Assertiviteitstraining

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Assertiviteitstraining

Berichtdoor Annemieke86 » 02 mei 2005 11:31

Hoi allemaal, ik ben van plan om binnenkort op een assertiviteitstraining te gaan. Ik heb gekozen om op die training te gaan omdat ik nog steeds met het verleden in m'n hoofd zit. Bij alles wat ik denk of doe krijg ik soms een flashback naar de tijd dat ik gigantisch gepest ben. Ik denk negatief en ik heb faalangst bij alles (!!) wat ik graag wil of doe. Heeft iemand positieve ervaringen met deze cursus?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 15:05

Ik ken het uit verhalen en mijn vriendin gaat het maybe doen, pb maar een naar Elsie hier op RW ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: Assertiviteitstraining

Berichtdoor mystery » 02 mei 2005 15:22

Annemieke86 schreef:Hoi allemaal, ik ben van plan om binnenkort op een assertiviteitstraining te gaan. Ik heb gekozen om op die training te gaan omdat ik nog steeds met het verleden in m'n hoofd zit. Bij alles wat ik denk of doe krijg ik soms een flashback naar de tijd dat ik gigantisch gepest ben. Ik denk negatief en ik heb faalangst bij alles (!!) wat ik graag wil of doe. Heeft iemand positieve ervaringen met deze cursus?

Ja ik :) Heb een AT achter de rug. Was goed voor mij om te doen. Ik wist eigenlijk de theorie al, wist wat ik kon verwachten. maar nu kwam ik echt in actie. Heeft me echt geholpen.
Als jij op deze training wilt om nu verbetering in je negatieve denken en faalangst te krijgen, dan zou ik het doen.
Als je ook je verleden wilt verwerken, dan raad ik je het niet aan óf je moet tegelijkertijd (als dit mogelijk is) van gesprekken of andere therapievorm gebruik maken.
Succes ermee in ieder geval :)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 mei 2005 17:00

Ja hier nog een ervaringsdeskundige....

Ff kort, wat heb ik ervan geleerd, dat je feedback bij jezelf moet houden en vanuit de ik-vorm moet praten. Dan gaat het om wat Jij wilt of ervaart en is dus reeel om te zeggen.
Ook heb ik ervan geleerd om wat meer mijn mond te houden :oops: ...ook dat kan dus!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2005 18:02

Ja ik! Ik heb er alleen niet echt geleerd om m'n mond te houden, hoe leer je dat essie? ;)
Het is alweer 7 jaar geleden, maar het was een goede ervaring. Heb er ook geleerd over de ik-vorm (ik had ook al het boek 'Luisteren naar kinderen' van Thomas Gordon gelezen, waar dat in behandeld wordt). Het was soms eng, maar je zit tussen allemaal mensen die in hetzelfde schuitje zitten en dat is gewoon heel goed.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 02 mei 2005 19:27

Afbeelding

Dit boek heb ik pas gekocht. Gaat over assertiviteit in bijbels licht. Niet zozeer voor mezelf, maar meer uit interesse. Best een goed boek, als je de stap om helemaal een cursus te gaan doen te groot vindt.

Deze tekst staat vermeld bij een internetboekhandel over dit boek:
Hoe vaak komt het voor dat je 'ja' zegt tegen een verzoek terwijl je er in feite niet aan wilt voldoen? Hoe vaak komt het voor datje meer sociaal wenselijk reageert in plaats van te luisteren naar jezelf? Merk je bij jezelf datje bang bent voor conflicten? Dat je je boosheid liever inslikt? Denk je dat God niet wil dat je boos wordt? Voel je je onzeker bij anderen? Een meeprater? Bang om hulp te vragen?

Jezelf zijn. Zijn wie je in Gods ogen mag zijn. Het is een hele worsteling, zeker voor mensen die niet assertief zijn. Ze laten zich ondersneeuwen door anderen, door hun eigen geweten en door `hoe het hoort'. Ze voelen zich klein en bang. Maar deze mensen kunnen veranderen. God wijst hen in de bijbel de weg naar bevrijding van de angsten die hun dagelijks leven besturen. Daar gaat dit boek over.

