slapen in de kerk.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

slapen in de kerk.....

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 feb 2003 18:36

Wat zou God erger vinden: Dat je zondagsmorgens thuis blijft, of dat je wel heen gaat, maar slaapt????

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 11 feb 2003 18:48

Werkelijk. Een kerkdienst is, in mijn ogen, slechts een menselijk ritueel. Belangrijker is het om met heel je hart te geloven. Dat kan ik waarderen.
Mensen die naar de kerk gaan om vroom te zijn, en dan in de kerk in slaap vallen, vind ik maar ... dwaas.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 11 feb 2003 19:34

ik val altijd in slaap maar dan alleen tijdens de preek
met zingen heb ik dat niet
ik bid er heel veel voor of god me daarvoor wil bewaren maar lijkt net of de satan mij van de preek af wilt houden en dan val ik in slaap

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 feb 2003 23:07

Onze dominee vergeleek onlangs de bekering met het ontwaken uit je slaap.

Eén van kerkenraadsleden is gedurende deze dienst tot drie keer toe bekeerd ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 11 feb 2003 23:09

onze oude dominee zei over het slapen in de kerk. wat zou het toch erg zijn als het voor die man hier voor in de kerk nou eens eeuwigheid zou worden, dan ging ie slapend de eeuwigheid in.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 11 feb 2003 23:18

Nou dan zal de kerk wel heel erg leeg zijn denk ik... Hoe vaak zit je wel niet ff-tjes te knikkebollen?????

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 00:41

Klaas schreef:Eén van kerkenraadsleden is gedurende deze dienst tot drie keer toe bekeerd ;-)

En jij?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 feb 2003 09:45

Ik sliep niet.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 feb 2003 11:03

Zouden we niet eens moeten kijken naar wat de oorzaak is van het eventueel slapen in de kerk.

De hele week loopt iedereen heel hard. Werk werk werk. En op zondag kom je dan tot rust. Dat is prima. Maar doordat je tot rust komt ontstaat ook de slaap als uiting hiervan. Dus om te voorkomen dat je in slaap zult vallen in de kerk moet je van te voren maatregelen nemen.

Daarbij komt dat sommige mensen gewoon heel makkelijk slapen. Kijk maar eens in de trein. Anderen zullen nooit in slaap vallen op een andere plaats dan het eigen bed. Dat wil dus niet zeggen dat de mensen die niet in slaap vallen wel iets van de preek mee krijgen.

Ook is het natuurlijk zo dat de kerkdiensten zelf de oorzaak zijn van slapen. Als een predikant het echt nodig vind om ruim meer dan 20 minuten te preken dan is de kans op het verslappen van de aandacht heel groot. En gevolg is dus slapen. Als het echt nodig is om langer te preken zorg er dan voor dat er afwisseling is. Bijvoorbeeld voeg er weer een tussenzang in. Of zoals vroeger, laat het niet vreemd zijn dat mensen er zo even een aantal minuten tussen uit lopen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2003 11:08

Misschien voldoet de vorm van de preek niet meer. Mensen van nu zijn heel erg visueel ingesteld. Dat maakt het moeilijk om goed te luisteren. Mijn ervaring is dat een voorwerp al kan zorgen dat de preek veel beter blijft hangen.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 11:11

Klaas schreef:Ik sliep niet.

Vroeg ik dat?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 feb 2003 11:14

Lalage schreef:Misschien voldoet de vorm van de preek niet meer. Mensen van nu zijn heel erg visueel ingesteld. Dat maakt het moeilijk om goed te luisteren. Mijn ervaring is dat een voorwerp al kan zorgen dat de preek veel beter blijft hangen.

Absoluuut. Onze vorige ds. had regelmatig iets bij zich om te laten zien. En dat dus te gebruiken in de preek. Dat blijft altijd veel meer hangen.

Onze huidige predikant heeft nu al een aantal keren in jeugddiensten gebruik gemaakt van een overhead projector. Dat is ook heel duidelijk om dingen aan te geven.

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 12 feb 2003 11:16

Zoiets gebeurd bij ons in de kerk dus absoluut niet... Er wordt eigenlijk meestal alleen een 'verhaal' opgehangen, en het is dan echt heeeeeel moeilijk om je aandacht er bij vast te houden, en om dan soms (als je echt moe bent!) wakker te blijven... Ook wordt het naar mijn idee in de kerk waar ik zit niet echt boeiend verteld, dat heeft er dan ook mee te maken...
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 12 feb 2003 11:16

Lalage schreef:Misschien voldoet de vorm van de preek niet meer. Mensen van nu zijn heel erg visueel ingesteld. Dat maakt het moeilijk om goed te luisteren. Mijn ervaring is dat een voorwerp al kan zorgen dat de preek veel beter blijft hangen.

Ik denk dat de preek beter blijft hangen, wanneer er iets aan de lengte wordt gedaan, daar kan geen voorwerp tegenop. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken, dat de spanningsboog van de mens hooguit 25 a 30 minuten geconcentreerd luisteren bedraagt, daarna gaat het mis. Zo werken de hersenen nu eenmaal. Dus inkorten, alle herhalingen eruit, en bondig met veel inhoud en diepgang preken. Ik denk niet dat we naar een situatie moeten waarin voorwerpen gebruikt gaan worden, nog even en we willen powerpoint.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 12 feb 2003 11:19

Niet schreef:Zoiets gebeurd bij ons in de kerk dus absoluut niet... Er wordt eigenlijk meestal alleen een 'verhaal' opgehangen, en het is dan echt heeeeeel moeilijk om je aandacht er bij vast te houden, en om dan soms (als je echt moe bent!) wakker te blijven... Ook wordt het naar mijn idee in de kerk waar ik zit niet echt boeiend verteld, dat heeft er dan ook mee te maken...

Dat is ook zo. Niet iedereen heeft de gave om even boeiend iets naar voren te brengen. Er zijn predikanten die geweldige preken kunnen schrijven, maar als ze die zelf houden komt het niet over. Als iemand anders die preek voorleest is iedereen er juist heel enthousiast over. Ik denk dat daar ook meer aandacht aangeschonken zou moeten worden.

Terug naar “Archief”