Karma, echt waar joh?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Karma, echt waar joh?

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 14:08

Als je zo door wat draadjes gaat hier zie je dat een aanzienlijk aantal mensen hier in Karma geloven. Maar ik heb hier wat vragen over ;

- Of je'm nou mag of niet : rapper 50 cent is ex-crimineel, heeft misschien wel 20 mensen omgelegd, heeft zelf ooit es 9 kogels in z'n lichaam gekregen...en hij heeft werkelijk álles wat z'n hartje maar begeert !

M'n beste vriend zit elk jaar wel een keer in de gevangenis. Hij dealt, hij jat auto's, hij past op minderjarige meisjes die zichzelf verkopen,en hij heeft een 'salaris' waar ik u tegen zeg...

Waar is dat hele Karma principe dan gebleven? Ik zou het graag willen geloven maar bij mij lijkt me karma echt verdwaalt...of spelen erfzonden hier tegenwoordig ook in mee?

Ben zeer benieuwd naar jullie reactie!

Bharat

Berichtdoor Bharat » 13 jun 2005 14:58

Karma is alleen maar te begrijpen in combinatie met reicarnatie, anders loop je vast.

Leef in Liefde.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 15:19

Bharat schreef:Karma is alleen maar te begrijpen in combinatie met reicarnatie, anders loop je vast.

Leef in Liefde.

Ik geloof daar niet in dus heeft me erin verdiepen geen zin...en toch wil ik graag weten hoe het zit :oops: !

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 jun 2005 17:45

Ik begrijp karma wel (volgens mij :)), maar jouw vragen niet. Kun je die misschien iets duidelijker stellen?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 13 jun 2005 17:45

essieee schreef:
Bharat schreef:Karma is alleen maar te begrijpen in combinatie met reicarnatie, anders loop je vast.

Leef in Liefde.

Ik geloof daar niet in dus heeft me erin verdiepen geen zin...en toch wil ik graag weten hoe het zit :oops: !

Je vindt dat iets waar je niet in gelooft niet de moeite waard is om je in te verdiepen, maar je wilt wel weten hoe het in elkaar zit..

Ik denk dat we ons allemaal eens in dingen moesten verdiepen waar we niet in geloven, al was het alleen maar om de medemens eens te begrijpen..
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 17:53

windekind schreef:Ik begrijp karma wel (volgens mij :)), maar jouw vragen niet. Kun je die misschien iets duidelijker stellen?

Ik bedoel dus : mensen die alles doen wat 'god verboden heeft' (waarmee ik niet impliceer dat ik mezelf beter voel) hebben alles wat ze willen, en mensen die alles op de eerlijke manier proberen hebben niets dan rottigheid,zowel sociaal als financieel.

P.S : Bharat,ik geloof ook in reincarnatie

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Karma, echt waar joh?

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jun 2005 19:09

Rock-G schreef:Als je zo door wat draadjes gaat hier zie je dat een aanzienlijk aantal mensen hier in Karma geloven. Maar ik heb hier wat vragen over ;

- Of je'm nou mag of niet : rapper 50 cent is ex-crimineel, heeft misschien wel 20 mensen omgelegd, heeft zelf ooit es 9 kogels in z'n lichaam gekregen...en hij heeft werkelijk álles wat z'n hartje maar begeert !

M'n beste vriend zit elk jaar wel een keer in de gevangenis. Hij dealt, hij jat auto's, hij past op minderjarige meisjes die zichzelf verkopen,en hij heeft een 'salaris' waar ik u tegen zeg...

Waar is dat hele Karma principe dan gebleven? Ik zou het graag willen geloven maar bij mij lijkt me karma echt verdwaald...of spelen erfzonden hier tegenwoordig ook in mee?

Ben zeer benieuwd naar jullie reactie!

Karma is het sankrietse woord voor 'werk'.
In het indische denken fungeert het als een vergeldingsprincipe: leef je slecht, dan keer je in het volgende leven in een beroerde situatie terug. Leef je goed, dan ga je hogerop in het volgende leven en wordt dat dus een gelukkig leven.

Je zou er in willen geloven? Ik zou je toch aanraden om objectief proberen te zijn. Wat er te geloven valt is een kwestie van wat waar is, en niet van wat eigen subjectieve wensen zijn. Als je je door je wensen laat leiden - en ik denk dat veel mensen dat doen - vrees ik dat dat de kwaliteit van je inzicht niet ten goede zal komen.
Nou is het natuurlijk best lastig om uit te zoeken wat waar is. Maar waar het mij om gaat is het aangeven van een principe.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 jun 2005 19:38

Karma wordt niet zozeer als vergelding beleefd, Boekenlezer. Het is juist geen straf, maar een vereffening. Waarschijnlijk bedoel je dat ook, maar 'vergelding' klinkt negatief, terwijl karma juist een positief principe is.

