De cd met de eerste 16 'Psalmen voor nu' is klaar en ik heb hem vandaag gekregen met de post. Hieronder kan je er meer over lezen.
Vrijdag ga ik naar het presentatieconcert in Tivoli, Utrecht. Jij kunt er ook nog bij zijn! De mp3's die je kunt downloaden vind ik trouwens niet zo geweldig, wat ik live en op cd gehoord heb is echt heel erg mooi. De psalmen gaan op deze manier echt leven voor mij!
Psalmen voor Nu werkt aan een nieuwe psalmberijming. In modern Nederlands, op moderne muziek. Twee jaar geleden haalden we het NOS-journaal, MTV, De Telegraaf en nog veel meer media, puur om het idee van psalmen op popmuziek. De aandacht in de media is sindsdien onafgebroken, maar we hebben ons niet onder druk laten zetten. Na drie jaar hard werken publiceert het project zeer binnenkort haar eerste resultaten. Oftewel: het is zover.
Er leven ongetwijfeld nog vragen. Dit factsheet geeft de antwoorden, of laat zien waar ze te vinden zijn.
· Wat staat er te gebeuren?
Op 15 april presenteert Psalmen voor Nu officieel haar eerste cd, met een groots concert in Tivoli in Utrecht. Reserveren? Vanaf 23 februari op www.ticketservice.nl of 0900 3001250. Route: www.tivoli.nl. Zaal open: 19.30 uur, aanvang 20.15 uur. Prijs: € 17,50 (Studenten en jongeren tot en met 20 jaar € 12,50)
· Hoeveel psalmen staan er op die cd?
Zeventien. Om precies te zijn psalm 4, 9, 15, 22, 28, 53, 57, 73, 84, 90, 121, 130, 131, 136, 142, 147 en een bonustrack. Pick your favorite.
· Kan ik dat kopen?
Tuurlijk. Er verschijnen twee uitgaven: een cd en een boek-met-cd. Op de boek-cd staan behalve de nummers ook bestanden met een eenvoudige pianozetting en gitaargrepen. In het boek zelf leggen we uit wat we willen en hoe we het hebben aangepakt. Er staat ook een compendium in, een hoofdstuk waarin de dichter en de componist bij iedere psalm iets vertellen over hoe hij tot stand kwam. Beide uitgaven zijn nu al te bestellen op www.psalmenvoornu.nl, maar natuurlijk ook in de boekhandel en de platenzaak.
· Mag ik misschien eerst eventjes wat hóren?
Uiteraard. Op onze site kun je vanaf vandaag 2 psalmen downloaden. Gratis.
· Wordt dit ooit een echt psalmboek, met alle 150 psalmen?
Ja. Nou, nee. Ons psalmboek telt er uiteindelijk 149. Zoek het maar eens na in de bijbel: psalm 43 is eigenlijk psalm 42, deel 2. Dat wordt bij ons dus weer één lied.
· Wanneer is het af?
Dat is een makkelijke vraag – om te stellen dan. Psalmberijmen is ongelofelijk veel werk. We zijn echt niet van plan om ook drie jaar te doen over de volgende zestien psalmen, maar we willen ons werk vooral heel goed doen. Reken dus maar op een paar jaar.
· En ondertussen?
Ondertussen verschijnt er regelmatig een cd met nieuwe psalmen. Net zo lang tot ze allemaal op cd staan. En dan verschijnt er ook een echt psalmboek. Met alle 150, pardon 149 psalmen.
· En waarom wist ik hier helemaal niks van?
Omdat je niet geabonneerd bent op onze nieuwsbrief (ook al gratis). Op www.psalmenvoornu.nl kun je daarop intekenen, dan weet je elke maand alles, en als eerste. Op die website kun je trouwens ook terecht voor meer achtergrondinformatie. Het archief van nieuwsbrieven is erg leuk, maar ook kun je op de site vinden wie er binnen dit project allemaal studeren op de grondtaal, berijmen en componeren.
· En als ik nog vragen heb?
Stuur dan gerust een mailtje naar psalmen@boekencentrum.nl of kijk op http://www.psalmenvoornu.nl of http://www.boekencentrum.nl