Hmm. Samengevat, Marnix, komt jouw post op mij zo over: Een weinig samenhangend betoog, waarin je 3 van mijn punten met kanttekeningen overneemt, en er een vierde aan toevoegt.
Marnix schreef:Jammer dat Knevel niet letterlijk geciteerd wordt.
Zou wel jammer zijn als de voorzitter van de EO de wetenschap boven de bijbel gaat stellen.
Dat is een zinloze opmerking aangezien ID juist NIET de vloer aanveegt met de bijbel.
Tja en verder zijn er wel kanttekeningen bij de leeftijd van de aarde (6000-10000 jaar) te plaatsen. Want hoe lang bestond de aarde al voor de schepping van planten, mensen, dieren etc? In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig. Dus de aarde was al lang geschapen voor de 7 scheppingsdagen begonnen blijkbaar.
Ik ben het met je laatste zin niet eens, of beter met één woordje. Dat "dus" heeft geen enkele onderbouwing. Er is geen logische verdediging waarmee je jouw redenering geldig kan laten zijn.
Daarnaast is het de vraag hoe het met tijd zat in het paradijs, en hoeveel tijd er tussen de schepping in de zondeval in heeft gezeten. We denken vaak wel dat dit heel kort was.... maar is dat ook zo? Dan heb je nog het effect op de zondvloed..... ook bijvoorbeeld op de C14-methode waarmee oudheid wordt berekend...
Als je per sé je Bijbel
letterlijk wil nemen zullen Adam en Eva zeker niet méér dan 130 jaar in het Paradijs gezeten hebben.
Tijd is voor mensen lineair, hoe twisted je perceptie dan ook mag zijn. Het menselijk brein KAN geen andere tijd bevatten. Tijd is simpelweg een excuus, omdat dingen niet tegelijkertijd kunnen gebeuren.
En wat zou volgens jou het effect van 'tijdsillusie' zijn op de C14 methode?
Een foton dat bestaat, kan niet op een ander moment niet bestaan, en zal altijd dezelfde zijn.
Je verhaal is onsamenhangend, en dat probeer ik ook weer te geven in mijn reactie die ongeveer jouw lijn volgt.
Breng een lijn aan in je redenering, ondersteun 'm met échte argumenten en je krijgt een goede discussie. Het soort posts als bovenstaande is zinloos.
En last but not least: We doen altijd alsof God alles helemaal nieuw schiep... maar Hij schiep bijvoorbeeld wel volwassen mensen en geen babies. Als een wetenschappen Adam en Eva vlak nadat Eva geschapen werd, was tegengekomen zou die vast gezegd hebben: Hm, Adam en Eva leven nu zo'n 30 jaar. Terwijl Eva misschien wel de dag ervoor geschapen zou zijn.
Wow.
En wat scheelt dat? Niks. Dat scheelt 30 jaar, en dat is niks, zelfs niet als je praat over die krappe 6000 jaar dat 'wij' bestaan.
EDIT: Zelfs met een boom die 5000 jaar oud is kom je nog niet in de buurt van de getallen die we krijgen bij écht onderzoek... 4 miljard, 5 miljard...
Ik denk dat dat 1 van de grote fouten van de wetenschap is. Ze denken dat alles nieuw is ontstaan en vergeten dat God dingen al ontwikkeld geschapen kan hebben. Hoe lang doen stralen van de zon er over om van de zon de aarde te bereiken? Ontzettend lang. Toch scheen de zon in het paradijs al. God schiep dus niet eerst de zon en vervolgens duurde het miloenen jaren voor de eerste stralen de aarde bereikten... Hij schiep de stralen er gewoon bij.
HAHAHA. Sorry vriend, maar de zon staat op 8 lichtminuten van de aarde, dwz. licht doet er 8 minuten over om bij ons te komen. Ontzettend lang.
God schiep de zon, minstens een dag vóór planten en bloemen en vissen enzovoorts, als ik een letterlijke uitleg volg.
Een dag is een aantal keer 8 minuten, in mijn wereld, en dus is je argument van het niveau: "Ik babbel wat."
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."