Moderator: Moderafo's
Napoleon schreef:Gisteren viel me bij het lezen in de Bijbel op dat de vrouw twee keer 'gemaakt' wordt, nl. in genesis 1 en in genesis 2.
weet iemand hoe dat zit? ik kom er zo snel niet uit...
De site -Wat is leven- schreef:V. - Woorden uit het Woord.
Om te beginnen komen de teksten van Genesis op mij als mens warrig over. Eerst volgt de schepping op aarde {Gen.1:1-2:7}, inclusief de dieren {Gen.1:20-25}, en de mens als man en vrouw {Gen.1:27}. Vervolgens wordt het Paradijs gemaakt, volgens een beschrijving die aandoet alsof het zich in Hogere sferen bevindt, ondanks de aardse namen van plaatsen en rivieren {Gen.2:8-25},. In dit paradijs wordt de mens geplaatst {Gen.2:15}, waarna hier opnieuw dieren worden gemaakt {Gen.2:18-20} en opnieuw de vrouw wordt geschapen {Gen.2:21-23}. Na de eerste zonde {Gen.3:1-24} wordt de mens uit het hof van Eden verbannen {Gen.3:23-24} en leefden ze (voor Adam wederom, voor Eva voor het eerst) op aarde. Het verhaal uit Eden lijkt duidelijk een verhaal van twee personen: Adam en Eva. In het aardse scheppingsverhaal {Gen.1:27} dat daaraan vooraf gaat wordt de mens algemener beschreven. Creëren of scheppen, zoals dat in de Bijbel wordt gebruikt, is per definitie het maken van iets nieuws, iets dat er nog niet was. Genesis is opvallend vaag over het ontstaan van plant- en dier-soorten {Gen.1:11-13,20:25; Gen.2:19,20}. In enkele verzen wordt vermeld dat Gods woord zorgde voor het ontstaan van deze soorten. Zoals eerder verteld en beargumenteerd is de Bijbel geen biologieboek. Dat geeft niet want de Bijbel is het Boek van leven-4, het geestelijk leven. En precies daarom schiep God de mens: om te regeren, te heersen over de aarde {Gen.1:26} Om te regeren heb je inzicht en verstand nodig, leven 3 & 4. Deze vormen van leven waren niet aanwezig in de planten en dieren die God op dat moment geschapen had, maar wel in God zelf: dus schiep God de mens naar zijn beeld {Gen.1:26,27}. De schepping van de mens staat ook in het nieuwe testament. Jezus zal in ons een nieuwe mens creëren {Efe.2:15; 2Cor.5:17; 1Pe.1:3}, Als je Christen wordt, krijg je natuurlijk geen nieuw lichaam, je organen, zoals je longen, lever, nieren en hart (bloedpomp) blijven hetzelfde; de bedoelde schepping van een nieuwe mens is dus de schepping van de geestelijke mens {zie ook Gal.6:15}. Maar hoe zit het dan met 'God formeerde de mens van stof uit de aardbodem {Gen.2:27}. Wat betekend het woordje 'stof', hier vertaald als 'stof uit de aardbodem'? Hiervoor ga ik even terug naar de Hebreeuwse grondtekst, die acht verschillende woorden voor stof kent. In het volgende Genesishoofdstuk, wordt dezelfde Hebreeuwse term voor 'stof', wederom gebruikt, als God de slang bestraffend toespreekt: 'en stof zult gij eten' {Gen3.:14}. Een mogelijk antwoord op de vraag 'wat is stof' is dus 'wat een slang eet!'. Een slang is een roofdier, dat middels infrarode ogen, zijn warme prooi kan vinden. Warme prooien zijn vogels en zoogdieren. Vanuit het standpunt van leven-1 en 2, de biologie, is de mens een zoogdier. De mens is natuurlijk veel meer dan dat, maar dat meer zijn zit in het leven-3 en 4. Waren er maar twee eerste mensen, Adam en Eva? Hier zit een vertaal probleem van het Hebreeuws in, Adam is zowel de naam van de eerste mens, als de algemene term voor mens(en) {Gen.5:2}; Eva betekent leven {Gen.3:20}. Nadat Kaïn Abel had doodgeslagen {Gen.4:8} ging hij weg, kreeg een vrouw en stichtte een stad {Gen.4:17}. Waar kwam Kaïns vrouw vandaan en al die mensen, als alleen Adam en Eva bestonden, met hun zonen Kaïn en Abel? Een eenvoudige verklaring is, dat bij de schepping van de mens, meerdere mensen geschapen zijn; de tekst in Genesis geeft hier geen uitsluitsel over (Adam = mens en Eva = leven, maar deze termen kunnen zowel enkelvoud als meervoud zijn). Het minste wat je hieruit kunt concluderen is dat in Genesis hoofdstuk 1 t/m 4 niet het volledige verhaal van de eerste vijf mensen op aarde staat (of was Kaïns vrouw al genoemd in Gen.1:27 ?). Het moge duidelijk zijn dat bij het lezen en verklaren van Genesis, het feit dat God alles (het levenloze, het levende, de dieren en de mens) heeft geschapen niet in twijfel wordt getrokken. Wel wordt de vraag gesteld of de verhalen in Genesis 1 en 2 onze enige (Bijbelse) bron voor Gods scheppingswerk zijn, of dat je meer teksten uit de Bijbel kunt aanboren, te samen met een wetenschappelijke bestudering van Gods werken.
