toespraken eo jongerendag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
TheShadow
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2003 18:46

Berichtdoor TheShadow » 14 jun 2005 15:08

het gaat om de sfeer... dat ligt er voor mij duimendik bovenop!

en dat hij goede teksten heeft geloof ik graag. Ik val hem ook niet aan in zijn persoon en zijn christen zijn. Als hij het op die manier wil uiten moet hij dat doen, maar ik kan me er totaal niet mee identifeceren!

en het zo indoctrineren van 14/15 jarige jongens en meisjes vind ik ook nie zoon puik plan!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jun 2005 15:10

TheShadow schreef:het gaat om de sfeer... dat ligt er voor mij duimendik bovenop!

het gaat dus niet om de boodschap?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Berichtdoor André » 14 jun 2005 15:15

Marnix schreef:Dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.
Mmmm, dan zal het wel iets met generatie verschil van doen hebben en met de definitie van het woord muziek.

Gebruikersavatar
TheShadow
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2003 18:46

Berichtdoor TheShadow » 14 jun 2005 15:16

hijwel schreef:
TheShadow schreef:het gaat om de sfeer... dat ligt er voor mij duimendik bovenop!

het gaat dus niet om de boodschap?


neej dat gevoel krijg ik er niet bij nee...
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jun 2005 15:18

@theshadow: dat Eminem niet te verstaan is ligt misschien meer aan jouw persoonlijke kennis van het Engels? als ik kijk naar mn broertje die kan die teksten prima verstaan en dan zou je liever zien dat hij naar KJ 52 luisterd met een positieve christelijke boodschap dan naar het gebrabbel van eminem.
en daarbij bestaat er iig wel verkeerde muziek? is het de tekst niet die een nummer christelijke of onchristelijk maakt?
overigens wat zou er verkeerd aan zijn KJ 52 te luisteren voor de sfeer? over het algemeen kun je rappers wel goed volgen vind ik hoor. en anders kun je nog de lyrics op internet opzoeken. :wink:

Gebruikersavatar
TheShadow
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1042
Lid geworden op: 24 sep 2003 18:46

Berichtdoor TheShadow » 14 jun 2005 15:28

Yael schreef:@theshadow: dat Eminem niet te verstaan is ligt misschien meer aan jouw persoonlijke kennis van het Engels? als ik kijk naar mn broertje die kan die teksten prima verstaan en dan zou je liever zien dat hij naar KJ 52 luisterd met een positieve christelijke boodschap dan naar het gebrabbel van eminem.
en daarbij bestaat er iig wel verkeerde muziek? is het de tekst niet die een nummer christelijke of onchristelijk maakt?
overigens wat zou er verkeerd aan zijn KJ 52 te luisteren voor de sfeer? over het algemeen kun je rappers wel goed volgen vind ik hoor. en anders kun je nog de lyrics op internet opzoeken. :wink:


nou ik moest heel goed mijn best doen om het te kunnen verstaan. Dat komt natuurlijk ook dat het live is... live eminem is ook stuk beroerder dan op cd. En als je het een paar keer hoort is rap idd best te verstaan!

het gaat me helemal niet zozeer om de muziek .. als hij zijn geloof zo wil uiten moet hij dat doen! Het gaat om het sfeertje dat er omheen gecreëerd wordt.

Het is ook "hands in the air" en laat ze maar op de muziek deinen. Tuurlijk mag je van muziek genieten, maar kom niet aan met het verhaal dat deze muziek je-van-het is en de muziek waar geen christelijke noo tinzit totaal van de duivel is. Nu draaf ik mischien door, maar dat is wat ik er mee duidelijk wil maken!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2005 15:29

TheShadow schreef:
hijwel schreef:
TheShadow schreef:het gaat om de sfeer... dat ligt er voor mij duimendik bovenop!

het gaat dus niet om de boodschap?


neej dat gevoel krijg ik er niet bij nee...


Ah... dat gevoel heb je niet....

Dat is natuurlijk al wat anders :)

Volgens mij wil KJ-52 zeker wel een boodschap overbrengen. Sfeer hootr gewoon bij concerten.... en sowieso bij muziek. Of je dat nou zelf centraal zet of niet, sfeer heb je altijd wel. En ik vind het helemaal niet verkeerd om een boodschap te brengen en daarbij een goede sfeer te creeeren, daardoor komt een boodschap vaak wel goed over.

