tolerantie en solidariteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

tolerantie en solidariteit

Berichtdoor DesertRose » 06 mei 2005 12:41

hier vervolgen we de discussie

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mei 2005 12:42

Aragorn schreef:
DesertRose schreef:dan kan een behoudende moslim, en een behoudende christen, het niet met u eens zijn.
Sterker nog, ik wil beweren, dat diegene die dit standpunt onderbouwd, geen gelovige is, hetzij christen, hetzij moslim.

Dit is een ernstige aantijging die ik graag onderbouwd zou zien.. de CSP doet namelijk een heleboel met de bijbelse noties van solidariteit en verdraagzaamheid.

het is mn eigen mening ok? maargoed

Maar houd solidariteit en verdraagzaamheid dus in, dat je niks mag zeggen over elkaars prive-leven?
Als ik een Bijbels voorbeeld aan mag halen:
Jezus ging om met tollenaren, zondaren en hoeren. dat wil niet zeggen dat hij er niets van zij. Hij bestraft de Samaritaanse vrouw bij de put. en toen de farizerers de zondige(hoererende) vrouw bij Hem brachten, zij hij (tenslotte) "Ga heen en zondig niet meer"
maar sexualiteit is toch iets van het prive-leven zegje? zegt God niet dat Hij er van gruweld als mannen bij mannen liggen?
Het is de taak van de overheid om zoveel als zij dat kan, het volk voor algemene zonden te behoeden.
Denk aan Manasse, de koning die Israel zondigen deed. Iedereen doet lekker waar die zelf zin in heeft.
Omgaan met andersmans zonde moet inderdaad met LIEFDE gebeuren. maar er moet wat van gezegt worden. Het is je plicht als Christen om elkaar op je zonde te wijzen.

maar vind je het goed dat we deze discussie elders voortzetten? ik zoek wel een geschikte locatie, die zet ik hier zo wel onder.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 mei 2005 12:47

Daar is hier allang een discussie over :roll:

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mei 2005 12:50

OH! hoe heet die dan?

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 mei 2005 12:58

Er zijn er zelfs al meer dan ik dacht :wink:

Ik meen me te herinneren, dat er bij het subforum Relaties ook nog wel één is :lol:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10447
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10415
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7950

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mei 2005 13:07

eh ciska, dit onderwerp gaat niet over homofilie of homosexualiteit, maar om de vraag HOE tolerant de Overheid Hoort te zijn in deze situaties. mag de overheid dat verbieden?

Mening Aragorn: Nee, dat mag de overheid niet, want het is prive-leven
Mening ikke: ja, dat mag de overheid wel, want de Bijbel verbied homosekualiteit.

En als we het hier niet over eens kunen worden, nemen we een ander onderwerp. maar kernonderwerp is dus

OVERHEID-PRIVELEVEN-TOLERANTIE

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 mei 2005 13:23

Oh, oké, de overheid heeft niets over m'n privéleven te zeggen :mrgreen:

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mei 2005 14:24

ik vind van wel.
maar welke achtergrond heb jij?(even kijken wat ik kan aandragen)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 mei 2005 14:52

Refoachtergrond, die ik achter me heb gelaten, alles wat je aan gaat dragen is bekend, spaar je de moeite :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2005 15:06

DesertRose schreef:
Aragorn schreef:
DesertRose schreef:dan kan een behoudende moslim, en een behoudende christen, het niet met u eens zijn.
Sterker nog, ik wil beweren, dat diegene die dit standpunt onderbouwd, geen gelovige is, hetzij christen, hetzij moslim.

Dit is een ernstige aantijging die ik graag onderbouwd zou zien.. de CSP doet namelijk een heleboel met de bijbelse noties van solidariteit en verdraagzaamheid.

het is mn eigen mening ok? maargoed

Maar houd solidariteit en verdraagzaamheid dus in, dat je niks mag zeggen over elkaars prive-leven?

Solidariteit heeft hier niets mee te maken, dat was alleen een voorbeeld van de christelijke insteek van de CSP.

En natuurlijk mogen mensen iets van elkaars prive-leven zeggen als ze daar behoefte toe voelen, dat te zeggen is ook prive. En daar staat de overheid dus buiten. De overheid heeft als taak de belangen en het algemeen goed te bevorderen op terreinen waar dat centraal beter kan dan individueel. Maar of ik met een man of een vrouw naar bed ga, daar hoeft de overheid zich niet mee te bemoeien.

En Jezus was de overheid niet. De scheiding van kerk en staat is een groot goed in onze samenleving.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2005 15:32

Ik zie het spanningsveld tussen tolerantie, solidariteit en verdraagzaamheid en het vertellen over je eigen geloof niet zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mei 2005 20:13

nouja goed ieder zn mening. respect2All, ik blijf erbij dat de overheid het priveleven mag beperken van mensen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2005 22:46

DesertRose schreef:nouja goed ieder zn mening. respect2All, ik blijf erbij dat de overheid het priveleven mag beperken van mensen.

En waar haalt die overheid dat recht dan vandaan? Waarom zouden mensen die door onszelf aangewezen zijn om onze belangen te behartigen zich mogen bemoeien met onze privezaken die hen niets aangaan zolang ze andere mensen niet schaden?

André

Berichtdoor André » 06 mei 2005 22:52

DesertRose schreef:nouja goed ieder zn mening. respect2All, ik blijf erbij dat de overheid het priveleven mag beperken van mensen.
Ik zou liever zeggen dat de overheid een privé leven mogelijk maakt, doormiddel van b.v. de grondwet.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 07 mei 2005 02:07

Aragorn schreef:

En waar haalt die overheid dat recht dan vandaan? Waarom zouden mensen die door onszelf aangewezen zijn om onze belangen te behartigen zich mogen bemoeien met onze privezaken die hen niets aangaan zolang ze andere mensen niet schaden?

omdat je met je priveleven je eigen leven kan schaden. en aangezien de overheid als taak heeft elke onderdaan te beschermen, dient zij ook elke onderdaan tegen zichzelf te beschermen.

Terug naar “Archief”