Kindermishandeling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lydianne
Verkenner
Verkenner

Kindermishandeling

Berichtdoor Lydianne » 10 jun 2005 23:55

Regelmatig kom je het tegen in de krant. Kindermishandeling. Het moet meer voorkomen dan wij denken.
Kun je stellen dat er na een pak slaag al sprake is van kindermishandeling? Of moet je zeggen dat dat gewoon is? Een kind moet immers duidelijk zijn grenzen kennen en weten waar hij aan toe is.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 11 jun 2005 07:38

ik denk dat dit per gedachte verschilt. Zelf denk ik dat het ook goed op te lossen is zonder een pak slaag. Kijk maar eens naar schatjes, op nederland 1 (kan je ook terug kijken op http://www.uitzendinggemist.nl. zeer verrijkend om te zien hoe machteloze ouders eindelijk de touwtjes weer terug in de handen krijgen...

Hester
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hester » 11 jun 2005 13:38

...
Laatst gewijzigd door Hester op 06 jan 2006 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 11 jun 2005 20:09

Kindermishandeling is volgens mij bereikt als je de controle kwijt raakt over wat je doet. Je slaat flink door zonder er bij na te denken of zonder dat je het eigenlijk wilt, je probeert je kind heel diep te kwetsen, je geeft je kind niet de lichamelijke verzorging en aandacht die hij nodig heeft, je geeft extreme straffen (veel eten onthouden, dagenlang op de kamer oplsuiten). Controle verliezen hoeft niet te betekenen dat je niet van je kind houdt. Maar als dat dan ook nog niet het geval is dan vind ik dat de ouder het niet verdient ouder te zijn. Zoals de ouders van Savanna, wat die hun kind hebben aangedaan... daar lopen me de rillingen van over de rug!

Riska

Berichtdoor Riska » 11 jun 2005 20:31

Deze discussie doet mij denken aan het verbieden van de pedagogische tik, elkders op dit forum.
Slaan is niet en nooit goed, maar kindermishandeling is veel meer dan alleen lijfstraffen.
Onder kindermishandeling wordt o.m. verstaan: emotionele verwaarlozing, psychische en fysieke mishandeling en seksuele mishandeling.
In feite is ook verwennen mishandeling.

Er wordt nog altijd veel te weinig aan gedaan en hulpverleners schuiven elkaar de zwarte piet toe. Er wordt onvoldoende of in het geheel niet samengewerkt.

En wat Spreuken betreft: helaas zijn er ouders die, op grond van de Bijbel, inderdaad de roede gebruiken. Dus: de roede, niet de blote handen, als er dan toch een tik zou moeten worden uitgedeeld.
Want immers, het staat in de Bijbel.

Er zijn andere, doeltreffender en liefdevollere methoden om gedrag van kinderen te corrigeren. Inderdaad: kijk o.a. naar schatjes.

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 13 jun 2005 08:32

Precies Riska
Slaan is niet hetzelfde als mishandeling en mishandeling is niet hetzelfde als slaan.

Hester
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hester » 13 jun 2005 20:44

...
Laatst gewijzigd door Hester op 06 jan 2006 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 jun 2005 20:55

Hester schreef:
marjo schreef:Precies Riska
Slaan is niet hetzelfde als mishandeling en mishandeling is niet hetzelfde als slaan.

Mee eens, maar daarbij blijf ik bij de gedachte dat veel kinderen schreeuwen om een flink pak voor hun broek.

Hoe bedoel je dit? Kinderen schreeuwen echt niet voor niks hoor. Oké er kunnen verwende schreeuwerijen bij zijn, maar dan nog.. Is slaan dan de oplossing? Waarom sla je dan? Om je eigen frustraties over het gegil te uiten of omdat het goed is voor het kind?
Mijn oma zei altijd: slaan is een teken van onmacht...
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Hester
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hester » 13 jun 2005 21:57

Het is maar net hoe je het bekijkt. Het kan ook beheerst en als medicijn toegediend worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 jun 2005 06:54

Hester schreef:Het is maar net hoe je het bekijkt. Het kan ook beheerst en als medicijn toegediend worden.

Slaan is NOOIT een medicijn. Ik protesteer daar tegen. Het kan en mag niet, er zijn andere methoden.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 14 jun 2005 09:28

Hester schreef:Het is maar net hoe je het bekijkt. Het kan ook beheerst en als medicijn toegediend worden.

Hoe wil jij slaan als medicijn zien?
Waar is dat slaan goed voor?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 14 jun 2005 10:19

een tik die niet zeer doet is voor een kind even erg als wanneer die wel zeer doet denk ik.
Een tik moet kunnen vind ik. (daar is lang geleden een hele uitgebreide discussie over gevoerd op RW)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 jun 2005 11:24

Misschien mag je ook de psyche van de ouders wel meerekenen? Als die wat heetgebakerd zijn, is een onpedagogische tik in sommige gevallen geheel op zijn plaats. De kinderen zouden bij wijze van spreken niets anders verwachten 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 jun 2005 12:48

Gershwin schreef:Misschien mag je ook de psyche van de ouders wel meerekenen? Als die wat heetgebakerd zijn, is een onpedagogische tik in sommige gevallen geheel op zijn plaats. De kinderen zouden bij wijze van spreken niets anders verwachten 8)

Juist dan, als ouders van zichzelf heetgebakerd zijn is het geven van een tik gevaarlijk - voor ze het weten is door die heetgebakerdheid een grens overschreden.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 jun 2005 13:03

Dit is idd een onderwerp dat al meermalen is besproken op RW-forum.

Ok, er zijn er die beweren dat je een kind geen tik mag geven.
Er zijn ook "gogen" die beweren dat je een kind niet voor straf naar hun kamer mag sturen, want een slaapkamer is om te slapen, een kind moet zich daar prettig voelen en moet daar dus niet voor straf zitten.

Je kind voor straf negeren, word gezien als geestelijke mishandeling.

Opsluiten is natuurlijk helemaal uit de boze.

In de gang vinden mijn kinderen helemaal niet erg, ze gaan gezellig kiekeboe spelen door de brievenbus met voorbijgangers.

Als ze op "het strafstoeltje" (schatjes!!) moeten zitten, krijgen ze evengoed wel aandacht van een langslopend broertje of zusje en hebben ze het nog prima naar hun zin.

Kortom: kinderen kunnen op geen enkele manier bestraft worden, want alles is op een of andere manier mishandeling. :? :?

Terug naar “Archief”