Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen?

Berichtdoor Lotte » 10 feb 2003 10:38

Door de discussie over verantwoord kinderen krijgen kwamen we op dit onderwerp. Hoe ver mag je gaan om kinderen te krijgen? Is K.I. en IVF christelijk verantwoord?
Hoe denken wij hierover???
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Gebruikersavatar
Amok
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 feb 2003 13:47
Locatie: VerlEDEn
Contacteer:

Berichtdoor Amok » 10 feb 2003 14:07

Ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van christenen op deze vraag. Laat je alles in de handen van je god of wil je echt zo graag kinderen dat je alles wat de mens verzonnen heeft aangrijpt om in vredesnaam maar kinderen te krijgen?

Ikzelf moet nog maar eens zien of ik kinderen wil...
"Comforting home, mother`s lap, chance for immortality
Where being wanted became a thrill I never knew
The sweet piano writing down my life" - Nightwish

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 11 feb 2003 19:05

ik zou het rustig aan God overlaten.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 11 feb 2003 19:07

surfer schreef:ik zou het rustig aan God overlaten.

Je moet er nog wel wat voor doen, hoor makker :P :wink: :mrgreen:

Werkelijk, hoever kan je lichamelijk gaan? Persoonlijk zou ik wel graag nageslacht willen hebben, maar ach, het duurt nog wel een jaar of 10 voor ik daar werkelijk over na denk. Ik denk niet dat ik echt zo geweldig graag een kind zou willen dat ik en mijn partner allemaal behandelingen zullen gaan doen ofzo.

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 11 feb 2003 19:25

surfer schreef:
ik zou het rustig aan God overlaten.

Je moet er nog wel wat voor doen, hoor makker
:mrgreen:

Persoonlijk zou ik wel graag nageslacht willen hebben, maar ach, het duurt nog wel een jaar of 10 voor ik daar werkelijk over na denk. Ik denk niet dat ik echt zo geweldig graag een kind zou willen dat ik en mijn partner allemaal behandelingen zullen gaan doen ofzo.
die behoefte aan kinderen heb ik helemaal niet, eigenlijk.

connie
Mineur
Mineur
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 dec 2002 14:10
Locatie: monster
Contacteer:

Berichtdoor connie » 11 feb 2003 19:32

kinderen krijg je van god
de meeste mensen denken er makkelijk over en zeggen we nemen kinderen ,maar god schent je datgeschenk
ikheb vier prachtige kinderen van god gekregen waar ik voor mag zorgen

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 11 feb 2003 19:38

connie schreef:kinderen krijg je van god

Met alle respect vind ik dat een beetje een ouderwets standpunt. Want dan zouden kinderloze stellen ook kunnen zeggen dat hun kinderloosheid een straf van God is. :x

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 11 feb 2003 20:08

En die zullen dan geen IVF of KI toepassen!
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 11 feb 2003 21:08

Storyteller schreef:
connie schreef:kinderen krijg je van god

Met alle respect vind ik dat een beetje een ouderwets standpunt. Want dan zouden kinderloze stellen ook kunnen zeggen dat hun kinderloosheid een straf van God is. :x

Nou dat is absoluut niet ouderwets. Wij mensen kunnen veel maar kinderen maken wil kunnen we niet zonder ingrepen. :shock:
Wij hebben kinderen van God gekregen dus hier hoeven we niet zozeer over na te denken. maar we hebben het er wel voor ons huwelijk wel over gehad. We hebben toen besloten om niet allerlei ingrepen te laten doen om zo kinderen te krijgen. Eenvoudige operaties kunnen nog wel maar KI(D) en IVF gingen ons te ver. Maar we kunnen makkelijk praten nu we wel kinderen hebben.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 11 feb 2003 23:38

Allereerst denk ik dat het een heel theoretische discussie wordt als je of zelf al kinderen hebt, of als je zelf (nog) geen behoefte aan kinderen hebt. Het is denk ik in die gevallen nl. niet in te denken hoe moeilijk het kan zijn als je wél kinderen wilt, maar ze niet kunt krijgen.

Maar goed, het lijkt me ook niet de bedoeling dat we het oordeel over dit soort vragen overlaten aan mensen die in zo'n situatie verkeren, want hun nadeel is weer dat ze waarschijnlijk eerder gevoelsmatig dan objectief zullen oordelen. Vandaar deze (theoretische) bijdrage.

Ik heb op zich niet zoveel problemen met de 'ingewikkeldheid' van een bepaalde ingreep. Waar voor mij eerder een grens zou liggen is de vraag of er bij de toe te passen methode 'restembryo's' ontstaan. Het verschil tussen abortus en een dergelijke methode wordt dan wel heel klein al is de motivatie uiteraard volkomen anders.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 00:39

Wij hebben zelf zes gezonde kinderen gekregen. (Van Gód gekregen, storyteller), maar hebben wel van heel nabij meegemaakt wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen.
Daarover hebben we dus wel nagedacht, zij het niet omdat het onszelf betrof. Dit maakt, denk ik, wel een groot verschil. Ik zeg het volgende dan ook met de nodige voorzichtigheid.

I.V.F. moeten we als christen voor mijn gevoel niet doen. Niet alleen omdat er rest- embryo's overblijven (je kunt overigens afspreken dat dit niet gebeurt!), maar vooral omdat er ALTIJD embryo's vernietigd worden. Dit zijn de embryo's die niet voor terugplaatsing in aanmerking komen, omdat er 'iets aan mankeert'. Maar ook de embryo's die 'te veel' worden teruggeplaatst. Er wordt nl. nooit één embryo teruggeplaatst, maar altijd meer, omdat de kans van slagen dan groter is.
Op die manier moeten christenen denk ik niet met bevruchtingen omgaan.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 12 feb 2003 10:45

Wij hebben zelf zes gezonde kinderen gekregen. (Van Gód gekregen, storyteller), maar hebben wel van heel nabij meegemaakt wat het is om geen kinderen te kunnen krijgen.


Hrm. De stelling dat je kinderen van God krijgt klinkt bij mij als de ooievaar in de oren. Het is toch werkelijk een fysieke prestatie.
Ok. De mogelijkheid om kinderen gekregen komt van de Schepper.

Misschien zou je kunnen zeggen dat de medische mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben ook een geschenk Gods zijn. Wie maakte de techniek? De mens. Wie of wat maakte de mens?
Juist.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2003 11:06

Storyteller schreef:Misschien zou je kunnen zeggen dat de medische mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben ook een geschenk Gods zijn. Wie maakte de techniek? De mens. Wie of wat maakte de mens?
Juist.


De christen-filosoof Jacques Ellul beweert dat de techniek een gevolg is van de zondeval. Als je dat interessant vindt, lees dan eens het artikel (van Ellul) Technique and the Opening Chapters of Genesis in de bundel Theology and Technology - Carl Mitcham en Jim Grote.

(ow sjit ik ben te laat met dat boek weer inleveren, sjit sjit sjit!)

maar nu weer on topic

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 12 feb 2003 11:18

Storyteller schreef:Hrm. De stelling dat je kinderen van God krijgt klinkt bij mij als de ooievaar in de oren. Het is toch werkelijk een fysieke prestatie.
Ok. De mogelijkheid om kinderen gekregen komt van de Schepper..

Wat is het verschil?

Storyteller schreef:Misschien zou je kunnen zeggen dat de medische mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben ook een geschenk Gods zijn. Wie maakte de techniek? De mens. Wie of wat maakte de mens?.

God heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen. In ware kennis gerechtigheid en heiligheid. Nadat de mens zich van God heeft afgekeerd, is Gods beeld in hem verdwenen. De mens heeft nog steeds verstand, maar dit si wel begrensd. Je kunt dus niet zeggen dat God, omdat Hij de mens zó geschapen heeft, verantwoordelijk is voor alle technische hoogstandjes van tegenwoordig. De mens zoals hij nu is, is zo niet door God geschapen, maar heeft zichzelf zo gemaakt.

Storyteller schreef:Juist.

Onjuist :wink:
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.

- Louis Paul Boon

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 12 feb 2003 11:24

Elsa schreef:
Storyteller schreef:Hrm. De stelling dat je kinderen van God krijgt klinkt bij mij als de ooievaar in de oren. Het is toch werkelijk een fysieke prestatie.
Ok. De mogelijkheid om kinderen gekregen komt van de Schepper..

Wat is het verschil?

Het geloof dat kinderen uit het niets komen en alles in handen ligt van een hogere macht, zonder dat de mens inspraak heeft. Het goddelijke determinisme, als je wilt.
Ik vind dat je niet alles zo maar op God kan afschuiven. Zelfs voor een christen zou dat wel eens het ijdel gebruik van Zijn naam kunnen zijn. (Zo heet dat toch?)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten