De totstandkoming van de canon

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

De totstandkoming van de canon

Berichtdoor elbert » 26 apr 2005 09:16

Omdat we een ander topic aan het vervuilen waren met dit onderwerp, gaan we hier maar verder, voor wie dat wil:

jas schreef:
Collateral schreef:Waarom staan er dingen in de bijbel die elkaar letterlijk tegenspreken?

Dat Paulus zegt dat de schrift van God ingegeven is: welke schrift? De canon bestond toen nog niet eens...

Het is inderdaad allemaal een kwestie van geloven. Maar ik kan net zomin geloven dat ik kan vliegen als dat de bijbel 100% van God afkomstig is. Daar zou je mijns inziens God mee tekort doen.

De boeken van het OT bestonden toen ook al hoor. Er zijn regelmatig verwijzingen vanuit het NT daar naar.
Als je echt geloofde dat je kon vliegen, zou je het ook kunnen.

jas schreef:
Klaas schreef:
De boeken van het OT bestonden toen ook al hoor.

Maar de canon van het OT stond nog niet vast.

Klaas

Ja hoor. Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend.

Klaas schreef:
elbert schreef:Laat ik maar een poging wagen: jas bedoelt hier dat de totstandkoming van de canon een werk van God was. En aangezien al Gods werken van eeuwigheid bekend zijn, stond de canon dus al vast voordat die daadwerkelijk in de tijd gerealiseerd werd. ;)

Hm, dat is allereerst een cirkelredenering en anderzijds rammelt het hermeneutisch gezien nogal. Het zou nl. betekenen dat de oorspronkelijke lezers geen toegang hadden tot de eigenlijke bedoeling van de tekst.

Als je gelooft dat de Bijbel 100% Gods Woord is en dat de totstandkoming ervan ook Gods werk is, dan kom je uiteindelijk terecht op een cirkelredenering. Dat is in dit geval dan ook het enig juiste. Wat overigens niet wegneemt dat je over de historische aspekten van de zaak best na kunt denken.
Voor wat betreft het hermeneutisch rammelen denk ik dat dat wel meevalt. De tekst die jas aanhaalt is een tekst met een zeer brede inhoud (het gaat immers over "al Gods werken") en de oorspronkelijke lezers konden die tekst dan ook altijd actueel op hun situatie betrekken (en dat kan nog steeds).
Laatst gewijzigd door elbert op 26 apr 2005 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2005 09:22

Het gevaar schuilt hem hierin dat je nu uitgaat van iets zonder dat je het kunt verifiëren. Als ik een boek schrijf waarin staat dat dit boek alle waarheid bevat en genoeg mensen geloven dat, heb ik een mooie bestseller geschreven die waarschijnlijk vooral veel onzin bevat.

Nu durf ik te beweren dat Gods Woord geen onzin bevat. Maar we moeten er wel rekening mee houden dat het Woord Gods niet door God geschreven is, maar door mensenhanden, in tegenstelling tot wat de mohammedanen beweren over hun koran. Die zou wel door hun maangod zijn geschreven.

De Bijbel zoals wij die kennen, is niet uit de hemel naar beneden gevallen, maar geschreven door mensen die door de Heilige Geest werden geïnspireerd. Maar als de Heilige Geest iets niet zelf schrijft, wordt het schrijfsel niet volmaakt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2005 09:22

Elbert schreef:Als je gelooft dat de Bijbel 100% Gods Woord is en dat de totstandkoming ervan ook Gods werk is, dan kom je uiteindelijk terecht op een cirkelredenering. Dat is in dit geval dan ook het enig juiste.

Dat kan zo zijn, maar in een discussie is een cirkelredenering geen argument.

Voor wat betreft het hermeneutisch rammelen denk ik dat dat wel meevalt. De tekst die jas aanhaalt is een tekst met een zeer brede inhoud (het gaat immers over "al Gods werken") en de oorspronkelijke lezers konden die tekst dan ook altijd actueel op hun situatie betrekken (en dat kan nog steeds).

Ik doelde op de tekst waarin gesteld wordt dat al de Schrift van God is ingegeven.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2005 09:23

wat je echt nooit moet gaan doen is twijvelen aan de waarheid van de bijbel, en de samenstelling daarvan! Ik heb het zelf gedaan, ik ben vast gelopen. Als je stuken gaat geloven andere niet, en als je de ene belofte wel gelooft en de andere niet sta je los, en kan je nergens op rusten.

-Gods woord is de waarheid
Heilig ze in Uw waarheid; Uw Woord is de waarheid” (Joh. 17 : 17)

-God bewaard zijn woord
“Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat in eeuwigheid” (Jes. 40 :

- Gods woord leeft
“Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vurig lief uit een rein hart; gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God” (1 Petr. 1 : 22 – 23).

