Moet de SGP eem verboden partij worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

18293

Moet de SGP eem verboden partij worden?

Berichtdoor 18293 » 02 jun 2005 18:50

In de krant las ik dat er een proefzitting gehouden gaat worden of de SGP de kamer niet uitgezet kan worden omdat ze tegen vrouwen zijn je kent het allemaal wel, maar mag je een politieke partij wel zomaar de kamer uitzetten als die partij een andere mening, stelling of principe heeft? Iedereen heeft toch het recht om een eigen politieke partij op te richten zoals PvdR (Partij van vooruitgang, daarkracht en rechtvaardigheid van Peter R. de Vries (misdaadverslaggever). En hoe moet dat straks als de andere etnische groepen in Nederland ook een eigen partij gaan oprichten die ook vrouwen en (misschien) nog wel veel extremere iedeen hebben? We leven toch in een land van vrije meningsuiting? Wat zijn wij als Nederlands toch aan het doen? We hebben zowaar 80 jaar gevochten voor de meningsvrijheid we hebben 300 jaar gevochten om de vrije mening te kunnen behouden en nu helpen wij alles binnen 60 jaar naar de maan! Wat is de politiek en heel nl toch aan het doen?

Overkill

Berichtdoor Overkill » 02 jun 2005 18:54

Volgens mij denken de mensen die de SGP willen verbieden dat de SGP mensen in hun vrijheid belemmerd (bijv. omdat de SGP een nogal afwijkende denkwijze ten op zichte van de rest van de maatschappij heeft over de rol van vrouwen).
Daarnaast is vrijheid van meningsuiting altijd beperkt. Als iemand een partij op richt met puur nazistische ideëen en vind dat dat mogelijk moet zijn omdat er vrijheid van meningsuiting is, ga jij daar waarschijnlijk ook niet mee akkoord.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jun 2005 19:23

De SGP heeft gewoon een discriminerend standpunt, doen ze dat weg, dan is er niks meer aan de hand..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

18293

Berichtdoor 18293 » 02 jun 2005 19:36

Waar denk je dat ze dat standpunt vandaan hebben, denk jij soms dat ze het zelf verzonnen hebben?

Overkill

Berichtdoor Overkill » 02 jun 2005 19:41

18293 schreef:Waar denk je dat ze dat standpunt vandaan hebben, denk jij soms dat ze het zelf verzonnen hebben?

Misschien een eigen manier van interpreten?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Re: Moet de SGP eem verboden partij worden?

Berichtdoor Zareb » 02 jun 2005 19:51

18293 schreef:We leven toch in een land van vrije meningsuiting? Wat zijn wij als Nederlands toch aan het doen? We hebben zowaar 80 jaar gevochten voor de meningsvrijheid we hebben 300 jaar gevochten om de vrije mening te kunnen behouden en nu helpen wij alles binnen 60 jaar naar de maan!

Persoonlijk zou ik het een slechte zaak vinden als dit proefproces, opgezet door http://www.clara-wichmann.nl/ , zou worden gewonnen. Ook al kan ik mij absoluut niet vinden in bepaalde aspecten van het gedachtengoed van de SGP. Dit zou immers een schending van keuzevrijheid van de mens opleveren. Immers de SGP verplicht vrouwen niet om (minderwaardig) lid te worden. Dat is een keus die vrouwen zelf maken. Als ze het daar niet mee eens zijn bestaan er andere alternatieven om hun politieke standpunten naar voren te brengen. (CU, CDA of natuurlijk de VVD) Ik neem daarbij gemakshalve even aan dat vrouwen die de SGP steunen dit uit vrije wil doen.

Tevens staat de beleving van Godsdienst op het spel. Dus een inbreuk op de persoonlijke interpretatie van een geloofsovertuiging. Dit vind ik een slechte zaak.

Aan de andere kant is het misschien ook wel eens goed dat deze partij onder vuur word genomen. Misschien dat zij dan ook eens gaan inzien dat er een individuele (al dan niet religieuze) keuzevrijheid bestaat die niet door de overheid opgelegd kan worden. Maar dat die overheid juist kaders moet scheppen waarin iedereen tot volledige ontplooiing kan komen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2005 19:52

18293 schreef:Waar denk je dat ze dat standpunt vandaan hebben, denk jij soms dat ze het zelf verzonnen hebben?

Nee, dat hebben onze voorvaderen verzonnen. :) De SGP is echter de enige die dat idee nog niet verworpen heeft.

Memmem
Moderator

Re: Moet de SGP eem verboden partij worden?

Berichtdoor Memmem » 02 jun 2005 20:21

Zareb schreef: Dit zou immers een schending van keuzevrijheid van de mens opleveren. Immers de SGP verplicht vrouwen niet om (minderwaardig) lid te worden. Dat is een keus die vrouwen zelf maken. Als ze het daar niet mee eens zijn bestaan er andere alternatieven om hun politieke standpunten naar voren te brengen. (CU, CDA of natuurlijk de VVD) Ik neem daarbij gemakshalve even aan dat vrouwen die de SGP steunen dit uit vrije wil doen.

Hebben ze nu een vrouw gevonden die de SGP wil aanklagen? Ze konden er 2 jaar geleden geen 1 vinden. De meeste vrouwen zijn het wel met de SGP standpunten eens. Persoonlijk vind ik dat ze plaatselijk te streng zijn. Vrouwen zijn bijna nergens welkom, mogen geen lid zijn van de studievereniging maar mogen wel donateur zijn. :cry: Kunnen ze van mij dus wel vergeten.

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 06 jun 2005 10:42

Clara Wichmann instituut (wat SGP aangeklaagd heeft), his op zoek geweest naar SGP-aanhangers van het vrouwelijk geslacht, die het niet met dat standpunt eens waren. Hebben ze niet gevonden. Wat me ook wel vrij logisch lijkt, want je bent idd niet gedwongen lid :)

overigens: Nederland roemt zich op haar tolerantie. Tegenover christenen en etnische minderheden wordt die alleen steeds minder! tekenen van de tijd?
life is fragile, handle with prayer

topkok

Berichtdoor topkok » 06 jun 2005 21:19

De SGP is gewoon een ballen partij en moet eruit daar bn ik heel hard in
het is gewoon onzin dat ze vrouwen discrimeren

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 06 jun 2005 23:24

Echt een groot politiek licht zijn ze ook niet, zowel van der Vlies als van der Staaij doen in de kamer niets dan vragen. Boris Diettrich staat iets uit te leggen over 'de grondwet' nadat deze afgeslacht werd, komt van der Vlies ' is dat niet een pleister op de wonden plakken?' :shock:
Maargoed Boris is een coole kikker ( :mrgreen: ) en vraagt dan ook heel rustig 'eh..sorry ik volg u even niet,wat bedoeld u?' . Vlies legt het uit, Boris geeft een kort antwoord en de SGP is ook weer blij.

Waar is het debat? Waar is de maatschappelijke waarde? Waar zijn de inhoudelijke argumenten? En waar is de emancipatie van de jaren '60 gebleven???

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jun 2005 23:37

'k Heb helemaal niets met de SGP, maar, als mensen er op willen stemmen, moeten ze dat doen, niemand is het verplicht, al begrijp ik niet, dat er vrouwen zijn, die er op stemmen, maar, dat is ieders eigen keus.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 06 jun 2005 23:51

We betalen 113000 per jaar keer 2 voor die partij. Ik wil best geloven dat de SGP vroeger,heel vroeger, een zekere maatschappelijke waarde had,maar zolang ik leef (sinds 1985) heeft deze partij geen deuk in een pakje boter geslagen, en hebben dat alleen maar verergert door een paar jaar terug te besluiten níet samen te gaan met de 2 partijen die nu CU vormen. Want ik stem op de meest linkse partij van Nederland,maar ik vind André Rauvoet qua debát een lichtend licht en een zoutend zout,om maar even in de sfeer te blijven, en tja..wat die 2 SGP'ers daar nou in de kamer zitten te doen.. :|

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 jun 2005 09:49

Ach, ik ben niet voor de SGP, kan een beetje moeilijk op ze gaan stemmen als ik er heel niet LID van mag worden, maar ik zou niet willen dat ze weg zouden gaan.
Dan houd je als christelijke partijen alleen de CU over (en die is al niet zo groot) en de CDA, die ook een heel aantal standpunten hebben waar ik het als christen niet mee eens (kan) zijn.
Om een christelijke regering te krijgen, zul je toch meerdere christelijke partijen moeten hebben, en al is het de SGP met zn vage standpunten, so what? Ze zijn wel christelijk, en daar draait het bij mij het meeste om...

Dus laat die van der Vlies lekker zitten ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 jun 2005 13:40

Nou MissF, een christelijke regering zie ik niet echt zitten (want waar is de balans dan) maar de SGP in de regering??? Dan ga ik emigreren,en met mij 3/4 van Nederland, want als er íets niet goed voor een land is is het een partij in 2005 die stellingen á de jaren 30 heeft.

Terug naar “Archief”