Dat is sowieso het basisconcept van de jongerendag. Er is heel veel sfeer. Het evangelie staat centraal, maar men brengt dat wel op een sfeervolle manier..... waardoor er een sfeervolle ambiance ontstaat. Maar dat wil nog niet zeggen dat het om de sfeer gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jun 2005 15:39

TheShadow schreef:
Yael schreef:@theshadow: dat Eminem niet te verstaan is ligt misschien meer aan jouw persoonlijke kennis van het Engels? als ik kijk naar mn broertje die kan die teksten prima verstaan en dan zou je liever zien dat hij naar KJ 52 luisterd met een positieve christelijke boodschap dan naar het gebrabbel van eminem.
en daarbij bestaat er iig wel verkeerde muziek? is het de tekst niet die een nummer christelijke of onchristelijk maakt?
overigens wat zou er verkeerd aan zijn KJ 52 te luisteren voor de sfeer? over het algemeen kun je rappers wel goed volgen vind ik hoor. en anders kun je nog de lyrics op internet opzoeken. :wink:


nou ik moest heel goed mijn best doen om het te kunnen verstaan. Dat komt natuurlijk ook dat het live is... live eminem is ook stuk beroerder dan op cd. En als je het een paar keer hoort is rap idd best te verstaan!

het gaat me helemal niet zozeer om de muziek .. als hij zijn geloof zo wil uiten moet hij dat doen! Het gaat om het sfeertje dat er omheen gecreëerd wordt.


Ok. Dat zou je bv. ook kunnen zeggen van christelijke dance/trance muziek zoals bv. van andy hunter dan kun je, je ook afvragen in hoeverre het niet alleen maar gaat om het sfeertje :wink:

Het is ook "hands in the air" en laat ze maar op de muziek deinen. Tuurlijk mag je van muziek genieten, maar kom niet aan met het verhaal dat deze muziek je-van-het is en de muziek waar geen christelijke noo tinzit totaal van de duivel is. Nu draaf ik mischien door, maar dat is wat ik er mee duidelijk wil maken!


Met dat verhaal ben ik ook niet aangekomen ik stelde alleen een vraag. ik zei niet dat het een feit was dat de tekst het verschil maakt en niet de muziek. (dan zou er dus met bv. dj tiesto niks mis zijn want die laat toch vrijwel nooit zingen in zijn muziek :mrgreen: )

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jun 2005 15:54

TheShadow schreef:neej dat gevoel krijg ik er niet bij nee...

ja je moet ook kijken naar de inhoud, niet alleen naar de vorm :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
suup
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jan 2005 14:41
Locatie: randje randstad
Contacteer:

Berichtdoor suup » 14 jun 2005 16:04

lees dit eens:

KJ-52 schrijft brief aan Eminem

Eminem luistert 'Dear Slim' backstage tijdens MTV-Awards

meerdere bronnen melden dat Eminem de nieuwe cd van KJ-52 wilde luisteren.

Tijdens de MTV-Awards heeft iemand van de P.O.D.-crew backstage gesproken met 'Slim shady'. Hij vertelde de blanke rapper dat KJ-52 een song net als zijn 'Stan' had geschreven.

Eminem was geïnteresseerd, en binnen een paar minuten had hij de cd 'Collobarations' van KJ-52 in handen. Op de cd staat namelijk het nummer ?Dear Slim?.

Dit nummer is net als Eminems ?Dear Stan? een soort brief aan de controversionele rapper, ?Dear slim I never wrote or been calling ? my name ain't Stan, nah we've never met?

In dit nummer vraagt KJ zich af of Eminem weet dat hij een ontzettend veel (negatieve) invloed heeft op jongeren, 'Gotta mention this now what about the effect you have on kids?'

KJ heeft dit nummer niet geschreven om Eminem te dissen, maar om Eminem wat aan bieden: De liefde van Jezus Christus.

'Its for you that I'm on my knees now daily praying - Gods got mad love for you in a mad abundance.?

