... de misdaad van de vader...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

... de misdaad van de vader...

Berichtdoor Annemieke86 » 19 jun 2005 18:07

Als de dominee bij ons de wet voorleest dan komt hij op een gegeven moment bij de zin: "Die de misdaad van de vaderen bezoekt aan de kinderen...." Nu ken ik een paar mensen wiens leven niet bepaald makkelijk is geweest. Nu is mijn relatie met m'n vader ook niet van n leien dakje gegaan. Ik moet dan steeds weer aan die zin denken als ik aan m'n vader denk. Wat zou God met deze zin bedoelen?
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: ... de misdaad van de vader...

Berichtdoor jas » 19 jun 2005 22:58

Annemieke86 schreef:Als de dominee bij ons de wet voorleest dan komt hij op een gegeven moment bij de zin: "Die de misdaad van de vaderen bezoekt aan de kinderen...." Nu ken ik een paar mensen wiens leven niet bepaald makkelijk is geweest. Nu is mijn relatie met m'n vader ook niet van n leien dakje gegaan. Ik moet dan steeds weer aan die zin denken als ik aan m'n vader denk. Wat zou God met deze zin bedoelen?

Dat is de doorwerking der zonde. Als je zondigt is daarmee de kous niet af. Een zonde werkt vaak weer andere zonden uit, en vaak zie je dat het je achtervolgt. Zelfs tot je kinderen toe kan het je treffen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 20 jun 2005 00:00

Hij leest voor vaderen in het meervoud misschien is het voor jou mogelijk het niet alleen op je eigen vader te betrekken?

Je hebt b.v. ook de zogenoemde oudvaders die ook hun zonden hebben door laten 'werken' naar hun 'kinderen'

Ik hoop dat je dit een beetje begrijpen kunt?

caprice

Berichtdoor caprice » 20 jun 2005 04:28

André schreef:Hij leest voor vaderen in het meervoud misschien is het voor jou mogelijk het niet alleen op je eigen vader te betrekken?

Je hebt b.v. ook de zogenoemde oudvaders die ook hun zonden hebben door laten 'werken' naar hun 'kinderen'

Je moet hier niet naar andere mensen kijken, maar altijd naar jezelf en je eigen voorgeslacht.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 jun 2005 07:44

als je vader zondige dingen in zijn leven had.. bijvoorbeeld haat/wrok werkt dat vaak door in de geslachten.. jij hebt dan bijvoorbeeld ook weer wrok in je hart. iets wat is gaan rotten en het blijft door rotten door de geslachten heen.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=12055

hier heb ik een poosje geleden nog een topic over geopent. (roep maar als je er wat mee kan of niet)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 jun 2005 10:02

caprice schreef:
André schreef:Hij leest voor vaderen in het meervoud misschien is het voor jou mogelijk het niet alleen op je eigen vader te betrekken?

Je moet hier niet naar andere mensen kijken, maar altijd naar jezelf en je eigen voorgeslacht.

Alleen zit er ook een MAAR aan dit gebod. Barmhartigheid tot in het duizendste geslacht van hen die Hem liefhebben.

De vraag is alleen of het tweede het eerste opheft. Daar gaat het ook over in het topic waar Hijwel naar linkt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 jun 2005 10:48

Marnix schreef:
caprice schreef:

Alleen zit er ook een MAAR aan dit gebod. Barmhartigheid tot in het duizendste geslacht van hen die Hem liefhebben.

De vraag is alleen of het tweede het eerste opheft. Daar gaat het ook over in het topic waar Hijwel naar linkt.

hier zie je geen mitsen of maren
4 Mozes hakte twee stenen platen uit, net als de vorige, en ’s morgens ging hij in alle vroegte de Sinai op, zoals de HEER hem had opgedragen. De twee stenen platen droeg hij bij zich. 5 De HEER daalde neer in een wolk, hij kwam naast Mozes staan en riep de naam HEER uit. 6 De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’ 8 Onmiddellijk viel Mozes op zijn knieën en boog zich neer. 9 ‘Als u mij goedgezind bent, Heer,’ zei hij, ‘trekt u dan met ons mee, ook al is dit volk onhandelbaar. Schenk ons vergeving voor onze schuld en zonde en maak ons tot uw eigen bezit
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 11:25

olgens mij gaat dit niet over alle zonden van je voorouders maar expliciet over zonden tegen het aanbidden van andere Goden of het echt haten van de christelijke/joodse God.

