gave_meid schreef:hoe gaan jullie om met mensen die niet geloven bijvoorbeeld:
je hebt een goede vriend/vriendin en je komt erachter dat die niet gelooft en ook nog eens alle christenen belachelijk maakt hoe ga je daar mee om? ga je er met hem/haar over praten, maak je juist de mensen die niet geloven belachelijk? of wat anders?
Vind ik ook altijd heel moeilijk - want vaak is er geen sfeer om met respect te praten en dus ook niet dat je er zelf anders over denkt. Bij sommige kennissen kan ik het maken om zelf "boos" te worden en te bijv. zeggen: "Je kunt dat wel zeggen, maar waarom vraag je niet eerst wat hun redenen zijn?" of "Ook al ben je het niet met ze eens, waarom maak je ze belachelijk? Als jij iets stoms zou vinden, zou ik jouw toch ook niet belachelijk maken?"
gave_meid schreef:Ik heb het wel eens gehad dat ik opeens heel aand8ig naar de dominee kon luisteren en toen zag ik ineens een geel licht om de dominee heen, zou dat komen doordat ik in het licht gekeken heb en dan vlekken voor mijn ogen kreeg of heeft God dat licht om hem heen "gedaan" of krijg ik nou gewoon waanideeen van de duivel?
Kan van God zijn, want Hij spreekt ook vandaag nog door dromen en gezichten, maar als je er verder niets mee kunt, laat het dan voor wat het is. Trouwens, vraag het gewoon aan de Heer Jezus zelf als je je stille tijd hebt of aan het bidden bent of zo. Als God er iets mee wil zeggen, dan merk je dat wel.
gave_meid schreef:ik heb weleens dan vind ik een preek enorm "saai" dan kan ik mijn aand8 er gewoon niet bijhouden, mag je zo'n preek eigenlijk wel saai noemen?
Tja, de dominee kan een perfecte preek hebben, maar die perfecte preek wel saai brengen. Heeeeel jammer. Of hij brengt gewoon niet het voedsel dat jij op dat moment nodig hebt. Kijk de kerk is groot en er zijn hele grote verschillen in geestelijke volwassenheid en geestelijke kennis. En dan nog is ieders karakter verschillend met hele verschillende beroepen en sociale achtergronden. Dus wat voor de een saai is, dat kan voor de ander een boodschap van God zelf lijken. Vind je het wel eens saai? Best te begrijpen.
Je vindt het erg moeilijke punten, en dat kan komen doordat je denkt dat van jouw een bepaalt patroon van mening en gedrag wordt verwacht. Zo van: dit moet je goed vinden en dat fout. Dit is echt en dat is onzin. Maar je kunt niet geloven omdat een ander het zegt. Alleen wat God zegt is op gezag aan te nemen. Vorm je eigen mening. En sommige dingen zijn gewoon moeilijk. Daar heeft bijvoorbeeld de dominee wel een antwoord op, maar bijvoorbeeld ik weet niet of dat inderdaad waar is. Zover ben ik dan gewoon nog niet.