vrouwen en stemrecht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

vrouwen en stemrecht

Berichtdoor mw » 02 mei 2005 21:49

Ik hoop niet dat er hier al een topic over is, kon hem niet vinden. Anders hoor ik het wel

Bij veel gemeenten hebben alleen de mannen stemrecht (kiezen van predikant, ouderlingen/diakenen). Maar als ik er zo over nadenk, twijfel ik daarover. Want zoals met weduwen, vrouwen die niet getrouwd zijn, hun stem word dan niet gehoord.

____
1 Korinthe 14: 34
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.

de kantekeningen zeggen bij het woord zwijgen:
zwijgen; want het is
Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begaafd.
Is stemmen openlijk?

En bij het niet toegelaten te spreken:
te spreken, maar
Namelijk openlijk in de gemeente iets te leren of voor te stellen.

In handelingen 1 v.a. vers 14: staat dat Petrus de mannen oproept om een nieuwe dicipel te gaan kiezen . (SV) In de nieuwe vertaling staat weer Boreders en Zusters
___

Ik kom er niet echt uit. Hoe denken jullie erover?
Laatst gewijzigd door mw op 04 mei 2005 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 22:01

Paulus heeft gezegt dat een vrouw geen stem in de gemeente hoort te hebben omdat ze dat in de landsregering ook niet hebben, aangezien ze dat nu wel hebben, ja nou tja, mijn conclusie, lees je Bijbel en wordt wijs, laatdie vrouwen ook toe.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2005 07:16

Wij leerden daar vroeger over, dat de vrouw niet boven de man mag staan. Dus de dienende is. De man is het hoofd.
En als je gaat stemmen stel jij je als vrouw boven de man.
Je hebt niet meer de verhouding van de man als hoofd, want de vrouw kiest zelf.

Nu is het in onze kerken al gewoon dat vrouwen ook mee stemmen.
Alleen doe ik het niet.
Mijn man is het hoofd van het gezin, en hij stemt. Zijn stem is ook mijn stem, aangezien wij èèn zijn.

En wat dan voor de weduwe en vrijgezelle vrouwen?
Die kunnen allang hun stem laten horen door namen van mannen die zij geschikt achten voor het desbetreffende ambt in te leveren.
Want dat mag wel.
Alleen doen heel weinig mensen dat.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 mei 2005 08:13

ze kunnen wel kandidaten aanbrengen... maar hoe groot is de kans dat die mannen ook kiesbaar worden gesteld en dan is het nog afwachten of die ook gekozen word. Dus dat vind ik niet echt een reden om ze geen stemrecht te geven. Ik vind in ieder geval dat er in elk gezin een moet zijn die stemrecht heeft
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2005 09:26

mw schreef:ze kunnen wel kandidaten aanbrengen... maar hoe groot is de kans dat die mannen ook kiesbaar worden gesteld en dan is het nog afwachten of die ook gekozen word. Dus dat vind ik niet echt een reden om ze geen stemrecht te geven. Ik vind in ieder geval dat er in elk gezin een moet zijn die stemrecht heeft

Ik zeg ook niet dat het een reden is om ze geen stemrecht te geven.
Maar in principe hebben ze wel degelijk een stem.
En ik vind dat die vrouwen daar dan zeker gebruik van zouden moeten maken. En ik weet echt van gevallen waar er veel briefjes waren voor een bepaald iemand en dat die dus ook echt op tal is gekomen daardoor.
Ook een kerkenraad weet niet alles tenslotte. Ze moeten doordat er namen binnen komen in ieder geval die personen ook bespreken als mogelijke kandidaten. En misschien zou dat anders niet gebeurd zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mei 2005 12:40

Vrouwen hebben wel een stem.... ze chanteren gewoon hun man thuis: Als je niet op die en die stemt kook ik niet voor je... of nog ergere maatregelen :D

ff serieus, deze tekst geeft aan dat een vrouw niet voor mag gaan in een gemeente. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld stemmen.... of ouderling/diaken zijn, of orgel spelen, een tekst uit de bijbel voorlezen etcetera.

En dan kun je je ook nog afvragen in hoeverre cultuur weer een rol speelt.... de functie van de vrouw was vroeger heel anders dan nu, is het nu dan fout... of kan een veranderende cultuur ook goede veranderingen in de kerk brengen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 mei 2005 16:27

ik dacht ook dat het dat was... iedereen denkt daar anders over

zwijgen; want het is
Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begaafd.
Is stemmen openlijk?

En bij het niet toegelaten te spreken:
te spreken, maar
Namelijk openlijk in de gemeente iets te leren of voor te stellen.

Dit is wat de kantekeningen er over zeggen. Maar dan komt de discussie los of stemmen iets voorstellen is. De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Mijn mening is dat stemmen niet iets voorstellen is. Wel bijvoorbeeld dat ik voor zou stellen om vrouwen ook stemrecht te geven. Dat is een voorstel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2005 16:41

joepie schreef:En wat dan voor de weduwe en vrijgezelle vrouwen?
Die kunnen allang hun stem laten horen door namen van mannen die zij geschikt achten voor het desbetreffende ambt in te leveren.
Want dat mag wel.

