Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Simson

Berichtdoor Simson » 09 mar 2003 13:12

pippylangkous schreef:ik vind dit heel moeilijk aan de ene kant denk ik van het is een middel van God aan de andere kant denk ik je moet je schikken naar Gods wil. eh sorry maar hier zul je ook wel niet veel aan hebben.


He hier hou ik nu van!
Dat is taal.
God heef toch beste met mij/ ons voor? (tenminste heb ik 18 jaar op m'n mouw laten spelden)
Dan moet je dat (in onze ogen mindere dingen) acepteren.
Schikken heet dat!
"Uw wil geschiede alleen als het mij uitkomt", toch?
Zo kom je anders over,

Mzz,
Simson

Rader

Re: Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

Berichtdoor Rader » 10 mar 2003 11:13

Lotte,

Lotte schreef:Door de discussie over verantwoord kinderen krijgen kwamen we op dit onderwerp. Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen? Is K.I. en IVF christelijk verantwoord?
Hoe denken wij hierover???


Toen je deze discussie opstartte had je nog veel vragen. Inmiddels zijn die opgelost, want je neemt op een vrij felle manier stelling.
Jouw conclusie is dat we kinderen niet van God krijgen maar zelf nemen.
Als ik jouw redenatie doortrek krijgen we brood niet van God, maar van de bakker. :wink:
Kinderen komen inderdaad niet uit de hemel vallen.
Toch krijgen we ze van God. Is het feit dat tijdens de coïtus wel of geen bevruchting ontstaat niet een daad van Gods handelen. Hoe vaak wordt in het OT niet gesproken over het openen en sluiten van de baarmoeder door God.
Naast deze Goddelijke besturing blijven kinderen en brood allebei een gave van God. Ondanks het feit dat je voor allebei zelf 'iets' moet doen.

Verder is er de vraag in hoeverre het toegestaan is om de medische wetenschap te benutten in het geval van kinderloosheid. Laat ik nogmaals voorop stellen dat er in deze discussie vrij makkelijk hierover gedacht wordt. Het verdriet van kinderloosheid :cry: is groot en je kunt dat moeilijk inleven.
Als een kinderloos echtpaar in biddend opzien tot God tot een bepaalde keuze komt voor bepaalde medische ingrijpen is dat voluit verantwoord.
Wat mij verder opvalt is dat jij en ook anderen de medische wetenschap op het terrein van kinderloosheid op eens heel anders benaderd als de medische wetenschap op het gebied van andere ziekten.
Als iemand een handicap of een ziekte heeft mag volgens iedereen alles er aan gedaan worden om dat te voorkomen. Als er sprake is van kinderloosheid wordt dat opeens omgeven door allerlei bezwaren. Raar hoor. :?: :?
Voor alle gevallen waarom je naar een dokter gaat geldt dat er bepaalde grenzen niet overschreden mogen worden. Waar die liggen is moeilijk te zeggen, dat moet je per situatie bekijken.

Rudolf

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 13:13

Voor iemand die moeilijk of geen kinderen kan krijgen ben ik van mening dat KI en IVF niet de weg is.

Mocht G´d besluiten dat ik geen kindje van Hem ontvang, leg ik me bij Zijn beslissing neer. Nooit zal ik die doordrukken middels medici.

Shalom!
K.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Simson

Berichtdoor Simson » 10 mar 2003 17:45

Kinderen neem je!
Als ik geen kinderen wil denk je dan dat ik ze krijg?
Als ik kinderen wil moet IK daar wat aan doen!
En als je kinderen importeert? Komen die ook van God?
Wellicht met Space shuttle? Nee,

maar betrek jij overal God in?

Mzzl,
Simson

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 mar 2003 19:10

Simson schreef:maar betrek jij overal God in?


Ik doe in ieder geval mijn best om dat te doen, soms vergeet ik het bij kleine dingen, maar bij grote beslissingen praat ik graag met God. Daarom denk ik dat ik wel een antwoord zou krijgen als ik in de situatie kwam dat ik kinderen wilde en ze niet kreeg. Maar nu zeg ik geen ja of nee tegen ivf/ki.

