Is het toelaten van kinderen aan het Avondmaal geen logisch gevolg van de kinderdoop?
Op voorhand een oproep om de discussie een beetje zuiver te houden. Voor afzonderlijke discussies over doop en avondmaal hebben we al zo’n 2563 andere tipics

Klaas
Moderator: Moderafo's
Klaas schreef:In een aantal topics is de vraag naar kinderen aan het Avondmaal ter sprake gekomen. Met name met het oog op de kinderdoop roept dit (voor sommigen) de nodige vragen op. Vandaar een speciaal topic met als onderwerp de volgende vraag:
Is het toelaten van kinderen aan het Avondmaal geen logisch gevolg van de kinderdoop?
Klaas schreef:Ik weet niet of er 2 topics nodig zijn. M.i. roept vooral de reformatorische variant vragen op. Waarom kinderen wel dopen maar niet aan het avondmaal? Bij volwassendopers ligt het wat eenduidiger: zowel de doop als het avondmaal zijn alleen voor gelovigen. In zichzelf is dat iig aardig consistent. Alleen volwassendopers die kinderen aan het Avondmaal willen hebben het nodige uit te leggen
Klaas
Is het Avondmaal dan heiliger dan de doop?
M@rije schreef:Niet heiliger, wel anders. De doop op zich is volgens mij ook niet zaligmakend, maar het opent de weg naar de Vader. Het wast je opdat moment schoon maar als je tot verstand gekomen bent zul je ook zelf belijdenis moeten gaan afleggen van je zonden, en ik vind dat wel een voorwaarde om aan het avondmaal te kunnen gaan.
Boze dat ik heb gedaan
Zie dat Here toch niet aan
Schoon mijn zonde velen zijn
Maak om Jezus wil mij rein
M@rije schreef:Ik zong dat ook, maar begreep toen echt niet de diepe betekenis van het lijden en sterven en mijn eigen aandeel hierin.
Elbert schreef:de kinderdoop is een teken van opname in het verbondsgemeente en een teken en zegel van de rechtvaardigheid door het geloof
Elbert schreef:- diegenen die aan die roepstem (via doop, opvoeding, prediking) gehoor geven en belijdenis van het geloof hebben afgelegd worden toegelaten aan het Avondmaal. De belijdenis van het geloof functioneert hiermee als het amen op de doop.
Elbert schreef:- het Avondmaal is ingesteld om de dood des Heeren te gedenken en versterkt te worden in het geloof.
Elbert schreef:- daarvoor is nodig dat degene die aangaat aan het Avondmaal zichzelf van tevoren beproeft of hij/zij in het geloof is.
Elbert schreef:Bovenstaande verschillen hebben ook te maken met de vraag hoe het kind van gelovige ouders in de gemeente staat.
M@rije schreef:In het doopformulier staat toch ook dat de ouders verantwoording dragen totdat het kind tot zijn volle verstand is gekomen (…)
Ik vind het Avondmaal wel iets dusdaning heiligs dat het met het volle verstand gedaan moet worden.
The Shadow schreef:Als je als overtuiging hebt dat de doop zaligmakend is, dan is het idd geen probleem als kinderen die gedoopt zijn aan het avondmaal gaan!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten