Niveauverschil binnen vriendengroepen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

psycholoog

Niveauverschil binnen vriendengroepen

Berichtdoor psycholoog » 01 jun 2005 11:21

Hoe gaan jullie daarmee om?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 jun 2005 11:30

Hm. Eigenlijk zoveel mogelijk vermijden, that's all, in mijn geval. Vriendschappen met mensen die een veel 'lager niveau' hebben (hoe l*llig dat ook moge klinken) werken bij mij gewoon niet echt :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 01 jun 2005 11:44

ik moet zeggen dat niveau niet echt een voorwaarde is om vriendschap te sluiten met mensen. Meestal trek je automatisch naar mensen toe die hetzelfde niveau hebben, zeker als het diepere vriendschappen betreft.
Maar zeker wanneer het christenen zijn, maakt het me werkelijk niet uit. Dan zit je iniedergeval al op hetzelfde level: Geloof.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jun 2005 12:24

Ik ervaar soms dat het juist heerlijk is om niveauverschillen te hebben. Ik heb een aantal vrienden die universiteit doen, en een aantal vrienden/vriendinnen die MBO of LBO doen of gedaan hebben.
Met de universitaire vrienden kan ik altijd leker diepgaand praten, maar soms is het heerlijk om iemand om je heen te hebben die niet diep kan/wil gaan en gewoon een gesprek hebben op een lager niveau, over koetjes en kalfjes. Of met een vriend die in de bomenkwekerij werkt die uren kan vertellen over zijn werk.

Niet dat universitaire mensen niet over koetjes en kalfjes kunnen praten hoor, maar toch, ik merk zeker verschil en ben erg blij met al mijn vrienden en vriendinnen, welk niveau ze ook doen of hebben gedaan of zijn. Het ligt er ook een beetje aan hoe jij je zelf instelt denk ik. Als je de tijd neemt om mensen met een lager niveau dingen wat duidelijker en makkelijker uit te leggen, dan kun je daar een prima vriendschap mee opbouwen...
Al moet ik eerlijk zeggen dat het soms ook heerlijk is om met mensen te praten die wat diepgaander op dingen in kunnen gaan, al zit dr bij niet altijd evenveel diepgang in ;) :P
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 01 jun 2005 12:49

Ik loop er zelf nog weleens tegenaan dat vrienden denken dat jij op ze neerkijkt omdat ze 't idee hebben dat ze dommer zijn. Of dat ze tegen jou aankijken en niet zoveel durven te zeggen omdat jij 't wel beter zal weten.

Ik vind het inderdaad ook wel verrijkend om vriendschappen van verschillend niveau te hebben, maar 'k vind het vaak ook wel lastig. Misschien is het ook zo dat je dan de doelen van je vriendschap anders moet stellen. Dus met de een zware, diepgaande gesprekken voeren, en met de ander gaan ofzo.

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 01 jun 2005 13:30

MissF schreef:Verhaal

jij doet zeker HBO?
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 01 jun 2005 14:35

TheShadow schreef:
MissF schreef:Verhaal

jij doet zeker HBO?

Huh, hoezo? IK werk momenteel eigelijk tijdelijk, heb wel een tijdje HBO gedaan ja, maar viel me hard tegen ;)

OKe, ga per september wel weer naart HBO ja denk ik, maar werk nu heerlijk, en dat bevalt me prima ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 01 jun 2005 14:42

In mijn vriendengroep (16 mensen)
hebben er 12 een HBO/WO opleiding. Ik denk dat je dit wel merkt in de gesprekken. Als er soms mensen 'even' komen met een ander mee hebben ze het gevoel dat gesprekken over hun hoofden gaan.

Maar.. ook al heb je geen niveau verschil in een groep. De achtergrond en opleiding van mensen is altijd verschillend. Daardoor moet er vaak toch van alles uitgelegd worden.

Ik zelf vind het makkelijker om met HBO/WO een gesprek te voeren over zaken die breder/dieper gaan. Het gaat dan wat sneller en ze snappen je gedachtengang beter. Maar dat betekend niet dat je met anderen niet gewoon en goed kunt praten. Ik denk dat je het met anderen ook goed kunt, maar misschien moet je je dan soms wat meer aanpassen en zelf niet te snel wat willen vertellen en ook willen begrijpen dat de ander de links soms net wat later legt.
Time flies when you have none!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 jun 2005 16:18

mijn vriendengroep bestaat gelukkig uit mensen die allemaal ongeveer hetzelfde niveau hebben.

Ik hoop dat het zo blijft, niet dat we mensen met een lager of een hoger niveau niet toelaten. Maar als ik kijk bij mij thuis, 4 met een verstandelijke handicap, 2 die op een mlk school zitten/zaten en niet hoger komen dat niv 2 in het mbo. (dit al met moeite doen). De rest heeft allemaal mbo niv 4 of hbo studie achter de rug. Heel veel verschil dus. Maar het is gigantisch moeilijk om daar mee om te gaan. Want die gene die niv 2 doet, denkt dat hij alles weet, maar als hij wat zegt komt dat soms heel dom over tegenover degene die 'meer'als hem heeft. En dat geeft veel ruzie.
Daarom is het denk ik het beste dat er in je vriendengroep niet te veel verschil is. En heb je het wel? Probeer je dan zoveel mogelijk inte leven in de ander. En houd het leuk voor iedereen.

ps: het is niet zo dat ik laag denk over de mensen die niveau 2 doen (miss lijkt het zo in mijn verhaal), maar ik bedoel het alleen maar om het verschil aan te geven in mijn gezin.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 01 jun 2005 16:55

ik heb in mijn vriendengroep ook mensen met verschillende niveaus. Wel is het grappig dat ik een groepje slimme mensen als vrienden heb (VWO-universiteit-HBO) een groepje met MBO-ers en een gemengd groepje. Grappig he? Het is gewoon anders met een lager niveau, of juist hoger, ik vind het wel leuk. Merk niet altijd een verschrikkelijk verschil. Soms wel, maar dat geeft niet, kom je ook wel weer uit.
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 01 jun 2005 17:08

Mijn vriendengroep bestaat ook allemaal mensen met hetzelfde niveau ik kan met iedereen eigenlijk wel opschieten. Maar ik trek qua vrienden toch vaak naar hetzelfde niveau! Bedenk ik eigenlijk nu pas.

Overkill

Berichtdoor Overkill » 01 jun 2005 17:10

Niveauverschillen? Na een aantal pilseners doet dat er helemaal niet meer toe. Vaak kan je dan al niet eens meer van gesprekken spreken.
Erg leuk is het wel, dat wel.

psycholoog

Berichtdoor psycholoog » 01 jun 2005 17:15

mw schreef:mijn vriendengroep bestaat gelukkig uit mensen die allemaal ongeveer hetzelfde niveau hebben.

Ik hoop dat het zo blijft, niet dat we mensen met een lager of een hoger niveau niet toelaten. Maar als ik kijk bij mij thuis, 4 met een verstandelijke handicap, 2 die op een mlk school zitten/zaten en niet hoger komen dat niv 2 in het mbo. (dit al met moeite doen). De rest heeft allemaal mbo niv 4 of hbo studie achter de rug. Heel veel verschil dus. Maar het is gigantisch moeilijk om daar mee om te gaan. Want die gene die niv 2 doet, denkt dat hij alles weet, maar als hij wat zegt komt dat soms heel dom over tegenover degene die 'meer'als hem heeft. En dat geeft veel ruzie.
[/size]

Herkenbaar, ja, dat vind ik ook erg lastig om mee om te gaan. Krijg ook vaak reacties van: o, jij denkt natuuurlijk dat je 't beter weet! Of in andere gevallen wordt mijn mening direct voor waar aangenomen zonder dat er kritisch naar gekeken wordt. Broers en zussen zijn wat dat betreft wel een stuk 'harder' dan vrienden is mijn ervaring

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 01 jun 2005 17:25

In de eerste plaats vind ik dat je ten alle tijde respect moet hebben voor mensen die zogenaamd 'dommer' zijn. Ik heb een ex-vriendinnetje die zichzelf oneindig veel slimmer vond dan mij, tja, snel vergeten maar leuk is anders.
Als het gaat om vrienden dan is het wel fijn om een beetje op één lijn te zitten maar goed met verschillende mensen kan je ook verschillende vriendschappen hebben. Maar veel gaat ook vanzelf, op school kom je mensen van je eigen niveau tegen. Op werk ook maar vaak zitten daar ook mensen met een ander niveau maar meestal vind ik dat juist wel leuk.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 01 jun 2005 18:26

Eerst had ik een vriendengroep waarvan iedereen op 't VWO zat. Die groep bestaat niet meer.
2 vriendinnen ken ik van vwo, een doet hbo, ander wo.
Rest van mn vrienden is eigenlijk ook allemaal hbo/wo.
Niet dat het bewust is gegaan of zo, maar 't is toch wel zo ;)

Terug naar “Archief”