Melk is goed voor elk??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hananja
Sergeant
Sergeant

Melk is goed voor elk??

Berichtdoor hananja » 02 jun 2005 23:02

Van sommige mensen weet ik dat ze geen melk kunnen verdragen. Vooral mensen van Aziatische afkomst hebben hier moeite mee. Dit lazen we ook in ons biologie examen vandaag. Van de Azaitische volwassen bevolking kan maar minder dan een derde melk verdragen. Hier in het westen en in meer delen van de wereld waar het de cultuur is melk te drinken ligt dat percentage hoger en is het ongeveer 60% van de bevolking. Dit houd dus nog steeds in dat een derde er misselijk van wordt en zelfs kan gaan braken of aan de race gaan...
Melk werd tot voor kort iig nog wel heel erg sterk aanbevolen door consultatiebureaus e.d.

Ok, veel kinderen kunnen er in het begin van hun jeugd iig nog wel tegen, maar naarmate ze ouder worden verdwijnt het lactase en kan men melk niet meer verdragen.. Maar om nou te zeggen dat het echt goed voor de mens is.... En dat kinderen die melk in hun jeugd kunnen verdragen heeft functionaliteit op het gebeid van moedermelk, en dus niet op het gebied van de melk van een koe...

Zelf ben ik ook opgevoed met het idee dat ik altijd melk yoghurt ed moest eten en drinken om gezond te blijven, maar de laatste jaren heeft mijn moeder hier ook meer over gelezen en is ze daar (gelukkig) van terug gekomen, want door de indische achtergrond van mijn opa en dus ook mijn vader kan ik er ook niet heel erg goed tegen. Gelukkig wordt ik voor zo ver ik tot nu toe heb gemerkt er niet ziek van, maar echt lekker voel ik me na het drinken van een glas melk ook niet..
Producten waar melk in verwerkt zit kan ik over het algemeen wel aardig goed tegen. Vla is over het algemeen geen probleem bijvoorbeeld, dus ik weet niet in hoeverre mijn concusie over mezelf juist was.

Maar mijn punt was eigenlijk: Melk zou niet meer aangeboden en aangeprezen worden als het middel bij uitstek om calcium binnen te krijgen.

p.s. Daarbij komt ook nog dat melk in combinatie met brood de ijzer uit het brood niet meer opneembaar maakt voor je darmen... Dus een glas melk bij het ontbijt is helemaal nog zo gezond niet..

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 02 jun 2005 23:09

Ik denk dat het dus hier in Nederland, waar het grootste gedeelte van de mensen wel melk kan verdragen/lust het wel een goede reclame is.

Zodra je met elke minderheidsgroep rekening gaat houden met betrekking tot reclame, kun je natuurlijk nergens meer reclame voor maken..

Melk is hier in het westen een belangrijk levensmiddel. Niet alleen omdat het gezond is, maar wat denk je dat al die koeien hier doen in de weides ;)

We hebben als Koeienland zijnde veel export van onze melk(producten).
Zo'n product niet aanprijzen zou op den duur wellicht minder goed zijn voor de economie en vooral het welzijn van de melkveehouders..
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 02 jun 2005 23:11

Maar mijn punt was een beetje dat het aan werd geprezen door gezondheidsinstellingen, zoals consultatiebureau's.

Wist je trouwens dat baby's de eerste paar weken of misschien wel maanden geeneens 'normale' (=koeienmelk) mogen drinken?

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 02 jun 2005 23:20

Weet de gemiddelde moeder dat niet dan?
If you fall, I'll catch.. If you love, I'll love and so it goes, my dear, don't be scared; you'll be safe.. this I swear.. if you only love me back..

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 02 jun 2005 23:51

Hmm hier heb ik laatst een reportage over op tv gezien (kan bij netwerk geweest zijn, maar ook ergens anders, weet niet meer...)

Nederland is een van de enige landen waar zoveel melk gedronken wordt.
Biologen (en andere van dat soort wetenschappers) hebben onderzoek gedaan, daar kwam dus onder andere uit dat melk helemaal niet zo goed is voor de mens, als overal verteld wordt.
Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar het kwam erop neer dat te veel melk juist zorgde voor botontkalking enzo in plaats van dat het dat tegen zou gaan.
Ook scheen het enigszins ietwat kankerverwekkend te zijn (voor een speciale soort kanker alleen).

Verder gaven ze aan, wat je in je openingspost ook al aangeeft, dat in veel landen de meeste mensen helemaal geen melk(producten) kunnen verdragen... en dat dat toch in zeker opzicht ook wel aan zou geven dat het enigszins vreemd is dat we hier zoveel melk drinken enzo. Sowieso is de mens de enige soort, die op latere leeftijd melk drinkt, en dan ook nog melk die niet van zichzelf is....

Hmm volgens mij was dit ongeveer waar het in grote lijnen op neer komt, ik ben nooit zo geweldig in het precies uitleggen van tv-programma's...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Faithy
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Faithy » 03 jun 2005 00:03

weet je hoe ranzig moedermelk is?

bah bah bah

ja, babies vinden het lekker, maar als volwassene schijnt het echt vies te zijn :P

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 03 jun 2005 06:06

:mrgreen: Ik heb het ook nog wel eens meegedronken met mijn jongere broertjes (toen ik een jaar of 12 was had ik de laatste slok ;)) maar wat ik me er van kan herinneren is dat het op zich niet echt heel erg vies was. alleen afschuwelijk zoet en wat lauw...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jun 2005 08:51

http://www2.trosradar.nl/
linksonder zoeken op melk, dan de eerste link
Je kunt de uitzending online bekijken.

Ik was er ook nogal verbaasd over. Blijkbaar adviseert het voedingscentrum om commerciele redenen...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 03 jun 2005 09:22

hananja schreef:Maar mijn punt was een beetje dat het aan werd geprezen door gezondheidsinstellingen, zoals consultatiebureau's.

Wist je trouwens dat baby's de eerste paar weken of misschien wel maanden geeneens 'normale' (=koeienmelk) mogen drinken?

Baby's "mogen" hun eerste levensjaar helemaal geen koeienmelk. Er is nu ook al speciale peutermelk. Ons zoontje van een half jaar had van de week bij elkaar misschien eetlepel vla op, en de volgende dag hoestte hij weer heel erg en zat hij weer helemaal vol. Is ons nu al paar keer opgevallen, als hij melkprodukten op heeft, dat ie dan weer heel erg gaat hoesten.

Zijn vader kan ook absoluut niet tegen melk. Het is heel erg slijmvormend. Kwam ie achter na jaaaaaaren heel veel melk drinken, omdat het zo "goed" is. Hij was altijd verkouden en uit een allergietest dus bleek dat ie allergies was voor koemelk. Met karnemelk, joki, chocomel heeft ie het ook.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 03 jun 2005 09:46

melk is lekker :) 1/3 liter per dag is ongeveer normale consumptie voor mij
mijn roots liggen dan ook bij drenthse boerengezinnen.

en ik heb me twijfels bij het wel of niet gezond zijn van melk,
Israël werd niet voor niets aangeduid als en land vloeiende van melk en honing. of ging dat om geitenmelk of een weelderige kudde vee ?

Dat er een grote groep mensen is die ergens allergisch voor zijn maakt iets nog niet direct ongezond...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 03 jun 2005 09:49

Lalage schreef:http://www2.trosradar.nl/
linksonder zoeken op melk, dan de eerste link
Je kunt de uitzending online bekijken.

Ik was er ook nogal verbaasd over. Blijkbaar adviseert het voedingscentrum om commerciele redenen...

Gheheh die bedoelde ik ja...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jun 2005 10:03

Beste Hananja,
Alleen in Nederland wordt zoveel melk gedronken.
Als grote mensen melk nodig zouden hebben, dan zouden de vrouwen er heel andrs uitzien.
Als kind walgde ik al van melk en lustte alleen karnemelk en yoghurt.
Nou schijnt het ook slecht te zijn voor slijm, ik was astmapatientje, en voor eczeem schijnt melk slecht te zijn.
Bij ons in Frankrijk drinken kinderen boven de 6 jaar geen melk, maar eten yoghurt.
Voornamelijk waar mijn ouders wonen, worden de mensen gemiddeld 87.
Men ziet zelden een dokter.
gisteren heeft my pappie een vrouw van 87 begraven, die had in haar hele leven nog nooit een dokter gezien.
want voor 1970 was het daar een luxe als je naar een dokter kon.
Maar melk is helemaal niet goed melk is voor kalfjes en voor babys, grote kinderen en volwassenen moeten kaas, yoghurt of karnemelkproducten nemen, en als ze een lactose allergie hebben wat anders verzinnen waar kalk inzit.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 jun 2005 10:06

Faithy schreef:Weet de gemiddelde moeder dat niet dan?

Iedereen weet dat toch, een baby mowet de eerste 9 maanden mensenmelk drinken, borst heet dat. En vrouwen die dat niet kunnen geven, wat heel triest is, voor zowel moeder als kind, die moeten surrogaat melk, poedervorm chemisch samengesteld in een flesje.......... maar daar zitten toch niet de antiestoffen van de mensenvrouw in.
Eigenlijk zouden vrouwen die veel melk hebben , melk af moeten staan aan babys van vrouwen die niet capabel zijn om te zogen......... dat zou sociaal zijn.
Laatst gewijzigd door Mariamagdalena op 03 jun 2005 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Flower23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flower23 » 03 jun 2005 10:06

Het lijkt wel of steeds meer kinderen allergisch reageren op koemelk. Het zou wel interessant zijn als daar meer gericht onderzoek naar gedaan zou worden, of wellicht wordt dat ook wel gedaan, maar hoor ik er niet zo veel over. Ik hoor echt regelmatig om me heen dat kinderen er niet tegen kunnen en bijv heel erg exceem krijgen. Het maffe is dat kinderen op iets wat ze niet kunnen verdragen ook heel sterk afwijzend gedragen, ik ken een jochie die wilde op gegeven moment niets meer eten en drinken, alleen nog moedermelk waardoor ze er achter kwamen dat de slokdarm geirriteerd was geraakt en gewoon gruwde van eten. Na onderzoeken kwam er uit dat het een allergie was...

Marleentjuh
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marleentjuh » 03 jun 2005 10:11

Op zich is melk wel goed voor de calcium inname wat je nodig hebt voor je botten. Als je genoeg calcium binnenkrijgt heb je minder kans op botontkalking.
Eigenlijk is het een soort mutatie dat mensen als ze ouder zijn nog melk kunnen drinken, maar blijkbaar is het een positieve mutatie anders zouden er niet zoveel mensen zijn die gewoon melk kunnen drinken.

een koemelk allergie gaat bij de meeste kinderen weer weg na verloop van tijd trouwens.
He didn't die for nothing

Terug naar “Archief”