Nu maar hopen dat Marshall Mathers (echte naam van Eminem) geïnteresseerd is in dit aanbod.

bron: http://www.eo.nl/portals/themes/article ... me=5797398
JOY: Jesus first, other next, you last

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 14 jun 2005 16:53

Ik heb de toespraak van Constantijn Geluk beluisterd via internet.

Van diepe inhoud is geen sprake, van onbijbelse uitspraken wel. Zo is er bijvoorbeeld een onjuiste uitleg van de gelijkenis van de parel van grote waarde, waarmee hij wil zeggen dat wij een parel zijn in Gods ogen. Dat is echter niet de strekking van de gelijkenis.

Het is ook onbijbels om te zeggen dat Jezus naar de aarde is gekomen omdat God jou zag, en zo waardevol vond dat Hij Zijn Zoon naar de aarde zond. Wij mensen zijn immers helemaal niet waardevol zonder Christus, pas in Christus zijn wij waardevol voor God en niet andersom.

Verder werd het evangelie wel heel erg afgezwakt. Jezus is gekomen om het goed te maken met de Vader. Maar ik hoor niets over een persoonlijke schuld over onze dagelijkse zonden. Ik hoor niet dat het juist een wonder is dat Jezus naar grote zondaren wil omzien. De persoonlijke schuld van een mens komt niet aan de orde. Op een gegeven moment zegt CG dat de mens leefde met God. Maar de mens had een vrije wil en besloot van God vandaan te gaan. Hij maakt dan de opmerking (ongeveer: niet letterlijk) "toen zie God: goed dat kan" Alsof God met de zondeval heeft ingestemd! Dat is zelfs blasfemisch. Hier klinkt ontzettend veel door van de vrije-wils leer. De mens zou ook na de zondeval een vermogen hebben om uit zichzelf voor God te kiezen.

Al met al vond ik er teveel halve waarheden in voorkomen. Zonder Christus mogen wij niet 'Papa' zeggen. Zonder christus is God voor ons niet anders dan een verterend vuur. Ik heb niets gehoord over een God die de zonde haat. Ik heb niet gehoord, waarom Jezus het eigenlijk goed zou moeten maken, waarvoor dat eigenlijk nodig was. Waarom kon dat niet op een gemakkelijker manier?
The one thing you can give and still keep is your word.

Duckie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 okt 2004 19:14

Berichtdoor Duckie » 14 jun 2005 17:10

Sorry hoor, maar mag de boodschap op een eenvoudige manier gebracht worden? Het is een EO-jongerendag, geen reformatorische bijbelstudie-dag met nette gedragen christelijk verantwoorde muziek.

De mensen die er komen zijn veelal jongeren die zoekende zijn. Ze geloven wel in iets, maar wat precies? Ook komen er een behoorlijk aantal onkerkelijke vrienden mee. Al met al genoeg reden om geen diepgravende preek te houden, maar wel een heldere boodschap en de kern van het evangelie te brengen, zonder gelijk te beginnen over hel en verdoemenis. Ik vond beide sprekers erg goed. Ze hebben duidelijk met elkaar overleg gehad over wat ze de jongeren willen meegeven. Ga er maar aan staan!

Wat betreft de muziek. Het gaat inderdaad om de boodschap. In de kerk "mag" je ook niet klagen over de vorm, waarom nu opeens wel? Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn broertje van 17, die niet bepaald veel met het geloof bezig is, die een cd heeft gekocht van KJ-52 en hem nu helemaal grijs draait en de teksten uit zijn hoofd aan het leren is om mee te zingen, dan denk ik, ja, die EO-jongerendag heeft echt zin!

Ik denk dat de zoekende jongeren de doelgroep zijn. Zij die half in de wereld staan, of misschien wel helemaal. Ze worden misschien gelokt door de muziek, maar krijgen daarbij een geweldige boodschap mee: God redt! En Hij kan jou gebruiken!

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 14 jun 2005 17:36

Duckie schreef:Sorry hoor, maar mag de boodschap op een eenvoudige manier gebracht worden? Het is een EO-jongerendag, geen reformatorische bijbelstudie-dag met nette gedragen christelijk verantwoorde muziek.
Met de woorden dat het oppervlakkig is ageer ik tegen degenen die vinden dat het diepgravende toespraken zijn. Dat zijn het niet. Overigens dient ook een eenvoudige toespraak bijbels te zijn. Onderschat trouwens het publiek niet hoor. Het zijn geen kleine kinderen.