Rock-G schreef:Ik bedoel dus : mensen die alles doen wat 'god verboden heeft' (waarmee ik niet impliceer dat ik mezelf beter voel) hebben alles wat ze willen, en mensen die alles op de eerlijke manier proberen hebben niets dan rottigheid,zowel sociaal als financieel.
Misschien omdat diegene het karmisch proces nog niet volledig doorlopen heeft? Oftewel: wellicht is dat de weerslag van een vorig leven? Dat bedoelde Bharat denk ik ook te zeggen.
Als je vanuit het bestaan van karma redeneert natuurlijk.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jun 2005 19:56

windekind schreef:Karma wordt niet zozeer als vergelding beleefd, Boekenlezer. Het is juist geen straf, maar een vereffening. Waarschijnlijk bedoel je dat ook, maar 'vergelding' klinkt negatief, terwijl karma juist een positief principe is.

Vergelding kan zowel positief als negatief zijn. Als je iemand het goede vergeldt wat zo iemand gedaan heeft, dan geef je zo iemand iets goeds, iets prettigs. Een beloning heet dat ook wel.
En zo is het denken over karma ook.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rock-G

Re: Karma, echt waar joh?

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 20:10

Boekenlezer schreef:
Je zou er in willen geloven? Ik zou je toch aanraden om objectief proberen te zijn. Wat er te geloven valt is een kwestie van wat waar is, en niet van wat eigen subjectieve wensen zijn. Als je je door je wensen laat leiden - en ik denk dat veel mensen dat doen - vrees ik dat dat de kwaliteit van je inzicht niet ten goede zal komen.

Ik laat me niet 'leiden' ..Ik vroeg me alleen af hoe eh..hoe noem je dat..Karmisten? het verklaren dat mensen die nou niet exact als moedertje Theresa leven toch alles hebben wat ze willen.
En wensen zijn m.i altijd subjectief :)

Bharat

Berichtdoor Bharat » 13 jun 2005 20:19

Rock-G schreef:
windekind schreef:Ik begrijp karma wel (volgens mij :)), maar jouw vragen niet. Kun je die misschien iets duidelijker stellen?

Ik bedoel dus : mensen die alles doen wat 'god verboden heeft' (waarmee ik niet impliceer dat ik mezelf beter voel) hebben alles wat ze willen, en mensen die alles op de eerlijke manier proberen hebben niets dan rottigheid,zowel sociaal als financieel.

P.S : Bharat,ik geloof ook in reincarnatie

Wat is alles hebben? Ze bezitten veel geld, veel vrouwen, grote auto's, mooie huizen, etc... Maarja wat is dat waard wanneer je God niet kent.
Het is niet voor niets dat boeddhistische monniken niets bezitten. Volgens mij zegt de bijbel hier ook het e.a. over.
Wat heeft dat te maken met karma. Heel veel. Karma is actie. Deze actie kan leiden tot hechting aan het materiele leven of hechting aan Dat wat is, God.
Elke actie heeft een reactie, wat ook in de bijbel staat:
- Job 4.8 “Ik heb gezien: Wie onrecht ploegt, wie rampspoed zaait, zal het ook oogsten.”
- Spreuken 22.8 “Wie onheil zaait, zal onheil oogsten, de stol waarmee hij slaat, zal hem te gronde richten.”
Nu, wanneer je mensen ziet die vanalles doen waarvan je weet dat het slecht is (zie slecht als geen daad van liefde) dan zal de reactie daarop volgen. Het mooie van het spel der leven is dat je niet weet wanneer dit komt. En daarom: see good, be good, do good.

een aantal spreuken over karma;

Nothing ever happens, without proper reason, however accidental or mysterious it might appear. The roots go deep and are out of sight. (SB)

If you sit quiet with the fruit in your hand, hoping that its juice will reach the mouth, how can you take it? It is sheer stupidity to complain that destiny denied you the juice, without squeezing and swallowing the fruit. Destiny gave the fruit into your hand; karma alone can make you enjoy it. Karma is the duty; destiny the result. (SB)

Among men, each one is himself the builder, the architect. Fate, destiny, predetermination, the will of God - every one of these explanations is toppled by the priciple of karma. (SB)

Leef in Liefde,
Laatst gewijzigd door Bharat op 14 jun 2005 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 20:26

Bharat schreef:Among men, each one is himself the builder, the architect. Fate, destiny, predetermination, the will of God - every one of these explanations is toppled by the priciple of karma. (SB)

Leef in Liefde,

Je kunt karma dus deels zelf buigen? Als je zelf de 'bouwer' bent,en je 'destiny' in eigen hand hebt..? Gaat dat niet tegen enkele bijbelse principes in?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 13 jun 2005 20:29

Wat is karma? :oops: :oops:
Afbeelding

Bharat

Berichtdoor Bharat » 13 jun 2005 20:30

Rock-G schreef:
Bharat schreef:Among men, each one is himself the builder, the architect. Fate, destiny, predetermination, the will of God - every one of these explanations is toppled by the priciple of karma. (SB)

Leef in Liefde,

Je kunt karma dus deels zelf buigen? Als je zelf de 'bouwer' bent,en je 'destiny' in eigen hand hebt..? Gaat dat niet tegen enkele bijbelse principes in?

Klopt. Karma en reincarnatie komen veelvuldig voor in religies waarin men ervan uit gaat dat het goddelijke in een ieder aanwezig is.
Dat het dus ook in de bijbel genoemd wordt is opmerkelijk.

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 13 jun 2005 21:02

Annemieke86 schreef:Wat is karma? :oops: :oops:

*mompelt iets met een grot*
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

Terug naar “Archief”