Te jong voor belijdenis doen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 18:34

hallo allemaal,

Ik zit al een poosje met de vraag. Ik ben een meid van 17 jaar en wil volgend jaar belijdenis gaan doen in de kerk. Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven. Ik zei dat op de laatste avond van cathechisatie dat ik volgend jaar belijdenis wou gaan doen. Hun reactie was dan al. Ik zei ja. En verder werd er niet op in gegaan. maar ik zit dus met de vraag, volgend jaar ben ik 18 met belijdenis doen ben ik te jong??? Of is er geen echte leeftijd voor.

Groetjes Evelien
Uw woord is een lamp voor mijn voet, en een licht voor mijn pad." Psalm 119:105

Rene Z

Re: Te jong voor belijdenis doen.

Berichtdoor Rene Z » 24 apr 2005 18:57

Hoe kom je erbij dat je nu zonder God leeft?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 24 apr 2005 19:04

Moeilijke vraag omdat je niet echt aangeeft in je vraag (en ik ken je verder ook niet...) hoe je in het (geloofs)leven staat. De laatste jaren zie je namelijk steeds meer de trend om op wat oudere leeftijd belijdenis te doen: daarmee willen mensen zeggen dat het een heel bewuste keuze in hun leven is, waar ze goed over na hebben gedacht, en dat het niet alleen maar louter vorm is (als afsluiting van catechese of omdat je getrouwd bent...).
Wanneer jij echter, ook al ben je misschien wat aan de jonge kant, denkt dat je oprecht JA kan en wil antwoorden op de vragen die je gesteld worden, dan is er volgens mij geen enkele reden om niet belijdenis te doen.

Enne... een leven met of zonder God hangt niet af van jouw belijdenis-doen! God heeft beloofd bij de doop je God te willen zijn en bij je te zijn!

En nog een tip: je kan bijvoorbeeld ook 2 jaar belijdeniscatechisatie volgen, of nog weer wat anders: dat je na je belijdenis gewoon nog een jaar catechese blijft volgen. Gezien je leeftijd kan dat helemaal geen kwaad. Ik heb zelf ervaren dat je juist in het jaar nadat je belijdenis doet, weer terug valt, omdat je die wekelijkse opbouwende avonden van de belijdeniscatechese moet missen.

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 19:15

Rene Z schreef:Hoe kom je erbij dat je nu zonder God leeft?

Ik weet dat ik niet zonder hem leef, ik bedoel er mee te zeggen dat ik God op de eerste plek van mijn leven wil zetten.

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 19:21

hamlap schreef:Moeilijke vraag omdat je niet echt aangeeft in je vraag (en ik ken je verder ook niet...) hoe je in het (geloofs)leven staat. De laatste jaren zie je namelijk steeds meer de trend om op wat oudere leeftijd belijdenis te doen: daarmee willen mensen zeggen dat het een heel bewuste keuze in hun leven is, waar ze goed over na hebben gedacht, en dat het niet alleen maar louter vorm is (als afsluiting van catechese of omdat je getrouwd bent...).
Wanneer jij echter, ook al ben je misschien wat aan de jonge kant, denkt dat je oprecht JA kan en wil antwoorden op de vragen die je gesteld worden, dan is er volgens mij geen enkele reden om niet belijdenis te doen.

Enne... een leven met of zonder God hangt niet af van jouw belijdenis-doen! God heeft beloofd bij de doop je God te willen zijn en bij je te zijn!

En nog een tip: je kan bijvoorbeeld ook 2 jaar belijdeniscatechisatie volgen, of nog weer wat anders: dat je na je belijdenis gewoon nog een jaar catechese blijft volgen. Gezien je leeftijd kan dat helemaal geen kwaad. Ik heb zelf ervaren dat je juist in het jaar nadat je belijdenis doet, weer terug valt, omdat je die wekelijkse opbouwende avonden van de belijdeniscatechese moet missen.

Twee jaar belijdeniscatechisatie gaat een beetje moeilijk, omdat er elke jaren grote groepen belijdenis doen. we hebben nu 4 keer onze dominee gehad met belijdenis doen. eerste keer waren er 6, tweede keer waren er 20, vorig jaar waren er 12 en dit jaar waren er 13. en volgend jaar zijn er al naast mij 5 waarvan ik het weet die het gaat doen. En we hebben dan om de 14 dagen dat we bij elkaar komen.

ik zal kort wat vertellen over mijn (geloofs)leven. Afgelopen september ben ik op kamp geweest, ik ging mee omdat ik in de commissie zat. maar ik was blij dat ik mee was gegaan. Want er werd samen gelachen, gehuild gepraat, gezongen, gegeten enz. ER werd gehuild omdat er in mijn gemeente een jaar eerder een jongen van 16 plotseling was overleden. En daar hebben we veel over gehad. En ook op JV en youth alpha ben ik gegroeit in het geloof. Ik had altijd iets van geloof zegt me niks. Maar ik weet dat ik niet meer zelf mijn weg wil gaan, maar dat God op de eerste plek komt van mijn leven.

André

Berichtdoor André » 24 apr 2005 19:34

evelien87 schreef:Ik ben een meid van 17 jaar en wil volgend jaar belijdenis gaan doen in de kerk. Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven.
Lijkt mij voldoende argumentatie Evelien, vraag anders eens aan de mensen die zeiden "nu al" waarom ze dat zeiden, ik hoop niet dat ze als antwoord geven omdat je nog maar 17 bent. :shock:

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 19:38

Hallo Andre.

Ik verwacht eigenlijk dat antwoord wel dat ik nog maar 17 ben. maar 1 jongen die zei van eerst nu al, maar die zei daarna misschien zeg ik straks ook wel ik doe belijdenis. Maar verder spreek ik die jongens niet echt meer.

Groetjes Evelien.

André

Berichtdoor André » 24 apr 2005 19:44

evelien87 schreef:Hallo Andre.

Ik verwacht eigenlijk dat antwoord wel dat ik nog maar 17 ben. maar 1 jongen die zei van eerst nu al, maar die zei daarna misschien zeg ik straks ook wel ik doe belijdenis. Maar verder spreek ik die jongens niet echt meer.

Groetjes Evelien.
In wel kerkgenootschap ga je je geloofbelijden?
(ben maar zo vrij het te vragen)

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 24 apr 2005 19:55

Evelien schreef:Ik weet dat ik niet zonder hem leef, ik bedoel er mee te zeggen dat ik God op de eerste plek van mijn leven wil zetten.

God op de eerste plek ik leven willen zetten, is hetzelfde als je bekeren. De gedachte achter belijdenis is dat je belijd dat IN God gelooft en dat je dus (als je als kind gedoopt ben), dat wat met doop is gezegd wil onderschrijven.

Niemand is te jong om zich te bekeren. En zeker niet om te belijden "Jezus is mijn Heer en Meester", want dat wordt geacht de basis te zijn van het Christelijk belijden. En ik begrijp dat dat jouw drijfveer is. Ik neem toch aan dat je je zonden hebt beleden en Jezus als je verlosser en Heer(e) hebt aangenomen? Als dit niet een voldoende reden is om belijdenis te doen, wat dan wel?

Mensen die roepen dat je te jong ben, doen me denken aan deze tekst:
Mattheus 23 schreef:13 Maar wee u, gij Schriftgeleerden en Farizeën, gij geveinsden! want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat, noch degenen, die ingaan zouden, laat ingaan.
Iemand die voor de gemeente wil zeggen dat zij God voortaan op nr1 zet, moet alle ruimte worden gegeven.

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 20:07

André schreef:In wel kerkgenootschap ga je je geloofbelijden?

Christelijk gereformeerde kerk

Ik weet dat ik elke dag zonde doe, en ik mag dan bidden tot God of hij het me wil vergeven. En danken voor de mooie dingen van elke dag, ook al zijn er soms meer minder leuke dingen dan leuk dingen.

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 24 apr 2005 20:15

Ik was zelf ook 18 toen ik belijdenis heb gedaan. Als ik erop terugkijk was het echt niet te vroeg. Ik was een jaar eerder bekeerd en vond belijdenis doen een logisch vervolg.

Johanna

André

Berichtdoor André » 24 apr 2005 20:27

evelien87 schreef:
André schreef:In wel kerkgenootschap ga je je geloofbelijden?

Christelijk gereformeerde kerk

Ik weet dat ik elke dag zonde doe, en ik mag dan bidden tot God of hij het me wil vergeven. En danken voor de mooie dingen van elke dag, ook al zijn er soms meer minder leuke dingen dan leuk dingen.
Ah dat vind ik te volgen de cgk wsl omdat het niet/nauwelijks verschilt in leer van de gkv, waar ik lid van ben.
Ik neem dan wel als voorbeeld de cgk bij mij in de stad, misschien zijn er "soorten" cgk.
Als je belijdenis doet bij jullie, dan hoef je niet een stuk van de kerkleer te beamen?

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 20:36

André schreef:Als je belijdenis doet bij jullie, dan hoef je niet een stuk van de kerkleer te beamen?

Ik snap dit niet Andre wat bedoel je met de kerkleer en beamen. Er wordt wel een formulier voorgelezen waar je ja op moet zeggen. Maar verder niet volgens mij.

En Johanna, ik ben ook 18 als ik belijdenis ga doen, Ik word in augustus 18 dus als ik belijdenis doe ben ik bijna 19. En ik ben dus in september afgelopen jaar achter gekomen dat ik niet meer zonder hem wil leven.

André

Berichtdoor André » 24 apr 2005 20:42

Nou ik had wel eens hier op het forum gelezen dat je in sommige reformatorisch kerken niet alleen je geloof belijd maar ook een stukje kerkleer, zegmaar iets dat dan alleen voor die kerk geldt.
Verder zou ik het als ik jou was wel belangrijk vinden wat er in het belijdenisformulier aan je gevraagd wordt zo al. :wink:

evelien87
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor evelien87 » 24 apr 2005 20:51

Ja zal ik doen. Ik heb de liturgie van vanmiddag nog in me tasje zitten. Ik weet dat over avondmaal er in staat dat je mee wil doen en gedenken dat Jezus mijn zonder op zich heeft genomen.

maar ik ga niet naar een reformatorische kerk, dacht ik??

Terug naar “Archief”