wie mag de sacramenten toedienen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

wie mag de sacramenten toedienen?

Berichtdoor gurl » 02 jun 2005 21:48

Naar aanleiding hiervan wil ik ff een nieuw topic openen:

jas schreef:
brammetje schreef:
gurl schreef:
jas schreef:
naomi schreef:Ik voel me idd ook geroepen om het evangelie te verkondigen. Wil trouwens niets liever, want het is geweldig nieuws! Ik doe het zoveel mogelijk in mijn dagelijks leven, maar hoop het ook in mijn werk te kunnen doen.

En dopen: als je gedoopt wil worden, wil ik je best dopen hoor :wink:

Dat mag je niet.

eehm bijbelse onderbouwing?

Die is moeilijk te vinden hoor , en dopen mag je . Groet van Brammetje

Die is helemaal niet moeilijk te vinden; je mag niet dopen. Netzomin als dat je het H. Avonmaal mag bedienen. Het bedienen van de sacramenten, doop en avondmaal is een specifieke opdracht van God aan Zijn dienaren, die Hij daartoe gezonden heeft. De Heere Jezus geeft Zelf de opdracht tot verkondiging en dopen aan de apostelen (Matth. 28:19).
Joh. de Doper preekte en doopte in de woestijn. "Die mij gezonden heeft om te dopen met water", en in Mark. 1:4; "Johannes was dopende in de woestijn, en predikende den doop der bekering tot vergeving der zonden".
Een sacrament wordt toegediend in de naam van Christus. Derhalve kan niemand het toedienen, dan degene die daartoe van Christus gezonden is en daarmee belast is. Het is dan ook geen sacrament als het niet uit de hand van een geroepen dienaar Gods ontvangen is. Het spijt me voor de dopersen hier, die door medebroeders of zuster gedoopt zijn, maar hun doop is niet geldig en een ontering van de Sacramenten van Christus.
Daarom zegt Paulus ook in 1 Kor. 4:1 dat men hem en de ander apostelen moet houden "als dienaars van Christus, en uitdelers der verborgenheid Gods."

Nog even Mattheus 28:19
Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.

Volgens Jas geldt dit dus alleen voor de apostelen van toen toch? En daarom mogen wij niet dopen...? Maar mogen we dan wel evangeliseren? Want welke opdracht geldt dan alleen voor de apostelen en welke voor ons allemaal? Enne zo als iemand al opmerkte de apostelen leven niet echt meer...

Dus hoe zit het nou? Wie mogen er dopen en wie mogen er het avondmaal bedienen...volgens jullie? Alleen de apostelen? Of alleen de dominees? Of iedereen?
stomp niet af, blijf slijpen

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2005 22:19

Sailant detail is natuurlijk ook dat Paulus expliciet schrijft bijzonder weinig gedoopt te hebben. Er is dus door anderen gedoopt terwijl er notabene een apostel aanwezig was....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: wie mag de sacramenten toedienen?

Berichtdoor jas » 02 jun 2005 22:30

gurl schreef:Volgens Jas geldt dit dus alleen voor de apostelen van toen toch?

Het is pertinent onjuist dat ik dat ooit beweerd heb. Ik heb geschreven dat de door God geroepen dienaren de sacramenten moeten bedienen, en daartoe reken ik in eerste instantie de apostelen en later degenen die door hen in een ambt bevestigd zijn door handoplegging, waardoor ze rechtens de sacramenten mogen bedienen. En voor de goede orde: dat geldt dus ook voor RK priesters. Ook deze bevinden zich binnen een Christelijke Kerk, en worden in een kerkrechtelijke Bijbels gefundeerde weg in dat ambt bevestigd. Hoewel daar weer haaks tegenover staat de eveneens RK dwaling van de lekendoop in noodgevallen. Hetgeen voortkomt uit het feit dat aan de doop onmiskenbaar de zaligheid gekoppeld wordt en men er van uit gaan dat zonder doop niet naar de hemel kan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 07:09

gurl schreef:Want welke opdracht geldt dan alleen voor de apostelen en welke voor ons allemaal?

Ga er in eerste instantie maar van uit dat de opdrachten voor de apostelen niet specifiek voor jou zijn, maar specifiek voor de kerk. Pas als je je voegt onder haar gezag word je er bij betrokken en mag je naar de jouw geschonken gaven en talenten je deel leveren.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 08:11

Pas als je je voegt onder haar gezag word je er bij betrokken en mag je naar de jouw geschonken gaven en talenten je deel leveren.

Volgens mij is de vraag niet of je buiten de kerk om zou mogen willen dopen. De vraag is volgens mij waarom de kerk vastgelegd heeft dat de sacramenten alleen door (bepaalde) ambstdragers kunnen worden bediend. Wat is de bijbelse grond daarvoor?

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 jun 2005 08:34

Klaas schreef:
Pas als je je voegt onder haar gezag word je er bij betrokken en mag je naar de jouw geschonken gaven en talenten je deel leveren.

Volgens mij is de vraag niet of je buiten de kerk om zou mogen willen dopen. De vraag is volgens mij waarom de kerk vastgelegd heeft dat de sacramenten alleen door (bepaalde) ambstdragers kunnen worden bediend. Wat is de bijbelse grond daarvoor?

Klaas

Dat heb ik al lang aangegeven.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 08:59

Dat heb ik al lang aangegeven.

Je hebt een poging gedaan. Ik kan niet zeggen dat ik het erg overtuigend vond. Dopen is in de bijbel niet strikt gekoppeld aan de apostelen en over het 'bedienen van het Avondmaal' lees ik al helemaal niets. In ieder geval is de viering niet gekoppeld aan de apostelen.

