Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rader

Berichtdoor Rader » 19 feb 2003 13:44

Ik weet niet waarom Lotte de discussie geopend heeft. In ieder geval kan de nood en het verdriet van kinderloze echtparen heel groot zijn. Als getrouwd stel met kinderen en als jongere (en alleenstaand) kun je dat eigenlijk niet voorstellen.
Ik word dan ook heel verdrietig van Connie.
kinderen krijg je van god
de meeste mensen denken er makkelijk over en zeggen we nemen kinderen ,maar god schent je datgeschenk
ikheb vier prachtige kinderen van god gekregen waar ik voor mag zorgen

De discussie gaat over het feit dat God je (nog) geen kinderen geeft. In hoeverre mag je de middelen gebruiken?

Memmen begrijpt het iets beter:
Maar we kunnen makkelijk praten nu we wel kinderen hebben.


Ik denk dat kinderloze echtparen in geloof en in gebed een weg moeten zoeken door het "medisch woud" en afhankelijk van de situatie een keuze coram Deo (voor Gods aagezicht) moeten en mogen maken.
Als God dan middelen geeft en zegent, heb je de kinderen toch van God gekregen, Storyteller.

Hrm. De stelling dat je kinderen van God krijgt klinkt bij mij als de ooievaar in de oren. Het is toch werkelijk een fysieke prestatie.

Dus brood krijg je van de bakker en niet van God en hoef je dus ook niet voor te bidden en danken.

Rudolf

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 19 feb 2003 21:09

Rader schreef: In ieder geval kan de nood en het verdriet van kinderloze echtparen heel groot zijn. Als getrouwd stel met kinderen en als jongere (en alleenstaand) kun je dat eigenlijk niet voorstellen.

Dit bedoelde ik ook toen ik schreef: Wij hebben zelf zes gezonde kinderen gekregen. (Van Gód gekregen, storyteller), maar hebben wel van heel nabij meegemaakt wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen.
Daarover hebben we dus wel nagedacht, zij het niet omdat het onszelf betrof. Dit maakt, denk ik, wel een groot verschil. Ik zeg het volgende dan ook met de nodige voorzichtigheid.

Het verdriet rond deze problematiek kan echt buitengewoon groot zijn. Juist daarom kan het ook heel moeilijk zijn om een besluit 'voor Gods aangezicht' te nemen: het verdriet kan de wijze van besluitvorming vertroebelen. Het is dus goed om over deze dingen na te denken als het probleem (nog) niet speelt!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2003 10:19

Ik vind een opmerking als koste wat kost een kind willen hebben ook gelden voor Hanna. Want ze bleef maar bidden en kon niet berusten in het geen kinderen krijgen, ze ging zelfs zover dat ze God een belofte deed. Als u mij nu kinderen geeft dan zal ik het aan u wijden.
Alsof dat neerleggen bij Gods wil is. Eigenlijk was ze God een kind aan het afdwingen.
Ik denk dat de medische kennis ook door God in de schepping gelegt is en dat we daar best wel dankbaar gebruik van kunnen maken, mits het met Zijn woord en geboden in overeenstemming is.
Dus je moet het wel toetsen of dat naar de wil van God is, want ook de duivel maakt graag gebruik van deze zaken.

We maken toch ook gebruik van andere uitvindingen die er zijn. Zoals b.v. de pc en internet. En wat voor vuiligheid komt daar niet op.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 20 feb 2003 13:52

joepie schreef:Ik vind een opmerking als koste wat kost een kind willen hebben ook gelden voor Hanna. Want ze bleef maar bidden en kon niet berusten in het geen kinderen krijgen, ze ging zelfs zover dat ze God een belofte deed. Als u mij nu kinderen geeft dan zal ik het aan u wijden.
Alsof dat neerleggen bij Gods wil is. Eigenlijk was ze God een kind aan het afdwingen.

