Tradities die niet uit de bijbel komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Tradities die niet uit de bijbel komen

Berichtdoor Guinevere » 15 mei 2005 15:41

Ik vraag me wel eens af:
Waarom worden er zoveel tradities in stand gehouden die nergens terug te vinden zijn in de bijbel.
Ikzelf ga nu sinds een tijdje naar een Nederlands Hervormde kerk (inmiddels PKN), daarvoor ging ik naar de kerk in de Evangelische tak. Voor mij is deze Hervormde kerk echt gewldig, want ze hebben een stevige Evangelische invloed, ik voel me er heel vrij en er zijn niet zo veel van die , vind ik, 'vage' tradities. Waarom zijn die er in veel kerken dan wel en waar zijn die uit/op gebaseerd?
Voorbeelden:
    Sacramenten
    Kinderdoop
    Sommige kerken waar vrouwen een rok aan moeten hebben, of hun hoofd bedekt
    en dergelijke

Een kerk moet toch niet als leidraad regels en kerkleer hebben, maar GOD en Zijn bijbel!!
Hoe denk jij hierover?
groetjes Guinevere
May your life be like toiletpaper, long and useful...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Tradities die niet uit de bijbel komen

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 16:24

Guinevere schreef:Ik vraag me wel eens af:
Waarom worden er zoveel tradities in stand gehouden die nergens terug te vinden zijn in de bijbel.
Ikzelf ga nu sinds een tijdje naar een Nederlands Hervormde kerk (inmiddels PKN), daarvoor ging ik naar de kerk in de Evangelische tak. Voor mij is deze Hervormde kerk echt gewldig, want ze hebben een stevige Evangelische invloed, ik voel me er heel vrij en er zijn niet zo veel van die , vind ik, 'vage' tradities. Waarom zijn die er in veel kerken dan wel en waar zijn die uit/op gebaseerd?
Voorbeelden:
    Sacramenten
    Kinderdoop
    en dergelijke
Een kerk moet toch niet als leidraad regels en kerkleer hebben, maar GOD en Zijn bijbel!!
Hoe denk jij hierover?
groetjes Guinevere

Beweer je nu dat in die pkn kerk waar je nu gaat de sacramenten niet bediend worden, en er geen kinderen gedoopt worden?
Beweer je ook dat de sacramenten, doop en avondmaal, geen Bijbels fundament hebben, en beweer je tevens dat de kerken waar vrouwen een rok aan hebben of het hoofd moeten bedekken alle grond in de Schrift missen om een dergelijke regel te hanteren?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guinevere » 15 mei 2005 16:50

Nee, dat beweer ik niet, dat heb je mij ook niet horen (zien) zeggen.
In onze kerk is er inderdaad kinderdoop, en daar wordt het woord sacrament dan één keer bij genoemd, maar met kinderdoop heb ik persoonlijk moeite. Als je het over sacramenten hebt, de dingen die je noemt zoals doop (doop door onderdompeling) en avondmaal, dat zijn dingen die letterlijk in de bijbel staan. En dat een vrouw haar hoofs bedekt, dat kun je ook terugvinden in de bijbel, hoewel er niet staat geschreven dat een vrouw haar hoofd móet bedekken.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 15 mei 2005 18:14

ik denk dat dit een lastige vraag is omdat het ook met normen en waarden te maken heeft
wat je aangeleerd hebt, zal je al snel zien misschien van dat het ergens van afgeleid is en dus minder snel van je eigen gemeente zult zien dat er dogma's zijn, dan van een andere kerk.
bovendein zullen de mensewn die naar zo'n kerk gaan waar vrouwen rokken moeten dragen, daar ook goede redenen voor hebben, net zoals dat jou kerk er reden voor heeft om wel voor de kinderdoop te kiezen ipv, volwassendoop.
als je je niet kan vinden in de regels van een kerk, dan ga je toch naar een andere toe?
waar er meer in past?
ik denk niet dat er ook maar 1 kerk is, die perfect is en het allemaal goed voor elkaar heeft, ookal denk je dit vaak over je eigen gemeente sneller dan die van een ander.
van die kan je makkelijker zeggen wat er niet goed is en wel.
maar dat betekent niet dat je gelijk hebt...

de 7 sacrementen:
De Doop
Eerste Heilige Communie
Het Heilig Vormsel
Biecht en Boete
Huwelijk
Ziekte
Overlijden

ja kijk , er zitten er een paar tussen waar ik niets mee heb.
dat zegt dus niet dat ze nergens op gebasseerd zijn,. dat word echt niet zomaar verzonnen in mijn ogen.

de doop avondmaal huwelijk, zieken zalving, is allemaal sowieso terug te vinden in de bijbel, zijn nog belangrijk ook. volgens
eigelijk zeg je zelf al in je 2e berichtje dat ze allemaal wel terug te vinden zijn.

maar wat is nou je vraag?want je komt terug op dingen uit je eerste bericht.

plien

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 19:22

Pauline schreef:ik denk dat dit een lastige vraag is omdat het ook met normen en waarden te maken heeft
wat je aangeleerd hebt, zal je al snel zien misschien van dat het ergens van afgeleid is en dus minder snel van je eigen gemeente zult zien dat er dogma's zijn, dan van een andere kerk.
bovendein zullen de mensewn die naar zo'n kerk gaan waar vrouwen rokken moeten dragen, daar ook goede redenen voor hebben, net zoals dat jou kerk er reden voor heeft om wel voor de kinderdoop te kiezen ipv, volwassendoop.
als je je niet kan vinden in de regels van een kerk, dan ga je toch naar een andere toe?
waar er meer in past?
ik denk niet dat er ook maar 1 kerk is, die perfect is en het allemaal goed voor elkaar heeft, ookal denk je dit vaak over je eigen gemeente sneller dan die van een ander.
van die kan je makkelijker zeggen wat er niet goed is en wel.
maar dat betekent niet dat je gelijk hebt...

de 7 sacrementen:
De Doop
Eerste Heilige Communie
Het Heilig Vormsel
Biecht en Boete
Huwelijk
Ziekte
Overlijden

ja kijk , er zitten er een paar tussen waar ik niets mee heb.
dat zegt dus niet dat ze nergens op gebasseerd zijn,. dat word echt niet zomaar verzonnen in mijn ogen.

de doop avondmaal huwelijk, zieken zalving, is allemaal sowieso terug te vinden in de bijbel, zijn nog belangrijk ook. volgens
eigelijk zeg je zelf al in je 2e berichtje dat ze allemaal wel terug te vinden zijn.

maar wat is nou je vraag?want je komt terug op dingen uit je eerste bericht.

plien

In het rijtje van 7 sacramenten die je hier opnoemt, horen er 6 niet thuis en ontbreekt er één. Alleen de doop is een sacrament en het Heilig Avondmaal noem je in het geheel niet. Wellicht heb je een RK-achtergrond? Oké, wel bij dezen weet je dan dat de protestanten er op grond van Gods Woord 2 kennen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 19:28

Guinevere schreef:Nee, dat beweer ik niet, dat heb je mij ook niet horen (zien) zeggen.
In onze kerk is er inderdaad kinderdoop, en daar wordt het woord sacrament dan één keer bij genoemd, maar met kinderdoop heb ik persoonlijk moeite. Als je het over sacramenten hebt, de dingen die je noemt zoals doop (doop door onderdompeling) en avondmaal, dat zijn dingen die letterlijk in de bijbel staan. En dat een vrouw haar hoofs bedekt, dat kun je ook terugvinden in de bijbel, hoewel er niet staat geschreven dat een vrouw haar hoofd móet bedekken.

De kinderdoop behoort tot de rotsvaste belijdenis van de Kerk, dat God ook de kinderen van de gelovigen in genade tot Zijn kinderen wil aannemen. Het is een uitdrukkelijke betoning van Zijn Verbond. Jezus zegt ook in Markus 10:15-16;
"Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken, die zal in hetzelve geenszins ingaan.
En Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve."
En ik heb al vaak gezien, en ook zelf meegemaakt dat God later op die Doop terugkomt.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 15 mei 2005 19:44

die ik noemde zijn idd RK

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 16 mei 2005 08:40

Ik ben het wel met Guinevere eens. Al die zelfverzonnen regels hebben m.i. weinig te maken met geloven en God dienen. Het kan zelfs van God aftrekken, zodat je alleen maar bezig bent met godsdienst. Je volgt braaf de regels, doet wat de kerk je zegt.. en het komt goed :roll: Geloof, God volgen, is veel belangrijker dan die regels van de kerk volgen. Je kunt je er mooi mee bedriegen.
Toch zijn veel regels op de Bijbel gebaseerd, het is denk ik ook questie van interpretatie.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

parsifal
Majoor
Majoor

Re: Tradities die niet uit de bijbel komen

Berichtdoor parsifal » 16 mei 2005 13:13

Guinevere schreef:Ik vraag me wel eens af:
Voorbeelden:
    Sacramenten
    Kinderdoop
    en dergelijke
Hoe denk jij hierover?
groetjes Guinevere

Er valt meer te zeggen over de zaken die je noemt. Sacramenten kom je als woord inderdaad niet in de huidige betekenis in de Bijbel tegen, doop en de tafel van de Heere spelen echter in de Bijbel wel een belangrijke rol. Doop en avondmaal werden al in de vroege kerk gezien als meer dan zomaar gewoonten.

