Wij, protestanten gaan er aan !

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

try

Wij, protestanten gaan er aan !

Berichtdoor try » 09 mei 2005 10:45

Vergis ik me nu, of ziet niemand wat ik zie?

Enige tijd geleden heeft de engelse theoloog McGrath een opzienbarende lezing gehouden, waarin hij voorspelt, dat het protestantisme zal verdwijnen als relevante grootheid op de mondiale christelijke kaart.

Als reden daarvoor noemt hij de verregaande rationalisering in het protestantisme, dat uiteindelijk heeft geleid tot een irrelvantie van onbegrijpelijke geloofsvoorstellingen. Wie met zijn verstand de zaken van God en geloof benadert, houdt niets meer over.

Hij ziet een toekomst voor de Rooms-Katholieke Kerk, de Oosters-Orthodoxe kerken en de evangelische kerken (pentecostale ed.), omdat zij allemaal het geheim van het geloof (mysterium fide), of het geestelijke karakter van de waarheid (De Geest spreekt alle talen), het gevoel, de zintuigen, de liturgie en de symboliek (iconen als vensters op de hemel) hebben gehandhaafd.

Komend vanuit de theologische wetenschap (het rationele aspect van geloof bij uitstek) kan ik niet anders, dan hem gelijk geven. Waar geloof, God, religie en het bovennatuurlijke onder de wetenschappelijke microscoop gaat, blijft er niets van over dan alleen een hoop naïviteit, psychologie, sociologie, teksten, geschiedenis, emoties en...de dood.

Kyrie, eleison

Ik ben geen profeet, maar ik daag jullie uit om met mij de volgende inschatting te overdenken:

- over 50 jaar bestaan er alleen nog een aantal hardnekkige orthodox protestantse groepjes.
- protestantse kerken hebben zich, als reactie op de geestelijke en lichamelijke leegloop van hun kerken, bezonnen en hebben zich langzamerhand weer gevoegd naar de liturgieën, gebruiken en symbolieken van de oude kerk (van vóór de breuk van de reformatie), tegelijk heeft de RKK zich verder gemoderniseerd en is er door de oecumene een samenwerking ophanden, waardoor er binnekort van een terugkeer in de schoot van de Moederkerk gesproken zal kunnen worden.
- De Anglicaanse kerk is ook gesplits. Zeer conservatieve leden hebben zich verenigd in een terugkeer-beweging richting RKK. De moderne variant blijft klein en gaat door het leven als een stijlvolle, maar verdwijnende groep intellectuelen.
- De evangelische kerken zijn de volkskerken geworden. Multicultureel, eenvoudig. Ze domineren eigen commerciele zenders en werven vooral jonge en arme mensen.
- De Oosters Orthodoxe kerken zijn zichzelf gebleven, maar zoeken door opgelopen politieke spanningen toenadering tot de Rooms-Katholieke Kerk, die er zo prat op gaat om nu 1,5 miljard gelovigen te vertegenwoordigen. De sterkste troef van het christendom op het wereldtoneel is het eventuele samengaan van RKK en Ooster Orthodox.
- De Islam heeft zich definitief als politieke en maatschappelijke macht in Europa gevestigd. Enkele landen hebben moslim-ministers. Het getouwtrek gaat op politiek gebied tussen christenen en moslims, omdat zij beiden de grote seculiere partijen aan regeringsmeerderheden kunnen helpen. Alle religieuze partijen voelen zich een onderdeel van een wereldwijd geloof. Daarmee is elke politieke strijd een graadmeter geworden voor internationale verhoudingen. Een bestuurlijke islamitisering van Europa behoort tot de mogelijkheden. Religie speelt als nooit tevoren een rol in de wereld. Conflicten zouden langs religieuze lijnen kunnen gaan verlopen.

Een beetje een doem-scenario, maar ja...dat krijg je, wanneer je aan het protestantisme komt

try (een protestant)

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 09 mei 2005 11:38

In woelige tijden als deze weet ik niet of ik zo ver vooruit kan kijken. Maar het vertrekpunt herken ik wel degelijk. De rationaliteit heeft tot een crisis geleid binnen de kerken . . daarnaast is de aansluiting met het post-modern denken ook behoorlijk misgelopen. Tel daarbij op dat we in het post-9-11 tijdperk leven, en dat de de westerse wereld niet meer om haar eigen religieuze identiteit kan. Hm, it's getting complicated . . .

Laters, Scape

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 09 mei 2005 11:51

Lees aub ook even de reactie van dr. A. van de Beek op Allister McGrath.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 09 mei 2005 12:42

Waar kunnen we die reactie vinden?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8835
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 09 mei 2005 12:53

Klaas schreef:Waar kunnen we die reactie vinden?

