GerGem/HHK in Spanje

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SoyHolandes
Verkenner
Verkenner

GerGem/HHK in Spanje

Berichtdoor SoyHolandes » 19 jun 2005 09:58

Mijn vrouw en ik orienteren ons op emigratie naar Spanje. Nu is Spanje vrijwel volledig Rooms Katholiek, dus zal het niet meevallen om een geschikte school voor de kinderen en een kerk te vinden die aansluit bij onze achtergrond. Zijn er mensen (liefst met ervaring) die ons daar wat meer over kunnen vertellen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2005 10:42

Berend Coster, werkt via de spaans evangelisatie, in Spanje als evangelist. Misschien ken je die organisatie? SEZ (volgens mij) Spaans Evangelische Zending.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: GerGem/HHK in Spanje

Berichtdoor Zareb » 19 jun 2005 12:16

SoyHolandes schreef:Mijn vrouw en ik orienteren ons op emigratie naar Spanje. Nu is Spanje vrijwel volledig Rooms Katholiek, dus zal het niet meevallen om een geschikte school voor de kinderen en een kerk te vinden die aansluit bij onze achtergrond. Zijn er mensen (liefst met ervaring) die ons daar wat meer over kunnen vertellen?

Naar GerGerm/HHK gemeenten in Spanje zul je te vergeefs zoeken. Of het moet een individueel "zendingsproject" zijn van club die in de post hierboven genoemd werd. Het ligt er maar aan wat je wilt. Op de site van http://evangelie-in-spanje.nl/ vind je een opsomming van Nederlandstalige kerkdiensten. Deze worden, op bv Benidorm na, alleen in de zomermaanden gehouden. Een andere site die over Nederlandtalig pastoraat in Spanje gaat vind je hier: http://www.epnsp.land10web.com/

Wil je echter integreren in Spanje en deel uit maken van het groeiend aantal protestanten in kun je aansluiting overwegen bij de Iglesia Evangelica Española (I.E.E.) http://www.iee-es.org/ Een kerkgenoodschap dat je kunt vergelijken met de PKN en zowel progresieve als behoudende gemeenten kent. Een andere optie is de Iglesia Española Reformada Episcopal. http://www.netministries.org/see/churches.exe/ch10650 is een site van de gemeente uit Madrid.

Zelf bezoek ik de I.E.S gemeente in Allicante en soms in Cartagena of Barcelona.
GerGem scholen zul je zeker niet vinden. Het onderwijs is in principe uitsluitend staatsonderwijs, dat toch wel gevoed word door de christelijke waarden vanuit de RK, maar waar godsdienstonderwijs minimaal is aangezien dit vaak een vrijwillig vak is dat veelal door de dorpspastoor gegeven word. Dit kan overigens per plaats verschillen. Voor een Spanjaard speeld dit ook niet. Immers hij is een individualist. Hij zal zelf wel uitmaken hoe hij z'n kinderen opvoed en die school dient alleen voor kennis.

bron Hallo Weekblad
In bijna elk dorp zijn basisscholen te vinden waar je kind vanaf 5 jaar terecht kan. In de meeste dorpen en steden is het Spaans (Castelliaans) de instructietaal, maar er is tevens een mogelijkheid te kiezen voor de instructietaal Valenciaans, aangezien deze laatste taal de tweede offici‘le taal van de Comunidad Valenciana is. Die comunidad (deelstaat) bestaat uit de provincies Castellon, Valencia en Alicante.
Pas op, het Valenciaans is een verplichte taal op alle openbare en particuliere scholen. Dus, als je als ouders kiest voor de instructietaal Spaans, dan krijgt je kind toch ook een aantal uren het vak 'Valenciaans' op school. In de kleinere dorpen, zoals Benitachell, wordt op de basisschool weliswaar officieel het Spaans als instructietaal gevoerd, maar een aantal vakken, waaronder omgevingsonderwijs (aardrijkskunde, kennis der natuur) wordt voor allen in het Valenciaans gegeven. Dit is een voorbeeld van hoe het in werkelijkheid kan verkeren. Ga er in ieder geval vanuit dat er terdege rekening moet worden gehouden met het Valenciaans.
De meeste basisscholen zijn verbonden aan een school voor voortgezet onderwijs, maar in de kleinere plaatsen gaat je kind naar school t/m 14 jaar ( tot zolang duurt de basisschool, dus twee jaar langer dan in Nederland) en stapt dan op de schoolbus naar een grotere gemeente voor de rest van de opleiding.
Een school voor algemeen voortgezet onderwijs leidt op voor de toegangsexamens voor universitair onderwijs. Er is geen of nauwelijks middelbaar beroepsonderwijs in Spanje. Wel is er een aantal lagere beroepsopleidingen verspreid langs de Costa Blanca. Bijvoorbeeld kappersopleidingen, ambachtsopleidingen (timmerman, monteur, kok). Na de basisschool is het dus kiezen tussen voornoemde twee mogelijkheden.

Het voortgezet onderwijs kent een niveau, dat overeenkomt met havo/vwo niveau in Nederland, dus aan de pittige kant. Heeft uw kind een vbo advies, dan komt het terecht op een beroepsopleiding. Ook hierbij geldt dat de afdeling onderwijs op het ayuntamiento uitsluitsel geeft voor wat betreft de mogelijkheden in de desbetreffende gemeente.

Verder is het het vermelden waard dat het geboortejaar van je kind bepaalt in welke groep (jaargroep) het komt. In Spanje is geen teldatum op 1 oktober, dus het kan zijn dat je kind opeens een klas lager of hoger zit dan in Nederland. Altijd even navragen bij de school!

einde citaat

Er bestaan wel internationale prive-scholen, maar deze tref je meestal alleen in de grote steden en worden niet of nauwelijks door de overheid ondersteund.

