Vermanen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Vermanen

Berichtdoor jostitosti » 13 jun 2005 12:52

Het komt er op neer: men wil niet eens vermaand worden. Het essentiële van wat een Christen hoort te zijn, nl. te allen tijde bereid de vermaning aan te nemen, ontbreekt.

wanneer moeten we een vermaning aan nemen?

hoe kunnen we toetsen of een vermaning van God komt?

wat zegt de Bijbel over vermanen?

wat is de scheiding tussen vermaning en veroordelen?

bestaat het gevaar dat mensen die vermanen hun kijk op God op mensen projecteren en zo anderen beletten om zich te ontwikkelen in hun relatie met God?

zijn vermaners ook zo zelf kritisch dat ze openstaan voor vermaningen (zelfs van mensen die ze zelf regelmatig vermanen)?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

try

Re: Vermanen

Berichtdoor try » 13 jun 2005 13:29

jostitosti schreef:
Het komt er op neer: men wil niet eens vermaand worden. Het essentiële van wat een Christen hoort te zijn, nl. te allen tijde bereid de vermaning aan te nemen, ontbreekt.

wat zegt de Bijbel over vermanen?

wat is de scheiding tussen vermaning en veroordelen?

bestaat het gevaar dat mensen die vermanen hun kijk op God op mensen projecteren en zo anderen beletten om zich te ontwikkelen in hun relatie met God?

zijn vermaners ook zo zelf kritisch dat ze openstaan voor vermaningen (zelfs van mensen die ze zelf regelmatig vermanen)?

Ik herken de geringe bereidheid om zich te laten vermanen. Dat zal wel samenhangen met de cultuur van dit moment, die geheel gericht is op zelfontplooiing en mondigheid.
Het hoogste goed is om zelf te weten wat je wil en om zo 'sterk' te zijn, dat je gedaan krijgt, wat je wilt. Het leven is een gevecht. Het gaat er om het gevecht te winnen van anderen (competitie en geldingsdrang zijn de toverwoorden). Anderen zijn dan per definitie lastig en vijandig. Anderen moet je zien uit te schakelen. Andermans kritiek moet je interpreteren als een regelrecht aanval op jou om je te vernederen of klein te krijgen.
Daarom worden vermaningen, waarschuwingen of terectwijzingen niet meer getolereerd.

Een christen kent zichzelf echter. Hij heeft zichzelf leren kennen in het Licht van de genade van God. Tegenover de goedheid, die hem onverdiend ten deel is gevallen, steekt hij sobertjes en kaal af. Een christen zal dus een nederige houding aannemen en niet willen meegaan met die op de borst klopperij van tegenwoordig.

Nu is het zo, dat een christen soms ook wordt geroepen om een medechristen te vermanen. Dat zal dan altijd moeten gebeuren in de overtuiging dat niemand zich mag beroemen. Voor God kan niemand de meest vooraanstaande plaats opeisen.

De kern van de vermaningen moet daarom ook niet gericht zijn op het aanwijzen van fouten en missers. De kern van de vermaning moet gericht zijn op het voorkomen, dat iemand zichzelf onherstelbare sschade toebrengt. Vermanen moet door de liefde geregeerd worden.

Deze praktijk komen we in de huidige cultuur niet tegen. Wie een ander vermaant, kan dan ook op verbaasde blikken rekenen.

try

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 13 jun 2005 14:04

Altijd eerst beginnen met luisteren en vragen stellen. Het luisteren en vragen stellen zal zo geprobeerd moeten worden dat de ander begrijpt dat je hem/haar serieus neemt, zelfs als je het 100% terecht vind of als je haren recht overeind gaan staan. Vraag ook naar de bijbelse onderbouwing. Als men niet gedient is van de vragen en vind dat je alles klakkeloos moet aannemen, dan is er iets mis.

Dan mag iedereen de ontvangen vermaning mee naar huis nemen en in gebed aan God voor leggen en de Bijbel er op na lezen. Over sommige dingen staat niet alles in de Bijbel. En soms weet je met het ontvangen van de vermaning al dat het is naar de wil van God en dat de ander wel gelijk heeft.

Overigens is vermanen niet altijd terecht wijzen: het griekse woord heeft twee dingen in zich: bemoedigen en vermanen. Bij ons is de ene positief en de andere negatief, in het grieks is het allebei. Dus zeg maar: pastoraat verlenen of aanmoedigen (dat kan zijn om iets te laten of te doen).

Bijbel:
Vermaning komt best vaak voor:
Heb 12 http://www.statenvertaling.net/zoektoon.php?boek=hebr&hoofdstuk=12&vet=+vermaning
1 Korinthe 14: http://www.statenvertaling.net/zoektoon.php?boek=1kor&hoofdstuk=14&vet=+vermaning

Romeinen 15: Doch, mijn broeders, ook ik zelf ben verzekerd van u, dat gij ook zelven vol zijt van goedheid, vervuld met alle kennis, machtig om ook elkander te vermanen. http://www.statenvertaling.net/zoektoon.php?boek=rome&hoofdstuk=15&vet=+vermanen
Hier bijvoorbeeld gaat het erom elkaar aan te moedigen en te bemoedigen omdat we daartoe "macht" hebben. Dwz. gaven van God.

Kijk ook naar het woord bestraffen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 14:15

Of je een vermaning ter harte moet nemen ligt eraan of die vermaning terecht is of niet.

Zo niet, dan is het namelijk niet echt een vermaning.

Iemand kan je vermanen omdat je naar de bioscoop of naar de kroeg bent geweest.... omdat die persoon dat niet vindt kunnen.... terwijl jij het kan verantwoorden. Als ieand je dan "vermaant" heeft het weinig zin om het ter harte te nemen.

Kortom, bij een vermaning moet je je afvragen: Wat zegt God er over in de bijbel? Ben ik verkeerd bezig geweest in Gods ogen, of puur in de ogen van bepaalde mensen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2005 14:59

In de eerste plaats moet 'vermanen' onder vier ogen gebeuren. Dus als iemand vreemd opkijkt als iemand vermaand wordt is er al iets fundamenteels mis.
Vermanen is pastoraat. En hoeft helemaal niet negatief te zijn.
De hand op de schouder leggen van iemand en vragen: "gaat het wel goed met jou"? is al vermanen. Dan geef je ruimte om de ander te laten vertellen wat hem/haar dwars zit, waarom bepaalde dingen gebeuren of niet gebeuren.
Wanneer jij er weet van hebt dat iemand met iets worstelt - bv. met drankgebruik - dan is 'vermanen' ook, bij die ander blijven en hem/haar regelmatig - maar alweer, onder vier ogen!!! - vragen hoe het ermee gaat.

Teveel is vermanen in de kerk ontaard in tucht of een veroordeling... en vrij harteloos/liefdeloos...

Vermanen moet altijd liefdevol zijn.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 13 jun 2005 17:50

moet je altijd vermanen als je weet dat iemand in zonde leeft, ookal weet je dat het niet in goede aard zal vallen. is het je plicht?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2005 18:18

Ja.

Hoezo zou het niet je plicht zijn dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 13 jun 2005 21:30

'k weet niet. ik ben soms bang dat het een negatief effect heeft, vertellen wat niet mag. ik ben hier nog niet echt overuit daarom vroeg ik het.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 jun 2005 22:38

Ik denk ook dat het moet,dat het mag..... Zeker omdat je leven wil volgens Christus en Zijn liefde ook wilt uitleven zeg maar.
Wel denk ik dat de regel die ik elders las wel heel erg meedoet, je moet getuigen! Dus door jouw gedrag kan je vaak al meer zeggen dan met woorden. (is mijn ervaring)

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 05 jul 2005 23:11

rotss schreef:moet je altijd vermanen als je weet dat iemand in zonde leeft, ookal weet je dat het niet in goede aard zal vallen. is het je plicht?

