rotss schreef:moet je altijd vermanen als je weet dat iemand in zonde leeft, ookal weet je dat het niet in goede aard zal vallen. is het je plicht?
Lees Mat. 18:15-17 maar. Dit is de meest serieuze soort van vermaning: iemand terecht wijzen, die in zonde leeft. Maar Jezus geeft ook duidelijke aanwijzingen: eerste onder vier ogen, dan met een getuige (er moet dan dus wel een getuige zijn) en anders de gemeente. Wat mij opvalt, is dat de zondigende broeder beschermd wordt. Zijn zonde hoeft niet meteen aan de grote klok gehangen te worden. Daar ligt het verschil met roddel. Roddel is: "Indien iemand zijn broeder ziet zondigen, gaat heen in de hele wereld en verkondig het aan de ganse schepping"..., maar dan haal je twee teksten wel heel erg door elkaar! :-)
Het verschil met oordelen is lastig. Want wanneer ben je nou Mat. 18:15-17 aan het toepassen en wanneer is het een 'balk en splinter' situatie? En, als je iemand moet terechtwijzen, als je hem ziet zondigen, dan is het toch al een oordeel, of een beoordeling, dat je hetgeen hij doet als zonde ziet? En we mogen toch niet oordelen?
In het Grieks is het oordelen 'katakrinoo' en dat betekent 'veroordelen' ('kata' betekent o.a. 'naar beneden'). Het is iemand naar beneden halen. En dat woord wordt gebruikt als het gaat over
niet oordelen.
Het Griekse woord, dat gebruikt wordt voor vermanen is 'parakaleoo', heel letterlijk: erbij roepen. Zoals een herder een afswalend schaap erbij roept. Het gaat dus niet noodzakelijkerwijs om zonde (kan wel), maar het kan een eenvoudige 'koerscorrectie' zijn. Het is er in ieder geval op gericht de ander terug 'erbij' te roepen. Bijbelse vermaning heeft het heil van de ander op het oog. Daarom ga je in Matt. 18:15 eerst onder vier ogen praten. Roddelen, kwaadsprekerij, is niet toegestaan. Het gaat er tenslotte om, om de ander te 'winnen' (vs. 15b).
Dat is dus iets heel anders dan 'oordelen'. In het laatste geval stel je je als rechter op, in plaats van als helper. En dat is nogal iets anders.
Ten slotte leert de gelijkenis van 'balk en splinter' ons, dat we hier heel voorzichtig mee moeten zijn. Voor je iemand vermaant, onderzoek dan eerst in gebed je eigen hart. Misschien wil God daar eerst een balk uit halen, voor je over de splinter van de ander begint.