humor & God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

humor & God

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2005 18:08

'Hand van God' voorlopig van de buis

Uitgegeven: 10 mei 2005 15:38

AMSTERDAM - Telecombedrijf Versatel zendt de commercial 'Hand van God' de komende twee weken niet meer uit in afwachting van de uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC). In Amsterdam vond dinsdag een hoorzitting van de commissie plaats naar aanleiding van klachten over de reclamespot. De ChristenUnie overhandigde daarbij bijna 1100 handtekeningen aan Versatel en de RCC.

De commissie ontving vanaf de eerste uitzenddatum op 18 april 213 klachten over de reclame voor een supersnelle adsl-verbinding met het exclusieve aanbod voor rechtstreekse uitzendingen van het eredivisievoetbal. In de commercial tikt de 'Hand van God' een doelpoging van Feyenoorder Romeo Castelen binnen. De klagers noemden het spotje kwetsend voor gelovigen. De ChristenUnie verzamelde tot dinsdagmiddag al 1100 handtekeningen tegen de reclame.

Na de eerste klachten paste Versatel het spotje aan door de zin 'Hoe is het in godsnaam mogelijk?' eruit te halen. "We weten nog niet of we de commercial nog gaan uitzenden", aldus een woordvoerster van het telecombedrijf. "Die beslissing moet nog worden genomen, overigens ongeacht wat de uitspraak van de commissie is."

Klager B. van Olst hoopt dat zijn pleidooi de RCC ervan overtuigt zich uit te spreken tegen de reclame, al is die uitspraak niet bindend. "Voor de voetballiefhebber is dit een zeer goede spot, maar bij christenen en andere gelovigen wordt een hele verkeerde snaar geraakt. De reclamespot is zeer godslasterlijk voor gelovigen."

De Reclame Code Commissie doet binnen twee weken uitspraak.

(c) ANP
bron: http://www.nu.nl

Dit vind ik een beetje overdreven, ik vond die reclame wel komisch. Mag je grapjes maken over God? Wat vind je van bijbelse cartoons? Wanneer gaat het te ver?
Laatst gewijzigd door Lalage op 16 mei 2005 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.

W-tje

Berichtdoor W-tje » 11 mei 2005 18:31

Mag je grapjes maken over God? Wat vind je van bijbelse cartoons? Wanneer gaat het te ver?

Ik vind dat grapjes maken over God absoluut niet goed te keuren is!
En Bijbelse cartoons...?
Lees het tweede gebod: Gij zult u geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is enz. Lijkt me duidelijk genoeg dat je God niet mag afbeelden. Dus geen cartoons.

Maar hoe denken jullie erover?

Mozeven
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mozeven » 11 mei 2005 18:53

tuurlijk mogen er grapjes over god zijn. Wat de mening van christenen is hoeven niet hetzelfde als "buitenstaanders" te zijn. Overigens heb ik nog een hele leuke voor de niet christenen: http://www.newgrounds.com/portal/view/205197
Voor de christenen: niet kijken dus :D
Hypocrites are worse than they think we are

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 11 mei 2005 18:55

W-tje schreef:
Mag je grapjes maken over God? Wat vind je van bijbelse cartoons? Wanneer gaat het te ver?

En Bijbelse cartoons...?
Lees het tweede gebod: Gij zult u geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is enz. Lijkt me duidelijk genoeg dat je God niet mag afbeelden. Dus geen cartoons.

idd ben ik het helemaal mee eens..
Het is duidelijk dat je dat niet mag doen.. En zeker geen grapjes. Dat is gewoon spotten tegenover een heilig "Iemand"
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

Leilah
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Leilah » 11 mei 2005 19:07

Mozeven schreef:tuurlijk mogen er grapjes over god zijn. Wat de mening van christenen is hoeven niet hetzelfde als "buitenstaanders" te zijn. Overigens heb ik nog een hele leuke voor de niet christenen: http://www.newgrounds.com/portal/view/205197
Voor de christenen: niet kijken dus :D

Offtopic: Beetje beroerde site, ik word bedolven onder "free screensaver" "you won" etc etc popups :?

Ontopic: Ik heb geen moeite met grapjes over God of gelovigen.
Nieuwe foto's en log :http://leelah.hyves.nl

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 11 mei 2005 19:11

Grapjes over gelovigen? Hm.. dat vind k wel erg, maar daar kom k wel overheen, erger vind ik het dat ze met God spotten op datzelfde moment..
Geen grapjes over God dus.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 mei 2005 19:12

met God valt niet te spotten! Grapjes over God vind ik spotten, dus geen grapjes
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2005 19:30

Zou God geen gevoel voor humor hebben dan? Ik denk het wel.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 mei 2005 19:36

ik denk ook wel dat Hij humor heeft, maar zoals in die reclame vind ik nu niet bepaalt humor. Dat is spotten met God werk... dus niet echt iets om te lachen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 11 mei 2005 20:35

zou je de rest er achter ook niet even erbij zetten ?

En grapjes over God, hmm ligt er aan hoe ver je gaat. In het geval van dit reclame spotje vindt ik het wel kunnen. Er wordt niet gespot ofzo.

En ik dacht dat tv niet echt getolereerd werd in de GG (ja ze zijn er wel dus hoe verantwoord je dat dan ? kan je dan wel oordelen over dit filmpje ?)

Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is; Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen.
kijk zo komt het tweede gebod beter tot zijn recht, en niet zo vals als jij het daar neer zet, dat is pure misleiding in deze context.

praat lekker verder zou ik zeggen. Leuk onderwerp B. :wink:

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 11 mei 2005 21:15

God zal denk ik wel humor hebben,maar niet de humor die voortkomt uit onze zonden. Dat is andere humor,die wij mensen niet kennen of bevatten kunnen. Wat die reclame betreft das spotten en de spotters worden bestraft. Hoe erg t ook is,t blijft spotten en het is ook nog eens een ovetreding van het 2e gebod

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 21:25

jan10e schreef:
W-tje schreef:

En Bijbelse cartoons...?

idd ben ik het helemaal mee eens..
Het is duidelijk dat je dat niet mag doen.. En zeker geen grapjes. Dat is gewoon spotten tegenover een heilig "Iemand"

Zucht, gaan we weer.

God werd toch niet afgebeeld in die reclame?

En hoe zit het dan met de kinderbijbel? Daar staan tekeningen van Jezus in :D (sorry mensen die dat argument al 100 keer van me hebben gehoord maar ik kan het gewoon niet laten :)

Ik vind die cartoons altijd wel grappig.... maar God zelf moeten ze inderdaad dan niet afbeelden... maar als je praatwolkje in de lucht ziet of zo.... vraag ik me af of het zo erg is.

Volgens mij zien ontzettend veel mensen God als streng maar tegelijk liefdevol... maar als een God die nooit lacht of zo. Volgens mij heeft God echt veel humor hoor. Dat mensen naar Gods beeld zijn geschapen en van Hem gevoel voor humor hebben gekregen geeft dat al wel aan. Waarom denken we altijd dat God niet om grappen kan lachen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 11 mei 2005 21:50

zie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=11487

maar ik vind het ook niet kunnen!
Afbeelding

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 mei 2005 09:22

Ik hhad het topic gesloten omdat ik begreep dat het (weer) over de Versatel-reclame ging.

Als we het hier houden bij
Lalage schreef:Mag je grapjes maken over God? Wat vind je van bijbelse cartoons? Wanneer gaat het te ver?
kan het natuurlijk gewoon open blijven. Mijn excuses! :)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mei 2005 12:12

Wanneer ga je te ver?

Als je te kort doet over Zijn heiligheid, Recht, Eerbied, Ontzag, Liefde en belijdenis.........

Daarom kan het mijns inziens absoluut niet!
Ik kan geen grapjes maken over HEM, uit Wie en tot Wie alle Eer, heiligheid toe komt.......

Ik bedoel dan dus de grapjes over God, naar God toe zeg maar!

Terug naar “Archief”