de opdracht van de Vader > Jezus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

de opdracht van de Vader > Jezus

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 12:24

Wat kreeg Jezus voor opdracht(en?) mee van zijn Vader?
joh 10:18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’

dit is er 1, hoe ik het moet zien weet ik nog niet
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Riska

Re: de opdracht van de Vader > Jezus

Berichtdoor Riska » 14 apr 2005 15:44

hijwel schreef:Wat kreeg Jezus voor opdracht(en?) mee van zijn Vader?
joh 10:18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’

dit is er 1, hoe ik het moet zien weet ik nog niet

Waarom houd je je daarmee bezig? Is dat echt belangrijk?
Is het niet veel belangrijker ons bezig te houden met de opdracht, wat en wie wij moeten zijn en doen en laten?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 14 apr 2005 16:08

Mag je dan ook al geen vragen meer hebben?
De oplossing die je geeft snap ik, maar vind ik ook erg passief. Kritisch zijn naar de Bijbel en de inhoud vind ik alleen maar goed.
Engaged @ 07-01-2005

Riska

Berichtdoor Riska » 14 apr 2005 16:21

Natuurlijk mag je vragen hebben.
Alleen denk ik: wat er tussen de Vader en Jezus is, is tussen Hen...
Ik ben in mijn leven al genoeg bezig met de vragen die het leven mij geeft en met de opdracht dat ik geacht word een lichtend licht en een zoutend zout te zijn... Dan kom ik eigenlijk niet meer aan dit soort vragen toe...

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 14 apr 2005 16:29

Hijwel, staat er niks over in de kanttekeningen?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: de opdracht van de Vader > Jezus

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 17:38

Riska schreef:Waarom houd je je daarmee bezig? Is dat echt belangrijk?
Is het niet veel belangrijker ons bezig te houden met de opdracht, wat en wie wij moeten zijn en doen en laten?

het is belangrijk alleen al omdat de heilige Geest het belangrijk vondt om het in de bijbel te laten schrijven..

voor de rest is het toch goed om te weten wat nou het doel van Onze Vader in de hemel was dat hij Jezus stuurde..

Als ik deze tekst bekijk, kruipt bij mij het idee naar binnen. Jezus had hier op aarde de opdracht om zich vrijwillig over te geven.. Dus niet gewongen. Hij werdt niet gewonnen door de Vader, maar uit pure liefde voor ons heeft Hij het gedaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2005 17:40

Riska schreef:Natuurlijk mag je vragen hebben.
Alleen denk ik: wat er tussen de Vader en Jezus is, is tussen Hen...
Ik ben in mijn leven al genoeg bezig met de vragen die het leven mij geeft en met de opdracht dat ik geacht word een lichtend licht en een zoutend zout te zijn... Dan kom ik eigenlijk niet meer aan dit soort vragen toe...

ik merk juist dat je door diep in de bijbel te duiken, en te zien zoals Jezus naar het leven keek God nabijheid steeds beter gaat ervaren.
Niet door je te focusen op jou vragen, maar op Gods doel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 apr 2005 23:06

M@rije schreef:

Mag je dan ook al geen vragen meer hebben?
De oplossing die je geeft snap ik, maar vind ik ook erg passief. Kritisch zijn naar de Bijbel en de inhoud vind ik alleen maar goed.

Bijbelkritiek is de dood voor het geloof waar een christen zich niet mee bezig houdt. Christen zijn houdt in de erkenning van de authoriteit van de Bijbel als Gods Woord. En God en Zijn Woord zijn Eén. Als je daarvan doordrongen bent, oefen je geen kritiek uit op de Bijbel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 apr 2005 23:36

Wil je dan zeggen Jas, dat kritisch lezen daarvragen over stellen, dus ook niet okay is?

Mijns inziens namelijk geen kritiek maar interesse...

Onderzoekt de schriften!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 00:09

essieee schreef:Wil je dan zeggen Jas, dat kritisch lezen daarvragen over stellen, dus ook niet okay is?

Onderzoekt de schriften!

volgens mij ging het diegene daar niet om. En jij maakt er een gewoonte van om halve teksten te citeren, daar moet je ook mee ophouden. Want er staat: "Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen." (Joh. 5:39)
De Schrift moet dus onderzocht worden, niet om te kijken of ze waar is, want dat is een gegeven, maar om daarin de zaligheid in Christus te vinden.
En dat lijkt me iets heel anders dan bijbelkritiek.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 apr 2005 00:13

jas schreef:
essieee schreef:Wil je dan zeggen Jas, dat kritisch lezen daarvragen over stellen, dus ook niet okay is?

Onderzoekt de schriften!

volgens mij ging het diegene daar niet om. En jij maakt er een gewoonte van om halve teksten te citeren, daar moet je ook mee ophouden. Want er staat: "Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen." (Joh. 5:39)
De Schrift moet dus onderzocht worden, niet om te kijken of ze waar is, want dat is een gegeven, maar om daarin de zaligheid in Christus te vinden.

Ben ik niet met je eens.....ik denk dat de schrift onderzoeken hier gewoon onder valt. Deze aanhaling past hier zeker wel jas, ik las nl net:

Daar past de tekst toch perfect bij?????
Al gaat het misschien niet altijd op, ik denk dat je deze tekst ook voor de helft gebruiken mag...
het is juist een belangrijk iets; doorzoekt en onderzoekt de schriften...
Dus in dit verband.....nee ik stop er niet mee!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 00:55

essieee schreef:
jas schreef:

Onderzoekt de schriften!

Ben ik niet met je eens.....ik denk dat de schrift onderzoeken hier gewoon onder valt. Deze aanhaling past hier zeker wel jas, ik las nl net:

Daar past de tekst toch perfect bij?????
Al gaat het misschien niet altijd op, ik denk dat je deze tekst ook voor de helft gebruiken mag...
het is juist een belangrijk iets; doorzoekt en onderzoekt de schriften...
Dus in dit verband.....nee ik stop er niet mee!

Marije zei: kritisch zijn naar de Bijbel en de inhoud is alleen maar goed. Dat vind ik toch een uitspraak van een heel ander kaliber als de Schrift onderzoeken. Het leek erop dat jij met je halve tekst een legitimatie zocht voor Schriftkritiek. En daarom vind ik dat je die tekst geheel uit zijn verband rukte, want uit het vervolg van Jezus woorden blijkt nl. duidelijk dat Hij dit niet zei om Schriftkritiek te propaganderen, maar juist om Hem in de Schrift te zoeken en te vinden. Het is best als je citeert, maar weet dan tenminste wat je citeert. Maar goed, als jij van Gods Woord een legodoos wilt maken, doe je best.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2005 01:15

ja jas.. jij bent nooit mens.. jij schakeld je menselijk verstand uit. Je bent een enorme zondaar die nooit verkeert citeerd en alles goed in zijn verband ziet. Als iemand ook maar iets verkeerd uitdruk duik je er op: "hier heb ik er weer 1!"

mischien is het goed om eerst je eigen conclusies voor je te houden. En gewoon te vragen aan M@rije: "waarom vindt jij kritisch lezen van de bijbel goed?"

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 apr 2005 08:18

hijwel schreef:ja jas.. jij bent nooit mens.. jij schakeld je menselijk verstand uit. Je bent een enorme zondaar die nooit verkeert citeerd en alles goed in zijn verband ziet. Als iemand ook maar iets verkeerd uitdruk duik je er op: "hier heb ik er weer 1!"

mischien is het goed om eerst je eigen conclusies voor je te houden. En gewoon te vragen aan M@rije: "waarom vindt jij kritisch lezen van de bijbel goed?"

Ik heb gereageerd op haar uitlating over bijbelkritiek en heb daar verder niets over gehoord. Dat ik mijn menselijk verstand uitschakel is gewoon onzin. Maar jullie zouden het juist eens wat meer moeten gebruiken. En het gaat me er totaal niet om om mensen aan te vallen of op de loer te liggen of ze wat verkeerds zeggen. Ik vind gewoon dat sommige dingen meteen rechtgezet moeten worden.
Jij drijft volgens mij helemaal op gevoel. Gebruik je je verstand eigenlijk wel eens? Heb je ook van God gekreken hoor, dus het mag.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2005 09:04

jas schreef:Ik heb gereageerd op haar uitlating over bijbelkritiek en heb daar verder niets over gehoord. Dat ik mijn menselijk verstand uitschakel is gewoon onzin. Maar jullie zouden het juist eens wat meer moeten gebruiken. En het gaat me er totaal niet om om mensen aan te vallen of op de loer te liggen of ze wat verkeerds zeggen. Ik vind gewoon dat sommige dingen meteen rechtgezet moeten worden.
Jij drijft volgens mij helemaal op gevoel. Gebruik je je verstand eigenlijk wel eens? Heb je ook van God gekreken hoor, dus het mag.

ik ben wel een gevoelsmens in tegensteling tot veel mannen. af en toe gebruik ik mijn verstand wel eens. Mischien is een tussen weg goed.. Jezus kon heel verstandig reageren, maar was soms ook met diepe ontverming bewogen.

Als ik op dit moment mijn verstand en gevoel in schakel. En ik lees de reactie van M@rije. Dan denk ik te weten wat ze bedoelt, namelijk:
"kritisch de bijbel lezen is wat mij betreft goed, je gaat vragen stellen die in de normale dogatiek niet aan de orde komen. Daardoor kan je heel veel dingen vinden in de bijbel. Wat ik met kritisch lezen in iedergeval niet bedoel is bij elke tekst mijn vraagtekens zetten. Kritisch lezen is voor mij: meer in de bijbel proberen te vinden dan dat mijn beperkte visie dit toestaat "

of het waar is weet ik niet..

Terug naar “Archief”