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 20:15

Simson schreef:Kinderen neem je!
Als ik geen kinderen wil denk je dan dat ik ze krijg?
Als ik kinderen wil moet IK daar wat aan doen!
En als je kinderen importeert? Komen die ook van God?
Wellicht met Space shuttle? Nee,

maar betrek jij overal God in?

Mzzl,
Simson

Ja, ik betrek Hem erin, omdat Hij de Schepper is. Kinderen neem je niet. Je krijgt ze. Het is een zegen!

Lfs,
Kena
Kena ™



Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama



Rabbi Ephraim Epstein

Simson

Berichtdoor Simson » 10 mar 2003 20:53

O, vind ik heel mooi.
Maar in alles?
Vind ik pers. nogal moeilijk. Tenminste dat lijkt me.
Ook als het tegen zit?
En kinderen ja het groeit toch vanzelf?
Zelfs een kloon. Als God daar tegen zou zijn zou het toch niet groeien?
Blijkbaar hebben de medici God er niet bij nodig.

Mzzl en sterkte,

Simson

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 10 mar 2003 22:13

Simson schreef:Kinderen neem je!
Als ik geen kinderen wil denk je dan dat ik ze krijg?
Als ik kinderen wil moet IK daar wat aan doen!
En als je kinderen importeert? Komen die ook van God?
Wellicht met Space shuttle? Nee,

maar betrek jij overal God in?

Mzzl,
Simson

Kinderen neem je echt niet, als je ze graag wilt en je krijgt ze niet kom je er wel achter. Ondanks alle medische rompslomp kun je dan nog kinderloos blijven. God geeft nog altijd kinderen, je krijgt ze dus!

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 10 mar 2003 22:41

Simson schreef:O, vind ik heel mooi.
Maar in alles?
Vind ik pers. nogal moeilijk. Tenminste dat lijkt me.
Ook als het tegen zit?
En kinderen ja het groeit toch vanzelf?
Zelfs een kloon. Als God daar tegen zou zijn zou het toch niet groeien?
Blijkbaar hebben de medici God er niet bij nodig.

Mzzl en sterkte,

Simson

Hoi Simson,

Of het moeilijk is? Nee, juist niet. Ik heb héél extreem veel tegenslagen in mijn leven gehad en juist dan is Yeshua bij je. Hij neemt je bij Zijn hand en leidt je door de ellende heen (Baruch Yeshua---> Prijs Jezus).

Kinderen groeien niet vanzelf in je buik, anders had ik nu minimaal 1 moeten hebben. G´d staat dingen (vb klonen) toe, maar of Hij erachter staat valt sterk te betijfelen.

Tnx en jij ook mzzl :wink:

Lfs,
Kena
Kena ™



Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama



Rabbi Ephraim Epstein

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 10 mar 2003 22:42

Simson schreef:Kinderen neem je!
Als ik geen kinderen wil denk je dan dat ik ze krijg?
Als ik kinderen wil moet IK daar wat aan doen!
En als je kinderen importeert? Komen die ook van God?
Wellicht met Space shuttle? Nee,


Dit is volledig off-topic. Het gaat om een christelijk verantwoorde manier van kinderen krijgen.
Ik vraag me dan ook sterk af of jij als niet-christen een antwoord hebt op deze vraag.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 11:32

We zijn het er dus over eens, dat we kinderen van God krijgen. (radar, ik heb je geantwoord in een pb) Dus m.i. gaan we niet sleutelen aan onszelf om toch maar kinderen te krijgen. wat de medische wetenschap betreft, benader ik de wetenschap om vrouwen zwanger te maken anders dan de wetenschap om zieken te genezen! daar zit toch een duidelijk verschil in. Het lijkt mij niet juist om alle medische kennis over een kam te scheren.
Ik denk dat ieder voor zichzelf daar een grens in moet trekken. En dat is moeilijk. Kijk bv maar naar donoren, transplantaties en bv ook met te vroeggeboren kinderen, waar ligt de grens?
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Gebruikersavatar
Kena
Mineur
Mineur
Berichten: 181
Lid geworden op: 09 feb 2003 20:08
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 17 mar 2003 11:39

Lotte schreef:We zijn het er dus over eens, dat we kinderen van God krijgen. (radar, ik heb je geantwoord in een pb) Dus m.i. gaan we niet sleutelen aan onszelf om toch maar kinderen te krijgen. wat de medische wetenschap betreft, benader ik de wetenschap om vrouwen zwanger te maken anders dan de wetenschap om zieken te genezen! daar zit toch een duidelijk verschil in. Het lijkt mij niet juist om alle medische kennis over een kam te scheren.
Ik denk dat ieder voor zichzelf daar een grens in moet trekken. En dat is moeilijk. Kijk bv maar naar donoren, transplantaties en bv ook met te vroeggeboren kinderen, waar ligt de grens?

Héél toevallig hadden wij, mijn echtgenoot en ik, het vannacht weer over IVF en KI. Mijn echtgenoot kwam met de uitspraak: ´het is een gruwel voor G´d, omdat wij Hem in feite in een hoekje drukken´. Ik schaar achter zijn uitspraak.

Wat zijn de meningen hier dat IVF en KI een gruwel G´ds is?
Kena ™



Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama



Rabbi Ephraim Epstein

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 17 mar 2003 11:44

Ik ben het met je eens. Volgens mij kun je dan beter een kindje adopteren.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

joris

Berichtdoor joris » 17 mar 2003 11:52

moeilijk onderwerp hoor. Je gaat zo gauw in Gods schoenen staan he.

over de uitspraak: kinderen neem je. In zekere zin is het wel zo dat we kinderen nemen tegenwoordig. We weten immers prima hoe we moeten voorkomen dat we kinderen krijgen? Du sop het moment dat je een kind 'wilt' krijgen, 'neem'je er dus een. Eérst neem je het besluit er een te nemen, en dan is het afwzachten of God je een kind geeft.

Ik denk dat als je op natuurlijke wijze geen kinderen kunt krijgen dat God die betrokken personen heel duidleijk kan maken wat dán de bedoeling is.
God heeft ons op de wereld gezet om Hem groot te maken, niet om zoveel mogelijk kinderen te krijgen.

Heer, laat uw wil geschieden, ik ben bereid mijn leven aan u te geven, vult u mijn handen.

Als je geen kinderen kunt krijgen kan het zo zijn dat God ene ander plan met je leven heeft? Als je keihard kinderne van jezelf wilt hebben, dan begrijp je het volgens mij ook niet goed. God vertrouwt ons kinderen toe waar we een poos voor mogen zorgen. Ze zijn niet van ons, alles is van God. Misschien vertrouwt God je een kindje toe uit een kidnertehuis? Dat kan ook niet iedereen!!

De hamvraag: vertrouw ik God genoeg zodat Hij mij iets kan toevertrouwen?

(dit is geen persoonlijke reactie op wie dan ook)

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

Berichtdoor hijwel » 17 mar 2003 12:52

Lotte schreef:Door de discussie over verantwoord kinderen krijgen kwamen we op dit onderwerp. Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen? Is K.I. en IVF christelijk verantwoord?
Hoe denken wij hierover???


Als eerste is het belangrijk om er overna te denken dat kinderen een geschenk van god is.
Het is zelfs een opdracht om kinderen voort te brengen.
Natuurlijk moet je dit lichamelijk en geestelijk aankunnen.

Ook een heel belangrijke keuze die je moet maken is.
Kan ik mijn kinderen op deze manier nog opvoeden naar god eer.
Het ene kind heeft meer aandacht nodig dan het andere.
Dus gebruik nooit als uitgangs punt: Zo veel mogelijk kinderen op de wereld brengen.
Iets veel belangrijkers is het tot eer van God blijven leven. En je kinderen met dit uitgangspunt opvoeden.

en ff m.b.t. voorbehoedsmiddelen. bijna alle middelen op aarde hebben ook een goede functie.
God heeft ook voorbehoedsmiddelen gegeven. Maar vraag wel aan God of hij je wil leiden in deze keuzes.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

:roll:

Spreuken 3 : 3 Houd liefde en trouw in ere! Draag Gods geboden als een sieraad en prent ze in je hart en geheugen.

Spreuken 24 : 4 inzicht en bedachtzaamheid vullen het met liefde en kostbaarheden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten