Faalangst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Faalangst

Berichtdoor Jannoek » 29 mei 2005 13:04

Ik heb zelf ontzettend faalangst (gehad).
Ik dácht dat ik er een mooi eind over heen was, heb 3x een faalangstreductietraining gevolgd en 't ging ook echt stukken beter, al ben ik nooit heel zeker over mezelf geweest. (ja, ik weet het, ik kom vaak wel heel zeker over :roll: )
Nu merk ik de laatste tijd dat ik weer meer last van mn (negatieve!) faalangst krijg... Afgelopen week belandde ik een paar keer in een situatie waarbij ik zoiets had van *slik*.
Ik baal d'r echt ontzettend van, en er zullen hier wel mensen zijn die dit herkennen...

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 29 mei 2005 13:17

heej ik ken het wel een beetje.. ik heb zulke dingen wanneer ik bijvoorbeeld een presentatie moet houden voor 'belangrijke' mensen... de tip die mij ooit eens gegeven is: bedenk dat iedereen in z'n ondergoed voor je zit/staat.. dan realiseer je je dat iedereen net zo is als jij, en misschein nog wel minder.. niet de bedoeling dat je dit echt overal gaat denken natuurlijk, maar het gaat er maar om dat je voor andere mensen niet bang hoeft te zijn..

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 mei 2005 13:37

jij hebt veel tips he ;)

'k hoor wel vaak van mensen met positieve faalangst, zal ongetwijfeld ook heel vervelend zijn, maar toch lijkt me negatieve faalangst veel vervelender, of ligt dat aan mij (en aan het feit dat ik zelf de negatieve van te dichtbij ken ;))?

linde
Kapitein
Kapitein

Re: Faalangst

Berichtdoor linde » 29 mei 2005 13:50

Jannoek schreef:Ik heb zelf ontzettend faalangst (gehad).
Ik dácht dat ik er een mooi eind over heen was, heb 3x een faalangstreductietraining gevolgd

heb je t op school gehad??? (die training??)
PaSaP Hoogh!!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 mei 2005 13:57

linde schreef:
Ik dácht dat ik er een mooi eind over heen was, heb 3x een faalangstreductietraining gevolgd

jup... 't hielp op zich telkens wel, maar dan na een poosje dan zakte het weer weg zeg maar en staken de faalangstgevoelens de kop weer op...

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 29 mei 2005 14:00

Jannoek schreef:
linde schreef:

jup... 't hielp op zich telkens wel, maar dan na een poosje dan zakte het weer weg zeg maar en staken de faalangstgevoelens de kop weer op...

oké ik hebt ook gehad maar dat hielp dus niks :) kheb er overigens geen last van met presenteren ofzo maar vooral bij tentamens of als iedereen zegt dat je het kan....dan klap k dus ook dicht...maarja kzit er nie echt mee...kzeg tegenmezelf stel je niet zo aan en dan lukt et meestal wel...
PaSaP Hoogh!!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 29 mei 2005 14:22

Het heeft me 3 maanden gekost eer ik een winkel binnen durfde stappen waar ik heel graag wou werken ..is dat negatieve faalangst? :roll:

André

Berichtdoor André » 29 mei 2005 14:33

Rock-G schreef:Het heeft me 3 maanden gekost eer ik een winkel binnen durfde stappen waar ik heel graag wou werken ..is dat negatieve faalangst? :roll:
Weet ik niet, maar als angst om afgewezen te worden hetzelfde is: Ja het

André

Berichtdoor André » 29 mei 2005 15:08

Soorten faalangst:
Faalangst is een angst, die ervoor zorgt dat kinderen onder hun niveau presteren. De school, als onderwijsinstituut, zit vol taakopdrachten voor kinderen. Het is dan ook niet zo gek, dat faalangst vooral in school veel voorkomt. De laatste onderzoekscijfers spreken zelfs over zo'n tien procent van alle leerlingen. Dit betekent dat in iedere groep er minstens drie leerlingen last van faalangst hebben.
Bron: http://www.kennisnet.nl/po/leerlingzorg/archief/bijdragen2003/faalangst.html

Dit stukje "onderzoek" vond ik op internet over één van de aspecten van faalangst......
Waarom haal ik dit even naar voren, wel om de volgende reden, zou het misschien ook zo kunnen zijn dat deze 10% van de leerlingen iets boven hun niveau aan het leren is, of in andere woorden op zijn/haar tenen aant lopen is, het zei door "druk" van ouders of door EENS ergens aan begonnen MOET je afmaken, anders ben je een loser, whatever voor een naam of omschrijving je er maar aan geeft.
Opzich vind ik dit typisch een "min puntje" van deze tijd vol technologieën en mogelijkheden.
(dit kwam even in me op uit eigen ervaring, n.a.v. mijn laatste werk omgeving)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 mei 2005 15:37

Wat jij zegt andré hoeft niet per sé zo te zijn. Tuurlijk, die kinderen zullen er altijd bij zitten.
Maar niet om te pochen of zo, maar ik heb het vwo zonder inspanning doorlopen, toch heb ik enorme last van faalangst.
't was bij mij dus niet het probleem dat ik boven mn niveau zat.
Soms dachten leraren dat wel, omdat ik vaak niet goed presteerde, maar das weer te wijten aan de faalangst ;)
In de tweede klas moesten we een test van 2 dagen maken, een soort CITO toets alleen dan op 't voortgezet onderwijs zeg maar, kweet niet hoe die test heet. Daar zaten ook veel persoonlijkheidsvragen in. Bij mij kwam er toen uit dat ik 10 negatieve faalangst had (op een schaal van 1-10, 't hoogste dus)

Maar, idd, er zullen ook ongetwijfeld kinderen boven hun niveau zitten, om welke reden dan ook...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2005 20:26

Wat is eigenlijk het verschil tussen negatieve en positieve faalangst?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 mei 2005 21:41

Aragorn schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen negatieve en positieve faalangst?

Als je bijvoorbeeld een tentamen hebt en je hebt negatieve faalangst dan ben je enorm gestresst daarvoor en komt er zeg maar veel minder uit dan dat je werkelijk weet.
Als je positieve faalangst heb dan maak je je heel erg zorgen van te voren, je denkt dat je slecht presteert maar je presteert juist wél goed.

hm, kwenie of 't zo duidelijk is, maar ik zal nog ff denken over een duidelijker voorbeeld :)

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 29 mei 2005 21:43

negatief: je bent enorm zenuwachtig en gestresst...krijgt je tentamen...en klapt volledig dicht

positief: je bent zenuwachtig maar zodra je bezig bent ist over

toch? :roll:
PaSaP Hoogh!!

André

Berichtdoor André » 29 mei 2005 22:04

linde schreef:negatief: je bent enorm zenuwachtig en gestresst...krijgt je tentamen...en klapt volledig dicht

positief: je bent zenuwachtig maar zodra je bezig bent ist over

toch? :roll:
kZal ff proberen de juiste woorden te gebruiken, volgens mij heb je ook nog een soort faalangst in de trant van, vorige keer lukte het ook niet, dus het zal nu ook wel niet wat worden.
Wat ik ook denk, en wat op die kennnisnet site naar voren kwam, faalangst is ook wel redelijk verwant aan een minderwaardigsheids gevoel.
En dan kun je zoals Jannoek schreef best wel zeker om overkomen, maar ondertussen het dus niet zijn.
En dat kost weer erg veel energie enzo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mei 2005 23:06

Jannoek schreef:
Aragorn schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen negatieve en positieve faalangst?

Als je bijvoorbeeld een tentamen hebt en je hebt negatieve faalangst dan ben je enorm gestresst daarvoor en komt er zeg maar veel minder uit dan dat je werkelijk weet.
Als je positieve faalangst heb dan maak je je heel erg zorgen van te voren, je denkt dat je slecht presteert maar je presteert juist wél goed.

hm, kwenie of 't zo duidelijk is, maar ik zal nog ff denken over een duidelijker voorbeeld :)

Ah, ik snap het geloof ik wel. :)

Wist niet dat het laatste ook faalangst genoemd werd.. dat is dus in feite gewoon het van tevoren zenuwachtig zijn zoals zoveel mensen hebben? (Daar zou ik soms misschien ook wel iets meer van moeten hebben.. :P )

Terug naar “Archief”