Janet Vugts biedt met Durf jezelf te zijn een boek aan waarin zowel theorie als voorbeelden en praktijkopdrachten staan. De theorie beschrijft een bijbelse visie op assertiviteit, en ontmaskert allerlei misverstanden die daarover bestaan. De voorbeelden en praktijkopdrachten stimuleren om er in het leven van alledag mee aan de slag te gaan. Zelfbewust worden is niet gemakkelijk, maar wel heel erg de moeite waard. Een boek dat helpt in geestelijke groei.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 03 mei 2005 12:09

mystery schreef:Ja ik :) Heb een AT achter de rug. Was goed voor mij om te doen. Ik wist eigenlijk de theorie al, wist wat ik kon verwachten. maar nu kwam ik echt in actie. Heeft me echt geholpen.
Als jij op deze training wilt om nu verbetering in je negatieve denken en faalangst te krijgen, dan zou ik het doen.
Als je ook je verleden wilt verwerken, dan raad ik je het niet aan óf je moet tegelijkertijd (als dit mogelijk is) van gesprekken of andere therapievorm gebruik maken.
Dank je! Ik wil deels ook m'n verleden verwerken maar dat wil ik door positief te denken en niet alles negatief op te vatten. Ik denk dus wel dat het handig is om de cursus te doen, maar het is persoonlijk een grote stap voor mij!
Afbeelding

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 04 mei 2005 08:22

Annemieke86 schreef:
mystery schreef:Ja ik :) Heb een AT achter de rug. Was goed voor mij om te doen. Ik wist eigenlijk de theorie al, wist wat ik kon verwachten. maar nu kwam ik echt in actie. Heeft me echt geholpen.
Dank je! Ik wil deels ook m'n verleden verwerken maar dat wil ik door positief te denken en niet alles negatief op te vatten. Ik denk dus wel dat het handig is om de cursus te doen, maar het is persoonlijk een grote stap voor mij!

Het is ook een grote stap, maar als je gemotiveerd bent, zou ik het doen hoor! Het is nooit weg. Je kunt er veel van leren.
Als je negatieve gedachten wilt leren omzetten in positieve gedachten, kun je daar ook een therapie voor volgen. Deze therapie heet 'gedragstherapie' (cognitieve gedragstherapie). Je kunt bij intakegesprek aangeven wat je precies wilt, dus wat je zei: leren positief te denken.
Denk er over na... Succes

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 05 mei 2005 15:54

Ik erger me regelmatig aan iets te assertieve mensen, vooral hier in de Randstad. Is daar ook een cursus voor?

Met mensen die niet zo assertief zijn heb ik veel meer geduld! Ik vind ze vaak wat sympathieker. Maar als je het te sterk hebt, lijkt me zo'n cursus vast een goed idee.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2005 17:04

Bij mij heette het training sociale vaardigheden. Dat is volgens mij hetzelfde. Klinkt anders he marjo?

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 05 mei 2005 17:08

marjo schreef:Ik erger me regelmatig aan iets te assertieve mensen, vooral hier in de Randstad. Is daar ook een cursus voor?

Met mensen die niet zo assertief zijn heb ik veel meer geduld! Ik vind ze vaak wat sympathieker. Maar als je het te sterk hebt, lijkt me zo'n cursus vast een goed idee.

Daar ligt vaak het euvel. Mensen verstaan onder 'assertief' iets heel anders dan het is. Assertief zijn is kunnen opkomen voor jezelf zonder dat je daarbij de ander schaadt, de ander omver banjert en geen rekening met zijn/haar gevoelens, ideeen en mening houdt. Dus niet het agressieve gedrag wat jij denk ik bedoelt.

Waar wil je precies een cursus voor? Tegen het ergeren? Of tegen deze agressievelingen op kunnen, ermee om kunnen gaan?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 12 mei 2005 12:03

Jullie hebben eigenlijk gelijk, ja. De mensen waar ik op doelde zijn eigenlijk niet assertief, want ze houden weinig rekening met anderen. Of ik een cursus nodig heb om daar mee om te gaan? Mmm dat niet meteen, maar ik heb er wel soms moeite mee. Ik bedoel, ik ben zelf niet superassertief en dan laat je juist door dat soort types nogal eens overrompelen.

Wat ik misschien wel wil zeggen: mensen die weinig voor zichzelf opkomen gaan eerder een assertiviteitscursus volgen. Maar mensen die wel voor zichzelf opkomen maar daarbij anderen schaden (en dus in wezen ook niet assertief zijn) zijn daartoe veel minder geneigd. Wellicht hebben zij zelf niet zo veel last van hun gedrag, maar hun omgeving iig wel.

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

assertiviteitstraining

Berichtdoor pippylangkous » 13 mei 2005 16:52

hai
ik heb ook een cursus sociale vaardigheden gevolgd dit is niet precies hetzelfde als assertiviteitstraining sova is meer gericht op bewust worden van je gevoelens en assertiviteitstraining is meer oefeningen om voor jezelf op te komen etc de cursusleidster zei dat het het handigste is om eerst een sova cursus te doen en als je daar niet genoeg aan hebt nog assertiviteitstraining maar je kan natuurlijk ook gewoon informeren bij eleos ofzo succes ermee

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 07 okt 2005 07:54

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 07 okt 2005 09:38

Dan zijn ze alleen niet assertief, maar agressief...
Kan ook vaak door onzekerheid komen.

Terug naar “Archief”