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Ik denk persoonlijk dat de straf op deze zonden die begaan worden door jou ouders (dus ongeloof jegens God) bestraft wordt door het afwijken van God en zijn geboden, ofwel kort: Jij lijd er onder als je ouders van de kerk afgaan, dat is de straf.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 20 jun 2005 12:51

Raido schreef:olgens mij gaat dit niet over alle zonden van je voorouders maar expliciet over zonden tegen het aanbidden van andere Goden of het echt haten van de christelijke/joodse God.

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.

Ik denk persoonlijk dat de straf op deze zonden die begaan worden door jou ouders (dus ongeloof jegens God) bestraft wordt door het afwijken van God en zijn geboden, ofwel kort: Jij lijd er onder als je ouders van de kerk afgaan, dat is de straf.
Ja, daar lijd ik zeker onder, daarom vind ik het iedere keer zo moeilijk als ze die geboden lezen. M'n moeder gaat af en toe nog naar de kerk en m'n vader is, afgezien van m'n belijdenis, in geen 8 jaar meer naar de Kerk geweest.
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 20 jun 2005 13:05

caprice schreef:Je moet hier niet naar andere mensen kijken, maar altijd naar jezelf en je eigen voorgeslacht.
Ben ik niet met je eens, want dat zou betekenen dat je niemand meer uit broeder/zusterliefde mag wijzen op de wet van God, als je het nog iets verder wilt doortrekken zou de tucht die uit liefde wordt gebruikt om kinderen weer bij de Vader te brengen volgens jou veronderstelling niet mogen/niet nodig zijn..........
Laatst gewijzigd door André op 20 jun 2005 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jun 2005 14:00

Annemieke86 schreef:
Raido schreef:olgens mij gaat dit niet over alle zonden van je voorouders maar expliciet over zonden tegen het aanbidden van andere Goden of het echt haten van de christelijke/joodse God.

Ja, daar lijd ik zeker onder, daarom vind ik het iedere keer zo moeilijk als ze die geboden lezen. M'n moeder gaat af en toe nog naar de kerk en m'n vader is, afgezien van m'n belijdenis, in geen 8 jaar meer naar de Kerk geweest.
Maar met jou is het goed gekomen meid! Jij kent de waarheid ookal gaan je ouders niet of nooit, dat is de zegen die na die waarschuwing komt!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 20 jun 2005 15:08

Annemieke86 schreef:
Jezus bevrijd ook hiervan. Ik heb zelf afstand gedaan van wat mijn ouders of grootouders of wie dan ook gedaan hebben (niet dat ik niet hun goede dingen respecteer en probeer te putten uit de goede dingen van hun opvoeding).

Ik heb ook gevraagd aan God (in Jezus naam!) om mij te bevrijden door het Bloed van Jezus van de gevolgen van de zonden die zij mogelijk hebben gedaan. Van de zonden die ik ken heb ik gezegd dat ik ze als zonden erken, ik heb gevraagd of Hij me wil leiden door de HG deze niet te doen en of de verdienste van Jezus deze wil veranderen van vloek in zegen.

Cathy
Majoor
Majoor

Re: ... de misdaad van de vader...

Berichtdoor Cathy » 20 jun 2005 18:18

Annemieke86 schreef: "Die de misdaad van de vaderen bezoekt aan de kinderen...." ...... Wat zou God met deze zin bedoelen?

Zou je het ook biologisch kunnen bekijken; dat een slechte/foute karaktertrek er na 3 à 4 generaties is 'uitgemendeld'?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 20 jun 2005 18:26

Nathanael schreef:Ik heb ook gevraagd aan God (in Jezus naam!) om mij te bevrijden door het Bloed van Jezus van de gevolgen van de zonden die zij mogelijk hebben gedaan. Van de zonden die ik ken heb ik gezegd dat ik ze als zonden erken, ik heb gevraagd of Hij me wil leiden door de HG deze niet te doen en of de verdienste van Jezus deze wil veranderen van vloek in zegen.

So did I.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 21 jun 2005 00:17

naomi schreef:
Nathanael schreef:Ik heb ook gevraagd aan God (in Jezus naam!) om mij te bevrijden door het Bloed van Jezus van de gevolgen van de zonden die zij mogelijk hebben gedaan. Van de zonden die ik ken heb ik gezegd dat ik ze als zonden erken, ik heb gevraagd of Hij me wil leiden door de HG deze niet te doen en of de verdienste van Jezus deze wil veranderen van vloek in zegen.

So did I.

Bijna zou ik zeggen: vertel! Maar misschien is het wel te vertrouwelijk en ben ik te nieuwsgierig. Maar als het anderen bemoedigd...

Terug naar “Archief”