Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 17 mar 2003 13:46

hoezo is kinderen krijgen een opdracht van God?

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Re: Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

Berichtdoor Torenspits » 17 mar 2003 13:47

hijwel schreef:God heeft ook voorbehoedsmiddelen gegeven.


Volgens mij moet jij eens wat meer bedenktijd nemen voor je dit zegt.
Ben je nu niet je eigen zonden aan het goedpraten?
En hoe zit het met opblaaspoppen en Playboy? Zijn dit volgens jou ook goddelijke gaven?

1 Pet.2:
11 Geliefden, ik vermaan [u] als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 17 mar 2003 13:52

joris schreef:
Ik denk dat als je op natuurlijke wijze geen kinderen kunt krijgen dat God die betrokken personen heel duidleijk kan maken wat dán de bedoeling is.
God heeft ons op de wereld gezet om Hem groot te maken, niet om zoveel mogelijk kinderen te krijgen.

Heer, laat uw wil geschieden, ik ben bereid mijn leven aan u te geven, vult u mijn handen.

Als je geen kinderen kunt krijgen kan het zo zijn dat God ene ander plan met je leven heeft? Als je keihard kinderne van jezelf wilt hebben, dan begrijp je het volgens mij ook niet goed. God vertrouwt ons kinderen toe waar we een poos voor mogen zorgen. Ze zijn niet van ons, alles is van God. Misschien vertrouwt God je een kindje toe uit een kidnertehuis? Dat kan ook niet iedereen!!

De hamvraag: vertrouw ik God genoeg zodat Hij mij iets kan toevertrouwen?

(dit is geen persoonlijke reactie op wie dan ook)

Ik ben helemaal met je eens. Voor mij zijn dit versterkende woorden! DANK WEL :D
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 18 mar 2003 00:15

Dat is fijn om te horen, kena. Bedankt!!!

mooi lied heb je trouwens staan in je ondertitel. kadosh, kadosh, mooi opwekkingsnummer.

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 18 mar 2003 11:50

joris schreef:Dat is fijn om te horen, kena. Bedankt!!!

mooi lied heb je trouwens staan in je ondertitel. kadosh, kadosh, mooi opwekkingsnummer.

Mooi hè? Alleen wist ik het niet eens dat het ook een lied was :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kena ™



Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama



Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 18 mar 2003 12:00

:D opwekking nr 496 kadosh

kadosh, kados, Adonai Elohim tz'vaoth, asher hayah v'hoveh v'yavo!

Heilig, heilig is de HEer onz e God, de almachtige, die was en die is en die komen zal. naar openbaringen 4:8 staate rbij.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mar 2003 18:16

joris schreef:hoezo is kinderen krijgen een opdracht van God?


Gaat heen en vermenig vuldig u?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

Berichtdoor hijwel » 18 mar 2003 18:26

Torenspits schreef:
hijwel schreef:God heeft ook voorbehoedsmiddelen gegeven.


Volgens mij moet jij eens wat meer bedenktijd nemen voor je dit zegt.
Ben je nu niet je eigen zonden aan het goedpraten?
En hoe zit het met opblaaspoppen en Playboy? Zijn dit volgens jou ook goddelijke gaven?

1 Pet.2:
11 Geliefden, ik vermaan [u] als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;


Hoe zo?
Ik geef duidelijk aan dat je voorbehoedsmiddelen niet om de domste redenen mag gebruiken.
Maar God heeft ook de voorbehoedsmiddelen gegeven.
Want denk je van deze situatie?
Er is een vrouw. Zij heeft een dokters advies gekregen dat ze als ze nu nog een kind zou baren. Ze nog maar enkele dagen te leven zou hebben. (gebeurt echt.)
Wat moet er nou gebeuren met de sex gemeenschap van deze man en vrouw in het huwelijk?

En wat die opblaaspopen betreven. Dit zijn geen godelijke gaven.
Maar snap de verband van de vergelijking niet echt.

Ik ben benieuwt naar je reactie.

Ik heb er wel degelijk bedenktijd genomen om hierop te antwoorden.

Groeten
hijwel
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Rader

Berichtdoor Rader » 19 mar 2003 09:46

Hijwel schreef:
God heeft ook voorbehoedsmiddelen gegeven. Maar vraag wel aan God of hij je wil leiden in deze keuzes.


Ik ben het met je eens en ook met je reactie op torenspits.
Torenspits, je bent goed op de hoogte :wink:
Je vergelijking slaat inderdaad nergens op.

Het is veel te kort door de bocht om tussen voorbehoedsmiddelen en zonde een = (is-gelijk-teken) te zetten.

Rudolf

N.B.
Eigenlijk zouden we hier een aparte topic voor moeten openen.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2003 09:57

Héél toevallig hadden wij, mijn echtgenoot en ik, het vannacht weer over IVF en KI. Mijn echtgenoot kwam met de uitspraak: ´het is een gruwel voor G´d, omdat wij Hem in feite in een hoekje drukken´. Ik schaar achter zijn uitspraak.

Waarop baseer je dat het een gruwel voor God is?????

En weet je wel het verschil tussen KI en IVF?
Bij KI kunnen ze het eigen zaad gebruiken van de man, omdat er misschien een technisch probleem is bij de vrouw. Ik hoef alleen maar te denken aan vaginisme. En zo zijn er meer dingen waardoor KI de oplossing is. IVF of ICSI is weer wat anders.Maar KI enIVF op 1 lijn met elkaar zetten vind ik wel erg kort door de bocht.

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 10:11

joepie schreef:Héél toevallig hadden wij, mijn echtgenoot en ik, het vannacht weer over IVF en KI. Mijn echtgenoot kwam met de uitspraak: ´het is een gruwel voor G´d, omdat wij Hem in feite in een hoekje drukken´. Ik schaar achter zijn uitspraak.

Waarop baseer je dat het een gruwel voor God is?????

En weet je wel het verschil tussen KI en IVF?
Bij KI kunnen ze het eigen zaad gebruiken van de man, omdat er misschien een technisch probleem is bij de vrouw. Ik hoef alleen maar te denken aan vaginisme. En zo zijn er meer dingen waardoor KI de oplossing is. IVF of ICSI is weer wat anders.Maar KI enIVF op 1 lijn met elkaar zetten vind ik wel erg kort door de bocht.

*grin*
ja, ik weet als meisje dat moeilijk kinderen kan krijgen en misschien wel niet dondersgoed wat het is :wink: KI en IVF wordt wel degelijk als een opelkaar opvolgende programma gezien :wink:

Maaaaaaaarrrrr... geen haar op mijn hoofd dat ik 1 christen hier op zal veroordelen. Dat mogen wij gelukkig niet. Voor ons gevoel is het een gruwel voor Hem :mrgreen:

Gr.
Kena.
Kena ™



Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama



Rabbi Ephraim Epstein

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2003 11:16

Het 1 is zeker niet het ander. En het is misschien dat als KI niet lukt de medisch wetenschap de volgende stap vind IVF, maar dat wil niet zeggen dat het daarom een gruwel voor God is. Of dat het daarom hetzelfde is.Want daar heb ik nog geen antwoordt op. Waar baseer je het op dat het een gruwel voor God is.
En gevoel is meestal niet een goede graadmeter.

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 mar 2003 11:32

joepie schreef:Het 1 is zeker niet het ander. En het is misschien dat als KI niet lukt de medisch wetenschap de volgende stap vind IVF, maar dat wil niet zeggen dat het daarom een gruwel voor God is. Of dat het daarom hetzelfde is.Want daar heb ik nog geen antwoordt op. Waar baseer je het op dat het een gruwel voor God is.
En gevoel is meestal niet een goede graadmeter.

wat ik al aangaf bij mijn vorige postings: Hij bepaalt. Hij kiest de ouders voor Zijn schepsels uit.

Nogmaals, dit is mijn mening en ik voel me er perfect bij.
Kena ™



Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama



Rabbi Ephraim Epstein

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 12:28

hijwel schreef:
joris schreef:hoezo is kinderen krijgen een opdracht van God?


Gaat heen en vermenig vuldig u?

waar staat dat?

Gebruikersavatar
Torenspits
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 31 jan 2003 11:38
Locatie: Werkendam

Berichtdoor Torenspits » 19 mar 2003 15:11

Waartoe dient een voorbehoedsmiddel in 999.999 van de 1000000 gevallen?
Om lusten te kunnen botvieren (oneerbiedig gezegd) zonder de consequenties daarvan te willen aanvaarden.
De mens zegt; ik wil lekker copuleren maar ik wil lekker geen kinderen. En mijn wil geschiede. Daarom neem ik een voorbehoedsmiddel.
Voor mezelf praat ik dit goed door er op te wijzen dat een voorbehoedsmiddel ook medisch wordt voorgeschreven (1 op de 1000000)
dus dat het een goed produkt is; en wat goed is komt van boven.

Ik denk dat met name de pil een van de belangrijkste oorzaken is van de grote afvalligheid in de westerse wereld. Wat dacht je van dit fragment:

de Volkskrant van 17 dec 1999 schreef:De pil is voor homoseksuelen de belangrijkste uitvinding van de eeuw. Als je seksualiteit definieert als voortplanting, dan is de definitie die bij homoseksualiteit hoort: pseudoseksualiteit. Met het gebruik van de anticonceptiepil stond heteroseksualiteit niet meer in het teken van de voortplanting.


Om deze discussie niet weg te leiden naar anticonceptiva zou ik de volgende stelling willen poneren.
Kan ongewenste kinderloosheid in sommige gevallen ook gezien worden als een terechte straf? Om een stel dat jarenlang fijn heeft liggen seksen, zonder daarvoor de gevolgen te aanvaarden, en vervolgens op commando kinderen wenst, een flinke les te leren?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten