jas schreef:brammetje schreef:gurl schreef:jas schreef:naomi schreef:Ik voel me idd ook geroepen om het evangelie te verkondigen. Wil trouwens niets liever, want het is geweldig nieuws! Ik doe het zoveel mogelijk in mijn dagelijks leven, maar hoop het ook in mijn werk te kunnen doen.
En dopen: als je gedoopt wil worden, wil ik je best dopen hoor
Dat mag je niet.
eehm bijbelse onderbouwing?
Die is moeilijk te vinden hoor , en dopen mag je . Groet van Brammetje
Die is helemaal niet moeilijk te vinden; je mag niet dopen. Netzomin als dat je het H. Avonmaal mag bedienen. Het bedienen van de sacramenten, doop en avondmaal is een specifieke opdracht van God aan Zijn dienaren, die Hij daartoe gezonden heeft. De Heere Jezus geeft Zelf de opdracht tot verkondiging en dopen aan de apostelen (Matth. 28:19).
Joh. de Doper preekte en doopte in de woestijn. "Die mij gezonden heeft om te dopen met water", en in Mark. 1:4; "Johannes was dopende in de woestijn, en predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden".
Een sacrament wordt toegediend in de naam van Christus. Derhalve kan niemand het toedienen, dan degene die daartoe van Christus gezonden is en daarmee belast is. Het is dan ook geen sacrament als het niet uit de hand van een geroepen dienaar Gods ontvangen is. Het spijt me voor de dopersen hier, die door medebroeders of zuster gedoopt zijn, maar hun doop is niet geldig en een ontering van de Sacramenten van Christus.
Daarom zegt Paulus ook in 1 Kor. 4:1 dat men hem en de ander apostelen moet houden "als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheid Gods."
Nog even Mattheus 28:19
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.
Volgens Jas geldt dit dus alleen voor de apostelen van toen toch? En daarom mogen wij niet dopen...? Maar mogen we dan wel evangeliseren? Want welke opdracht geldt dan alleen voor de apostelen en welke voor ons allemaal? Enne zo als iemand al opmerkte de apostelen leven niet echt meer...
Dus hoe zit het nou? Wie mogen er dopen en wie mogen er het avondmaal bedienen...volgens jullie? Alleen de apostelen? Of alleen de dominees? Of iedereen?