Beeldvorming psychiatrie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Beeldvorming psychiatrie

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 11:59

Op het forum lees ik regelmatig verhalen van mensen die zichzelf depressief zeggen te voelen of suicidale gedachten hebben.
Af en toe roept dat wel vragen bij mij op, omdat ik dan het idee krijg dat ik er nogal makkelijk gezegd wordt dat men depressief is, en ik ernaar neig om te denken dat er een soort van aandachtstekort is.
Nogmaals, dit is mijn idee, corrigeer me als ik het fout zie.

Mijn vragen hierbij: wanneer ben je volgens jullie echt depressief? Vind je dit forum een juiste plek om je problemen te vertellen?
Engaged @ 07-01-2005

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 apr 2005 12:13

dat is voor ieder persoonlijk weer anders!!!

bij mij is die diagnose wel gesteld (depressie) door de hulpverlening!!!

en het kan heel opluchtend werken als je je verhaal kan doen wat je dwars zit.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 12:18

bij mij is die diagnose wel gesteld (depressie) door de hulpverlening!!!

Dat is vervelend. Ik denk wel dat er veel mensen zijn hier bij wie dat niet zo gesteld is.
Engaged @ 07-01-2005

André

Re: Beeldvorming psychiatrie

Berichtdoor André » 22 apr 2005 12:37

M@rije schreef:en ik ernaar neig om te denken dat er een soort van aandachtstekort is.
Dat zou kunnen, het kan ook b.v. een "verstopte" vraag om hulpverlening zijn, maar ook een vraag om meer "levensvreugde". Mijn eigen bevindingen zijn dat er ergens een grens is bereikt in je incasseringsvermogen waardoor je niet meer zo de zonnige kant van het leven (kunt) ziet.

Als ik "onzin" verkondig hoor ik het wel. 8)

Je noemt het topic: "Beeldvorming psychiatrie" is het misschien niet meer psychologie?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 12:55

Mijn eigen bevindingen zijn dat er ergens een grens is bereikt in je incasseringsvermogen waardoor je niet meer zo de zonnige kant van het leven (kunt) ziet.

Dit is dus niet een depressie. Ik heb het idee dat veel mensen die zich down voelen meteen zeggen dat ze depressief zijn (hierbij bedoel ik uiteraard niet de mensen waarbij de diagnose gewoon gesteld is)
Depressies kunnen vallen onder zowel psychologie als psychiatrie. Het verschil is enkel dat een psychiater wel medicatie mag voorschrijven en een psycholoog niet. De minder erge depressies zullen dan vaak via de psycholoog worden ''opgelost'', de ernstige (terugkerende)/verergerende) depressies zullen via de psychiater gaan of evt. via een opname.

Even omschrijving:

Wat is een depressie eigenlijk?
Depressie is een ziekte waarbij de twee belangrijkste kenmerken zijn:

een sombere depressieve stemming, leegheid;
het verlies van interesse en plezier, niet meer blij kunnen zijn.
Om van een depressie te kunnen spreken dienen daarnaast meerdere van de volgende zeven klachten of symptomen aanwezig te zijn. Tevens moeten deze klachten een verstoring van het dagelijks functioneren met zich meebrengen:

een gevoel van waardeloosheid of schuldgevoelens;
slaapstoornissen;
verminderde of grotere eetlust of duidelijke gewichtsverandering;
weinig energie of vermoeidheid;
concentratieproblemen of besluiteloosheid;
traagheid of juist aanhoudende lichamelijke onrust;
terugkerende gedachten over de dood of zelfdoding
Als u behalve een van de twee belangrijkste kenmerken meerdere van deze symptomen bij uzelf of een ander herkent, kan het zijn dat er sprake is van een depressie. Deze kenmerken moeten dan echter wel gedurende minimaal twee weken het grootste deel van de dag aanwezig te zijn. Is dit het geval, dan is het aan te raden naar de huisarts te gaan.
Ook de zelftest kan gebruikt worden om te kijken of u wellicht aan een depressie lijdt.

Soms gaat een depressie gepaard met klachten als lusteloosheid, paniek- of angstgevoelens, prikkelbaarheid of snel geïrriteerd zijn, vergeetachtigheid, verminderde seksuele gevoelens, veel of juist niet kunnen huilen, gevoelens van hopeloos- en hulpeloosheid, lichamelijke klachten waarvoor geen oorzaak gevonden wordt, het leven zonder zin of doel vinden of verwaarlozing van zichzelf, het huis of sociale contacten.
Engaged @ 07-01-2005

André

Berichtdoor André » 22 apr 2005 13:22

En toch is dit een TE algemene omschrijving, je kunt namelijk (in mijn geval) 7 weken op de PAAZ "logeren" voldoen aan al jou criteria, incl. angst en paniek dingessen en toch niet het "stempel" depressief krijgen.
Ingewikkeld heh? :wink:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 13:25

Nee, nou dit is zeg maar de officiele omschrijving uit de DMS VI als je dat wat zegt. Hierin staan psychiatrische aandoeningen en hun kenmerken. Je moet gewoon aan een aantal dingen voldoen om een label ''opgeplakt te krijgen''. Er moet toch ergens een grens gelegd worden?

Wel rot, dat je 7 weken op de PAAZ moest zijn. Ik werk zelf ook op een PAAZ-afdeling. Lijkt me geen pretje voor je.
Maar vind je het belangrijk dan, dat je de diagnose depressie echt krijgt?
Engaged @ 07-01-2005

André

Berichtdoor André » 22 apr 2005 14:03

M@rije schreef:Nee, nou dit is zeg maar de officiele omschrijving uit de DMS VI als je dat wat zegt. Hierin staan psychiatrische aandoeningen en hun kenmerken. Je moet gewoon aan een aantal dingen voldoen om een label ''opgeplakt te krijgen''. Er moet toch ergens een grens gelegd worden?

Wel rot, dat je 7 weken op de PAAZ moest zijn. Ik werk zelf ook op een PAAZ-afdeling. Lijkt me geen pretje voor je.
Maar vind je het belangrijk dan, dat je de diagnose depressie echt krijgt?
Nee, want daar ben ik niet bij gebaat, het gaat mij erom hoe ga ik met dingen om en hoe houdt ik het "leefbaar" en dat lukt gelukkig redelijk, loop wel tegen beperkingen op maar sommige kun je wel willen veranderen, maar dat kan niet met alles. :P
Maar gelukkig heb je vindingrijke psychiaters. 8)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 apr 2005 18:56

Maar gelukkig heb je vindingrijke psychiaters

:mrgreen:
Engaged @ 07-01-2005

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 23 apr 2005 08:12

...het blijft lastig... je kunt angst- en paniekstoornis hebben zonder depressief te zijn. Wel kan het ontstaan zijn in een depressieve periode en je hebt in 't algemeen psychisch minder draagkracht.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Beeldvorming psychiatrie

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 apr 2005 09:43

M@rije schreef:Op het forum lees ik regelmatig verhalen van mensen die zichzelf depressief zeggen te voelen of suicidale gedachten hebben.
Af en toe roept dat wel vragen bij mij op, omdat ik dan het idee krijg dat ik er nogal makkelijk gezegd wordt dat men depressief is, en ik ernaar neig om te denken dat er een soort van aandachtstekort is.
Nogmaals, dit is mijn idee, corrigeer me als ik het fout zie.

Mijn vragen hierbij: wanneer ben je volgens jullie echt depressief? Vind je dit forum een juiste plek om je problemen te vertellen?

ik schrik hier best heel erg van. Als je met problemen zit, is het niets anders dan het delen met lotgenoten die je eindelijk eens begrijpen. Niet dat ik zelf tot over de oren in de problemen zit, maar het is gewoon lekker te lezen dat je niet de enige ben die last heeft van zulk soort dingen. Als je het van je afschrijft lucht het vaak op en je kan met tips van een ander verder. Het is nog makkelijker om het te doen omdat het allemaal een beetje anoniemn is. Je blijft hetzelfde voor iedereen die je in real kent....

André

Berichtdoor André » 23 apr 2005 10:25

tanteoranje schreef:...het blijft lastig... je kunt angst- en paniekstoornis hebben zonder depressief te zijn. Wel kan het ontstaan zijn in een depressieve periode en je hebt in 't algemeen psychisch minder draagkracht.
Het kan b.v ook versterkt worden door het wisselen van medicatie, om maar eens wat te noemen, waardoor je je b.v duizelig gaat voelen. Lees: onzeker en anstig.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 23 apr 2005 11:06

M@rije schreef:Dat is vervelend. Ik denk wel dat er veel mensen zijn hier bij wie dat niet zo gesteld is.

Dit klinkt echt zo fout, evenals je openingspost.
Als iemand zegt dat hij/zij zich depressief voelt,
wie ben jij om daar aan te gaan twijfelen.

En alleen wanneer het is vastgesteld door een psych,
is het een echte depressie?
Wat een onzin.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 apr 2005 11:19

AikonGirl schreef:
M@rije schreef:Dat is vervelend. Ik denk wel dat er veel mensen zijn hier bij wie dat niet zo gesteld is.

Dit klinkt echt zo fout, evenals je openingspost.
Als iemand zegt dat hij/zij zich depressief voelt,
wie ben jij om daar aan te gaan twijfelen.

En alleen wanneer het is vastgesteld door een psych,
is het een echte depressie?
Wat een onzin.

Ik denk dat we het hier meer over een definitie kwestie hebben. M@rije hanteert een bepaalde definitie, en heeft de indruk dat op het forum hier een heel aantal mensen niet aan voldoen.

AikonGirl hanteert een andere, namelijk iedereen die zich zo voelt, mag het woord gebruiken.

Het tweede lijkt me niet verkeerd, maar het is wel handig als de medicijnmannen een iets meer objectievere (proberen te) hanteren. :!:

Ik vind trouwens wel dat het woord 'depressie' wat aan inflatie gaat lijden, op het moment dat iedereen die zich 'rot' voelt het woord voor zichzelf gebruikt. :roll:

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 23 apr 2005 11:32

Ik wil alleen aangeven dat het nergens op slaat,
dat iemand gaat twijfelen of iemand wel echt depressief is of niet.
Je weet niets van die persoon af immers.
Wie weet is iemand al heel lang onder behandeling.

Of misschien voelt iemand zich al jaren zo diep ongelukkig,
en heeft nooit gedurfd naar een psych. te stappen.
Volgens mij kan je dan echt wel van jezelf zeggen dat je depressief bent.
Zonder dat je die stempel van een psych hebt opgedrukt gekregen.

Dus ik zeg helemaal niet, dat als je je een tijdje rot voelt,
dat het dan goed is om jezelf als depressief te zien.
Weet niet waar je dat mij hebt zien zeggen.

Terug naar “Archief”