de religie van Darwin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 24 jun 2003 23:49

Toriso schreef:
Natuurlijk zijn vruchten wel geschapen om gegeten te worden.



Maar gingen die worteltjes (geen vruchten) nu wel of niet dood?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 25 jun 2003 21:10

Mens en dier zijn geschapen om te leven. Met planten ligt dat toch iets anders. Zeg nou zelf...

Met aardknollen weet ik niet hoe dat zit, ik denk persoonlijk wel dat ze voor consumptie door dier (of mens) bedoeld zijn. Maar da's een andere discussie (waard).

Overigens is het verschil tussen carnivoren en herbivoren gradueel. Er zijn zelfs vegetarische fossiele krokodilachtigen gevonden!

Verder zijn er vele planten, struiken en zelfs bomen waarvan de zaden zich via magen van andere schepselen verspreiden.

Tegenwoordig kun je het meemaken dat een plant in de vensterbank sterft. Gevolg van de zondeval...
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 26 jun 2003 18:55

Toriso schreef:Mens en dier zijn geschapen om te leven. Met planten ligt dat toch iets anders. Zeg nou zelf...

Die zijn geschapen om te sterven? :D

Verder zijn er vele planten, struiken en zelfs bomen waarvan de zaden zich via magen van andere schepselen verspreiden.

Zo blijft de soort in leven, niet de plant of knol zelf.

Tegenwoordig kun je het meemaken dat een plant in de vensterbank sterft. Gevolg van de zondeval...

Wát is een gevolg van de zondeval? Een toename van het aantal manieren waarop een plant dood kan gaan?
Het lijkt erop dat de (christelijke) creationist evenmin om sterfte heen kan - zondeval of geen zondeval.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 26 jun 2003 19:05

Genesis 1 schreef:29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.
Niet het aanzien, maar het wezen!

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 27 jun 2003 11:02

haha, die Frost. Geen flauw idee hoe dat met die worteltjes zit en ik wil me er ook niet in verdiepen. 8)

Schiep God de 'schepping' (af), de evolutie of een evoluerende schepping?

Of werd de schepping evoluerend na de zondeval?

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 27 jun 2003 20:53

Toriso schreef:
Genesis 1 schreef:29 En God zeide: Ziet, Ik heb ulieden al het zaadzaaiende kruid gegeven, dat op de ganse aarde is, en alle geboomte, in hetwelk zaadzaaiende boomvrucht is; het zij u tot spijze!
30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.


dus....?
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 30 jun 2003 13:30

Toriso schreef:
groenrondballetje schreef:Bij de evolutietheorie is alle sterfte uit het verleden een middel om het doel te bereiken, maar voor een creationist is het sterven en het uitsterven van planten en dieren volslagen nutteloos ...

De evolutionist heeft de sterfte nodig. Anders stort hij in... (ok, z'n theorie)
De (ok, christelijke) creationist ziet de sterfte als gevolg van de zondeval.
Had niet nodig geweest, maar helaas... Daar zit 'em de kneep.

Blijft staan:
Ueberhaupt als je kijkt hoeveel mensen en dieren er in het verleden zijn doodgegaan, zul je je afvragen had God dat niet efficienter kunnen doen?
Bij de evolutietheorie is alle sterfte uit het verleden een middel om het doel te bereiken, maar voor een creationist is het sterven en het uitsterven van planten en dieren volslagen nutteloos ...
... dus welke 'god' is de grootste prutser?
- die mens en dier maakt, waarbij uitsterven en sterfte het middel zijn, of
- die de mens en dier maakt, waarbij uitsterven en sterfte het gevolg zijn ...

Hoe dan ook de dood heeft al heel lang geleden zijn intrede in de natuur gedaan voor mens en dier :!:


John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 30 jun 2003 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 30 jun 2003 13:32

Toriso schreef:Overigens is het verschil tussen carnivoren en herbivoren gradueel. Er zijn zelfs vegetarische fossiele krokodilachtigen gevonden!

Heb je hier een link naar toe of bestaan die alleen in de wereld van Grimm ...


Toriso schreef:Tegenwoordig kun je het meemaken dat een plant in de vensterbank sterft. Gevolg van de zondeval...

Klopt, voor de zondeval waren er namelijk nog geen vensterbanken ... :wink:


John

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 30 jun 2003 23:47

GRB:
Heb je hier een link naar toe of bestaan die alleen in de wereld van Grimm


In ieder geval in de wereld van Peter Scheele. Ligt er een beetje aan hoe je hem waardeert. Er zullen mensen zijn die de twee werelden als een soort synoniemen zien...

GRB:
Klopt, voor de zondeval waren er namelijk nog geen vensterbanken ...


Maar dan dien je nog wel aan te tonen dat die vensterbanken het gevolg zijn van de zondeval. Anders gaat de stelling nog niet op ;-)

just passing by...
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 663
Lid geworden op: 16 jan 2003 09:55
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 01 jul 2003 10:33

Klaas schreef:
Groenrondballetje schreef:Heb je hier een link naar toe of bestaan die alleen in de wereld van Grimm

In ieder geval in de wereld van Peter Scheele. Ligt er een beetje aan hoe je hem waardeert. Er zullen mensen zijn die de twee werelden als een soort synoniemen zien...

Ik denk dat http://us.geocities.com/groenrondballetje/Wat_is_leven-reacties_PS3.html genoeg zeg over hoe ik de biologische kennis van Peter Scheele inschat ...


Klaas schreef:
Groenrondballetje schreef:Klopt, voor de zondeval waren er namelijk nog geen vensterbanken ...

Maar dan dien je nog wel aan te tonen dat die vensterbanken het gevolg zijn van de zondeval. Anders gaat de stelling nog niet op ;-)
just passing by...

You just read my thoughts ...


John

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 01 jul 2003 11:19

Even een vraagje voor hen die menen dat de biologisceh dood het gevolg is van zondeval (Toriso?). Hoe heeft God de dieren en mensen oorspronkelijk geschapen? Waren ze sterfelijk of niet?

Op zich lijkt het me gek dat God de dieren en mensen sterfelijk geschapen heeft omdat Hij toch al wist dat de zondeval zou komen. Het was weliswaar nog niet zover maar Hij had z'n voorzorgsmaatregelen al genomen. Geen mens die zou merken dat hij stiekem al stervelijk was immers... Ze wisten niet eens wat stervelijk was dus ze zouden niet eens weten waar ze op zouden moeten letten...

Maar wat dan? Heeft God de schepping na de zondeval zodanig gemodificeerd dat ineens alles en iedereen sterfelijk was? En dat niet alleen, de schepping lijkt ook nog eens bijzonder goed ingespeeld te zijn op dat sterven. Ze leeft zo ongeveer bij gratie van dat sterven. Alle ecosystemen lijken erop gebaseerd te zijn. Als dit voor de zondeval anders was dan heeft er een hele herschepping plaatsgevonden! Al met al lijkt me dat ook weer niet al te waarschijnlijk, er zijn geen bijbelse aanwijzingen voor en het lijkt me in tegenspraak met Gods eigen oordeel over de schepping. Toen Hij alles geschapen had ordeelde Hij dat het 'goed' was. Maakte Hij het na de zondeval dan beter? Lijkt me niet, want dat de schepping na de zondeval beter was dan ervoor lijkt me sterk. Maar heeft God dan zitten prutsen in Zijn goede schepping? Heeft Hij eigenhandig de boel wat slechter gemaakt? Lijkt ook niet echt aannemelijk of wel?

Kortom, ik kom er nog niet uit...

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 15 jul 2003 13:10

De straf op de zonde is de dood. Stel je voor dat wij als zondige mensen eeuwig zouden blijven leven! (Ik leef liever straks VOLMAAKT in de eeuwigheid!)

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 13:32

Stel je voor dat wij als zondige mensen eeuwig zouden blijven leven!
inderdaad FV, dat lijkt me pas echt een ramp :!:

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 19:44

Stelletje Lewis-lezers ;-)

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 15 jul 2003 23:08

Tja, daarom mochten ze ook niet eten van de boom des levens. Dat is logisch. Een dergelijke vorm van bedorven menselijk leven mocht niet bestaan.

Jazeker gelooft ondergetekende dat mens en dier voor de zondeval biologisch onsterfelijk waren! De planten waren dienstbaar, en dus daarmee (dus ook met verteren) in hun element. Zelfs Volkert van der G. vindt het vast niet erg om lekker in peer te happen. Dat is immers ook gezegd voor de zondeval. Van alle (boom)vruchten moch men vrijelijk eten, behalve van die ene boom dan.

Ook nu kunnen op zichzelf maatschappelijk nette mensen 'aan lager wal' raken, of ook de verschrikkelijkste dingen doen. Soms bij de duivelen af! Zijn deze mensen veel anders dan anderen? Nee. Zoals in de Middeleeuwen eerzame ridders ook roofridders konden gaan worden.

Bepaalde slijtage is ook een gevolg van de zondeval. In de 40-jarige woestijnreis hebben de kinderen Israëls geen nieuwe schoenen of kleren nodig gehad. Ook zijn hun voeten niet gezwollen al die 40 jaar! Ook deze wonderen geloof ik grif. Hier werd een bepaald gevolg van de zondval tijdelijk door God Zelf geneutraliseerd.

Vergeet ook niet dat God zich menigten van malen presenteert als 'de Heelmeester'. Het is een aparte beschouwing waard, dat leven voor de zondeval. Evenals het leven voor de zondvloed overigens (daarover heb ik elders op dit forum al een beschouwing gegeven).
Niet het aanzien, maar het wezen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 92 gasten

cron