Over de kinderdoop is de Bijbel inderdaad niet erg direct, maar de volgende site geeft wel aan dat het meer dan een vage traditie is:
http://home.hetnet.nl/~stucom/document/0021.htm
Voor mij is dit de druppel geweest die me deed terugkeren van het baptistenstandpunt naar de gezinsdoop.

De rok van de vrouw is in mijn ogen ook een bijzaak, maar sommigen zouden het willen zien als het duidelijkst onderscheid tussen mannen en vrouwenkleding.

De hoofdbedekking is gebaseerd op 1 kor 7. Er is hier nog wel het een en ander over te zeggen, maar het lijkt me geen vage traditie lijkt me.

Het gaat inderdaad problematisch worden als dit de kern gaat overschaduwen. Het is veilig in deze dingen rechtzinnig te zijn, anderen te veroordelen, maar ondertussen de liefde niet te kennen. Hier moeten we erg voor uitkijken.

Vaya con Dios,

PS mooie naam heb je:)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mei 2005 19:07

Een traditie hoeft niet verkeerd te zijn en door wat teksten uit de Bijbel te gebruiken die in een bepaalde cultuur geschreven zijn kun je gewoon veel onderbouwen.

Kinderdoop komt niet letterlijk in de Bijbel voor, maar bijvoorbeeld het huis van de stokbewaarder werd gedoopt, ook is de doop in plaats van de besnijdenis gekomen die ook aan kleine kinderen toegepast werd, het is een teken van het verbond geen zegel.

Daarmee komt het volgende puntje, doop door onderdompeling, het gaat om een teken, door het water word aangegeven van Jezus geleden heeft voor alle zonden en dat er voor jou mogelijkheid is om zalig te worden en zo bij God te zijn, dit kun je uitdrukken met drie druppels water maar ook door drie onderdompelingen.

Het woord sacrament komt helemaal niet voor in de Bijbel maar dat is geen probleem, ook heeft Jezus nooit gezegt dat wij altijd het avondmaal moeten houden, dat wil niet zeggen dat we het niet mogen.

Waar het om gaat is dit : in veel kerken wordt het : je mag niks, maar wat je mag dat moet je, zo ook met rokken en andere uiterlijkheden, dat van die rok is gewoon een mooi punt om te laten zien dat je christen bent, dat kan nog op 100 andere manieren maar veel mensen weten dat meisjes in rokken refo's zijn, mooi toch? of schaam je er voor?

Maar het is puur jammer dat dit moet, het is een keuze die je maakt, in de Hemel zal geen bordje staan 'vrouwen in broeken verboden', God is er voor iedereen! Maar veel tradities zijn best mooi.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2005 22:04

Dat ze mooi kunnen zijn klopt. Feit blijft dat het niet goed is als tradities zo belangrijk worden dat je je daar dus aan MOET houden als de bijbel die tradtities niet voorschrijft.

Ik ben het niet met alle voorbeelden in het rijtje eens, ik denk eerder aan toelating rond avondmaal / wie aangaan en wie niet, rokken, nieuwe liederen, orgel als instrument etcetera. Ik heb geen moeite met het feit dat mensen daar waarde aan hechten, maar als het een keer anders gaat of als er veranderingen worden voorgesteld doen mensen soms alsof de hel losbreekt en de kerk naar de verdoemenis gaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 mei 2005 23:38

Raido schreef:
Kinderdoop komt niet letterlijk in de Bijbel voor, maar bijvoorbeeld het huis van de stokbewaarder werd gedoopt, ook is de doop in plaats van de besnijdenis gekomen die ook aan kleine kinderen toegepast werd, het is een teken van het verbond geen zegel.

Twee opmerkingen:

a. De doop is niet in plaats van de besnijdenis gekomen. De besnijdenis is als teken van de onderwerping van de mens aan de wet niet meer nodig, omdat Christus de wet heeft vervuld.

b. Kinderdoop kan nooit worden beschouwd als zijnde een sacrament, omdat de bijbel er geen uitsluitsel overgeeft. Vroeg-christelijke muurschilderingen in de catacomben van Rome laten zien dat volwassenen werden gedoopt. Daarnaast is de doop geen vereiste om tot God te mogen komen, zie Hierover het laatste hoofdstuk van Marcus.

Daarmee komt het volgende puntje, doop door onderdompeling, het gaat om een teken, door het water word aangegeven van Jezus geleden heeft voor alle zonden en dat er voor jou mogelijkheid is om zalig te worden en zo bij God te zijn, dit kun je uitdrukken met drie druppels water maar ook door drie onderdompelingen.

Er zijn in de bijbel inderdaad geen instructies omtrent de wijze waarop er gedoopt wordt. In de eerder aangehaalde muurschilderingen is echter wel te zien dat men in die tijd doopte door onderdompeling.

Het woord sacrament komt helemaal niet voor in de Bijbel maar dat is geen probleem, ook heeft Jezus nooit gezegt dat wij altijd het avondmaal moeten houden, dat wil niet zeggen dat we het niet mogen.

Jezus geeft heel duidelijk de opdracht dat wij dat moeten doen ter nagedachtenis van Hem en zijn werk.

Waar het om gaat is dit : in veel kerken wordt het : je mag niks, maar wat je mag dat moet je, zo ook met rokken en andere uiterlijkheden, dat van die rok is gewoon een mooi punt om te laten zien dat je christen bent, dat kan nog op 100 andere manieren maar veel mensen weten dat meisjes in rokken refo's zijn, mooi toch? of schaam je er voor?

Veel van dit soort discussie leiden inderdaad af van de hoofdvraag die wij ons moeten stellen. Welk plan heeft God met ons/mij in zijn koninkrijk en wat doe ik in zijn koninkrijk.

Maar veel tradities zijn best mooi.

Tradities leiden af van het wezenlijke van de opdracht die God ons gegeven heeft.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 23:44

Sabra schreef:
Raido schreef:

Twee opmerkingen:

a. De doop is niet in plaats van de besnijdenis gekomen. De besnijdenis is als teken van de onderwerping van de mens aan de wet niet meer nodig, omdat Christus de wet heeft vervuld.

b. Kinderdoop kan nooit worden beschouwd als zijnde een sacrament, omdat de bijbel er geen uitsluitsel overgeeft. Vroeg-christelijke muurschilderingen in de catacomben van Rome laten zien dat volwassenen werden gedoopt. Daarnaast is de doop geen vereiste om tot God te mogen komen, zie Hierover het laatste hoofdstuk van Marcus.

Die muurschilderingen laten ook zien dat kinderen gedoopt worden. Je misleidt hier de boel. Lees liever eens dat document waar parsifal een link van heeft geplaatst in één van zn laatste postings.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 09:17

Sabra schreef:Tradities leiden af van het wezenlijke van de opdracht die God ons gegeven heeft.

Hoeft niet. Als de tradities maar niet te belangrijk worden... en als mensen maar blijven onthouden waarom ze een traditie houden. Zolang traditie maar geen gewoonte wordt, puur om de gewoonte. Dan hoeven tradities je helemaal niet bij God vandaan te houden. Als je bijvoorbeeld naar het volk Israel in het OT kijkt zie je overigens dat tradities er altijd al zijn geweest en dat het helemaal niet verkeerd hoeft te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Guinevere
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guinevere » 18 mei 2005 10:34

Ja, er valt veel over te zeggen :P.

Ik ben het hier niet mee eens.. Kinderdoop kan niet in de plaats gekomen zijn van besnijdenis.. Want bij de Joden werden alleen jongetjes besneden, en bij kinderdoop jongetjes én meisjes gedoopt?

In de bijbel betekent het woord 'dopen' (baptizein): dompelen. Dat is dus geen besprenging, of begieting, maar onderdompeling.
Ik vind niet dat kinderen gedoopt kunnen worden, zij kunnen nog niet met het volle verstand God aan nemen, en in de bijbel wordt gezegd:
Handelingen 2:41:
'Zij dan, die Zijn Woord aannamen, lieten zich dopen'.
Doop door onderdompeling is volledig bijbels, het staat letterlijk geschreven, terwijl ik bij kinderdoop geen duidelijk bijbelse ondergrond kan vinden.

gr. Guin.

ps. missch. een nieuwe topic: doop :)

Terug naar “Archief”