Gezichtssluier

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Gezichtssluier

Berichtdoor marjo » 04 feb 2003 16:54

De laatste tijd is de discussie opgelaaid of een gezichtssluier verboden moet worden (op scholen ed.). Ik vind van wel, maar met een hoofddoek heb ik minder een probleem. Maar wat zijn de precieze argumenten? Hoe soepel of hoe streng moeten we zijn?

Recitativo

Re: gezichtssluier

Berichtdoor Recitativo » 04 feb 2003 17:56

marjo schreef:De laatste tijd is de discussie opgelaaid of een gezichtssluier verboden moet worden (op scholen ed.). Ik vind van wel, maar met een hoofddoek heb ik minder een probleem. Maar wat zijn de precieze argumenten? Hoe soepel of hoe streng moeten we zijn?


Ik denk dat hèt criterium bij uitstek is:

Staat het communicatie in de weg? Zo ja, dan verbieden op scholen en bedrijven e.d.

En denk eens aan problemen bij paspoorten en rijbewijzen als iedereen een chador of burka draagt :mrgreen:

Gebruikersavatar
DenKTenk
Verkenner
Verkenner
Berichten: 96
Lid geworden op: 23 jan 2003 16:36

Berichtdoor DenKTenk » 04 feb 2003 18:01

Hoi rec.

de beste communicatie bereik je als je zoveel mogelijk lichaamstaal kan zien. Dus allemaal maar heel strakke kleren dragen, of beter nog helemaal niets, want dan staat niets de communicatie in de weg :?: :?: :?:

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 04 feb 2003 20:54

Ja, het staat de communicatie in de weg. Stel je voor dat jij hetgezicht van je leraar/lerares niet kan zien! Er zijn zoveel gezichtsuitdrukkingen die worden gebruikt in het onderwijs! Denk aan een waarschuwing krijgen, met of zonder woorden... Sowieso, als je het gezicht van iemand niet ziet, verslapt de aandacht.

Een hoofddoek moet kunnen, dat is net zoiets als een christelijk iemand met rok.

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Berichtdoor marjo » 05 feb 2003 13:25

Ok, communicatie is een punt en zo'n gezichtssluier kan dan echt niet. Maar is de grens echt bij het zien van het gezicht. Sommige islamitische vrouwen verhullen hun hele lichaam in een soort grote doek (ik weet niet hoe zo'n ding heet, een burqa die het gezicht vrijlaat zeg maar). Hoe gym je daarmee? En in het geval van beroepsopleidingen? Kun je daarmee verpleegster,arts worden een technisch beroep uitoefenen? Ik heb daar toch ook mijn twijfels bij.
Ik vind zelf dat het tijd wordt om de grenzen scherp te stellen. In Turkije zijn de regels nog strenger dan hier. Hoofddoek is verboden op scholen, rechtbank, openbare functies e.d. Laat staan zo'n gezichtssluier.

Gebruikersavatar
Lotte
Mineur
Mineur
Berichten: 206
Lid geworden op: 15 dec 2002 20:20
Locatie: Gaat je niks an!

Berichtdoor Lotte » 05 feb 2003 14:21

Dit is toch discriminatie???
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

Gebruikersavatar
marjo
Sergeant
Sergeant
Berichten: 360
Lid geworden op: 29 nov 2002 20:15

Berichtdoor marjo » 05 feb 2003 14:51

Ik zeg ook niet dat ik dat goed vind. Maar zo rechtlijnig zijn ze dus in Turkije en het wordt nog geaccepteerd door de islamitische (!) bevolking ook. Zoals ik al zei heb ik geen bezwaren tegen hoofddoeken. Waar ik meer op doel is dat wel wel ergens een grens moeten trekken in Nederland. En het lijkt soms of we bang zijn dat te doen. En dat hoeven trouwens niet alleen religieuze uitingen te zijn. Naveltruithjes en baseballcaps in de klas kunnen daar ook bij horen.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 05 feb 2003 16:25

Lotte schreef:Dit is toch discriminatie???


Disriminatie? Sluier is ok, maar niet zo'n gezichtssluier! Je kunt hier simpelweg niet mee communiceren! Hoe wil jij lesgeven zonder gezichtsuitdrukkingen?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 05 feb 2003 20:27

Ik ben tegen het verbieden van gezichtssluiers. De mensen die ervoor kiezen om ze te dragen, zullen uiteindelijk zelf wel merken dat het gewoon niet helemaal practisch is.
Hoe zouden de dames hier reageren als er ineens verboden werd een rok te dragen?

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Berichtdoor Memmem » 05 feb 2003 20:39

Storyteller schreef:Ik ben tegen het verbieden van gezichtssluiers. De mensen die ervoor kiezen om ze te dragen, zullen uiteindelijk zelf wel merken dat het gewoon niet helemaal practisch is.
Hoe zouden de dames hier reageren als er ineens verboden werd een rok te dragen?

Dit slaat natuurlijk nergens op. Een gezichtsluier en een rok vergelijken. Door een gezichtsluier kun je geeen gezichtsuitdrukking meer zien die meestal wel nodig is.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 05 feb 2003 20:48

Memmem schreef:
Storyteller schreef:Hoe zouden de dames hier reageren als er ineens verboden werd een rok te dragen?

Dit slaat natuurlijk nergens op. Een gezichtsluier en een rok vergelijken. Door een gezichtsluier kun je geeen gezichtsuitdrukking meer zien die meestal wel nodig is.


Het gaat erom dat er mensen zijn die je willen dwingen om je een bepaalde manier te kleden. Dat vind ik geen goede zaak. En ik ben het met je eens dat een gezichtssluier uitdrukkingen verbergt, maar de vrouwen die ze dragen zullen dat waarschijnlijk zelf wel gaan merken.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 05 feb 2003 21:25

Je kunt m.i. moeilijk stellen dat een gezichtsluier per definitie de communicatie bemoeilijkt. Een gezichtssluier bemoeilijkt de communicatie zoals we die in onze cultuur gewend zijn. In culturen waar de gezichtssluier gewoon is, ondervinden de mensen, denk ik, weinig hinder van zo'n ding.

Uiteraard is het legitiem om de manier waarop je in een cultuur gewend bent te communcieren als maatstaf te nemen. Bij zaken als het onderwijs, waarbij we communicatie erg belangrijk vinden, kan ik me voorstellen dat er bepaalde regels opgelegd worden.

Toch heb ik altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel bij dit soort discussies. Ik vind dat we, als westerlingen, wel erg gemakkelijk heen walsen over bezwaren die voor ons niet relevant zijn, maar die voor anderen uiterst principieel zijn. Juist als christenen zouden we wat dat betreft wat inlevingsvermogen moeten hebben. Stel je eens voor dat er ons zaken opgelegd zouden worden die tegen onze principes ingaan.

Mijn schoonzusje werkte met ama's en vertelde onlangs het verhaal van een paar afrikaanse meisjes. Deze ama's krijgen een bepaald bedrag om kleding e.d. van te kopen. Omdat er ook gezwommen wordt wordt van deze meisjes verwacht dat ze van dit geld ook een badpak kopen. Deze meisjes zagen dat echter absoluut niet zitten. Onze badpakken bedekken nl. de bovenbenen niet en dat was voor hen een serieus probleem. Het tonen van je dijen was voor hen wat topless zonnen voor veel refo-meiden zal zijn. Stel je eens voor dat dat verplicht gesteld zou worden...

Als je je realiseert dat veel cultuur- en geloofsuitingen zo oprecht ervaren worden, vind ik het erg goedkoop om daar daar overheen te walsen.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 06 feb 2003 11:06

Klaas schreef:Je kunt m.i. moeilijk stellen dat een gezichtsluier per definitie de communicatie bemoeilijkt. Een gezichtssluier bemoeilijkt de communicatie zoals we die in onze cultuur gewend zijn. In culturen waar de gezichtssluier gewoon is, ondervinden de mensen, denk ik, weinig hinder van zo'n ding.
Groet,
Klaas


En dat is logisch omdat de vrouw geacht wordt de sluier buitenshuis te dragen, juist om communicatie te bemoeilijken. Maar het gaat nu om het funtioneren met burka/chador in de Nederlandse samenleving.

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 06 feb 2003 11:11

Recitativo schreef:
En dat is logisch omdat de vrouw geacht wordt de sluier buitenshuis te dragen, juist om communicatie te bemoeilijken. Maar het gaat nu om het funtioneren met burka/chador in de Nederlandse samenleving.


Is wel leuk alternatief voor de bivakmuts. Berovingen met zo'n ding aan en niemand kan zien wie je bent. dus laten ze die dingen maar binnen aan hebben, kunnen wij zien met wie we te doen hebben.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 06 feb 2003 23:19

In ieder geval is er nu een verbod op gezichtsluiers op vrijwel alle middelbare scholen in Amsterdam.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=106725&c=12

Ook het feit dat islamitische scholen dit doen lijkt mij wel het bewijs dat een gezichtsluier niet wenselijk is voor contacten onderling.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten

cron