Lees Mat. 18:15-17 maar. Dit is de meest serieuze soort van vermaning: iemand terecht wijzen, die in zonde leeft. Maar Jezus geeft ook duidelijke aanwijzingen: eerste onder vier ogen, dan met een getuige (er moet dan dus wel een getuige zijn) en anders de gemeente. Wat mij opvalt, is dat de zondigende broeder beschermd wordt. Zijn zonde hoeft niet meteen aan de grote klok gehangen te worden. Daar ligt het verschil met roddel. Roddel is: "Indien iemand zijn broeder ziet zondigen, gaat heen in de hele wereld en verkondig het aan de ganse schepping"..., maar dan haal je twee teksten wel heel erg door elkaar! :-)

Het verschil met oordelen is lastig. Want wanneer ben je nou Mat. 18:15-17 aan het toepassen en wanneer is het een 'balk en splinter' situatie? En, als je iemand moet terechtwijzen, als je hem ziet zondigen, dan is het toch al een oordeel, of een beoordeling, dat je hetgeen hij doet als zonde ziet? En we mogen toch niet oordelen?

In het Grieks is het oordelen 'katakrinoo' en dat betekent 'veroordelen' ('kata' betekent o.a. 'naar beneden'). Het is iemand naar beneden halen. En dat woord wordt gebruikt als het gaat over niet oordelen.

Het Griekse woord, dat gebruikt wordt voor vermanen is 'parakaleoo', heel letterlijk: erbij roepen. Zoals een herder een afswalend schaap erbij roept. Het gaat dus niet noodzakelijkerwijs om zonde (kan wel), maar het kan een eenvoudige 'koerscorrectie' zijn. Het is er in ieder geval op gericht de ander terug 'erbij' te roepen. Bijbelse vermaning heeft het heil van de ander op het oog. Daarom ga je in Matt. 18:15 eerst onder vier ogen praten. Roddelen, kwaadsprekerij, is niet toegestaan. Het gaat er tenslotte om, om de ander te 'winnen' (vs. 15b).

Dat is dus iets heel anders dan 'oordelen'. In het laatste geval stel je je als rechter op, in plaats van als helper. En dat is nogal iets anders.

Ten slotte leert de gelijkenis van 'balk en splinter' ons, dat we hier heel voorzichtig mee moeten zijn. Voor je iemand vermaant, onderzoek dan eerst in gebed je eigen hart. Misschien wil God daar eerst een balk uit halen, voor je over de splinter van de ander begint.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jul 2005 10:13

Je zou 'vermanen' heel goed kunnen uitleggen als:
bij iemand de hand op de schouder leggen en vragen: "Gaat het wel goed, broeder, zuster?"
Kortom: vermanen is liefdevol.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 jul 2005 10:45

Wie is er in de positie om te vermanen .

Wie zonder zonde is ...................

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 12:25

Lichtzwaard schreef:Wie is er in de positie om te vermanen .

ja zeg! maar als je ziet dat iemand zichzelf te gronde richt, kan je er toch wat van zeggen?

het moet idd altijd in liefde gebeuren, en je kan jezelf ook maar het beste kwetsbaar opstellen, zo van: ik weet dat ik zelf ook niet perfect ben, maar ik zie dit bij jou, heb je daar al weleens over nagedacht.

Wat ook leuk is: hoe ontvangen jullie vermaning? stellen jullie het op prijs als iemand de moed heeft om kritiek te leveren op je?

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 06 jul 2005 12:28

Lichtzwaard schreef:Wie is er in de positie om te vermanen .

De bijbel roept ons op om elkaar te vermanen. De aanhaling 'wie zonder zonde is', lijkt me wat uit het verband gerukt. Immers, Jezus zei dat tegen mensen die een zondares wilden stenigen (dat is nou niet bepaald vermanen). Daar geldt dus 'wie zonder zonde is, werpe de eerste steen', of 'oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde'.

Bijbelse vermaning is juist niet gericht op veroordeling, maar op elkaar helpen overeind te blijven (of te komen). Dat doen we dus juist omdat we niet zonder zonde zijn. Je bent in de positie om te vermanen, als je een oprecht christen bent, die niet willens en wetens in zonde leeft. We zijn a.h.w. elkaars 'krukken' om op te leunen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 06 jul 2005 13:47

Wat ook leuk is: hoe ontvangen jullie vermaning? stellen jullie het op prijs als iemand de moed heeft om kritiek te leveren op je?

ik probeer het wel terharte te nemen, maar kan ook heel eigenwijs zijn, of in de eerste instantie heel fel reageren. :oops:

Terug naar “Archief”