DVD afkeuren?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bruinder

DVD afkeuren?!

Berichtdoor Bruinder » 27 apr 2005 20:59

Hoever kunnen wij gaan in het DVD en videogebruik?
Gaat de video uit bij één vloek, of moet dit gewoon kunnen?

Is videogebruik (echte films, geen eigen opgenomen film) in strijd met Gods Woord? Toneelgebruik wordt doorgaans afgekeurd. In dat geval kunnen we dus geen speelfilms kijken

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 apr 2005 21:02

Misschien zou je de discussie kunnen uitbreiden naar toneel. Want waarom is dat eigenlijk zo afkeurenswaardig in sommige kringen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 27 apr 2005 21:14

Optimatus schreef:Misschien zou je de discussie kunnen uitbreiden naar toneel. Want waarom is dat eigenlijk zo afkeurenswaardig in sommige kringen?

De gedachte is je je bij toneel iets speelt, waar je het misschien niet helemaal mee eens bent. Voorbeeld: "iemand zegt: Ik hou van je", terwijl hij/zij in werkelijkheid de persoon helemaal niet mag.
In principe staat je dus (bijna) constant te liegen

sela

Berichtdoor sela » 27 apr 2005 21:18

verbeelding? herkenning? tot troost ende vermaak?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 apr 2005 21:20

Bruinder schreef:
Optimatus schreef:Misschien zou je de discussie kunnen uitbreiden naar toneel. Want waarom is dat eigenlijk zo afkeurenswaardig in sommige kringen?

De gedachte is je je bij toneel iets speelt, waar je het misschien niet helemaal mee eens bent. Voorbeeld: "iemand zegt: Ik hou van je", terwijl hij/zij in werkelijkheid de persoon helemaal niet mag.

Ik doe elk jaar mee met het toneel van de PJG hier in Berkenwoude en iedereen die meedoet, mag elkaar. Het zou namelijk al een rampenproductie worden als de groep intern loopt te ruziën.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 apr 2005 21:42

Nee, je staat toneel te spelen....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 27 apr 2005 22:11

En wat is het verschil?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 apr 2005 22:19

Het verschil is dat het bij liegen om de werkelijkheid gaat en bij toneel om spel, fantasie EN dat dat onderscheid voor een ieder duidelijk is.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 apr 2005 22:38

qua uitzetten van tv/video/dvd

Als je zelf samen met God een grens hebt afgeproken lijkt me het verstandig dat je je hieraan houdt, anders geeft dit ontevreden wroeiging bij jezelf, en doe je God verdriet.

Ik vind zelf ook erg onzinnig dat in veel films Gods naam gelatserd moet worden, en kijk deze ook niet als ik dat weet.
anders gezien is eht wel weer zo dat films ook een afspiegeling zijn van de maatschappij, en ja die fietser die voor me fiets en in gesprek is en constant vloekt, de middelvinger in de auto achter me die omhoog gaat, het kind op straat dat op iemand scheldt, dat zijn ook knoppen die je op die momenten niet zomaar uit kunt doen.

Dus als het over tv enzo gaat, er zit nog weer en verschil tussen actualiteiten programma's en een geregiseerde voorstellingen (waaronder ook toneel)

owja en over toneel:

leerkachten krijgen juist les in drama :D

zijn er in ons leven niet meerdere momenten dat we toneel spelen
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 00:21

Klaas schreef:Het verschil is dat het bij liegen om de werkelijkheid gaat en bij toneel om spel, fantasie EN dat dat onderscheid voor een ieder duidelijk is.

Klaas

Precies. Jezus geeft zelfs het voorbeeld van de kinderen op de markt die toneelspelen.
Matth. 11:16-17;
" Doch waarbij zal Ik dit geslacht vergelijken? Het is gelijk aan de kinderkens, die op de markten zitten, en hun gezellen toeroepen.
En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 01:57

DVD's zijn zekerlijk Dingen Van de Duivel. Dit in tegenstelling tot videobanden; VHS staat namelijk voor Veilige ende Hoofsche Scenes.

VHS kunnen we dus wel toestaan, DVD's moeten we absoluut verwerpen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2005 02:03

Dat is helemaal niet waar.

DVD = Dingen Voor Deugdelijkheid
VHS = Voor Heel Slechten

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 02:16

Nou, maar Johan Vreugdenhil zei dat het Dingen Van de Duivel waren, en die is DJ geweest, dus die kan het weten. Puh.

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 28 apr 2005 06:50

Toneel vind ik zeker verwerpelijk. Je moet niet bijbelteksten over en weer smijten. Wat de Heere Jezus in Matth. zegt slaat zeker niet op toneelspelen.
Wat betreft vloeken, wanneer je beweert dat vloeken rondom ons gebeurt dan is dat zeker (helaas!) waar. Maar daar hebben wij zelf "de knoppen niet van vast" Van de DVD speler wel.

Ik vind zelf DVD en andere troep afkeuringswaardig.
Zelfs in de meeste onschuldige films zitten dingen die niet in over eenstemming zijn met Gods Woord.
Kameleon -> Eeuwig is een sprookje
Dik Trom -> Vloeken
Titanic -> Naakt scenes.

Naast het argument van toneel, kun je op grond van bovenstaande dingen de films ook afkeuren. Verder dienen deze films tot amusement, iets wat geen bijbels opdracht is

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 07:31

Bruinder schreef:Toneel vind ik zeker verwerpelijk. Je moet niet bijbelteksten over en weer smijten. Wat de Heere Jezus in Matth. zegt slaat zeker niet op toneelspelen.

Dat is voor 100% wel waar. Hij heeft het over de kinderen die op de markt spelen. Ze spelen bijv. een trouwerij of een begrafenis en maken daar passende muziek bij. Tenminste, dat is de bedoeling. In het voorbeeld doen ze dat juist niet. Immers, de ene groep kinderen maakt bepaalde muziek, hetzij vrolijk of droevig, en verwacht dat de andere groep kinderen daarbij een passende gemoedsgesteldheid uitbeeldt. Fluitspelen-dansen en klaagliederen zingen-wenen.
Dat is dus gewoon een vorm van toneelspel, hier door onze Heere en Zaligmaker Jezus Christus Zelf aangehaald of je dat nu leuk vindt of niet. Ach ja, veel mensen zouden met Jezus niet door één deur kunnen. Hij zou voor hen niet vroom genoeg zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”