Uit de kerk gezet worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Uit de kerk gezet worden

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2005 18:21

Ik ken iemand die compleet door de kerk de rug is toegekeerd, nadat ontdekt was dat hij een nogal losbandig leven leidde achter de schermen.
Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk fout om als kerk je dan iemand de rug toe te keren, maar ik weet er ook eigenlijk te weinig vanaf.
Hoe is dat bij jullie in de kerk geregeld?
Hoe denken jullie hierover?
Engaged @ 07-01-2005

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 18:29

Tja, in zekere zin keert zo iemand zelf als eerste de kerk de rug toe door niet te handelen naar de principes van de gemeenschap waartoe hij behoort.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 apr 2005 18:37

voordat je uit de kerk gezet word, is er al heel wat aan vooraf gegaan.
De tcht enzo... daar zijn 3 trappen in dacht ik. (censuur).
En die trappen volgen elkaar niet snel op.
Ik kan me van twee keer herinneren dat er afgekondigd werd dat er een broeder/zuster onder de eerste trap van de tucht was geplaats (hoe moet ik dat netjes omschrijven). Dit is al jaaaaaaaaren terug.... de tweede trap is niet gekomen....
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2005 18:42

Tja, in zekere zin keert zo iemand zelf als eerste de kerk de rug toe door niet te handelen naar de principes van de gemeenschap waartoe hij behoort

Maar Jezus gaf ons toch het voorbeeld door te laten zien dat juist deze mensen wel door ons gezien moeten worden? Ik denk dan aan de hoeren en tollenaars zeg maar, het klassieke voorbeeld.

Ik walg eigenlijk van dat openbare afgekondig dat iemand tucht heeft ofzo. Echt vaag.
Engaged @ 07-01-2005

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 19 apr 2005 19:15

Jezus liet zich in met tollenaren en zondaren. Gelukkig (dit is niet vroom maar zo beleef ik het). Ik geloof ook dat wij meer met dat soort volk te maken zouden moeten hebben. Gevangenissen bezoeken (dat niet aan een of andere pastor openlaten) prostituees, zwervers en belangstelling tonen, geestelijke belangstelling in schorriemorrie.
Neemt niet weg dat hun gedrag echter verwerpelijk is. Zacheüs die ook tollenaar was, gaf alles wat hij gestolen had 4maal terug. De Heilige Geest veranderd mensen. Als mensen zich daarvoor afsluiten door in open of verborgen zonden structureel te blijven liggen, neeh koesteren. Dan sluiten zij zichzelf idd. af. De vermaning (lees tucht) moet wel altijd in buitengewoon vergaande liefde gebracht worden. Ik geloof dat als je God ook liefhebt dat je het liefst niemand in de tucht zegt en dat iemand dat ook proeft.

Bij een openbare afkondiging wordt toch de naam nog niet genoemd. Daarbij gaat het er niet om of ik ergens om walf maar hoe God het bedoeld heeft. Of dat openbare ook Gods bedoeling is weet ik niet maar dat is een andere vraag volgens mij.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 apr 2005 19:16

Het uit het verband gerukte voorbeeld, maar goed :P

In de Bijbel staat wat over drie of vier getuigen, daarbij, de kerk heeft hem de rug toegekeerd, dat is denk ik niet waar, zolang hij in zonde blijft leven zal hij niet weer opgenomen worden inderdaad, maar betert hij zijn leven dan wordt hij (zou moeten) weer opgenomen in de gemeente...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2005 19:45

M@rije schreef:
Tja, in zekere zin keert zo iemand zelf als eerste de kerk de rug toe door niet te handelen naar de principes van de gemeenschap waartoe hij behoort

Maar Jezus gaf ons toch het voorbeeld door te laten zien dat juist deze mensen wel door ons gezien moeten worden? Ik denk dan aan de hoeren en tollenaars zeg maar, het klassieke voorbeeld.

Ik walg eigenlijk van dat openbare afgekondig dat iemand tucht heeft ofzo. Echt vaag.

Absoluut, die mensen moeten zeker gezien worden, geholpen worden, niet met de nek aangekeken worden, etc. Maar op het moment dat je ervoor gekozen hebt lid te worden van een bepaalde gemeenschap accepteer je toch ook wel de normen en waarden daarvan. (Die hoeren en tollenaren bleven niet hoereren en frauderen toen ze discipel werden) En op het moment dat jij die openlijk verwerpt kun je je toch afvragen of het nog zin heeft om lid te blijven.

Maar misschien is het idd wel niet goed om iemand weg te tuchtigen..

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 19 apr 2005 20:01

De tucht is er om mensen liefdevol, maar ook eerlijk te behandelen. Maar ook aan de tucht komt een einde op een gegeven moment. En dan geldt wel de opdracht om zo iemand uit de gemeente te bannen opdat hij of zij anderen niet meeneemt in afval/afdwaling. Dat betekend nog niet dat die persoon uit de gebeden is verbannen. Dat zou wel verkeerd zijn.
Maar zowel in het OT en NT wordt aangegeven om personen die een goddeloos leven leiden en diegenen die een dwaalleer verkondigen uit de gemeente te bannen.

pugna
Mineur
Mineur

Re: Uit de kerk gezet worden

Berichtdoor pugna » 19 apr 2005 20:09

M@rije schreef:Ik ken iemand die compleet door de kerk de rug is toegekeerd, nadat ontdekt was dat hij een nogal losbandig leven leidde achter de schermen.
Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk fout om als kerk je dan iemand de rug toe te keren, maar ik weet er ook eigenlijk te weinig vanaf.

Het is niet alleen niet fout, het is zelfs een bijbelse opdracht. :!:

Mattheus, hoofdstuk: 18
15 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij [u] niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in de mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

In onze kerk (CGK) staan de drie trappen ook in het boekje. Maar ik heb het nooit meegemaakt dat ze ook daadwekelijk gebruikt werden.

'k weet niet of ik daar wel of niet blij om moet zijn. :?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Uit de kerk gezet worden

Berichtdoor ezri » 19 apr 2005 20:33

M@rije schreef:Ik ken iemand die compleet door de kerk de rug is toegekeerd, nadat ontdekt was dat hij een nogal losbandig leven leidde achter de schermen.

Ik vind het heel erg fout! Een kerk(enraad) heeft niet het recht mensen aan de kant te zetten. Behalve als mensen bewust en na herhaalde waarschuwing Gods eer op het spel zetten en in hun zonden blijven leven.

En een variant op jouw verhaal:
Een gescheiden vrouw met 8 kinderen komt in een nieuwe woonplaats en meldt zich bij een Gereformeerde Gemeente met de vraag of ze met haar gezin lid kan worden in de kerk. Ze zijn in hun vorige woonplaats kerkelijk meelevend geweest. De kinderen zijn niet gedoopt. De kerkenraad wijst het voorstel af. ZE KUNNEN GEEN LID WORDEN. Ze zien het niet zitten!

Dit vind ik echt grof. Maar tis echt gebeurd, een paar jaar geleden.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 apr 2005 20:47

Als je losbandig leeft, en de kerk keert de rug toe, dan is dat niet zomaar en niet opeens... dat van die gescheiden vrouw, dat is schandalig... tenzij het haar schuld was en ze hoereerde met vele mannen en geen schuldbeleidenis wil doen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 19 apr 2005 22:30

De tucht is er om mensen liefdevol, maar ook eerlijk te behandelen.

Ik zou daaraan toe willen voegen dat de tucht altijd bedoelt moet zijn om mensen weer terug te winnen. In die zin dient de tucht ook altijd gepaard te gaan met betrokkenheid. Ik ken de bedoelde situatie natuurlijk niet en ik weet niet of 'met de nek aankijken' de situatie juist weergeeft, maar met de nek aankijken lijkt me niet in overeenstemming met het wezen van de tucht.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 apr 2005 22:39

Tsja, ik denk ook dat het scheelt of je belijdenis gedaan hebt. Dan kies je ervoor en zegt ja op de vraag of je je aan de regels van de kerk wilt 'houden ' en je stemt in met de tucht.....

Als zij wil denk ik dat ze terug mag komen, tenminste bij de Heere Jezus wel......

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2005 00:33

Mapleleaf schreef:De tucht is er om mensen liefdevol, maar ook eerlijk te behandelen. Maar ook aan de tucht komt een einde op een gegeven moment. En dan geldt wel de opdracht om zo iemand uit de gemeente te bannen opdat hij of zij anderen niet meeneemt in afval/afdwaling. Dat betekend nog niet dat die persoon uit de gebeden is verbannen. Dat zou wel verkeerd zijn.
Maar zowel in het OT en NT wordt aangegeven om personen die een goddeloos leven leiden en diegenen die een dwaalleer verkondigen uit de gemeente te bannen.

Klopt.

Maar iemand uit de gemeente bannen is wel wat anders dan de rug toekeren. Ik denk dat je zo iemand uit de gemeente mag zetten... Wat wil zeggen: Je geeft aan dat die persoon geen lid is van de gemeente en dus van het lichaam van Christus. Maar zo iemand moet altijd nog welkom zijn in de kerkdiensten. En je moet als kerk dan niet zo iemand verder negeren... maar juist blijven opzoeken en terechtwijzen, in alles liefdevol blijven. Zo is de tucht bedoeld. Om mensen weer terug bij God te brengen. Daar mag dan zeker ook moeite voor worden gedaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 apr 2005 08:28

mw schreef:voordat je uit de kerk gezet word, is er al heel wat aan vooraf gegaan.
De tcht enzo... daar zijn 3 trappen in dacht ik. (censuur).
En die trappen volgen elkaar niet snel op.
Ik kan me van twee keer herinneren dat er afgekondigd werd dat er een broeder/zuster onder de eerste trap van de tucht was geplaats (hoe moet ik dat netjes omschrijven). Dit is al jaaaaaaaaren terug.... de tweede trap is niet gekomen....

dan is deze persoon vast 'tot inkeer gekomen' want het duurt echt geen jaaaaaaren...

Terug naar “Archief”