Hanna bad tot God en gaf een belofte en hield deze ook nog. Meestal doen wij een belofte en houden die niet.... Ook is er een verschil in tijd. De zaligmaker moest nog geboren worden en als je geen kinderen had kon Hij niet uit jou geslacht geboren worden.
joepie schreef:Ik denk dat de medische kennis ook door God in de schepping gelegt is en dat we daar best wel dankbaar gebruik van kunnen maken, mits het met Zijn woord en geboden in overeenstemming is.
Dus je moet het wel toetsen of dat naar de wil van God is, want ook de duivel maakt graag gebruik van deze zaken.

We maken toch ook gebruik van andere uitvindingen die er zijn. Zoals b.v. de pc en internet. En wat voor vuiligheid komt daar niet op.

Natuurlijk is medische kennis van God, maar niet alle medische kennis is
van God.
Hoe ver je hierin mag gaan is meestal onduidelijk, als je kinderen hebt kun je makkelijk praten of je iets wel of niet doet. Je hoeft het toch niet zelf te ondergaan.
En de vergelijking met pc en internet: ook hier dienen we met zorgvuldigheid mee om te gaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2003 15:25

Ik zou niet weten waarom wij geen beloftes houden. Hanna was net als wij geen heilige maar gewoon een zondig mens met verlangen naar een kind.Ook in de tijd van de Bijbel zullen er veel vrouwen geweest zijn die God om een kind gebeden hebben en niet gekregen. Wat bij hanna bijzonder is , is God. Hij wilde haar gebruiken in zijn geschiedenis.
Verder is het zo dat God alles heeft geschapen.
De duivel is geen schepper. meer een parasiet.
De kennis is geschapen door God en de grondstoffen voor veel kreaties. Maar wat wij mensen daarvan maken kan soms niet in overeenstemming met Gods wil zijn.

En wat betreft de pc, is dat precies wat ik bedoelde. Je moet het verantwoordt gebruiken, zo ook de mogelijkheden tot het krijgen van kinderen.
En als er mogelijkheden zijn waar je God niet voor kunt danken, gebruik ze dan niet.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 21 feb 2003 00:20

joepie schreef:Wat bij hanna bijzonder is , is God. Hij wilde haar gebruiken in zijn geschiedenis.

En wat bij Hanna ook byzonder is is haar absolute geloof in God!
Het is nog wel iets anders om iets te bidden met een groot geloof als te bidden zonder dat.
De Heere Jezus bad in de hof van Gethsemane dat 'de drinkbeker aan Hem zou voorbijgaan', maar 'niet Mijn wil, maar Uw wil geschiedde'.
Hoe bad Hanna? Dat zien we, zoals memmem zegt, uit het vervolg van de geschiedenis: ze hield haar belofte en stond haar zoon af aan de dienst van God.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 24 feb 2003 12:38

dat bedoelde ik daar dus ook mee te zeggen, Hanna nam niet haar toevlucht tot KI of i.d., maar ze bad tot God!!! Dat heeft ons toch ook wat te zeggen dan? en Hanna is niet het enige voorbeeld, kijk maar naar Sara en er zijn er vast nog meer, alleen weet ik het niet zo gauw!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2003 13:59

Lotte schreef:dat bedoelde ik daar dus ook mee te zeggen, Hanna nam niet haar toevlucht tot KI of i.d., maar ze bad tot God!!! Dat heeft ons toch ook wat te zeggen dan? en Hanna is niet het enige voorbeeld, kijk maar naar Sara en er zijn er vast nog meer, alleen weet ik het niet zo gauw!


nee duh, dat bestond toen nog niet

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 24 feb 2003 14:52

Dus omdat dat nu wel bestaat, hoeven we niet meer te bidden, maar gewoon naar de dokter???
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 feb 2003 18:50

Lotte schreef:Dus omdat dat nu wel bestaat, hoeven we niet meer te bidden, maar gewoon naar de dokter???


Dat zeg ik niet, ik vind alleen dat je te snel een conclusie trekt uit een bijbelverhaal. Hanna leefde in een andere tijd dan wij, had andere mogelijkheden. Je mag hieruit niet concluderen dat KI en IVF fout is.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 24 feb 2003 18:54

nee, maar een mens is graag zelfredzaam.... Dus als het ff kan hebben we God liever niet nodig.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2003 09:15

Sara vind ik dus ook weer een erg goed voorbeeld. Zij bad allang niet meer om een kind, en lachte God zelfs uit toen die zei dat ze er nog een zou krijgen. En had zij ook niet ingegrepen in de kinderwens door haar bijvrouwen aan haar man te geven? Wat voor vertrouwen is dat dan?
Ik denk of weet eigenlijk wel zeker dat de mensen die geen kinderen krijgen daar God vurig om bidden. Voordat je zover bent dat je een extra methode gebruikt dan alleen bidden heb je dus al jaren God om een kind gebeden. Je komt maar niet zomaar zover dat je anders dan volgens de natuurlijke weg een kind wilt krijgen. Daar gaan vele gebeden en smekingen aan vooraf. En laten we wel wezen, is het niet God die leven laat groeien, ondanks wat wij daarvoor allemaal zouden doen?
Dus ook als je KI of IVF zou gebruiken? Het is toch God die leven geeft?
En niet de doktoren.
Het is toch ook zo dat je met bidden alleen er niet komt om kinderen te krijgen, je moet er ook nog iets bij doen?
Waarom zou God dan niet via een andere weg jou kinderen kunnen schenken?

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 25 feb 2003 15:01

Je mag hieruit niet concluderen dat KI en IVF fout is.

Correctie: Ik concludeer niks! Denk er alleen over na.

Joepie: Dit ben ik wel met je eens! (voor de verandering) als je onder biddend opzien zover komt is het misschien wel goed.
Blijft voor mij toch de vraag of je zo ver mag gaan!
Persoonlijk zou ik denk ik liever voor adoptie kiezen dan, maar dat is ieder voor zich natuurlijk.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2003 15:59

Ik zeg ook niet dat jij dat doet, ook ik concludeer iets waar ik over na denk.

En voor mij is IVF een stuk te ver. Daarmee ga je buiten de baarmoeder leven opwekken ( wat ook alleen maar kan als God het laat groeien) om het vervolgens weer terug te plaatsen bij de moeder die dan maar moet afwachten welke van de terug geplaatste zullen gaan innestelen in de baarmoederwand. Die dat niet doen gaan dus verloren. En ook die niet helemaal goed zijn. Op die manier ga je 'spelen' met leven, en dat is volgens mij niet goed bezien vanuit ons CHristelijk standpunt. Dat er leven is vanaf het eerst begin.

Simson

Berichtdoor Simson » 25 feb 2003 18:03

He,
waar is het vertrouwen nu op God?
Kijk dit bedoel ik nou!
Mensen die tegen mij in moeilijke tijden zeggen van: vertrouw op God!
Die gaan nu God een handje helpen!
Waar is het vertrouwen? Okey het is moeilijk om op God je vertrouwen.
Zeker als je er zelf (blijkbaar) niet in gelooft.
Citaat:
2Sa 22:30 met u toch breek ik een wal door; met mijn God spring ik over een muur.
En wat zou Jezus doen?

Als je zecht dat je Jezus volgt. Volg Hem dan ook. Ten alle tijden. Ook al moet je je enige kind offeren.

Er zijn er ook die zeggen: God laat het groeien dus het is goed!
Maar een Cloon dan? Enz. Bij andere bevruchtingen zijn er ook heel wat wezentjes die weggegooit worden. Van de 6 of zeven "reageerbuisjes"word de "beste" uitgezocht en de rest aan de vissen gevoerd (bijvb.)!
Mzzl,
Simson

(Ps dit is meer algemeen bedoeld en zeker niet hatelijk. Dit moet ik er wel bij zetten omdat ik anders weer kruiwwagens vol comtentaar krijg in inbox)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten