het wonder van de spiegel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

het wonder van de spiegel

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2005 12:07

Jou zelfbeeld wordt gevormd door allerlei negatief/postieve dingen. Maar wat voor beeld heeft God van ons Christenen?

Ik vindt het zo indrukwekkend dat t midden van alle mensen die ons een spiegel voorhouden ("kijk dat ben jij!"). God ons ook een spiegel voor houd: Jezus Christus.. "Kijk dit ben jij zoals ik jou bedoelt heb!"

Door Jezus Christus de gekuisigde "onze spiegel" zien we ook wie we zelf zijn. "Kijk dat ben jij ook, ten dode opgeschreven vanwege je zonde, dat weerbarstige verzet in je tegen mij, waardoor je alles kapot maakt, nog altijd!"

jesaja:43:4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen,
zo waardevol, en ik houd zo veel van je
dat ik de mensheid geef in ruil voor jou,
ja alle volken om jou te behouden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 apr 2005 12:38

Als ik kijk naar Jezus, dan zie ik juist al mijn fouten, mijn onvolkomenheden, mijn zonden, mijn onwaardigheid om tot Hem te komen.
Maar dan zie ik ook met welk doel God mij geschapen heeft en dat Hij mij kostbaar vindt!
Die tekst uit Jesaja is echt zo gaaf! Van de week las ik die tekst ook en dacht ik echt WAUW! Dat God ZOVEEL van mij houdt! :D
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 12 mei 2005 10:04

bloempie20 schreef:Als ik kijk naar Jezus, dan zie ik juist al mijn fouten, mijn onvolkomenheden, mijn zonden, mijn onwaardigheid om tot Hem te komen.
Maar dan zie ik ook met welk doel God mij geschapen heeft en dat Hij mij kostbaar vindt!
Die tekst uit Jesaja is echt zo gaaf! Van de week las ik die tekst ook en dacht ik echt WAUW! Dat God ZOVEEL van mij houdt! :D

Ik zie ook mijn fouten, onvolkomenheden enz. enz. Maar als ik dat goed tot me door laat dringen, kan ik niet beseffen dat God mij kostbaar vind! Dat is een beetje dubbel eigenlijk.. Natuurlijk is die tekst geweldig, maar voor mij nog niet.. Hoe kan God nu van iemand houden als diegene nog zo verkeerd bezig is! Dan moet er toch eerst vergeving van de zonde zijn? Ik denk wel dat je die tekst als belofte kunt zien.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 12 mei 2005 10:14

ik ben steeds weer blij en dankbaar als Hij mij de spiegel voor houd. Dan weet ik: God heeft het beste met mij voor en ik moet Hem navolgen. De spiegel ondersteund mij.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2005 14:43

Die spiegel is ook wat er in Genesis staat: "naar Gods beeld en gelijkenis schiep hij hen" - dan gaat het over de mens.
Zo mogen wij ons in de eerste plaats zien. Dat de mens zondig is heeft daar in die zin afbreuk aan gedaan, dat wij dus afwijken van hoe wij bedoeld zijn.
En ik geloof er niks van dat God bedoeld heeft dat wij alle dagen naar onszelf kijken en zeggen: hoe slecht zijn wij toch...
Dan zouden alle christenen slechts een negatief zelfbeeld hebben en minderwaardigheidsgevoelens hebben. Helaas komt dat veel te veel voor.
Niet voor niets heeft Jezus gezegd: "Heb God lief,... en uw naaste als uzelf. Dat laatste wordt bij voortduring vergeten: we blijven bij het liefhebben van de naaste.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 mei 2005 23:36

annvisser schreef:
bloempie20 schreef:Als ik kijk naar Jezus, dan zie ik juist al mijn fouten, mijn onvolkomenheden, mijn zonden, mijn onwaardigheid om tot Hem te komen.

Ik zie ook mijn fouten, onvolkomenheden enz. enz. Maar als ik dat goed tot me door laat dringen, kan ik niet beseffen dat God mij kostbaar vind! Dat is een beetje dubbel eigenlijk.. Natuurlijk is die tekst geweldig, maar voor mij nog niet.. Hoe kan God nu van iemand houden als diegene nog zo verkeerd bezig is! Dan moet er toch eerst vergeving van de zonde zijn? Ik denk wel dat je die tekst als belofte kunt zien.

Je hebt er helemaal gelijk in dat dat dubbel is. Maar daarom is de bekering ook pure GENADE! En ik weet dat ik elke dag zonden doe enzo, maar in Christus ben ik volmaakt. God ziet het hart aan en in mijn hart leeft Christus. En de zonde gooit Hij dan in de diepte van de zee.
Je vraagt:
Hoe kan God nu van iemand houden als diegene nog zo verkeerd bezig is! Dan moet er toch eerst vergeving van de zonde zijn?

Maar God bevestigd Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is , als wij nog zondaars waren. (Rom. 5:8 )
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 14 mei 2005 18:21

weet je af en toe ervaar ik iets van die spiegel in mijn leven die God mij voorhoud en dan is het vaak maar een moment en dan kom ik weer op mijn knieen dan wordt ik weer even met me neus op de feiten gedrukt :dit ben jij zondig vuil totaal niet van plan Mij te volgen,dat doet pijn en IK heb Mijn leven ook voor jou gegeven en dat weet je ,want dat heb je zelf van MIJ gehoord en toch zoek je elke keer weer je rust ergens anders maar ik kom elke keer weer terug in je leven om je te laten zien wie je ben voor MIJ en dan maak ik je leeg en laat ik het je zien maar ik vul je door je onder te dompelen met MIJN GEEST!
dat is mijn God die mij elke keer weer laat zien wie ik ben door Zijn spiegel !

komt allen herwaarts tot MIJ die vermoeid en Belast zijt en ik zal u rust geven !

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 24 mei 2005 12:47

De spiegel van de Bijbel... spiegeltje, spiegeltje aan de wand, gaat mijn leven wel aan Gods hand??

Ik las pas een mooi stukje daar over:
Het is misschien schokkend als je in de spiegel kijkt, maar tegelijk reuze heilzaam! Want weet je, je hoeft niet perfect te zijn. Voor alles mag je bij God jezelf zijn. God weet wel dat er van alles aan ons mankeert. Dat we in zonde ontvangen en geboren zijn. En Hij weet ook dat we altijd weer de neiging hebben, dat de camoufleren! Om ons mooier voor te doen dan we zijn. We verdoezelen het, en doen net of het allemaal wel meevalt met onze fouten!

Maar bij God mag je komen zoals je bent. Kijk maar in de Spiegel. Als je goed in de spiegel kijkt, zul je zien dat er Iemand achter je staat. Die zegt, je mag komen zoals je bent!

Je moet er voor bidden dat ooit het moment zal komen dat je geen spiegel meer nodig hebt. Alle zorgen en zonden zijn dan omgvormd tot een volmaakt bestaan, zoals God volmaakt is.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, ik ga gelukkig door het land, want ik loop met God Woord in mijn hand!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 13:02

Weet je wat cool is: dat in Gods ogen we volmaakt zijn. (Als kinderen van God, dus bekeerde mensen). Omdat Hij ons door Jezus Christus ziet.

En Hij heeft Zijn Geest gegeven, zodat we steeds meer op Hem gaan lijken. Ik merk dat ik mijn geestelijke groei op steeds meer dingen ga reageren zoals Jezus dat deed. Heel cool is dat, niet omdat ik zo geweldig bent, maar omdat God zo'n geweldig werk in mij doet. Ik wil heel graag op Jezus lijken, omdat ik een stukje van God wil uitstralen in deze wereld!

Terug naar “Archief”