Wat is nou de meerwaarde van het "offer van Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Wat is nou de meerwaarde van het "offer van Jezus"

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 17:33

Het antwoord zal wel zó voor de hand liggen dat ik er niet op kan komen, maar waarom offeren we eigenlijk niet meer?

Een jood kon vergeving krijgen wanneer hij een dier offerde voor zijn zonden, en vervolgens zijn zonden ging goedmaken. Door Jezus' kruisdood hoefde dat niet meer.

Nou is mijn vraag: Waarom had de kruisdood van Jezus nou veel meer waarde dan de verzoeningsoffers? En waarom mogen wij daarom zo dankbaar zijn? Ik bedoel: dat we kunnen ontkomen door een verzoeningsoffer is toch ook al een blijk van Gods liefde en genade?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 08 jun 2005 17:58

Misschien dat je nu geen Jood meer hoeft te zijn...klein detail maar voor de meeste mensen op deze aarde wel leuk...
stomp niet af, blijf slijpen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 jun 2005 18:02

Lees Hebreeen 12 maar eens.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

mw
Moderator

Re: Wat is nou de meerwaarde van het "offer van Jezus&q

Berichtdoor mw » 08 jun 2005 18:09

TheEdge schreef:
Nou is mijn vraag: Waarom had de kruisdood van Jezus nou veel meer waarde dan de verzoeningsoffers? En waarom mogen wij daarom zo dankbaar zijn? Ik bedoel: dat we kunnen ontkomen door een verzoeningsoffer is toch ook al een blijk van Gods liefde en genade?

in het OT had Christus nog niet voor ons geleden. Daarom moesten er elke dag offers worden gebracht.
God stuurde Zijn Zoon om voor ons te laten lijden en sterven. Hierin droeg Zijn Zoon onze schuld, die door het lijden en sterven vergeven is.

Waarom wij zo dankbaar mogen zijn: omdat wij nu niet zelf hoeven te lijden en sterven voor onze zonden. Door op het kruis te zien en te geloven in het werk van Christus mogen we weten dan onze zonden vergeven zijn.

Doordat Christus bloed al heeft gevloeid hoeven er geen onschuldige dieren meer voor onze zonden te sterven.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2005 18:12

De offers wezen vooruit naar Jezus offer..... het offer dat God in Genesis 3 al had aangekondigd.

Omdat die offers vooruit wezen op Jezus offer, is het logisch dat na Zijn dood dat offeren niet meer nodig is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 18:13

gurl schreef:Misschien dat je nu geen Jood meer hoeft te zijn...klein detail maar voor de meeste mensen op deze aarde wel leuk...

Leuk bedacht... :-) Joods schijn je echter te kunnen worden, ook als je niet als jood geboren bent. Ik weet niet precies wat je daarvoor voor inauguratie moet ondergaan.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Wat is nou de meerwaarde van het "offer van Jezus&a

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 18:17

mw schreef:in het OT had Christus nog niet voor ons geleden. Daarom moesten er elke dag offers worden gebracht.

God stuurde Zijn Zoon om voor ons te laten lijden en sterven. Hierin droeg Zijn Zoon onze schuld, die door het lijden en sterven vergeven is.

Waarom wij zo dankbaar mogen zijn: omdat wij nu niet zelf hoeven te lijden en sterven voor onze zonden. Door op het kruis te zien en te geloven in het werk van Christus mogen we weten dan onze zonden vergeven zijn.

Doordat Christus bloed al heeft gevloeid hoeven er geen onschuldige dieren meer voor onze zonden te sterven.

Omdat we zelf niet hoeven te lijden en te sterven voor onze zonden? Maar... dat was bij de joden toch óók al ondervangen doordat ze een dier offerden? Het enige argument dat blijft staan is dat we geen onschuldige dieren meer hoeven te offeren. Maar zó speciaal kan dat toch ook niet geweest zijn?

In dat geval had Johannes 3:16 dus moeten zijn: "want alzo lief had God het dierenrijk gehad, dat Hij ......"

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar wat is nou verder precies de meerwaarde van dagelijks een dier ten opzichte van één keer Gods zoon? Behalve het argument dat je hele veestapel er op die manier aan gaat?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 18:19

Maja de Bij schreef:Lees Hebreeen 12 maar eens.

Ik heb het gelezen, maar ik snap het verband niet helemaal. Kun je me dat uitleggen?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 18:23

Marnix schreef:De offers wezen vooruit naar Jezus offer..... het offer dat God in Genesis 3 al had aangekondigd.

Omdat die offers vooruit wezen op Jezus offer, is het logisch dat na Zijn dood dat offeren niet meer nodig is.

Okee, dat zit logisch in elkaar. Maar waar staat dan dat die offers vooruit wezen op Jezus' offer? En in Genesis 3 vind ik niks. Of bedoel je vers 15?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 jun 2005 18:25

nu hoeven we er zelf niets, maar ook niets meer voor te doen. In het OT moesten we nog een dier kopen en laten offeren.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 jun 2005 18:45

TheEdge schreef:Okee, dat zit logisch in elkaar. Maar waar staat dan dat die offers vooruit wezen op Jezus' offer? En in Genesis 3 vind ik niks. Of bedoel je vers 15?

Hebr 9 en 10
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 19:09

mw schreef:nu hoeven we er zelf niets, maar ook niets meer voor te doen. In het OT moesten we nog een dier kopen en laten offeren.

Okee! En dat 'moeten offeren' in het OT sloot dan weer aan bij dat menselijke verlangen om genade te verdienen, iets wat juist helemaal niet het idee achter de offers was. Paulus zegt juist in Romeinen dat je de genade niet kunt verdienen. Hmm... ik denk dat ik het begin te begrijpen.
Laatst gewijzigd door TheEdge op 08 jun 2005 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 08 jun 2005 19:21

Cathy schreef:Hebr 9 en 10

Wauw... precies wat ik nodig heb... o:=)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 23 jun 2005 22:22

TheEdge,

DE profetie over wat Zijn offer inhoud staat in Jesaja 53.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 23 jun 2005 23:05

Zou hier niet ter discussie mogen staan !!!

Terug naar “Archief”