Stelling : Zelfmoord

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:09

Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
de_bisschop
Mineur
Mineur
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 okt 2004 20:19
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 18 apr 2005 18:11

Zelfmoord is definitief, ja. Maar ik kan het geen oplossing noemen.
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 18 apr 2005 18:12

het is zoiezo altijd definitief, en ook voor tijdelijk probleem.. ik ga niet oordelen over mensen die zelfmoord plegen maar bij de paar mensen in mijn omgeving die zelfmoord wilden plegen, er gelukkig vanaf gezien hebben, was het inderdaad een tijdelijk probleem! ik geloof dat alle problemen opgelost kunnen worden, dus klopt de stelling..

tinos
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 29 mar 2004 12:00

Berichtdoor tinos » 18 apr 2005 18:12

alleen is het inderdaad geen oplossing

André

Berichtdoor André » 18 apr 2005 18:14

Neej, want ik ken Gods plannen niet dus dat tijdelijke kan ook eeuwig zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 apr 2005 18:17

Het is maar de vraag wat je onder 'tijdelijk' verstaat. Er zijn mensen die te maken hebben met een psychische ziekte, waar zij hun hele leven last van zullen blijven houden.
Er zijn mensen die zo verschrikkelijk beschadigd zijn, dat je nauwelijks nog kunt spreken van 'leven' en waarvoor ook geen uitzicht is op vernadering/verbetering...
Dus moet je dat eerst duidelijk hebben wil je ook maar iets kunnen zeggen over de stelling.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 18:23

Tijdelijk voor mij zelf is dat een bestek van 3 jaar geweest, voor een ander is dat iets van 3 weken maar voor iemand met een ernstige psychische aandoening is dit zijn leven, maar nogsteeds in de tijd..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 feb 2005 19:25

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 18:51

Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.


Alles is tijdelijk want uiteindelijk gaan we allemaal dood...
Maar goed natuurlijk klopt de stelling wel maar sommige problemen zijn wel heel lang tijdelijk...zoals psychische ziektes. En dan zijn er ook nog mensen die de problemen gewoon lijken aan te trekken...een meisje wat ik kende heeft zelfmoord gepleegd en als je haar verhaal zou horen, allemaal tijdelijke problemen maar wel zo veel dat het allemaal bij elkaar verre van tijdelijk was...
stomp niet af, blijf slijpen

Riska

Berichtdoor Riska » 18 apr 2005 18:52

Raido schreef:Tijdelijk voor mij zelf is dat een bestek van 3 jaar geweest, voor een ander is dat iets van 3 weken maar voor iemand met een ernstige psychische aandoening is dit zijn leven, maar nogsteeds in de tijd..


Het hangt dus ook van de psychische draagkracht van iemand af. Dan is voor de een 3 weken teveel, voor de ander 3 jaar.
Maar als het het hele leven doorgaat, kan ik me voorstellen dat zo iemand gebroken raakt en geen besef meer heeft van tijd. Niet voor niets zeggen we soms: "het leek een eeuwigheid te duren".
Ik denk dat we daarover geen oordeel kunnen vellen. Tijd is betrekkelijk.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor mw » 18 apr 2005 18:55

Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.


tis definitief... of het voor een tijdelijk probleem is kan ik niet zeggen. Dan ligt eraan. Ja oke... hier op aarde is alles tijdenlijk. Maar als het probleem invloed heeft op je hele leven, dan wil dat niet tijdelijk noemen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor Raido » 18 apr 2005 19:06

gurl schreef:
Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.


Alles is tijdelijk want uiteindelijk gaan we allemaal dood...
Maar goed natuurlijk klopt de stelling wel maar sommige problemen zijn wel heel lang tijdelijk...zoals psychische ziektes. En dan zijn er ook nog mensen die de problemen gewoon lijken aan te trekken...een meisje wat ik kende heeft zelfmoord gepleegd en als je haar verhaal zou horen, allemaal tijdelijke problemen maar wel zo veel dat het allemaal bij elkaar verre van tijdelijk was...
Het blijft er even tijdelijk om... maar het was teveel voor dat punt in de tijd. Ik vind niet dat je oordeeld als je het met die stelling eens bent.

Ik ben het er van harte mee eens..

P.S. Mensen sterven en gaan dus niet dood.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Johanne
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1126
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:41
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor Johanne » 18 apr 2005 19:37

Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.


Zelfmoord is zeker definitief ja, en van je aardse problemen ben je dan als t goed is ook wel af. Je leven is tijdelijk dus in dat opzicht klopt je stelling wel ja..

Als ik het vanuit mn eigen standpunt ga bekijken zie ik zelfmoord zeker niet als een oplossing, al zijn er ook vaak genoeg momenten dat ik daar compleet anders over denk hoor... alleen ga ik op zulke momenten proberen logisch te redeneren enzo.. Op momenten dat ik t niet meer zie zitten en denk van ik kan evengoed dood zijn (en zo voelt t dan ook) dan ga ik denken aan wat er na de dood enzo komt. Misschien heb je, als je zelfmoord gepleegd hebt, nog wel een veel groter probleem na de dood zeg maar... Ik ben sowieso eigenlijk superbang voor de dood en alles erna enzo. Daarom zou ik ook nooit zelfmoord kunnen plegen zeg maar, ik ben van de dood nog banger dan van het leven.

Dus in dat opzicht is zelfmoord misschien wel helemaal geen probleem. Daarbij komt nog dat mensen die zelfmoord plegen het op dat moment helemaal niet meer zien zitten enzo, terwijl er vaak sprake is van een tijdelijk probleem, dat opgelost kan worden misschien enzo, en waarna je nog heel veel leuke dingen kan beleven etc.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"


-Narnia-

gurl
Mineur
Mineur
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 feb 2005 19:25

Re: Stelling : Zelfmoord

Berichtdoor gurl » 18 apr 2005 19:42

Raido schreef:
gurl schreef:
Raido schreef:Zelfmoord is altijd een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.


Alles is tijdelijk want uiteindelijk gaan we allemaal dood...
Maar goed natuurlijk klopt de stelling wel maar sommige problemen zijn wel heel lang tijdelijk...zoals psychische ziektes. En dan zijn er ook nog mensen die de problemen gewoon lijken aan te trekken...een meisje wat ik kende heeft zelfmoord gepleegd en als je haar verhaal zou horen, allemaal tijdelijke problemen maar wel zo veel dat het allemaal bij elkaar verre van tijdelijk was...
Het blijft er even tijdelijk om... maar het was teveel voor dat punt in de tijd. Ik vind niet dat je oordeeld als je het met die stelling eens bent.

Ik ben het er van harte mee eens..

P.S. Mensen sterven en gaan dus niet dood.


Ja als je er puur technisch naar kijkt naar de stelling zeg maar klopt het en is het ook niet veroordelend...

Maar mijn gevoel zegt bij een tijdelijk probleem toch zoiets als mijn hara zit niet goed of ik heb een lekke band ofzo...al snap ik wel dat op zich alle problemen tijdelijk zijn enzo maar goed gevoelsmatis vind ik het toch een btje makkelijk gezegd zeg maar...

P.S. is sterven en dood gaan niet hetzelfde dan?
stomp niet af, blijf slijpen

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 apr 2005 10:55

Zelfmoord is geen oplossing, denk ik.
Vanuit mijn geloof gezien zeker al niet, omdat het volgens mijn geloof niet mag van God.
Maar je veroorzaakt nog veel meer problemen, omdat je de mensen die je achterlaat een groot verdriet doet, als je die hebt natuurlijk, want er zijn ook mensen die helemaal niemand hebben.
Maar het is nooit een oplossing, zelfmoord is denk ik altijd fout, ook al heb je een superrotleven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 19 apr 2005 11:35

Mariamagdalena schreef:Zelfmoord is geen oplossing, denk ik.
Vanuit mijn geloof gezien zeker al niet, omdat het volgens mijn geloof niet mag van God.
Maar je veroorzaakt nog veel meer problemen, omdat je de mensen die je achterlaat een groot verdriet doet, als je die hebt natuurlijk, want er zijn ook mensen die helemaal niemand hebben.
Maar het is nooit een oplossing, zelfmoord is denk ik altijd fout, ook al heb je een superrotleven.


lekker knullig antwoord.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten