Sjaan schreef:Welke plaats geven jullie het OT? Is die gelijk aan het NT? Bestaat het NT ten dienste van het OT? Bestaat het OT ten dienste van het NT? Heeft het OT afgedaan?
Ik merk dat door sommigen het OT minder wordt gewaardeerd dan het NT en dat heeft best grote gevolgen: de doop wordt dan niet gezien als voortzetting van de besnijdenis, de zondag niet als voortzetting van de sabbath (werken op zondag is dan dus geen oprobleem), enz. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop en onderbouwing ervan!
Ik zie de Bijbel, en daarmee dus OT en NT, als een eenheid. Dat betekent dus dat het OT allerminst afgedaan zou hebben, en ook niet dat het OT als minder gewaardeerd zou moeten worden dan het NT. OT en NT zijn even belangrijk, en kunnen niet zonder elkaar.
Ik vraag me ook sterk af of die waterscheiding tussen OT en NT zoals wij die voelen, of die wel zo terecht is.
Je noemt interessante consequenties van de onderwaardering van het OT.
Dat het de visie op de doop verandert, doet me gelijk denken aan de baptisten en evangelischen. Zij verwerpen de kinderdoop, en zien de doop niet als voortzetting van de besnijdenis. Dat is overigens ook weer een gevolg van het feit dat zij het verbond ten tijde van het NT als totaal nieuw zien t.o.v. het verbond ten tijde van het OT, dus als een echte vervanging, waarbij oud en nieuw niet zo veel met elkaar van doen heeft.
Het valt mij ook op, dat op
de website van de baptistengemeente Bethel bij de stap-voor-stap-uitleg van de christelijke leer (zie onder 'Even overdenken...' in de linker kolom) uitsluitend NT-teksten geciteerd worden! Zelf bij het benoemen van de zonde/zondigheid wordt er niet eens verwezen naar Genesis 3, maar naar Romeinen 3!! Dat vind ik wel een absurde eenzijdigheid.
Kortom: als overbrenger van de waarheid vrees ik dat die gemeente ernstig te kort schiet, en dat je daar niet zult moeten zijn om de leer van de (hele) Bijbel zo helder mogelijk je eigen te maken.
De invalshoek dat het ook tot onderwaardering van de zondag leidt is nog niet bij me opgekomen, maar vind ik wel een zeer interessante gedachte, die het waard is om over na te denken.