (216-277) maakt een toespeling op de aanhef van het Evangelie van Thomas aan het begin van zijn Epistula Fundamenti. Dankzij de Keulse Mani-Codex weten we zeker, dat Mani een joodse jongen was, die opgroeide in een commune van joods-christelijke Baptisten (Dopers). Hij stichtte een alternatieve christelijke kerk, welke uitgroeide tot een gnostische wereldgodsdienst met aanhangers van de Atlantische tot de Stille Oceaan. De talrijke manische geschriften in verschillende talen, welke in de loop de jaren zijn ontdekt, bevatten bijna altijd wel citaten uit het Evangelie van Thomas. Zelfs Augustinus, die in zijn jeugd meer dan twaalf jaar auditor (aanhoorder) bij de manchieeers was, kende als enige van de Latijnse kerkvaders dit ‘apokriefe’ gechrift. Naar mijn vaste overtuiging berust het Evangelie van Thomas op twee verloren geschriften:
1) een Judese bron, die omstreeks 40 na Christus geboekstaafd werd en de evangelietraditie bevat van de oergemeente van Jeruzalem. Dit is het oudste christelijke document dat bekend is. De kerkelijke evangeliën zijn veel later (na 60 na Christus). Ofschoon deze Woorden door hun stijl vaak verraden, dat zij uit het Arameens zijn vertaald, moeten wij aannemen, dat de Judese bron van Thomas in het Grieks geschreven werd. Het staat echter voor ons vast, dat deze verzameling van spreuken op generlei wijze afhangt van de kerkelijke evangeliën, welke alle ontstaan zijn in het missiegebied van Paulus, de apostel der heidenen, en daarom heidenchristelijk mogen worden genoemd.
2) Een Alexandrijse bron, die zeer asketisch was en sommige Woorden uit de Judese bron in de sfeer van een wereldstad overzette. Doubletten, Woorden aan Jezus toegeschreven die van elkaar verschillen maar dezelfde inhoud hebben, maken het mogelijk, deze twee bronnen te onderscheiden en te identificeren. Daarnaast kunnen enkele toevoegingen aan de overgeleverde tekst van de hand van de auteur van het Evangelie van Thomas, die zoals gezegd in Edessa woonachtig was, worden vastgesteld.”

Zeer interessant boek voor hij die meer wil weten.

Verder heeft Pars. dit topic geopend vanuit de alcohol discussie waarin ik het Vredesevangelie aanhaalde.

Leef in Liefde

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 21 jun 2005 17:53

Bharat, de evangelieen die in Gods woord, de bijbel staan zijn door de Heilige Geest geinspireerd. Met alle andere bijbelboeken samen zijn deze boeken onfeilbaar.
Dat kan niet worden gezegd van de andere "evangelieen". Ook zijn die andere evangelieen niet gezaghebbend zoals de 4 in het Nieuwe Testament.
Dat God ons deze 4 evangelieen heeft gegeven, daaruit blijkt dat zij genoegzaam zijn om ons te onderwijzen in de weg tot zaligheid.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 18:05

Persoonlijk vind ik de 4 evangelieen wel heel fascinerend, maar, ik ben en blijf tot nog toe een Paulusfreak, tot ongenoegzaamheid van sommigen, die Paulus maar een vrouwonvriendelijke man vonden.
Maar volgens mij, zijn de brieven van Paulus juist geschreven als leidraad voor ons leven, om zo gelukkig mogelijk door het leven te gaan.
Wat in het begin van mijn bekering mijn "ding" was, is Jakobus.
Daar heb ik zo ontzettend veel wijsheid uitgehaald.......... als ik dat nou maar niet vergeet, en er wel steeds aan blijf denken..........
Daarom moeten wij volgens mij steeds weer ons bijbeltje lezen (ik zeg bijbeltje, omdat ik altijd een nieuw testament op zakformaat bij me draag)
En voor mij is het niet bekrompen, integendeel, het is nu nog vaak moeilijk, en nu nog haal ik er steeds weer nieuwe dingen uit, ja, zelfs uit het Nieuwe Testament alleen, na 30 jaar het te bestuderen...........
Tja..... wat kan ik nog meer zeggen.......... het blijft bij mij dus zeer boeiend, en als de bijbel 4 keer zo dik zou zijn, dan zouden we zoveel jaaaaaren nodig hebben om er doorheen te komen en alles werkelijk te snappen.......... misschien is het daarom zo samengesteld?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 21 jun 2005 18:32

Bharat schreef:Er zijn vele evangeliën (ik geloof 134 maar ik kan er naast zitten) toch staan er enkele in de bijbel. Wanneer ik op dit forum kom met een quote uit een niet bijbels evangelie dan wordt hier nooit serieus op gereageerd. Het wordt meestal als onwaar aangedaan. En waarom is de vraag. Hebben alle evangeliën niet één zeer belangrijk item gemeen; Jezus. Het is na mijn inziens nogal bekrompen om te zeggen dat alle niet bijbelse evangeliën onzin zijn. Weten we niet allemaal dat het kerkelijke instituut in de geschiedenis vele zaken hebben ondernomen om macht te hebben op het volk. Is daar het bepalen van wat er in de bijbel staat niet onderdeel van? Ik zeg van wel waardoor de bijbel onvolledig is en een kant van Christus laat zien terwijl er meerdere zijn.
Maar de wegen van God zijn niet voor ons te vatten want sinds een eeuw beschikken we weer over evangeliën waarvan we het bestaan niet of amper afwisten. En ja sommige vertellen wel behoorlijk andere dingen dan de meeste geleerd is van uit de huidige bijbel. Nu kan je zeggen; dus het is onwaar of je kunt zeggen; laat ik eens gaan onderzoeken wat er nu anders is en hoe dit komt. En misschien nog belangrijker wat het met je doet. Want zou het Woord van God je niet moeten raken in je hart zodat je zo’n gevoel van liefde krijgt voor God dat je niet anders wilt dan bij Hem te zijn? Ik begrijp dan ook dat voor zij die hun hele leven hebben gehoord van; ‘dit is de waarheid, en iets anders is van de duivel of iets dergelijks’ dat het voor hen moeilijk is om toch te gaan onderzoeken. Maar hebben we niet een maatschappij gecreeerd met z’n allen waarin we de vrijheid hebben om te onderzoeken. Is dat niet waar onze voorouders zo naar verlangden waardoor wij dit nu kunnen? Dus iets bij voorbaat afwijzen omdat het anders is vind ik geen sterk argument.
Nu zijn er wetenschappers die de teksten heel diep gaan onderzoeken en de resultaten kunnen wel eens uitwijzen dat alle teksten een bron van waarheid in hebben.

Neem nu het Thomas Evangelie, waarschijnlijk de meest bekendste.
Gilles Quispel, een van de mede ontdekkers van het evangelie heeft vijftig jaar onderzoek gedaan naar de oorsprong eb vertaling van het evangelie. Hij zegt het volgende erover:
“Het Evangelie van Thomas werd voor 140 na Christus gecomponeerd in Edessa, een Griekse stad in Mesopotamie, bijgenaamd het Athene van het Oosten. De oorspronkelijke taal was Grieks: daarvan zijn enige fragmenten bewaard van omstreeks 200 na Christus. De volledige tekst in Koptische vertaling werd 1945 gevonden in de buurt van Nag Hammadi in Opper-Egypte.
Het Evangelie van Thomas is niet gnostisch, maar zeer asketisch, zoals alle geschriften, die afkomstig zijn van het Aramese christendom, waarvan Edessa het centrum was. Dat de apostel Thomas, een van de twaalf apostelen van Jezus, de auteur ervan is, is niet onmogelijk maar hoogst twijfelachtig. Het Evangelie van Thomas is een verzameling van spreuken, die alle aan Jezus worden toegeschreven.”

“Al in de tweede eeuw na Christus wordt het Evangelie van Thomas geciteerd in het boek van Thomas de Athleet (= de Askeet), ook in 1945 gevonden bij Nag Hammadi en eveneens in Edessa ontstaan. Ook de auteur van de Syrische Handelingen van Thomas (ca. 220, Edessa) kende het Evangelie van Thomas. Mani (216-277) maakt een toespeling op de aanhef van het Evangelie van Thomas aan het begin van zijn Epistula Fundamenti. Dankzij de Keulse Mani-Codex weten we zeker, dat Mani een joodse jongen was, die opgroeide in een commune van joods-christelijke Baptisten (Dopers). Hij stichtte een alternatieve christelijke kerk, welke uitgroeide tot een gnostische wereldgodsdienst met aanhangers van de Atlantische tot de Stille Oceaan. De talrijke manische geschriften in verschillende talen, welke in de loop de jaren zijn ontdekt, bevatten bijna altijd wel citaten uit het Evangelie van Thomas. Zelfs Augustinus, die in zijn jeugd meer dan twaalf jaar auditor (aanhoorder) bij de manchieeers was, kende als enige van de Latijnse kerkvaders dit ‘apokriefe’ gechrift. Naar mijn vaste overtuiging berust het Evangelie van Thomas op twee verloren geschriften:
1) een Judese bron, die omstreeks 40 na Christus geboekstaafd werd en de evangelietraditie bevat van de oergemeente van Jeruzalem. Dit is het oudste christelijke document dat bekend is. De kerkelijke evangeliën zijn veel later (na 60 na Christus). Ofschoon deze Woorden door hun stijl vaak verraden, dat zij uit het Arameens zijn vertaald, moeten wij aannemen, dat de Judese bron van Thomas in het Grieks geschreven werd. Het staat echter voor ons vast, dat deze verzameling van spreuken op generlei wijze afhangt van de kerkelijke evangeliën, welke alle ontstaan zijn in het missiegebied van Paulus, de apostel der heidenen, en daarom heidenchristelijk mogen worden genoemd.
2) Een Alexandrijse bron, die zeer asketisch was en sommige Woorden uit de Judese bron in de sfeer van een wereldstad overzette. Doubletten, Woorden aan Jezus toegeschreven die van elkaar verschillen maar dezelfde inhoud hebben, maken het mogelijk, deze twee bronnen te onderscheiden en te identificeren. Daarnaast kunnen enkele toevoegingen aan de overgeleverde tekst van de hand van de auteur van het Evangelie van Thomas, die zoals gezegd in Edessa woonachtig was, worden vastgesteld.”

Zeer interessant boek voor hij die meer wil weten.

Verder heeft Pars. dit topic geopend vanuit de alcohol discussie waarin ik het Vredesevangelie aanhaalde.

Leef in Liefde

We kennen inderdaad vrij veel apocriefe evangelieen nu. Echter deze Evangelieën zijn vrijwel allemaal van zeer late datum. De meeste uit de derde eeuw. Het Thomas-evangelie wordt door Quispel (een theoloog die nogal flirtte met de gnostiek) een eind in de tweede eeuw geplaatst, dit is het oudste buiten Bijbelse Evangelie. Die vaste overtuiging van de bronnen van het Thomas Evangelie lijken uit de lucht gegrepen, ook omdat er geen vroege verwijzingen naar zijn, ook niet van ketter bestrijders uit het begin van de tweede eeuw.

Verder lijkt het me een nogal onzinnige uitspraak dat er hier geen studie wordt gemaakt van de Buitenbijbelse bronnen. Ik heb het idee dat er veel mensen op dit punt behoorlijk belezen zijn. Zelf heb ik ook een redelijk deel van Nag Hamadi bibliotheek gelezen (en in ieder geval alles wat ondertussen in het engels vertaald is in mijn kast staan). Het gaat erom dat de Heere Jezus in de geschiedenis kwam. Hij was hier en Hij was hier zoals Hij was, dan kan niet iedere ketter zijn verhaal gaan vertellen over Hem. En ook vanuit historisch oogpunt zijn de apocriefe evangelieen vrijwel niet serieus te nemen en het verband met de Zoon van God zoals Hij hier op aarde was lijkt er niet te zijn (alleen het thomas-evangelie is wat dat betreft serieus, maar dat bevat alleen uitspraken). Let wel dat geen van de apocriefe evangelieen in geen enkele Christelijke gemeente van de eerste eeuwen serieus werd genomen (het grootste deel bestond nog niet eens). De strijd met de gnostiek is er altijd al geweest en deze twee hebben nooit bij elkaar gehoord, veel Gnostici beroepen zich erop dat ze met het oorspronkelijke Christendom te maken hebben, maar dat is nooit ook maar een beetje aannemelijk te maken. Wel wordt er veel beweerd (denk aan de aperte historische onzin in bijvoorbeeld de Davinci Code naar voren komt).

De Manicheeers zijn een aparte groep. De oorsprong van Mani is weinig over bekend, mogelijk was hij zwaar beinvloed door Zoroaster, mogelijk ook door Joods-Christelijk denken. Wel is duidelijk dat hij een duidelijke breuk met dit denken maakte die minstens zo groot was als de breuk die Mohammed veroorzaakte.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 21 jun 2005 19:27

In het jaar 367 werd door de bisschop van Alexandrië Athanasius vastgesteld welke teksten door God geïnspireerd zouden zijn (dat waren de teksten die nu nog het Nieuwe Testament vormen) en welke als dwaalleer dienden te worden beschouwd. Zie ook bij Paasbrief van Athanasius, Canon van de Bijbel. Iedereen werd verplicht de valse teksten te vernietigen. Waarschijnlijk hebben kloosterlingen uit Nag Hammadi als reactie op dat decreet de verboden teksten in een kruik onder de grond gestopt, in afwachting van betere tijden. Maar het heeft nog tot 1945 geduurd voor ze weer gevonden werden.

Je komt wat tegen als je gaat googlen.

Leef in Liefde.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jun 2005 20:34

Inderdaad, allerhande meug en verderfelijkheid zoals hoe goed het Boedhisme is, wat er fout aan het christendom, welke evangelieen zijn er nog meer, en de driedelige ecyclopedie over kunst verdichte fabelen en andere reli-onzin.

Wat ik probeer aan te geven, wil je even een bron erbij vermelden, voor jou is dit een bewijs van een bepaalde zaak, maar wie zegt dat die bron niet een of andere anti-bijbel-zoals-wij-die-kennen-site is?

Leven in Liefde is niet alles
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Bharat

Berichtdoor Bharat » 21 jun 2005 20:38

Raido schreef:
Inderdaad, allerhande meug en verderfelijkheid zoals hoe goed het Boedhisme is, wat er fout aan het christendom, welke evangelieen zijn er nog meer, en de driedelige ecyclopedie over kunst verdichte fabelen en andere reli-onzin.

Wat ik probeer aan te geven, wil je even een bron erbij vermelden, voor jou is dit een bewijs van een bepaalde zaak, maar wie zegt dat die bron niet een of andere anti-bijbel-zoals-wij-die-kennen-site is?

Leven in Liefde is niet alles

Sorry: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nag_Hammadi-geschriften

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 20:46

Er staat daar inderdaad : "gnostiek"
Wat is dat eigenlijk?
Sorry, ik ben oud, en ook een beetje onwetend.......... wat is gnostiek?
Want dat lees ik dus ook op die site...........
Weet iemand dat te vertellen?

Bharat

Berichtdoor Bharat » 21 jun 2005 20:52

Mariamagdalena schreef:Er staat daar inderdaad : "gnostiek"
Wat is dat eigenlijk?
Sorry, ik ben oud, en ook een beetje onwetend.......... wat is gnostiek?
Want dat lees ik dus ook op die site...........
Weet iemand dat te vertellen?

als je naar de bovenstaande site gaat en dan op het woord gnostiek klikt krijg je het volgende:

Vanuit kerkhistorisch perspectief verstaat men onder gnostiek een vroegchristelijke stroming, die feitelijk een verzamelnaam is voor een brede waaier aan mystiek-religieuze stromingen die stammen van voor het begin van de huidige jaartelling.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 21 jun 2005 20:55

Oh........... dus toch sectes.........
Ik wist nooit wat het betekende, tot nu.........
Daar waarschuwde Johannes dan misschien voor in 1Johannes4,1-3 ???

Terug naar “Archief”