Ik vind Spanje een heerlijk land om in te wonen en te werken. Maar het is zeker niet allemaal rozegeur en maneschijn. Ik weet niet in welke branche je wilt gaan werken, of je dat als zelfstandige of in loondienst wilt gaan doen. Hou er rekening mee dat als je in loondienst gaat werken, de lonen aanmerkelijk lager liggen dan in Nederland. In welke streek wil je gaan werken? Een huurprijs van 650 euro per maand voor een 4kmr appartement in de toeristengebieden is heel normaal.

Je zult je in iedergeval heel goed moeten realiseren dat je met een GerGem/HHK achtergrond het in Spanje wel eens heel moeilijk zult kunnen krijgen. Zeker als je met (jonge) kinderen bent. Net zo moeilijk als een traditionele moslim in Nederland. Maar als je dat er voor over hebt dan is Spanje een prachtig land om te wonen en te werken. Waar zeker voor ondernemende mensen nog heel veel mogelijkheden zijn.

Kijk ook eens op: http://www.spanjeforum.nl/ of http://www.costablancapages.com/ of http://www.halloweekblad.com/

En zorg er in ieder geval voor dat je jezelf in het Spaans goed kunt redden.

Succes

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 19 jun 2005 13:10

Evelien schreef:Berend Coster, werkt via de spaans evangelisatie, in Spanje als evangelist. Misschien ken je die organisatie? SEZ (volgens mij) Spaans Evangelische Zending.

Zie ook
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1213568

Ds. Berend Coster is jaren geleden via onze gemeente uitgezonden naar Spanje (dorpje vlakbij Barcelona). Dat is inderdaad via de Spaans Evangelische Zending gegaan toendertijd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 jun 2005 13:21

hamlap schreef:
Evelien schreef:Berend Coster, werkt via de spaans evangelisatie, in Spanje als evangelist. Misschien ken je die organisatie? SEZ (volgens mij) Spaans Evangelische Zending.

Zie ook
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1213568

Ds. Berend Coster is jaren geleden via onze gemeente uitgezonden naar Spanje (dorpje vlakbij Barcelona). Dat is inderdaad via de Spaans Evangelische Zending gegaan toendertijd.

nu niet meer dan? :?:

SoyHolandes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SoyHolandes » 19 jun 2005 16:19

Dat Spanje een prachtig land is om in te wonen en werken, daarvan ben ik nu al overtuigd. Zeker als ik op TV programma's zie als het roer om en boarding now dan krijg ik de kriebels.

Ik zie voor mezelf twee mogelijkheden om in m'n onderhoud te voorzien. Enerzijds de mogelijkheid om als zelfstandige iets op te bouwen... hier ben ik Nederland al mee bezig. Een andere mogelijkheid is als makelaar te gaan werken, met dien verstande dat het kantoor waarvoor ik wil werken een goede reputatie geniet.

Hoewel veel mensen hier in Nederland nu veelal kiezen voor een school met een reformatische identiteit, onze kinderen gaan nu ook naar een reformatorische school, zou ik er geen probleem van maken om ze naar een katholieke school te sturen. Raar?? ik denk dat er op veel katholieke en openbare scholen minder gevloekt wordt dan op een reformatorische school. Om maar een voorbeeld te noemen. Ook de normen en waarden, waar in Nederland alleen maar over gepraat wordt, worden daar meer in de praktijk gebracht. Volgens zeggen heeft men daar nog respect voor de politie, voor ouderen, voor onderwijzend personeel. Een situatie waar men hier in Nederland alleen nog maar van kunnen dromen. Idealiseren wil ik het niet. Maar als het goed is wordt de basis thuis gevormd. Tja, en als er geen goede kerken zijn (tja, wat is goed eigenlijk) dan kan een prekenboek of een digitale preek (www.prekenweb.nl) ook nog uitkomst bieden.

Waar we ons willen vestigen? Costa Blanca zou mijn voorkeur hebben (Murcia, Mar Menor, Cartagena) of Costa de Almeria. Als ik de verhalen in de hiervoor genoemde programma's mag geloven. Dan zijn er finca's te koop (goed, ze moeten opgeknapt worden) te koop voor zo'n €65000
deze hebben soms 10 kamers. probeer dat in Nederland maar eens te vinden.

Toch maar makelaar worden misschien? Sla ik twee vliegen in een klap!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 jul 2005 09:55

Als de Bataven het nog niet wisten ;Spanje is al CHRISTELIJK,en al een hele poos.

miss t

Berichtdoor miss t » 07 jul 2005 10:53

Lichtzwaard schreef:

Als de Bataven het nog niet wisten ;Spanje is al CHRISTELIJK,en al een hele poos.

(Net zo Grrristelijk als Nederland ;) )

Maar daar ging het niet over hè?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2005 12:35

Lichtzwaard schreef:

Ah. Vandaar de inquisities :P:P:P

SoyHolandes, ik vind het mooie plannen. Nu kan ik weinig nuttigs aan deze discussie toevoegen maar ik wens je wel heel veel succes. Spanje is inderdaad een fantastisch land (op mijn vakanties ben ik er al een beetje verliefd op geworden) en de cultuur daar is ook zo geweldig. Heel anders dan de nederlandse (westerse) cultuur, veel beter. Hasta luego y vaya con Dios ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2005 13:32

succes met de warmte ;)

en als minderheids-religie-groepering er wonen, vergoot juist het vertrouwen op God.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”