Elsa schreef:Tekst: Gen 5: 2 Man en vrouw schiep Hij hen, en zegende ze, en noemde hun naam Mens, ten dage als zij geschapen werden.
Kanttekeningen hun naam mens,
Zowel van de vrouw als van den man: niettegenstaande de verscheidenheid van beider oorsprong; te weten, dat Adam uit de aarde, en Eva uit Adam geschapen was.
Rudolf Meuser schreef:Misschien bedoelt ze dat Eva uit de rib van Adam gemaakt is.
Rudolf Meuser schreef:maar dan MAAK je het wel
groenrondballetje schreef:OK voor de mensen die niet alles in 1 keer vatten:
groenrondballetje schreef:Er zijn vele vormen van maken, ik noem er 4:
1 - namaken, copieren,
2 - namaken met je variatie
3 - namaken volgens dezelfde strategie, maar duidelijk anders
4 - creeren, iets nieuws maken.
De eerste vormen van maken zijn vrij algemeen, dus met maken kun je dat bedoelen, maar de 4e vorm, creeeren is specifiek. Als je dat bedoelt dan zeg je dat ook nadrukkelijk.
Elsa schreef:groenrondballetje schreef:OK voor de mensen die niet alles in 1 keer vatten:
Deze manier van spreken is niet de meest waardige, vind je wel? Volgens mij kunnen we een discussie zuiverder houden zonder dit soort cynische opmerkingen.groenrondballetje schreef:Er zijn vele vormen van maken, ik noem er 4:
1 - namaken, copieren,
2 - namaken met je variatie
3 - namaken volgens dezelfde strategie, maar duidelijk anders
4 - creeren, iets nieuws maken.
De eerste vormen van maken zijn vrij algemeen, dus met maken kun je dat bedoelen, maar de 4e vorm, creeeren is specifiek. Als je dat bedoelt dan zeg je dat ook nadrukkelijk.
Is dit per definitie de defintie van scheppen, of is dit jouw (scheppende) gedachte over scheppen? Knap bedacht, hoor!
Met dit soort definities krijg je wel heel veel onder tafel geschoffeld. Als je het ergens niet mee eens bent, hak je het begrip gewoon in vieren en definieer je elk vierde deel anders....................![]()
Buitengewoon slim
Napoleon schreef:mmm, elsa, nu doe je precies wat je GRB verwijt, namelijk cynische opmerkingen plaatsen. je veegt het van tafel, zonder tegenargumenten te geven.
Napoleon schreef:is het oneigenlijk gevierendeeld? is de definitie van scheppen niet goed, of wel? je insinueert dat GRB de definitie zelf bedacht heeft, en dat jij het nergens op vindt slaan. waarom niet? dat vertel je er niet bij.
Napoleon schreef:op deze manier kan ik ook veel onder tafel schoffelen, en bovendien elke discussie doodslaan. als je het ergens niet mee eens bent, fundeer het dan ergens op, en ga niet in de ruimte lopen schreeuwen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten