Van sommige mensen weet ik dat ze geen melk kunnen verdragen. Vooral mensen van Aziatische afkomst hebben hier moeite mee. Dit lazen we ook in ons biologie examen vandaag. Van de Azaitische volwassen bevolking kan maar minder dan een derde melk verdragen. Hier in het westen en in meer delen van de wereld waar het de cultuur is melk te drinken ligt dat percentage hoger en is het ongeveer 60% van de bevolking. Dit houd dus nog steeds in dat een derde er misselijk van wordt en zelfs kan gaan braken of aan de race gaan...
Melk werd tot voor kort iig nog wel heel erg sterk aanbevolen door consultatiebureaus e.d.
Ok, veel kinderen kunnen er in het begin van hun jeugd iig nog wel tegen, maar naarmate ze ouder worden verdwijnt het lactase en kan men melk niet meer verdragen.. Maar om nou te zeggen dat het echt goed voor de mens is.... En dat kinderen die melk in hun jeugd kunnen verdragen heeft functionaliteit op het gebeid van moedermelk, en dus niet op het gebied van de melk van een koe...
Zelf ben ik ook opgevoed met het idee dat ik altijd melk yoghurt ed moest eten en drinken om gezond te blijven, maar de laatste jaren heeft mijn moeder hier ook meer over gelezen en is ze daar (gelukkig) van terug gekomen, want door de indische achtergrond van mijn opa en dus ook mijn vader kan ik er ook niet heel erg goed tegen. Gelukkig wordt ik voor zo ver ik tot nu toe heb gemerkt er niet ziek van, maar echt lekker voel ik me na het drinken van een glas melk ook niet..
Producten waar melk in verwerkt zit kan ik over het algemeen wel aardig goed tegen. Vla is over het algemeen geen probleem bijvoorbeeld, dus ik weet niet in hoeverre mijn concusie over mezelf juist was.
Maar mijn punt was eigenlijk: Melk zou niet meer aangeboden en aangeprezen worden als het middel bij uitstek om calcium binnen te krijgen.
p.s. Daarbij komt ook nog dat melk in combinatie met brood de ijzer uit het brood niet meer opneembaar maakt voor je darmen... Dus een glas melk bij het ontbijt is helemaal nog zo gezond niet..