Klaas


Hier kun je wel wat van zijn schrijfsels vinden. Daarin gaat hij ook in op de opvattingen van McGrath.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Maja de Bij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10 mei 2004 12:52

Berichtdoor Maja de Bij » 09 mei 2005 12:53

Klaas schreef:Waar kunnen we die reactie vinden?



http://www.wapenveldonline.nl/viewArt.php?art=13

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3402
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 09 mei 2005 14:11

Pas deed iemand in het Rd (een kenner van de orthodox-gereformeerden) de voorspelling dat over 100 jaar (geloof ik) de evangelische beweging juist zou verdwijnen (vanwege het ontbreken van de jeugd en het emotionele karakter) en dat de bevindelijk/orthodox gereformeerden nauwelijks zouden veranderen, hoogstens een kleine getalsafname.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 09 mei 2005 22:29

Achteraf bleek ik Van de Beeks reactie al in hoofdlijnen te kennen. Wellicht is het ook elders al eens ter sprake gekomen. Wellicht in de CV-Koers?

Hoe dan ook, ik ziet het nog niet gebeuren. Ik geloof niet dat de protestantse kerk zodanig zal verminderen als McGrath ons wil doen geloven en ook Vd Beeks these t.a.v. de evangelicals lijkt me vergezocht. In beide gevallen zou het gaan om gebeurtenissen die hun weerga in de geschiedenis niet kennen. Als er al sprake zal zijn van toenadering ipv doorgaande fragmentatie zal dit denk ik eerder in nieuwe verbanden gebeuren dan dat er teruggevallen wordt op oude, bestaande verbanden (zie ook de PKN).

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

André

Berichtdoor André » 09 mei 2005 22:33

fraternoster schreef:Pas deed iemand in het Rd (een kenner van de orthodox-gereformeerden) de voorspelling dat over 100 jaar (geloof ik) de evangelische beweging juist zou verdwijnen (vanwege het ontbreken van de jeugd en het emotionele karakter) en dat de bevindelijk/orthodox gereformeerden nauwelijks zouden veranderen, hoogstens een kleine getalsafname.
Mmm, ik hecht dan toch liever waarde aan Matth. 24

Gebruikersavatar
lindita
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:50
Locatie: Ede
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 10 mei 2005 21:09

Mag ik even toevoegen dat in bepaalde streken in ons land de portestantse kerk (en dan met name de 'zwaardere' kerken) heel hard groeien?

Mijn theorie daarover is: in deze tijd, waarin steeds minder zeker is en mag zijn (want zeg niet dat jouw God de enige en ware is) hebben mensen behoefte aan zekerheid. Die krijgen ze niet in 'wazige' kerken (als ik het zo even mag noemen) waar mensen het allemaal zelf maar uit moeten zoeken, maar ze krijgen het wel in een kerk waar tenminste een paar duidelijke regels zijn.

Het is maar een idee, hoor... :wink:
the most important things in life are not things

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 mei 2005 21:12

lindita schreef:Mag ik even toevoegen dat in bepaalde streken in ons land de portestantse kerk (en dan met name de 'zwaardere' kerken) heel hard groeien?

Waar, en om welke kerken gaat het?

aahaa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 mar 2005 14:00
Locatie: Lienden

Berichtdoor aahaa » 11 mei 2005 11:09

lindita schreef:Mag ik even toevoegen dat in bepaalde streken in ons land de portestantse kerk (en dan met name de 'zwaardere' kerken) heel hard groeien?

Mijn theorie daarover is: in deze tijd, waarin steeds minder zeker is en mag zijn (want zeg niet dat jouw God de enige en ware is) hebben mensen behoefte aan zekerheid. Die krijgen ze niet in 'wazige' kerken (als ik het zo even mag noemen) waar mensen het allemaal zelf maar uit moeten zoeken, maar ze krijgen het wel in een kerk waar tenminste een paar duidelijke regels zijn.

Het is maar een idee, hoor... :wink:


als je het hebt over regels en wetten, ja, maar de zekerheid van het geloof is vaak ver te zoeken. Ik verwacht dat evangelisch-reformatorische kerken zullen stijgen in de toekomst > moderne kerken hollen zichzelf uit door moderner te worden, waardoor ze voorbijgaan aan de essentie > kijk maar naar de linkerkant van de pkn > veel kerken zijn opgeheven de laatste jaren. de zwaare kerken zullen ook achteruitgaan, alleen minder hard, omdat de kerkgangers consumerend bezig zijn, omdat ze inzichzelf gekeerd zijn; en mensen die wel zekerheid van het geloof zoeken ergens anders naar toe gaan. sommige evangelicalen proberen de liturgie steeds uitdagender en ontspannnender te maken wat ook leidt tot voorbijgaan aan de essentie

Wat je ziet is dat refo-evangelische kerken blijven bestaan, omdat ze wel mensen proberen te bewegen tot het geloof en dus ook nieuwe mensen aantrekken

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 12:00

Hoe kan Mc Grath dit nou zeggen...

We doen alles toch zo geweldig goed als kerken :roll:
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mei 2005 08:57

lindita schreef:Mag ik even toevoegen dat in bepaalde streken in ons land de portestantse kerk (en dan met name de 'zwaardere' kerken) heel hard groeien?


Wegens natuurlijke aanwas!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Cathy » 12 mei 2005 09:25

Optimatus schreef:
lindita schreef:Mag ik even toevoegen dat in bepaalde streken in ons land de portestantse kerk (en dan met name de 'zwaardere' kerken) heel hard groeien?


Wegens natuurlijke aanwas!

Plus dat het heel lekker is als alles aan vaste regels gebonden is. Geeft zoveel 'rust' :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten