Zonder gemeente ben je geen goed christen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Zonder gemeente ben je geen goed christen

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 11:49

Ik verbaas me soms over reacties op het forum van mensen die vinden dat je om goed christen te zijn echt niet naar de kerk hoeft. Vandaar deze discussie. Ik geloof dat je zwak en alleen staat en dat je het jezelf moeilijk maakt als je niet trouw elke zondag de samenkomsten van jouw gemeente bijwoont. Je medegelovige heeft jou nodig en jij hebt zeker je medegelovige nodig (voor bijbelse uiteenzetting graag Efeze 4 lezen).
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 11:51

Met gemeente ben ik ook geen goede christen. In Christus wel.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 11:53

Corne van 't Hof schreef:Met gemeente ben ik ook geen goede christen. In Christus wel.

Maar je bent niet in christus zonder gemeenschap met je geloofsgenoten. De Heilige Geest kun je het best ervaren (vergeef me het postmoderne woord) in een gemeente.

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 13 feb 2003 11:54

Geloven doe je toch zelf? Als je dat in eentje kan beleven, dan hoef je ook niet naar de kerk. God kan ook bij je thuis aanwezig zijn.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 11:57

Maar je bent niet in christus zonder gemeenschap met je geloofsgenoten. De Heilige Geest kun je het best ervaren (vergeef me het postmoderne woord) in een gemeente.

Je bent in Christus als je wederomgeboren bent. Dan maakt het geen bal uit of je in de kerk een preek luistert of thuis een cassettebandje.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 12:03

Rudolf Meuser schreef:Geloven doe je toch zelf? Als je dat in eentje kan beleven, dan hoef je ook niet naar de kerk. God kan ook bij je thuis aanwezig zijn.

Dat is dus niet de boodschap die de bijbel brengt. Het is veeleer een individualistische tijdsgeest die hieruit spreekt. Om in het beeld van de gemeente te spreken... hoe kan een gemeente een lichaam zijn als jij als hand ontbreekt?

Hoe kan een ander van Gods daden te weten komen als jij het hen niet vertelt. We zijn toch verantwoordelijk voor onze medegelovigen?

1 Johannes 1:3-5
hetgeen wij gezien en gehoord hebben, verkondigen wij ook u, opdat gij met ons gemeenschap zoudt hebben. En onze gemeenschap is met de Vader en met zijn Zoon Jezus Christus. En deze dingen schrijven wij opdat onze blijdschap volkomen zij

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 12:04

Corne van 't Hof schreef:

Je bent in Christus als je wederomgeboren bent. Dan maakt het geen bal uit of je in de kerk een preek luistert of thuis een cassettebandje.

De bijbel spreekt anders!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 12:06

Ik bedoel te zeggen dat het volgens de bijbel wel degelijk uitmaakt dat je gemeenschap hebt met je geloofsgenoten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2003 12:11

Gemeenschap is inderdaad een wezenlijk onderdeel van het christelijke geloof. Individualisme staat lijnrecht tegenover het evangelie.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 13 feb 2003 12:16

Ik ben het met dude eens. De gemeente is het orgaan van Christus hier op aarde hier op aarde. Christus neemt de kerk als bruid.

De gemeente is er voor de woordverkoniging en de bediening van de sacramenten. Deze sacrameneten kunnen sowieso nooit buiten de gemeente worden gevierd en dat is een ernstig manco voor hen die buiten de gemeente willen blijven.

De gemeente is vandaag de dag onmisbaar om als christen overeind te blijven. Ze is het rustpunt en het vertrekpunt tegelijk.

Aleen hen die angstvallig zelfbehoud zoeken en geen boodschap aan de seculariserende wereld meer heeft kan zichzelf in zijn cocon terugtrekken.

De rechtvaardigmaking en de heiligmaking blijven evenwel een persoonlijke zaak. Het participeren in een gemeente is geenszins zaligmakend. Hiermee doel ik op de verbondsvisie, die het behoren tot een kerk als teken zien van het Levend Christen zijn.

concluderend:
De gemeente is noodzakelijk voor een Christen, maar niet voldoende!
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 12:28

Ik bedoel te zeggen dat het volgens de bijbel wel degelijk uitmaakt dat je gemeenschap hebt met je geloofsgenoten.

Dan moeten er wel geloofsgenoten zijn. In de praktijk krijg je af en toe eens een knikje. Maarja als je niet in een superzwart pak gekleed ben, dan kan je toch eigenlijk niet een echte christen zijn, zeggen sommigen.
Er zijn er die je dan niet eens zien staan. Tja, de gemeenschap met geloofsgenoten.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 12:33

Corne van 't Hof schreef:

Dan moeten er wel geloofsgenoten zijn. In de praktijk krijg je af en toe eens een knikje. Maarja als je niet in een superzwart pak gekleed ben, dan kan je toch eigenlijk niet een echte christen zijn, zeggen sommigen.
Er zijn er die je dan niet eens zien staan. Tja, de gemeenschap met geloofsgenoten.

Dan moet je dus een andere gemeente zoeken :?: :!: Was mijn volgende stap in de discussie...

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 12:37

Als je weet dat jouw gemeente de minste dwalingen heeft stap je niet zomaar naar een kerk waar het misschien anders kan zijn.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 feb 2003 12:44

Corne van 't Hof schreef:Als je weet dat jouw gemeente de minste dwalingen heeft stap je niet zomaar naar een kerk waar het misschien anders kan zijn.

maar, als jouw gemeente zoveel dwalingen heeft dat je er niet met goed fatsoen naar de kerk kunt gaan, zou ik het wel serieus overwegen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 13 feb 2003 12:47

de kerken waar ik kom zijn de minst onzuivere kerken van Nederland. Alle andere kerken wijken nog meer af. Mijn hart wordt er nog steeds verklaard en ik wordt nog regelmatig gevoed met geestelijk voedsel, dus daarom blijf ik er.

Terug naar “Archief”