Oke, dus die mogen niet daadwerkelijk bij de vergadering zijn, maar hun stemmen tellen wel mee?

Dat is mij ook nog nooit verteld.. zouden ze in de kerk toch wat meer aandacht aan moeten besteden. Of vindt men het wel makkelijk dat bijna niemand het weet?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 03 mei 2005 18:00

joepie schreef:Wij leerden daar vroeger over, dat de vrouw niet boven de man mag staan. Dus de dienende is. De man is het hoofd.
Je hebt niet meer de verhouding van de man als hoofd, want de vrouw kiest zelf.

Dus als jij zelf keuzes maakt stel je boven iemand?? Dat slaat nergens op. Dat je zelf kan nadenken en kan kiezen betekent toch niet dat je boven iemand staat.

En wat dan voor de weduwe en vrijgezelle vrouwen?
Want dat mag wel.

Waarom????? Waarom moet dat via mannen?? Iedereen maakt zelf keuzes en dat betekent niet dat je boven een ander staat! Maar goed ik begin in herhaling te vervallen... :roll:
stomp niet af, blijf slijpen

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 03 mei 2005 23:25

joepie schreef:Wij leerden daar vroeger over, dat de vrouw niet boven de man mag staan. Dus de dienende is. De man is het hoofd.
Je hebt niet meer de verhouding van de man als hoofd, want de vrouw
Waar kan ik uit de Bijbel opmaken dat die ook buiten het huwelijk geldt?
joepie schreef:En wat dan voor de weduwe en vrijgezelle vrouwen?
Want dat mag wel.
Dan oefent ze toch ook een vorm van "regeerambt" uit, ook al is het geen stemmen. En trouwens, laten we bijbelgetrouw zijn, waar staat er in Bijbel dat dit wel "mag"?

Wat betekend volgens jullie deze tekst:
1Kor11:5 schreef:...een (...) vrouw die dit of profeteerd...
Iemand die een profetie uitspreekt, "stelt wel iets voor", zegt dus iets. En de klassieke uitleg van dit stuk laat dit op de gemeentelijke samenkomst slaan...

Nee, ik wil graag een betere onderbouwing voor ik de vrouwen van het stemrecht uitsluit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 23:31

Het vrouwenstemrecht is door Keizer Constantijn in 325 nc ingevoerd. Sindsdien is het met de kerk bergaf gegaan....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mei 2005 07:18

Als je namen opgeeft, dan geef je alleen maar aan dat jij een bepaald persoon geschikt acht. Verder niet.

Als je de Bijbel leest hebben vrouwen nog minder rechten dan ze tegenwordig hebben. Dus als je daarnaar terug wil, lijkt het me een strak plan :mrgreen:
Vrouwen apart van de mannen, alleen de mannen telden mee, vrouwen werden niet bij belangrijke beslissingen gehoord, de mannen zaten in de poort en deden het recht, enz.

Dat 1 Kor. 11 op de samenkomsten zou slaan, lijkt me stug.
Als vrouwen mocht je daar echt niet spreken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2005 10:20

Volgens mij is 1 Kor 14 daar inderdaad wel duidelijk over :D

Maar namen opgeven is inderdaad wat anders dan stemmen.

Hoewel het beiden volgens mij gewoon mag hoor.

De tijden zijn natuurlijk ook wel wat veranderd op dat punt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 mei 2005 12:14

joepie schreef:Als je de Bijbel leest hebben vrouwen nog minder rechten dan ze tegenwordig hebben. Dus als je daarnaar terug wil, lijkt het me een strak plan :mrgreen:

Masochist. :|

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 mei 2005 15:01

Huh? vrouwen mogen toch best stemmen voor ouderling/diaken enzo?
Bij mij in de gemeente is dat niet van toepassing, en worden er namen ingeleverd en kiest de kerkenraad voor de persoon die ze daaruit willen vragen.
In de vorige gemeente waar ik zat werden er tweetallen opgesteld, maar mochten vrouwen gewoon stemmen hoor. En dat was ook gewoon hervormd :D

Oja, en over vrouwen die in de gemeente moeten zwijgen:
vaak wordt dr dan gezegd: dus vrouwen mogen niet preken enzo...
Maar dan word deze tekst toch echt fout uitgelegd!
De vrouw mag best spreken (met bedekt hoofd), alleen was het zo, dat als haar man in de gemeente sprak, zij als vrouw soms ging staan en dan tegen haar man inging. En daar slaat die tekst op! Een vrouw moet, als zij het met haar man oneens is, haar klep houden. vrouwen zijn namelijk nogal snel zo, dat ze alles dr uitgooien, en dat komt soms de relatie van de man en de vrouw niet zo ten goede.

Mensen kunnen soms teksten erg uit hun verband en uit hun cultuur en achtergrond trekken en die tekst dan zo aangenaam mogelijk voor zichzelf maken :P

(oke, dr zijn ook verschillende uitleggen mogelijk ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”