Ik heb de neiging vreselijk cynisch te worden, maar ik probeer me in te houden.
hijwel schreef:Van diepe inhoud is geen sprake, van onbijbelse uitspraken wel. Zo is er bijvoorbeeld een onjuiste uitleg van de gelijkenis van de parel van grote waarde, waarmee hij wil zeggen dat wij een parel zijn in Gods ogen. Dat is echter niet de strekking van de gelijkenis.
En toch verkocht God de Vader alles wat Hij had en om ons te redden van de dood. Als jij dit onbijbels vindt.. vindt ik jou een ketter
Nee hoor geintje. Maare afgezien hoe jij die gelijkenis ziet. God vindt ons kostbaar, en wil ons redden..
Deut 7:8,9: De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
Maar omdat de HEERE ulieden liefhad, en opdat Hij hield den eed, dien Hij uw vaderen gezworen had, heeft u de HEERE met een sterke hand uitgevoerd, en heeft u verlost uit het diensthuis, uit de hand van Farao, koning van Egypte.
Het is niet omdat wij zo mooi zijn dat de Heere ons wil hebben. Zie maar in Deut 7: 8 en 9. De bron van de zaligheid is de liefde van God, maar die liefde van God voor de mens is niet gebaseerd op de mens zelf! Vanuit de mens is er geen reden voor God om ons lief te hebben. Er is een andere bron!
Het is ook onbijbels om te zeggen dat Jezus naar de aarde is gekomen omdat God jou zag, en zo waardevol vond dat Hij Zijn Zoon naar de aarde zond. Wij mensen zijn immers helemaal niet waardevol zonder Christus, pas in Christus zijn wij waardevol voor God en niet andersom.
en toch zegt de bijbel dat wij kostbaar zijn in Zijn ogen. Waarom zou God anders zijn zoon overgehad hebben voor ons? Hoe durf je te beweren dat iets wat Hij zelf heeft gemaakt niet kostbaar is. Het enige waarom Jezus naar deze aarde is gekomen is: "voor ons". Want alzo lief heeft hij jou en mij gehad dat Hij zijn enige geboren zoon gaf, opdat wie in hem geloof niet verloren zal gaan, maar eeuwig zal leven. Toch?
Leg mij dan eens uit waarom er een zondvloed was? Al die kostbare mensen door God Zelf gedood. Waren die mensen dan niet kostbaar voor God?
Nogmaals, de liefde van God heeft niet als oorzaak dat de mensen zo lief zijn. jesaja 43:4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol, en ik houd zo veel van je dat ik de mensheid geef in ruil voor jou, ja alle volken om jou te behouden.
Als jij zegt dat mensen niet kostbaar zijn in de ogen van God kan ik me niet voorstellen dat jij Jezus kent. Hij vindt ons kostbaar, zo kostbaar dat Hij zijn leven gaf. (voor verloren zonen en dochters)
Wat zou jij doen als je zoon, ontspoort, weg dwaald? Hij is de goede Herder en zoekt zijn schapen!
Jij draait het om! Het is niet zo dat God Zijn Zoon heeft gegeven OMDAT de mens zo kostbaar is, want ZONDER Christus is de mens niet kostbaar voor God. Alleen DOOR Christus is de mens kostbaar voor God. Alleen als de mens geheiligd en gerechtvaardigd is door het bloed van Christus is de mens kostbaar voor God.
In Jes 43 spreekt God over het volk dat Hij verlost heeft. En hoe is er anders verlossing dan door Christus? God spreekt dan ook over Zijn volk Israel dat kostbaar is, omdat het door Christus is verlost. Sterker nog, er staat
van toen af (in de SV) nl. vanaf de verlossing uit Egypte. Er volgt op:
Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. Ziet dat niet terug naar het verbond gemaakt bij de Sinai? Dus
het verloste volk is kostbaar in Zijn ogen. Dat is het volk dat met Hem een verbond heeft.
Verder werd het evangelie wel heel erg afgezwakt. Jezus is gekomen om het goed te maken met de Vader. Maar ik hoor niets over een persoonlijke schuld over onze dagelijkse zonden. Ik hoor niet dat het juist een wonder is dat Jezus naar grote zondaren wil omzien. De persoonlijke schuld van een mens komt niet aan de orde.
hamerde Jezus altijd op onze schuld?
Jezus heeft in Zijn preken heel vaak de nadruk op de schuld en de zonden van de mensen gelegd. Maar daar bleef het niet bij, en daar moet het ook niet bij blijven. Hij wees Nicodemus die tot Hem kwam (hoe mooi toch, iemand die bij Jezus komt en in Hem gelooft?) af en wees hem op de noodzaak van wedergeboorte, toonde hem zijn onkunde en sprak hem niet zalig. Zei zelfs geen woord over zijn geloof. De samaritaanse vrouw werd grondig bekend gemaakt met haar zonde. En Levi, wist zijn zonde ook in de ontmoeting met Jezus, want zo gauw hij kon beloofde hij dat hij alle onrechtmatig verkregen gelden terug zou geven.
zonde en schuld heeft iedereen, en er is echt niemand die dit niet weet. En als je het nog niet weet, zal Jezus je er aan ontdekken.
Paulus meende God een dienst te doen door de christenen te vervolgen. En Jezus ontdekte hem eraan. Inderdaad, dat is nodig, door Zijn Woord, en dat dient dus ook door te klinken in een preek. De wond wordt op het lichtste genezen.
Jer 6: 14 En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.
15 Zijn zij beschaamd, omdat zij gruwel bedreven hebben? Ja, zij schamen zich in het minste niet, weten ook niet van schaamrood te maken; daarom zullen zij vallen onder de vallenden, ten tijde als Ik hen bezoeken zal, zullen zij struikelen, zegt de HEERE.
Als er geen schaamte over de zonden is, is er ook geen ware vrede. Belijdenis van zonde is nodig: 1 Johannes 1 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Op een gegeven moment zegt CG dat de mens leefde met God. Maar de mens had een vrije wil en besloot van God vandaan te gaan. Hij maakt dan de opmerking (ongeveer: niet letterlijk) "toen zie God: goed dat kan" Alsof God met de zondeval heeft ingestemd! Dat is zelfs blasfemisch. Hier klinkt ontzettend veel door van de vrije-wils leer. De mens zou ook na de zondeval een vermogen hebben om uit zichzelf voor God te kiezen.
onzin! wat je hier zegt is niet juist geciteerd. Constantijn geluk heeft duidelijk gezegd dat we vanuit onzelf zelfs niet eens tot God kunnen komen. [/quote]Hij heeft gezegd dat God tot ons komt door Jezus. En dat niemand tot de Vader komt dan door Jezus. Wij moeten dus door Jezus naar de Vader en dat kan, hij geeft er zelfs de gelegenheid voor! daar eindigt zijn toespraak mee. Hij leert dus praktisch dat wijzelf door Jezus naar de Vader kunnen gaan.
God heeft niet in met onze zondeval ingestemd. Hij had er verdriet van. En dat komt duidelijk naar voren in de "preek".
Nee, dat komt niet duidelijk naar voren in de preek. God toornt over de zonde, Hij haat de zonden, Hij heeft gezegd dat de mens de dood zou sterven als hij van de verboden vrucht zou eten. Dat was het oordeel. Er was alle reden om hierover te spreken toen CG het over de zondeval had. Nu verwerd de zondeval tot een wegdrijvend bootje. Alsof er geen oordeel aan verbonden was.
Al met al vond ik er teveel halve waarheden in voorkomen. Zonder Christus mogen wij niet 'Papa' zeggen. Zonder christus is God voor ons niet anders dan een verterend vuur. Ik heb niets gehoord over een God die de zonde haat. Ik heb niet gehoord, waarom Jezus het eigenlijk goed zou moeten maken, waarvoor dat eigenlijk nodig was. Waarom kon dat niet op een gemakkelijker manier?
bid jij nooit het "onze vader"? Of als je Jezus kent: heb jij nooit "onze Vader" gebeden toen je klein was en Jezus mischien nog niet kende?
Je geeft geen antwoord op mijn vraag en reageert niet op mijn opmerking dat wij zonder Christus geen 'papa' mogen zeggen.
Maaren hoe zou jij het als perfecte evangelist brengen? Hoe zou jij zoveel jongeren toespreken.. Zou jij niet te kort doen? Niemand is perfect, en ik geloof dat CG net zo goed zou toegeven dat hij niet de volheid van Jezus heeft kunnen weergeven..
Ik geloof dat er ontzettend goed is nagedacht over deze boodschap. Hij zat gelikt in elkaar. Deze boodschap is bewust op deze wijze gebracht en daar reageer ik op, vanuit Gods Woord. En als ik deze boodschap moest vertellen dan zou ik proberen het bijbels te doen. "
Jeremia 18 11 Nu dan, spreek nu tot de mannen van Juda en tot de inwoners van Jeruzalem, zeggende: Zo zegt de HEERE: Ziet, Ik formeer een kwaad tegen ulieden, en denk tegen ulieden een gedachte; [zo] bekeert u nu, een iegelijk van zijn bozen weg, en maakt uw wegen en uw handelingen goed.
Ezechiel 33 11 Zeg tot hen: [Zo] [waarachtig] [als] Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin [heb] [Ik] [lust], dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Wat zelfkritik zal niet verkeert zijn. Wie is Jezus voor mij? Ben ik zonder zonde? Weet ik wat de rechte leer is? Is mijn verstand zo goed ontwikkeld dat ik de volheid van het evangelie snap? Als jij gelooft dat je geneigd ben tot alle kwaat. en dat je hart arglistig is... Kijk eens wat er in jou hart leeft?
O, mijn hart is een modderpoel. Werkelijk waar. Ik geloof nog veel slechter dan bij jou, maar dat is geen reden om dan maar niet te waarschuwen tegen dwalingen en ketterijen. Paulus wist zich de grootste der zondaren, maar streed als geen ander tegen de onzuiverheid in leer en leven.
The one thing you can give and still keep is your word.