De mensen die er komen zijn veelal jongeren die zoekende zijn. Ze geloven wel in iets, maar wat precies? Ook komen er een behoorlijk aantal onkerkelijke vrienden mee. Al met al genoeg reden om geen diepgravende preek te houden, maar wel een heldere boodschap en de kern van het evangelie te brengen, zonder gelijk te beginnen over hel en verdoemenis.
Dan moet het ook wel de kern van het evangelie zijn, en dat is het niet!

Wat betreft de muziek. Het gaat inderdaad om de boodschap. In de kerk "mag" je ook niet klagen over de vorm, waarom nu opeens wel? Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn broertje van 17, die niet bepaald veel met het geloof bezig is, die een cd heeft gekocht van KJ-52 en hem nu helemaal grijs draait en de teksten uit zijn hoofd aan het leren is om mee te zingen, dan denk ik, ja, die EO-jongerendag heeft echt zin!

Ik denk dat de zoekende jongeren de doelgroep zijn. Zij die half in de wereld staan, of misschien wel helemaal. Ze worden misschien gelokt door de muziek, maar krijgen daarbij een geweldige boodschap mee: God redt! En Hij kan jou gebruiken!
Werden ze opgeroepen de wereld te verlaten? En hoe dan? Ze kregen een boodschap mee dat alles goed is, geen zorgen, kom naar voren, aanvaard Jezus in je hart en het is alles goed. No problems.
The one thing you can give and still keep is your word.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 jun 2005 17:52

Van diepe inhoud is geen sprake, van onbijbelse uitspraken wel. Zo is er bijvoorbeeld een onjuiste uitleg van de gelijkenis van de parel van grote waarde, waarmee hij wil zeggen dat wij een parel zijn in Gods ogen. Dat is echter niet de strekking van de gelijkenis.

En toch verkocht God de Vader alles wat Hij had en om ons te redden van de dood. Als jij dit onbijbels vindt.. vindt ik jou een ketter :wink:
Nee hoor geintje. Maare afgezien hoe jij die gelijkenis ziet. God vindt ons kostbaar, en wil ons redden..

Het is ook onbijbels om te zeggen dat Jezus naar de aarde is gekomen omdat God jou zag, en zo waardevol vond dat Hij Zijn Zoon naar de aarde zond. Wij mensen zijn immers helemaal niet waardevol zonder Christus, pas in Christus zijn wij waardevol voor God en niet andersom.

en toch zegt de bijbel dat wij kostbaar zijn in Zijn ogen. Waarom zou God anders zijn zoon overgehad hebben voor ons? Hoe durf je te beweren dat iets wat Hij zelf heeft gemaakt niet kostbaar is. Het enige waarom Jezus naar deze aarde is gekomen is: "voor ons". Want alzo lief heeft hij jou en mij gehad dat Hij zijn enige geboren zoon gaf, opdat wie in hem geloof niet verloren zal gaan, maar eeuwig zal leven. Toch?
jesaja 43:4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol, en ik houd zo veel van je dat ik de mensheid geef in ruil voor jou, ja alle volken om jou te behouden.

Als jij zegt dat mensen niet kostbaar zijn in de ogen van God kan ik me niet voorstellen dat jij Jezus kent. Hij vindt ons kostbaar, zo kostbaar dat Hij zijn leven gaf. (voor verloren zonen en dochters)
Wat zou jij doen als je zoon, ontspoort, weg dwaald? Hij is de goede Herder en zoekt zijn schapen!

Verder werd het evangelie wel heel erg afgezwakt. Jezus is gekomen om het goed te maken met de Vader. Maar ik hoor niets over een persoonlijke schuld over onze dagelijkse zonden. Ik hoor niet dat het juist een wonder is dat Jezus naar grote zondaren wil omzien. De persoonlijke schuld van een mens komt niet aan de orde.

hamerde Jezus altijd op onze schuld? zonde en schuld heeft iedereen, en er is echt niemand die dit niet weet. En als je het nog niet weet, zal Jezus je er aan ontdekken.

Op een gegeven moment zegt CG dat de mens leefde met God. Maar de mens had een vrije wil en besloot van God vandaan te gaan. Hij maakt dan de opmerking (ongeveer: niet letterlijk) "toen zie God: goed dat kan" Alsof God met de zondeval heeft ingestemd! Dat is zelfs blasfemisch. Hier klinkt ontzettend veel door van de vrije-wils leer. De mens zou ook na de zondeval een vermogen hebben om uit zichzelf voor God te kiezen.

onzin! wat je hier zegt is niet juist geciteerd. Constantijn geluk heeft duidelijk gezegd dat we vanuit onzelf zelfs niet eens tot God kunnen komen. God heeft niet in met onze zondeval ingestemd. Hij had er verdriet van. En dat komt duidelijk naar voren in de "preek". Maar God wist wel dat het kon gebeuren.. Dat is wat anders. Want Hij had de mens een vrije wil gegeven.

Al met al vond ik er teveel halve waarheden in voorkomen. Zonder Christus mogen wij niet 'Papa' zeggen. Zonder christus is God voor ons niet anders dan een verterend vuur. Ik heb niets gehoord over een God die de zonde haat. Ik heb niet gehoord, waarom Jezus het eigenlijk goed zou moeten maken, waarvoor dat eigenlijk nodig was. Waarom kon dat niet op een gemakkelijker manier?

bid jij nooit het "onze vader"? Of als je Jezus kent: heb jij nooit "onze Vader" gebeden toen je klein was en Jezus mischien nog niet kende?

Maaren hoe zou jij het als perfecte evangelist brengen? Hoe zou jij zoveel jongeren toespreken.. Zou jij niet te kort doen? Niemand is perfect, en ik geloof dat CG net zo goed zou toegeven dat hij niet de volheid van Jezus heeft kunnen weergeven..

Wat zelfkritik zal niet verkeert zijn. Wie is Jezus voor mij? Ben ik zonder zonde? Weet ik wat de rechte leer is? Is mijn verstand zo goed ontwikkeld dat ik de volheid van het evangelie snap? Als jij gelooft dat je geneigd ben tot alle kwaat. en dat je hart arglistig is... Kijk eens wat er in jou hart leeft?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
Maarten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 881
Lid geworden op: 14 sep 2002 13:20
Locatie: Huize Bommelstein te Rommeldam

Berichtdoor Maarten » 14 jun 2005 18:52

Ik heb de neiging vreselijk cynisch te worden, maar ik probeer me in te houden.
hijwel schreef:
Van diepe inhoud is geen sprake, van onbijbelse uitspraken wel. Zo is er bijvoorbeeld een onjuiste uitleg van de gelijkenis van de parel van grote waarde, waarmee hij wil zeggen dat wij een parel zijn in Gods ogen. Dat is echter niet de strekking van de gelijkenis.

En toch verkocht God de Vader alles wat Hij had en om ons te redden van de dood. Als jij dit onbijbels vindt.. vindt ik jou een ketter :wink:
Nee hoor geintje. Maare afgezien hoe jij die gelijkenis ziet. God vindt ons kostbaar, en wil ons redden..

Deut 7:8,9: De HEERE heeft geen lust tot u gehad, noch u verkoren, om uw veelheid boven alle andere volken; want gij waart het weinigste van alle volken.
Maar omdat de HEERE ulieden liefhad, en opdat Hij hield den eed, dien Hij uw vaderen gezworen had, heeft u de HEERE met een sterke hand uitgevoerd, en heeft u verlost uit het diensthuis, uit de hand van Farao, koning van Egypte.

Het is niet omdat wij zo mooi zijn dat de Heere ons wil hebben. Zie maar in Deut 7: 8 en 9. De bron van de zaligheid is de liefde van God, maar die liefde van God voor de mens is niet gebaseerd op de mens zelf! Vanuit de mens is er geen reden voor God om ons lief te hebben. Er is een andere bron!

Het is ook onbijbels om te zeggen dat Jezus naar de aarde is gekomen omdat God jou zag, en zo waardevol vond dat Hij Zijn Zoon naar de aarde zond. Wij mensen zijn immers helemaal niet waardevol zonder Christus, pas in Christus zijn wij waardevol voor God en niet andersom.

en toch zegt de bijbel dat wij kostbaar zijn in Zijn ogen. Waarom zou God anders zijn zoon overgehad hebben voor ons? Hoe durf je te beweren dat iets wat Hij zelf heeft gemaakt niet kostbaar is. Het enige waarom Jezus naar deze aarde is gekomen is: "voor ons". Want alzo lief heeft hij jou en mij gehad dat Hij zijn enige geboren zoon gaf, opdat wie in hem geloof niet verloren zal gaan, maar eeuwig zal leven. Toch?
Leg mij dan eens uit waarom er een zondvloed was? Al die kostbare mensen door God Zelf gedood. Waren die mensen dan niet kostbaar voor God? Nogmaals, de liefde van God heeft niet als oorzaak dat de mensen zo lief zijn.

jesaja 43:4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen, zo waardevol, en ik houd zo veel van je dat ik de mensheid geef in ruil voor jou, ja alle volken om jou te behouden.

Als jij zegt dat mensen niet kostbaar zijn in de ogen van God kan ik me niet voorstellen dat jij Jezus kent. Hij vindt ons kostbaar, zo kostbaar dat Hij zijn leven gaf. (voor verloren zonen en dochters)
Wat zou jij doen als je zoon, ontspoort, weg dwaald? Hij is de goede Herder en zoekt zijn schapen!
Jij draait het om! Het is niet zo dat God Zijn Zoon heeft gegeven OMDAT de mens zo kostbaar is, want ZONDER Christus is de mens niet kostbaar voor God. Alleen DOOR Christus is de mens kostbaar voor God. Alleen als de mens geheiligd en gerechtvaardigd is door het bloed van Christus is de mens kostbaar voor God.

In Jes 43 spreekt God over het volk dat Hij verlost heeft. En hoe is er anders verlossing dan door Christus? God spreekt dan ook over Zijn volk Israel dat kostbaar is, omdat het door Christus is verlost. Sterker nog, er staat van toen af (in de SV) nl. vanaf de verlossing uit Egypte. Er volgt op: Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. Ziet dat niet terug naar het verbond gemaakt bij de Sinai? Dus het verloste volk is kostbaar in Zijn ogen. Dat is het volk dat met Hem een verbond heeft.


Verder werd het evangelie wel heel erg afgezwakt. Jezus is gekomen om het goed te maken met de Vader. Maar ik hoor niets over een persoonlijke schuld over onze dagelijkse zonden. Ik hoor niet dat het juist een wonder is dat Jezus naar grote zondaren wil omzien. De persoonlijke schuld van een mens komt niet aan de orde.

hamerde Jezus altijd op onze schuld?
Jezus heeft in Zijn preken heel vaak de nadruk op de schuld en de zonden van de mensen gelegd. Maar daar bleef het niet bij, en daar moet het ook niet bij blijven. Hij wees Nicodemus die tot Hem kwam (hoe mooi toch, iemand die bij Jezus komt en in Hem gelooft?) af en wees hem op de noodzaak van wedergeboorte, toonde hem zijn onkunde en sprak hem niet zalig. Zei zelfs geen woord over zijn geloof. De samaritaanse vrouw werd grondig bekend gemaakt met haar zonde. En Levi, wist zijn zonde ook in de ontmoeting met Jezus, want zo gauw hij kon beloofde hij dat hij alle onrechtmatig verkregen gelden terug zou geven.

zonde en schuld heeft iedereen, en er is echt niemand die dit niet weet. En als je het nog niet weet, zal Jezus je er aan ontdekken.
Paulus meende God een dienst te doen door de christenen te vervolgen. En Jezus ontdekte hem eraan. Inderdaad, dat is nodig, door Zijn Woord, en dat dient dus ook door te klinken in een preek. De wond wordt op het lichtste genezen.

Jer 6: 14 En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede.
15 Zijn zij beschaamd, omdat zij gruwel bedreven hebben? Ja, zij schamen zich in het minste niet, weten ook niet van schaamrood te maken; daarom zullen zij vallen onder de vallenden, ten tijde als Ik hen bezoeken zal, zullen zij struikelen, zegt de HEERE.

Als er geen schaamte over de zonden is, is er ook geen ware vrede. Belijdenis van zonde is nodig: 1 Johannes 1 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.



Op een gegeven moment zegt CG dat de mens leefde met God. Maar de mens had een vrije wil en besloot van God vandaan te gaan. Hij maakt dan de opmerking (ongeveer: niet letterlijk) "toen zie God: goed dat kan" Alsof God met de zondeval heeft ingestemd! Dat is zelfs blasfemisch. Hier klinkt ontzettend veel door van de vrije-wils leer. De mens zou ook na de zondeval een vermogen hebben om uit zichzelf voor God te kiezen.

onzin! wat je hier zegt is niet juist geciteerd. Constantijn geluk heeft duidelijk gezegd dat we vanuit onzelf zelfs niet eens tot God kunnen komen. [/quote]Hij heeft gezegd dat God tot ons komt door Jezus. En dat niemand tot de Vader komt dan door Jezus. Wij moeten dus door Jezus naar de Vader en dat kan, hij geeft er zelfs de gelegenheid voor! daar eindigt zijn toespraak mee. Hij leert dus praktisch dat wijzelf door Jezus naar de Vader kunnen gaan.
God heeft niet in met onze zondeval ingestemd. Hij had er verdriet van. En dat komt duidelijk naar voren in de "preek".
Nee, dat komt niet duidelijk naar voren in de preek. God toornt over de zonde, Hij haat de zonden, Hij heeft gezegd dat de mens de dood zou sterven als hij van de verboden vrucht zou eten. Dat was het oordeel. Er was alle reden om hierover te spreken toen CG het over de zondeval had. Nu verwerd de zondeval tot een wegdrijvend bootje. Alsof er geen oordeel aan verbonden was.

Al met al vond ik er teveel halve waarheden in voorkomen. Zonder Christus mogen wij niet 'Papa' zeggen. Zonder christus is God voor ons niet anders dan een verterend vuur. Ik heb niets gehoord over een God die de zonde haat. Ik heb niet gehoord, waarom Jezus het eigenlijk goed zou moeten maken, waarvoor dat eigenlijk nodig was. Waarom kon dat niet op een gemakkelijker manier?

bid jij nooit het "onze vader"? Of als je Jezus kent: heb jij nooit "onze Vader" gebeden toen je klein was en Jezus mischien nog niet kende?
Je geeft geen antwoord op mijn vraag en reageert niet op mijn opmerking dat wij zonder Christus geen 'papa' mogen zeggen.

Maaren hoe zou jij het als perfecte evangelist brengen? Hoe zou jij zoveel jongeren toespreken.. Zou jij niet te kort doen? Niemand is perfect, en ik geloof dat CG net zo goed zou toegeven dat hij niet de volheid van Jezus heeft kunnen weergeven..
Ik geloof dat er ontzettend goed is nagedacht over deze boodschap. Hij zat gelikt in elkaar. Deze boodschap is bewust op deze wijze gebracht en daar reageer ik op, vanuit Gods Woord. En als ik deze boodschap moest vertellen dan zou ik proberen het bijbels te doen. "

Jeremia 18 11 Nu dan, spreek nu tot de mannen van Juda en tot de inwoners van Jeruzalem, zeggende: Zo zegt de HEERE: Ziet, Ik formeer een kwaad tegen ulieden, en denk tegen ulieden een gedachte; [zo] bekeert u nu, een iegelijk van zijn bozen weg, en maakt uw wegen en uw handelingen goed.
Ezechiel 33 11 Zeg tot hen: [Zo] [waarachtig] [als] Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin [heb] [Ik] [lust], dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Wat zelfkritik zal niet verkeert zijn. Wie is Jezus voor mij? Ben ik zonder zonde? Weet ik wat de rechte leer is? Is mijn verstand zo goed ontwikkeld dat ik de volheid van het evangelie snap? Als jij gelooft dat je geneigd ben tot alle kwaat. en dat je hart arglistig is... Kijk eens wat er in jou hart leeft?
O, mijn hart is een modderpoel. Werkelijk waar. Ik geloof nog veel slechter dan bij jou, maar dat is geen reden om dan maar niet te waarschuwen tegen dwalingen en ketterijen. Paulus wist zich de grootste der zondaren, maar streed als geen ander tegen de onzuiverheid in leer en leven.
The one thing you can give and still keep is your word.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 124 gasten