- Wij hebben Gods profetische woord
19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.

- God bewaard zijn woord
33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

-God heeft de woorden geschreven in de bijbel door mensen heen
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;

Wij hebben het geinspireerde door God bewaarde Boek!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2005 09:41

Optimatus schreef:Het gevaar schuilt hem hierin dat je nu uitgaat van iets zonder dat je het kunt verifiëren. Als ik een boek schrijf waarin staat dat dit boek alle waarheid bevat en genoeg mensen geloven dat, heb ik een mooie bestseller geschreven die waarschijnlijk vooral veel onzin bevat.

Nu durf ik te beweren dat Gods Woord geen onzin bevat.

Hoe wil je dit verifiëren? Dat zal lastig worden. Mijns inziens is het een geloofszaak.

Optimatus schreef:Maar we moeten er wel rekening mee houden dat het Woord Gods niet door God geschreven is, maar door mensenhanden, in tegenstelling tot wat de mohammedanen beweren over hun koran. Die zou wel door hun maangod zijn geschreven.

De Bijbel zoals wij die kennen, is niet uit de hemel naar beneden gevallen, maar geschreven door mensen die door de Heilige Geest werden geïnspireerd. Maar als de Heilige Geest iets niet zelf schrijft, wordt het schrijfsel niet volmaakt.

De Bijbel is anders dan de koran. Er wordt ook nergens in de Bijbel beweerd dat de Bijbel niet via mensenhanden geschreven zou zijn. De Bijbel is dan ook in die zin een menselijk boek. Maar dat wil niet zeggen dat de Bijbel niet voor 100% Gods Woord zou zijn. De Bijbel zegt nl. zelf van wel:

‘Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wie gij het geleerd hebt; 15 En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. 16 Al de Schrift is van God ingegeven [Gr. theopneustos], en is nuttig tot le-ring, tot weerlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; 17 Opdat de mens Gods vol-maakt zij, tot alle goed werk volmaakt toegerust’.

Ik vond bij het woord theopneustos de volgende verklaring:

‘Van God ingegeven’ (theopneustos)
Dit woord betekent ‘van God geademd’. Het combineert de volgende delen: theo-pneu-stos. Het eerste deel ‘theo-’ betekent ‘God,’ ‘god,’ of ‘goddelijk’. Het tweede deel ‘pneu-’ betekent ‘adem’, ‘Geest’ of ‘geest’. En het achtervoegsel ‘-tos’ maakt van het bijvoeglijke naamwoord een lijdende vorm. In bijna alle combinaties die met ‘theo-’ beginnen is God de actieve Bewerker.

Toen Paulus dit schreef dacht hij waarschijnlijk spontaan aan de tijd dat God de levensadem in Adams neusgaten blies:
Gn 2:7 : ‘En de HEERE God had de mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel’.
Vergelijk verder met het OT :
Ps 33:6 : ‘Door het Woord des HEEREN zijn de hemelen gemaakt, en door de Geest [‘breath’ (adem), KJV] van Zijn mond al hun heer’. (Gods ‘adem’ is de onweerstaanbare uitvloeiing van zijn kracht).
Adam was inderdaad ‘van God geademd’; hij werd op die manier een levende ziel. Zo ook ontstond de Schrift; de mens ontving de werkzaamheid van Gods Geest om Zijn woord op te schrijven. Deze parallelle uitdrukking in 2Tim 3:16 zegt alles over de actieve oorsprong van de Schrift.
Zo verstond Paulus de ‘inspiratie’ van de Schrift. Vergelijk dit met wat in Hebreeën wordt gezegd, namelijk dat de Schrift ‘levend’ is. De parallel met de levenwekkende ‘adem’ Gods is merkwaardig.
Hb 4:12 : ‘Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling van de ziel, en van de geest, en van de samenvoegselen, en van het merg, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten’.

Klaas schreef:
elbert schreef:Als je gelooft dat de Bijbel 100% Gods Woord is en dat de totstandkoming ervan ook Gods werk is, dan kom je uiteindelijk terecht op een cirkelredenering. Dat is in dit geval dan ook het enig juiste.

Dat kan zo zijn, maar in een discussie is een cirkelredenering geen argument.

Nee, maar wel als het een geloofszaak is. Je gelooft het of je gelooft het niet.

Klaas schreef:
elbert schreef:Voor wat betreft het hermeneutisch rammelen denk ik dat dat wel meevalt. De tekst die jas aanhaalt is een tekst met een zeer brede inhoud (het gaat immers over "al Gods werken") en de oorspronkelijke lezers konden die tekst dan ook altijd actueel op hun situatie betrekken (en dat kan nog steeds).

Ik doelde op de tekst waarin gesteld wordt dat al de Schrift van God is ingegeven.

Daar vond ik de volgende verklaring bij, waarbij wordt gesteld dat hierbij ook op Nieuwtestamentische geschriften wordt gewezen:

Het NT was nog niet voltooid en er was dus nog geen NT-canon opgesteld, en daarom denken velen dat Paulus met de uitdrukking ‘al de Schrift’ slechts de OT-geschriften bedoelde. Maar dat blijkt niet te kloppen.

◊ De apostel Paulus beschouwde een uitspraak van het Lukasevangelie als ‘de Schrift’:
1Tm 5:18: ‘Want de Schrift zegt: Een dorsende os zult gij niet muilbanden [Dt 25:4]; en: De arbeider is zijn loon waardig’.
Paulus heeft het in het tweede deel van het vers over een woord van de Heer Jezus, zoals Lukas dat in zijn evange-lie had opgeschreven:
Lk 10:7: ‘En blijft in dat huis, etende en drinkende, hetgeen van hen [voorgezet wordt]; want de arbeider is zijn loon waardig; gaat niet over van [het ene] huis in [het andere] huis’. (Vgl. Mt 10:10 en 1Ko 9:14).

◊ Paulus sprak in Rm 16:26 van ‘profetische geschriften’, waarmee niet de geschriften van de OT-profeten bedoeld zijn, maar wel de NT-profeten (vgl. Ef 2:20; 3:5):
Rm 16:25-26: ‘Hem nu, Die machtig is u te bevestigen, naar mijn Evangelie [d.i. van Paulus; zie verder Rm 2:16; 2Tm 2:8; 2Ko 4:3; 1Th 1:5; 2Th 2:14] en de prediking van Jezus Christus, naar de openbaring der verborgenheid, die van de tijden der eeuwen verzwegen is geweest; Maar nu geopenbaard is, en door de profetische Schriften, naar het bevel van de eeuwige God, tot gehoorzaamheid des geloofs, onder al de heidenen bekend is gemaakt’.

◊ Petrus stelt de brieven van Paulus op één lijn met de ‘andere Schriften’:
2Pt 3:15-16: ‘En acht de lankmoedigheid van onze Heere voor zaligheid; gelijk ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid, die hem gegeven is, u geschreven heeft; Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste [mensen] verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf’.
De reeds bestaande NT-geschriften werden blijkbaar ook bij ‘de Schrift’ gerekend. In 2Tm 3:16 verwijst Paulus naar AL heilige Geschriften, en niet enkel deze van het OT.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2005 09:59

elbert schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de Bijbel niet voor 100% Gods Woord zou zijn. De Bijbel zegt nl. zelf van wel:

Kijk, hier zit mijns inziens een fout in de redeneringswijze. De Bijbel zegt (over zichzelf) iets. Daar begint de fout: als bron A. gebruikt wordt om de waarheid van bron A. te bewijzen. Als je zegt: "De Bijbel is waar want het staat in de Bijbel" maak je een aanname, maar voer je geen bewijs aan. Je neemt aan - je gelooft - dat de Bijbel het zuivere Woord van onze Heer is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 apr 2005 10:06

Optimatus schreef:
elbert schreef:Maar dat wil niet zeggen dat de Bijbel niet voor 100% Gods Woord zou zijn. De Bijbel zegt nl. zelf van wel:

Kijk, hier zit mijns inziens een fout in de redeneringswijze. De Bijbel zegt (over zichzelf) iets. Daar begint de fout: als bron A. gebruikt wordt om de waarheid van bron A. te bewijzen. Als je zegt: "De Bijbel is waar want het staat in de Bijbel" maak je een aanname, maar voer je geen bewijs aan. Je neemt aan - je gelooft - dat de Bijbel het zuivere Woord van onze Heer is.

Je hebt gelijk, het komt op geloof aan. ;)

Maar we zeggen niet voor niets dat de Bijbel zichzelf bewijst. De Bijbel getuigt over zichzelf dat het het zuivere Woord van God is. Dat blijkt uit verschillende dingen (bijv. het uitkomen van profetieen), maar uiteindelijk komt het wel op de vraag aan of we dat geloven of niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2005 10:15

Ergo: het is een kwestie van GELOVEN.

Overigens vind ik het heel jammer dat de deutero-kanonieke boeken niet in de protestantse bijbels te vinden zijn. Is dat echt alleen maar omdat er geen Hebreeuwse grondtekst van te vinden is?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2005 10:27

Elbert schreef:Daar vond ik de volgende verklaring bij, waarbij wordt gesteld dat hierbij ook op Nieuwtestamentische geschriften wordt gewezen:

Lijkt me erg aannemelijk. feit blijft echter dat daarmee geen canon gegeven is. Zoals gezegd is het niet denkbeeldig dat Paulus op meer dan alleen onze OT-boeken duidde en dat er naderhand meer NT boeken zijn bijgekomen lijkt me ook helder ;-)

Nee, maar wel als het een geloofszaak is. Je gelooft het of je gelooft het niet.

Ik heb nog een aantal aardige gedachten over geloof en zekerheid in m'n hoofd rondspoken. Misschien moet ik die eens op papier zetten ;-)

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2005 10:56

Optimatus schreef:Kijk, hier zit mijns inziens een fout in de redeneringswijze. De Bijbel zegt (over zichzelf) iets. Daar begint de fout: als bron A. gebruikt wordt om de waarheid van bron A. te bewijzen. Als je zegt: "De Bijbel is waar want het staat in de Bijbel" maak je een aanname, maar voer je geen bewijs aan. Je neemt aan - je gelooft - dat de Bijbel het zuivere Woord van onze Heer is.

het bewijs is dat de levende God, heeft beloofd dat Hij Zijn Woord zal bewaren.. Als wij nu Zijn Woord niet meer hadden gehad, had Hij het niet bewaard.

het is toch enorm bijzonder in heel de wereld de bijbel in zijn canoniece vorm gebruikt wordt (enkele uitzondiringen nagelaten). Voor mij is dat een bewijs dat de levende God zijn belofte (dat Hij zijn woord zal bewaren) waar heeft gemaakt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2005 11:05

hijwel schreef:
Optimatus schreef:Kijk, hier zit mijns inziens een fout in de redeneringswijze. De Bijbel zegt (over zichzelf) iets. Daar begint de fout: als bron A. gebruikt wordt om de waarheid van bron A. te bewijzen. Als je zegt: "De Bijbel is waar want het staat in de Bijbel" maak je een aanname, maar voer je geen bewijs aan. Je neemt aan - je gelooft - dat de Bijbel het zuivere Woord van onze Heer is.

het bewijs is dat de levende God, heeft beloofd dat Hij Zijn Woord zal bewaren.. Als wij nu Zijn Woord niet meer hadden gehad, had Hij het niet bewaard.

En waar kan ik vinden dat Hij dat beloofd heeft?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2005 11:30

Optimatus schreef:
hijwel schreef:

En waar kan ik vinden dat Hij dat beloofd heeft?

of zie je dit anders?
“Het gras verdort, de bloem valt af, maar het Woord van onze God bestaat in eeuwigheid” (Jes. 40 : 8 )

“Hebbende dan uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door de Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vurig lief uit een rein hart; gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God” (1 Petr. 1 : 22 – 23).

33 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2005 11:41

Maar dan moet ik herhalen wat ik net ook al zei: als ik iets opschrijf en daarbij schrijf dat het waar is, is het nog niet per definitie waar. Het is geen bewijs, het is geloof.

Geloof moet je niet gaan proberen te bewijzen, want dan kom je er niet uit.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 26 apr 2005 12:00

Optimatus schreef:Maar dan moet ik herhalen wat ik net ook al zei: als ik iets opschrijf en daarbij schrijf dat het waar is, is het nog niet per definitie waar. Het is geen bewijs, het is geloof.

Natuurlijk heeft het uiteindelijk met geloof te maken, maar dat heeft bijna alles op Refoweb. Maar ik denk dat het vooral ook met gezag te maken heeft. Als ik zeg dat iets waar is, zal je dat vast niet voetstoots overtuigen, maar als de apostel Petrus (vervuld met de Heilige geest) zegt dat iets waar is, kun je dat niet zo maar naast je neer leggen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2005 12:33

Optimatus schreef:Maar dan moet ik herhalen wat ik net ook al zei: als ik iets opschrijf en daarbij schrijf dat het waar is, is het nog niet per definitie waar. Het is geen bewijs, het is geloof.

Op basis van wie God is, en hoe ik God ervaar mag ik zeker weten dat Hij de bijbel in de huidige vorm bewaard heeft voor mij. Ik heb daar geen wetenschapelijke bewijzen voor, maar mijn bewijs ligt in de Schepper van hemel en aarde die het belooft heeft.

iets wat je gelooft zal je nooit kunnen bewijzen, maar je kan wel mensen uitdagen om contact te zoeken met het Levende Bewijs in de hemel!

Terug naar “Archief”