De zondemachine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Storyteller

De zondemachine

Berichtdoor Storyteller » 12 feb 2003 11:19

Hoe denken jullie over techniek en vooruitgang in de wetenschap?
Is onze kennis een geschenk van God of een zonde?
God maakte de mens, maar wie maakte de machine?
Als er een aantal reacties zijn zal ik zelf ook mijn standpunten geven, maar eerst ben ik benieuwd hoe jullie erover denken. :roll:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2003 11:47

Ik volg op het moment een vak wat hierover gaat, erg boeiend. Ik ben alleen nog niet zo heel ver met het ontwikkelen van mijn eigen mening hierover.

Wat ik wel wil zeggen: techniek kan een geschenk van God zijn, maar je moet er wel voorzichtig mee omgaan. Het is echter de vraag in hoeverre je al door de techniek beinvloed bent! Er zijn filosofen die beweren dat de techniek de mens aan zich aanpast, dus dat de mens daar geen enkele invloed op heeft. Dat lijkt me iets te overdreven, maar er zit een kern van waarheid in. Techniek geeft een gevoel van macht en van vrijheid, dat is precies wat een mens wil.

Ik denk dat er veel meer moet worden nagedacht over wat voor invloed nieuwe technologieen op de mens heeft. Voordat je iets ontwikkelt, bedenk dan eerst wat de gevolgen zouden kunnen zijn en of je dat wel wilt. Helaas worden de gevolgen vaak pas achteraf zichtbaar. Auto's leken een geniale uitvinding: macht over het stuur en de vrijheid om verre afstanden te overbruggen. Nu pas zien we de negatieve gevolgen: files en milieuvervuiling (in de brede zin van het woord).

Wat je ook ziet: alles wat kan, gebeurt ook. Je kunt wel bij de wet verbieden om mensen te klonen, maar er zijn toch altijd gekken die het proberen. De oplossing hiervoor... als ik die toch eens wist!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 12 feb 2003 14:08

De technologische vooruitgang (televisie, internet) biedt veel kansen voor de duivel, hij verstaat z'n 'vak' goed...

ps. daarmee zeg ik niet dat tv en internet per definitie fout is. M.i. kun je ze ook goed gebruiken, maar dat is wel heel erg lastig.

DenKTenk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DenKTenk » 12 feb 2003 18:32

De mens maakt nix nieuws... De mens ontdekt alleen de mogelijkheden die er in de schepping liggen.

Satan maakt gebruik van mensen om bepaalde rotdingen uit te vinden (kernbommen etc)

Sommige uitvindingen zijn niet direct positief of negatief aan te duiden (boekdrukkunst)

Sommige 'foute' uivindingen kunnen wel voor iets goeds gebruikt worden (kan even geen concreet voorbeeld noemen)

dit waren een paar gedachten, voor het gemak heb ik het woord uitvindingen gebruikt, hoewel ik niet helemaal achter dat woord sta.

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 12 feb 2003 19:05

Sommige 'foute' uivindingen kunnen wel voor iets goeds gebruikt worden (kan even geen concreet voorbeeld noemen)

Ik wel: Pokemon. Kinderen kijken hier veel naar, maar t is wel n slecht programma, de namen van die beessies zijn afgeleid van Chinese goden. De duivel gebruikt denk ik dit programma, om mensen voor zich te winnen. Zo zie je op n gegeven moment Dat er zo'n pokemon doodgaat omdat ie iemand probeerde te redden. toen beginnen alle andere beesten te huilen, en doordat iedereen huilde zag een "God" dat ze spijt hadden en kwam ie weer tot leven.
Zo'n programma gaat altjid over Kwaad en Liefde, goed en slecht.

De duivel gebruikt dit programma, maar je kan met dit programma ook de duivel "terugpakken", hem bestrijden met zijn eigen middelen, door het dood- en opstandingsverhaal van Jezus te vertellen aan de kinderen die hier naar kijken, of volwassenen, door die scene te laten zien. want wat er gebeurt in dat programma, komt in grote lijnen overeen met de dood, en opstanding van Jezus. Misschien komt het niet duidelijk over door hoe ik het hierboven vertel, maar als je t zou zien, zou je waarschijnlijk wel snappen wat ik bedoel.

Dus een foute uitvinding, die je ten positieven kan gebruiken.
just below my skin I'm screaming

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 13 feb 2003 11:32

Technologie zelf is niet fout. Alles wat in deze schepping opgesloten zit is en komt van God. De fout zit hem meer in de mens die de techniek toepast. Kernenergie kan goed zijn... je kunt er mensen mee genezen, schone energie mee opwekken (een milieuactivist zal mij nu een kopje kleiner maken :mrgreen: )... maar je kunt het ook gebruiken om een atoombom te maken en die vervolgens op Hiroshima gooien. Hetzelfde geldt voor een simpel iets als een mes of een T.V. De zonde zit in de mens, en niet in Gods schepping. De mens zondigt en niet de natuur.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 13 feb 2003 14:37

Thedudehimself schreef:Technologie zelf is niet fout. Alles wat in deze schepping opgesloten zit is en komt van God. De fout zit hem meer in de mens die de techniek toepast. Kernenergie kan goed zijn... je kunt er mensen mee genezen, schone energie mee opwekken (een milieuactivist zal mij nu een kopje kleiner maken :mrgreen: )... maar je kunt het ook gebruiken om een atoombom te maken en die vervolgens op Hiroshima gooien. Hetzelfde geldt voor een simpel iets als een mes of een T.V. De zonde zit in de mens, en niet in Gods schepping. De mens zondigt en niet de natuur.

Wacht even, het kwaad zit ook in de schepping opgesloten, denk aan de zondige mens (sinds de zondeval, maar dat maakt weinig uit in dit geval). Bepaalde technieken bieden ongelooflijk veel kansen voor de duivel (neem nou bijv. internet), terwijl dit medium door God 'minder wordt gebruikt' zoals het nu lijkt.

ps. milieuactivisten zijn toch dom ;)[/list]

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 15:40

Cybercurse schreef: Wacht even, het kwaad zit ook in de schepping opgesloten, denk aan de zondige mens (sinds de zondeval, maar dat maakt weinig uit in dit geval). Bepaalde technieken bieden ongelooflijk veel kansen voor de duivel (neem nou bijv. internet), terwijl dit medium door God 'minder wordt gebruikt' zoals het nu lijkt.

ps. milieuactivisten zijn toch dom

Ik denk niet dat het kwaad in de schepping zit opgesloten... wel dat de schepping door de mens vergankelijk is geworden. De schepping is niet kwaad of kwaad geworden. Want dan zou je God de schuld geven van het Kwaad.

In 1 Timotheus 4 staat:
Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde; Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.

Het is meer de mens die de schepping tot kwaad maakt. Het heeft met de handeling van de mens te maken of iets goed of kwaad wordt. Het internet en de televisie bieden ook enorm veel kansen voor de goede mensen. Er zijn heel wat mensen tot geloof gekomen door tv, radio en internet.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 15:40

En extreme milieuactivisten zijn inderdaad dom... :mrgreen: :mrgreen:

Tears
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Tears » 14 feb 2003 15:48

Ik ben een groot voorstander van de kennis en de wetenschap. In principe is dit een gift, maar wel een gift die de grootste zorgvuldigheid vereist. We kunnen er makkelijk mee dwalen. Dit in de breedste zin.
In de bijbel werd ook wetenschap beoefend en de bouwkunst (ook een wetenschap) was in israel ver gevorderd, en werd gebruikt om ter ere van God een huis te bouwen. (vb). Wees dus niet te haastig in je oordeel om wetenschap en kennis als iets gevaarlijks, van de grote boze wereld af te doen, je te verschuilen achter dat God wel weet wat goed voor ons is en we ons niet moeten verdiepen in allerlei zaken.

ps: extreme milieu activisten zijn meestal niet dom maar streven hun doel voorbij. Maar veel christenen maken een even grote of een grotere fout de ander kant op door maar lekker laks met het milieu om te springen, Maar dit is een andere discussie
Declare this an Emergency...

kallieka
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor kallieka » 14 feb 2003 21:32

Wees inderdaad zeer voorzichtig met je uitspraken hierover! Om even op het medische vlak te komen: heel wat mensen zijn de laatste tijd gered door orgaantransplantaties. Er zijn nog steeds een heleboel vragen rond dit onderwerp, maar ik kan echt niet zeggen dat het van de duivel komt! Al zal de duivel het zeker weten ook gebruiken. Hij doet niet anders dan kapot maken, wat goed bedoeld is.
Het is heel makkelijk om te zeggen dat je aan die wetenschap niet meedoet, maar je kunt eenvoudig niet weglopen. Opeens kun je er mee worden geconfronteerd. En als het om je eigen leven gaat, of om het leven van iemand die je erg dierbaar is, dan wil je eigenlijk niet anders dan met de wetenschap meehobbelen.

Cathy
Majoor
Majoor

Re: De zondemachine

Berichtdoor Cathy » 15 feb 2003 18:24

Storyteller schreef:Hoe denken jullie over techniek en vooruitgang in de wetenschap?
Is onze kennis een geschenk van God of een zonde?
God maakte de mens, maar wie maakte de machine?
Als er een aantal reacties zijn zal ik zelf ook mijn standpunten geven, maar eerst ben ik benieuwd hoe jullie erover denken. :roll:

Onze kennis is imo (in my opinion) een geschenk van God.
Maar elke uitvinding kun je goed of fout gebruiken, de keuze is aan de mens.

Terug naar “Archief”