Klaas

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 03 jun 2005 09:15

Maja de Bij schreef:
gurl schreef:Want welke opdracht geldt dan alleen voor de apostelen en welke voor ons allemaal?

Ga er in eerste instantie maar van uit dat de opdrachten voor de apostelen niet specifiek voor jou zijn, maar specifiek voor de kerk. Pas als je je voegt onder haar gezag word je er bij betrokken en mag je naar de jouw geschonken gaven en talenten je deel leveren.

Waarom zou ik daar vanuit moeten gaan?
stomp niet af, blijf slijpen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 09:57

Klaas schreef:Volgens mij is de vraag niet of je buiten de kerk om zou mogen willen dopen. De vraag is volgens mij waarom de kerk vastgelegd heeft dat de sacramenten alleen door (bepaalde) ambstdragers kunnen worden bediend. Wat is de bijbelse grond daarvoor?

Eerlijk gezegd is er geen bijbelse reden, maar vooral een historische. Het ging in de vroeg gereformeerde daarbij vooral om het uitbannen van excessen. Ik vond met google nog een leuke link, die daar wat verder op in gaat:
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=2&subitem=13
Voor mij blijft belangrijk dat iemand wettig geroepen wordt tot een taak, of om maar eens te citeren : een beroep kies je, een ambt ontvang je.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 10:20

Eerlijk gezegd is er geen bijbelse reden, maar vooral een historische. Het ging in de vroeg gereformeerde daarbij vooral om het uitbannen van excessen.

Dat idee had ik ook.

Voor mij blijft belangrijk dat iemand wettig geroepen wordt tot een taak, of om maar eens te citeren : een beroep kies je, een ambt ontvang je.

Ik vind het hele principe van geroepen zijn nogal moeilijk te plaatsen in bijbels licht. Volgens mij spreekt de bijbel nl. niet over 'geroepen zijn tot het predikambt'. Iemand ontvangt daartoe de gave of hij ontvangt deze niet. Met die gave ontvangt hij van God het recht om deze te gebruiken lijkt me. Paulus geeft zelfs aan dat een ieder die iets in te brengen heeft dit mag doen.

Voor wat betreft het bedienen van de sacramenten zie ik al helemaal geen bijbelse onderbouwing voor een benodigde roeping of speciale gave.

Natuurlijk kun je hiervoor onderling afspraken maken, maar het is dan onzinnig om die afspraken te projecteren op groepen met andere afspraken en te stellen dat een doop door een niet-ambtsdrager niet 'geldig' is.

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 10:25

Klaas schreef:en te stellen dat een doop door een niet-ambtsdrager niet 'geldig' is.

Het lijkt me goed gereformeerd om de waarde van het sacrament niet van de bedienaar te laten afhangen. Heb ik het goed dat Rome dat wel leert?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2005 10:35

Het lijkt me goed gereformeerd om de waarde van het sacrament niet van de bedienaar te laten afhangen.

Dus je mag als leek niet dopen maar als je het doet is de doop niet ongeldig?

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jun 2005 11:14

Ik denk dat ieder wedergeboren christen mensen mag dopen... en dat je als christenen ook gewoon het avondmaal mag vieren.

Jammer dat er nog zoveel roomse invloeden zijn overgebleven van vroeger, bijvoorbeeld in de sacramenten. Het heilig avondmaal en de heilige doop zijn termen die in de bijbel niet voorkomen. Daar is het avondmaal (breken van het brood) en de doop. Het is verheven tot iets exclusiefs wat alleen ambstdragers mogen uitvoeren... maar dit lees ik nergens in de bijbel, volgens mij heeft Jezus het niet op die manier ingesteld. Vroeger ware voor de priesters speicale taken weggelegd die het gewone volk niet mocht doen... maar tegenwoordig zijn we allemaal priesters.

Zelfde verhaal als wat eerder is besproken met de zegen.... vroeger mochten priesters alleen de zegen uitspreken... tegenwoordig zijn we allemaal priesters en mogen we mensen zegenen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 jun 2005 11:42

Klaas schreef:Dus je mag als leek niet dopen maar als je het doet is de doop niet ongeldig?

Ik denk dat het voor de kerk wel zo werkt. Ik ken echter geen concrete gevallen. In sommige kerken kent men bijvoorbeeld de nooddoop als een kindje na de geboorte snel zal sterven. Men zal, denk en hoop ik, zo'n doop door een leek uiitgevoerd niet gauw om die reden afwijzen, zelfs niet als de vader de doop met een fluitketel uitvoert.
Het hangt dus, denk ik, erg van de omstandigheden af.
Naar woord trouwens : leek.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jun 2005 12:05

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Dus je mag als leek niet dopen maar als je het doet is de doop niet ongeldig?

Ik denk dat het voor de kerk wel zo werkt. Ik ken echter geen concrete gevallen. In sommige kerken kent men bijvoorbeeld de nooddoop als een kindje na de geboorte snel zal sterven. Men zal, denk en hoop ik, zo'n doop door een leek uiitgevoerd niet gauw om die reden afwijzen, zelfs niet als de vader de doop met een fluitketel uitvoert.
Het hangt dus, denk ik, erg van de omstandigheden af.
Naar woord trouwens : leek.

De nooddoop wordt gepraktizeerd in kerken waar men denkt dat de doop noodzakelijk is voor de zaligheid (bijv. de RK-kerk). Maar dat is een overschatting van de doop en een vorm van bijgeloof.
De doop is een teken en zegel, niet de zaligheid zelf.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”